NYHET DnD 5.5e Blir ett spelledarlöst samberättarspel

Det är ju fint, men jag såg inget om ny mekanik eller vägledning för ett mer samskapande spelande, snarare en inriktningsförändring mot mer OSR:igt designande (det gillar jag förvisso!). Men "cooperative DM:ing" kändes som enormt överdriven marknadsföring med tanke på förflyttningen, brukar väl kallas "one shots" till vardags

Nej, men det är alltså en liten nyhetsnotis om några uttalanden de gjort som tyder på en riktningsförändring.
Jag tyckte det var intressant, för det tyder på ett skifte i tänket inom världens största rollspelsproducent, och jag tyckte det kan vara intressant att spekulera i vad det kanske innebär.

Att kalla det för "spelledarlöst samberättande" var ju ganska uppenbart en clickbait-hyperbol, det är ju därför jag öppnade med "nej självklart inte".

Det finns ju massor av saker i rollspelshobbyn som är etablerade som norm sedan decennier tillbaka men som de som skapar (och inte sällan de som spelar) DnD knappt verkar ha hört talas om, eller som i vart fall ofta är ytterst frånvarande i deras produktion.
 
Nej, men det är alltså en liten nyhetsnotis om några uttalanden de gjort som tyder på en riktningsförändring.
Jag tyckte det var intressant, för det tyder på ett skifte i tänket inom världens största rollspelsproducent, och jag tyckte det kan vara intressant att spekulera i vad det kanske innebär.

Att kalla det för "spelledarlöst samberättande" var ju ganska uppenbart en clickbait-hyperbol, det är ju därför jag öppnade med "nej självklart inte".

Det finns ju massor av saker i rollspelshobbyn som är etablerade som norm sedan decennier tillbaka men som de som skapar (och inte sällan de som spelar) DnD knappt verkar ha hört talas om, eller som i vart fall ofta är ytterst frånvarande i deras produktion.

Ja, jag tror vi är överens, och jag gillar ju att de går mer åt one shots, kanske fler hexkräl (ToA var ju helt okej tycker jag) och OSR-stil. Det är mer deras sätt att kommunicera som får mig att må lite illa :) Vi får väl se om det innebär en faktisk kursförändring, men en kan ju hoppas!
 
Ja, jag tror vi är överens, och jag gillar ju att de går mer åt one shots, kanske fler hexkräl (ToA var ju helt okej tycker jag) och OSR-stil. Det är mer deras sätt att kommunicera som får mig att må lite illa :) Vi får väl se om det innebär en faktisk kursförändring, men en kan ju hoppas!

Ja alltså, det är ju WotC/Hasbro. De kommunicerar ju i marknadsföringslingo och media-quotes. Jag tänker att man får läsa lite mellan raderna i megacorp-språket.
 
Snarare drabbas nog WotC/Hasbro kommersiellt av DM-bristen inom DnD på det sättet att det uppstått en hel marknad för "professionella DMs" som, med en uppsättning av faktiska böcker, spelar DnD för ett stort antal grupper som är kunder åt sin spelledare men inte åt WotC.
Det är väl därför Chris Cox är så kåt på idén om AI-DMs.
Men alla som faktiskt designar rollspel inser ju att det är dödfött, så de försöker komma på mer realistiska färdvägar.
 
OK, för det var normen (i USA) att varje spelare köpte PHB i D&D4 och äldre versioner, men då har det ändrats på senare år.

Jag har dålig koll på D&D4, då det var den aktuella versionen under en period jag spelade väldigt lite rollspel och när det skedde så var det inte DnD. I de kretsar jag spelade DnD 3e i så spelades DnD på precis samma sätt som de flesta andra rollspel, SL köpte alla böcker till spelen denne var SL för, spelarna lånade/lästa i böckerna innan spel eller fick lära sig reglerna från SL under tiden. Men det vet jag ju inte om det var normen, det var bara så de jag kände var vana att göra.

Bland de personer och grupper jag känner till idag som spelar/har spelat mkt 5e så verkar det främst vara de som är SL som köper böcker, och mitt intryck från diskussioner på nätet så verkar det inte alls vara självklart att alla som spelar köper PHB. Oavsett, det handlar ju självklart om att sälja mer.

Det är väl därför Chris Cox är så kåt på idén om AI-DMs.
Men alla som faktiskt designar rollspel inser ju att det är dödfött, så de försöker komma på mer realistiska färdvägar.

Ja alltså, vill WotC bli ett bolag som gör datorspel kommer de ju behöva omstrukturera hela bolaget och byta marknad, "AI-DM" som någon separat grej är ju en märklig fantasi, det både aldrig kommer hända och har funnits i decennier, beroende på hur man ser på det. Men det är ju lite en annan fråga.

Folk som spelar rollspel gör ju det av en anledning, det är inte som att det saknas alternativ om man vill ha en annan upplevelse.
 
Spelar några faktiskt med roterande SL inom samma kampanj, eller är det en sådan där sak reglerna skriver om men som aldrig händer? Jag har för mig att det är en av sakerna Ars Magica föreslår, men jag har aldrig sett det någonstans i verkligheten.

(Att man vill göra det enklare att spelleda i det kroniskt SL-underbemannade D&D är bara kommersiellt rimligt. Det är det eller AI.)

Det är väl inte direkt vanligt, men det förekommer. Inte minst i Ars Magica där roterande SL är huvudtanken för hur spelet skall spelas.

En lustig sak i sammanhanget är ju att det där med roterande SL, eller rollpersoner som flyttar mellan kampanjer, inte är nya idéer. Inte ens nya för D&D.

Redan i Gary Gygax ursprungliga Greyhawk kampanj på 70-talet så delade Gary på SL-sysslorna med Robert Kuntz.
Och en del av råden i Dungeon Master's Guide till AD&D 1e är specifikt om rollpersoner som kommer från en annan kampanj
 
Jag har dålig koll på D&D4, då det var den aktuella versionen under en period jag spelade väldigt lite rollspel och när det skedde så var det inte DnD. I de kretsar jag spelade DnD 3e i så spelades DnD på precis samma sätt som de flesta andra rollspel, SL köpte alla böcker till spelen denne var SL för, spelarna lånade/lästa i böckerna innan spel eller fick lära sig reglerna från SL under tiden. Men det vet jag ju inte om det var normen, det var bara så de jag kände var vana att göra.

Bland de personer och grupper jag känner till idag som spelar/har spelat mkt 5e så verkar det främst vara de som är SL som köper böcker, och mitt intryck från diskussioner på nätet så verkar det inte alls vara självklart att alla som spelar köper PHB. Oavsett, det handlar ju självklart om att sälja mer.



Ja alltså, vill WotC bli ett bolag som gör datorspel kommer de ju behöva omstrukturera hela bolaget och byta marknad, "AI-DM" som någon separat grej är ju en märklig fantasi, det både aldrig kommer hända och har funnits i decennier, beroende på hur man ser på det. Men det är ju lite en annan fråga.

Folk som spelar rollspel gör ju det av en anledning, det är inte som att det saknas alternativ om man vill ha en annan upplevelse.

För 3:an var det i de grupper jag spelade med inte ovanligt att spelarna hade PHB:s och det uppmuntrades även om det inte explicit krävdes.
 
Back
Top