Det intressanta är ju att liknande grejer händer just nu i USA också, och i Kina, så tydligen är vare sig "demokrati" eller kapitalism några garanter för att det inte blir ett jäkla kontrollsamhälle. Det verkar så att säga vara löskopplat från hela skalan... Åtminstone om skalan anses gå mellan parlamentarisk demokrati-diktatur på ena axeln och kapitalism-stalinism på den andra.Arfert said:Kanske är mina erfarenheter från DDR som spökar, men det (tillsammans med FRA-lagen) här suger bigtime.
Att det demokratiska experimentet till sist skulle sluta på det viset var väl ganska uppenbart, åtminstone med tanke på att vi har haft USA som förebild i mer än ett halvt sekel där just det systemet har varit taget för givet.krank said:"Men nåja, vi är ju ändå en enpartistat ("socialmodekraterna" kallade en tidig sanningssägare partiet), det visas ju tydligt här: Båda våra två största partier vill egentligen exakt samma saker; de använder sig av lite annat språkbruk, bara."
Tja, själv hoppas jag ju att vi efter detta experiment i parlemantarism istället försöker oss på ett experiment i demokrati. De är inte nödvändigtvis samma saker, liksom.Marukusu said:Framtiden är oviss, men odemokratisk.
Jag måste säga emot dig: Parlamentarismen är ju helt whack, men den är närmare folkstyre än vad t.ex monarkin var. Idag har fler människor än någonsin tillgång till information om vad demokrati betyder och innebär, och det tror jag är skitbra. Det är större chans att något genomförs om fem miljoner känner till detta något än om fem gör det, liksom. Kunskap brukade vara strikt klassbaserat och tankar om demokrati eller styrande av stat brukade vara förbehållet överklass och den begränsade intellektuella klassen; nu kan ju vem som helst "bli intellektuell" och kunskapen finns tillgänglig för alla. Till och med de som inte har pengar till dator eller internet, eftersom de flesta bibliotek har datorer som kan lånas. Det finns fortfarande hinder kvar, givetvis, men kunskapen är spridd.Marukusu said:Demokrati i dess egentliga bemärkelse, folkstyre, är jag fortfarande för även om framtiden inte verkar utvecklas till dess fördel - men det har väl framtiden förvisso aldrig gjort.
Om jag trott att det gick att lita på varje polisman som finns hade jag inte haft problem.Joakim Johansson said:Jag tycker personligen att det är en massa nonsens som ni gafflar om. Det handlar om att utreda och beivra brott med hjälp av DNA som ETT bevisvärde bland många andra. Att tro att enbart DNA skulle fälla folk i domstol är ju inte en sanning och det krävs betydligt mer än enbart ett bevis (DNA, skospår, fingeravtryck, verktygsspår, däckavtryck, vittnesuppgifter mm) i de flesta fall för att uppnå en fällande dom.
Alltså; jag har mig veterligen inget alls sagt om dagens rutiner. Det jag uttryckt är en farhåga för framtiden.Joakim Johansson said:Förvisso är det så att den mänskliga korruptionsfaktorn alltid finns att tillgå som farhåga.
Fast om man bara tycker att det är vad som kan hända i framtiden som är det farliga så borde man väl vara för lagen (om man kan se någon som helst nytta i den) och istälet arbeta för att allt ska fortsätta vara korrekt omkring den? Det mesta positiva vi byggt upp i samhällsväg går ju teoretiskt att använda till ondo så om man konsekvent går efter logiken att man inte ska ta steg som eventuellt kan underlätta för negativa influenser senare skulle vi ju inte utvecklats så särskilt långt. Ibland känns det som det är det grundläggande verktyget som får skulden för vad korrumperade personer använder det till.krank said:Alltså; jag har mig veterligen inget alls sagt om dagens rutiner. Det jag uttryckt är en farhåga för framtiden.Joakim Johansson said:Förvisso är det så att den mänskliga korruptionsfaktorn alltid finns att tillgå som farhåga.
Det kan helt enkelt vara hur säkert som helst idag - men varken du eller jag vet hur verkligheten ser ut imorgon, nästa vecka eller om femtio år. Ingen vet om polisen kommer att fortsätta monteras ner (för det måste du väl också se att den gör - alla dessa nedskärningar, poliser som gör sekreterarjobb etc), eller om regering/riksdag/polismyndighet i framtiden kommer att ha samma inställning som dagens.
Det handlar om att försöka säkra informationen inför framtiden.
Va!? Tänker vi ens på samma lag nu? Varför skulle jag vara för att polisen får tillgång till potentiellt farlig information, om jag litar på polismyndigheten ungefär lika långt som jag kan kasta den, framförallt om vi snackar ett lite längre tidsperspektiv?Mäster Charovan said:Fast om man bara tycker att det är vad som kan hända i framtiden som är det farliga så borde man väl vara för lagen (om man kan se någon som helst nytta i den) och istälet arbeta för att allt ska fortsätta vara korrekt omkring den?
Så länge vi lever i ett samhälle som automatiskt skapar korrumperade personer och sätter dem på höga poster, så är det inte en konstig grej, tycker jag, att vara emot att de fått tillgång till fler potentiella förtryckar- och integritetskränkande verktyg.Mäster Charovan said:Det mesta positiva vi byggt upp i samhällsväg går ju teoretiskt att använda till ondo så om man konsekvent går efter logiken att man inte ska ta steg som eventuellt kan underlätta för negativa influenser senare skulle vi ju inte utvecklats så särskilt långt. Ibland känns det som det är det grundläggande verktyget som får skulden för vad korrumperade personer använder det till.
Jag skrev ju att det var i sammanhanget "om man kan se någon som helst nytta i den" så det är svaret på din fråga. Som jag sade kan nästan allt i samhället användas negativt så ibland är det ju smartare att försöka reglera verktygs användande istället för att förbjuda dem om man vill ha någon utveckling av samhället.krank said:Va!? Tänker vi ens på samma lag nu? Varför skulle jag vara för att polisen får tillgång till potentiellt farlig information, om jag litar på polismyndigheten ungefär lika långt som jag kan kasta den, framförallt om vi snackar ett lite längre tidsperspektiv?
Jag skrev inte att det var konstigt, jag skrev att det var inkonsekvent utan mer ingående resonemang. Korrumperade personer kommer man nog inte ifrån då jag inte tror vi kan komma undan att vi skapar egoistiska individer av olika rang. Jag tycker de som anser att vi nu lider pga korrumption men tror att mer jämlika samhällen skulle fungera lyckas både under- och övervärdera människan.krank said:Så länge vi lever i ett samhälle som automatiskt skapar korrumperade personer och sätter dem på höga poster, så är det inte en konstig grej, tycker jag, att vara emot att de fått tillgång till fler potentiella förtryckar- och integritetskränkande verktyg.
Jag ser inte så drastiskt på det, även om jag ser många brister. Jag är absolut inte intresserad av utopier så jag tror mer på ändringar av det nuvarande systemet.krank said:Samhället idag är i stort sett ruttet från bottnen och upp. Jag tror inte att lösningen är att jämna vägen för mer förrutnelse.