Nekromanti Djur i Trudvang

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
JB som är på gång kommer inte innehålla några djur så därför har jag påbörjat ett med Trudvangs fauna. Jag skulle vilja ha lite hjälp med komma på vilka djur som passar in i Trudangs värld. Nedan kommer en lista på de djur jag tänkt ha med.

brunbjörn (VSH)
svartbjörn
isbjörn
varg(se grundregler)
vitvarg
fladdermus
råtta
liten häst
medel häst
stor häst
ponny
åsna
bergsräv(fjällräv)
skogsräv(rödräv)
katt
lo
rådjur
dovhjort
kronhjort
älg
vildsvin
järv
huggorm
pälsoxe(myskoxe)
gädda
falkar
hökar
örnar
glada
vråk
ugglor
Bergsuv

Några djur ni saknar?

Hade även tänkt ha med några mytomspunna djur

Blodsörn
grottbjörn
vinterulv
gammelgädda

fler ideer?

Tacksam för kommentarer.

Kan påpeka att innan jag lägger ut arbetet på nätet så kommer jag fråga Riotminds om de har något att invända samt Magnus Seter då jag tänkt ha med björnen som finns i Vinterskogen hemlighet, så beroende på vilka svar jag få så kan listan ändras.


Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

S_o_C

Veteran
Joined
29 Sep 2001
Messages
32
Någon sorts mördar kryp kanske??
Hehehehehe.


Skönt att vara tillbaka.
 

jonix

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
283
Location
kalmar
va kul!

Nedan kommer en lista på de djur jag tänkt ha med.


Hmm, Jag vet inte hur du tänker lägga upp arbetet, men är det så pass stor skillnad på Vråkar, Glador, Hökar och Falkar att de behöver beskrivas separat?

På sidan 158 har du en massa Nyttodjur som jag hade varit intresserad utav att få reda på lite mer statistik om.

Djur som jag saknar är kanin/hare.

Hur är din relation med lite "lägre" djur såsom Paddor, Grodor, ödlor, insekter (skalbaggar, flugor m.m.) Många sådana djur är faktiskt ganska giftiga...

Jättebläckfisk? Är det ett monster eller ett "vanligt djur"?
När vi ändå är inne på vatten så har vi ju diverse valar och hajar. Sköldpaddor?

Mammut skulle jag gärna vilja se, tycker de passar in.

Hade även tänkt ha med några mytomspunna djur

Personligen skulle jag vilja se mer sådant, det fanns någon slags jättehjort som levde i Skottland (tror jag).
Sedan har vi ju de djur som vi trevliga människor har utrotat, och då tänker jag mest på vissa stora fågelarter (fanns nån strutsliknande grej i australien).

Fanns det inte nått djur som man kallade för Tjader, vilket var en korsning mellan en hare och en tjäder? Lita sådana sagodjur hade varit kul att få reda lite mer om.

Usch, står helt still, men vad hette det kattkdjuret som levde i norr.. Sibirisk tiger? Gör den dessutom till en sabeltandad sibirisk tiger så blir den ju astuff! =)

Jag skulle gärna se att storlekarna, men även andra egenskaper på djuren överdrivs lite, djuren förr var mycket större och starkare.. framför allt då i sagans tid...

Ett länktips?
<A HREF="http://www.turnpike.net/~mscott/index.htm" target="_new">http://www.turnpike.net/~mscott/index.htm</A> Trevligt initiativ!

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
"Någon sorts mördar kryp kanske??"

Har inte tänkt på det innan så vem vet, tack för tipset iaf.

"Skönt att vara tillbaka."

Kul att ha dig tillbaka.



Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: va kul!

"Hmm, Jag vet inte hur du tänker lägga upp arbetet, men är det så pass stor skillnad på Vråkar, Glador, Hökar och Falkar att de behöver beskrivas separat?"

Både ja och nej, egentligen är det väl igen större skillnad fast jag tänkt skilja dem åt iaf man skulle få för sig att tämja någon art eller ha det som en familiarus. Vråkar och Glada var de som jag tvekade mest på att ta med separat. Tänkte från början endast ha med falkar, hökar och örnar som separata arter men Glada och vråkar slank med de oxå. Får se om de tillför något annars får de stryka på foten.


"Djur som jag saknar är kanin/hare."

Erhm, ja jo det gör ja oxå/images/icons/blush.gif läggs omedelbart till på listan. Ett av syftena med listan är just att göra det möjligt för jägare att vara just jägare om man vill det, då behövs det liksom vanliga djur att jaga, inte bara "monster"


"Hur är din relation med lite "lägre" djur såsom Paddor, Grodor, ödlor, insekter (skalbaggar, flugor m.m.) Många sådana djur är faktiskt ganska giftiga..."

Funderade lite på ödlor typ de små salamandrar som lever i vattendrag och dylik, större sådana kändes dock som att det inte passade in i Trudvang men det är klart, man kan ju alltid ge det en chans.


"Jättebläckfisk? Är det ett monster eller ett "vanligt djur"?
När vi ändå är inne på vatten så har vi ju diverse valar och hajar. Sköldpaddor?"

Har funderat på haj lite, men det känns inte som Trudvang men som jag nämnde ovan det beror ju på hur man presenterar den eller de andra "blötdjuren" du nämnde. Jag tar dem med mig iaf.


"Mammut skulle jag gärna vilja se, tycker de passar in."

"Usch, står helt still, men vad hette det kattkdjuret som levde i norr.. Sibirisk tiger? Gör den dessutom till en sabeltandad sibirisk tiger så blir den ju astuff! =)"

Varken pälsbeklädd elefant eller tiger känns rätt i Trudvang imho, fast man kan ju ändra lite på dem./images/icons/smile.gif

Mammut=stor pälsklädd Älg med enorma horn
Sabeltandad sibirisk tiger= sabeltandad snölo.


"Hade även tänkt ha med några mytomspunna djur

Personligen skulle jag vilja se mer sådant, det fanns någon slags jättehjort som levde i Skottland (tror jag)."

Efter ditt inlägg så kommer den sektionen att utökas. Hjorten var en mycket god idé.


"Fanns det inte nått djur som man kallade för Tjader, vilket var en korsning mellan en hare och en tjäder? Lita sådana sagodjur hade varit kul att få reda lite mer om."

Fanns det ett sagodjur som kallades för Krokofant eller nått?

Tackar för övrigt för länk tipset.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Hasse on 2001-09-29 21:42.</EM></FONT></P>
 

johan rööhs

Veteran
Joined
3 Jul 2001
Messages
10
Location
Torsby
Jag vet inte om det kom med så jag skriver igen:)

jag saknar kor och grisar.
Sen har jag läst på något ställe att det har funnits jättebjörnar precis såna som är med i D&D 3ed och det skulle ju vara ganska coolt att ha med.
 

jonix

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
283
Location
kalmar
fabler då?

Varken pälsbeklädd elefant eller tiger känns rätt i Trudvang imho, fast man kan ju ändra lite på dem.

Mammut=stor pälsklädd Älg med enorma horn
Sabeltandad sibirisk tiger= sabeltandad snölo.


Det var det jag menade, lite trist att hitta sibirisk tiger i Trudvang... /images/icons/smile.gif

Sitter och funderar på vilka djur som har haft stor betydelse i asatron, tyvärr är inte minnet med mig idag... kanske nån inspirationskälla?

Hur tänker du beskriva djuren? Bilder? Kommer djur ha övernaturliga förmågor? Jag tänker på hög intelligens och magiska förmågor typ.

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
"jag saknar kor och grisar."

Gris läggs till på listan, Kon la till precis innan jag läste ditt inlägg.

Jag har tänkt ha med ett "mytomspunnet" djur som heter Grottbjörn som är tänkt att fylla den funktionen. Kan iofs byta namn vad det lider då grottbjörn inte låter så Trudvagnskt.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: fabler då?

"Sitter och funderar på vilka djur som har haft stor betydelse i asatron, tyvärr är inte minnet med mig idag... kanske nån inspirationskälla?"

Får plocka fram Viking å kolla, tack för tipset.

"Hur tänker du beskriva djuren? Bilder? Kommer djur ha övernaturliga förmågor? Jag tänker på hög intelligens och magiska förmågor typ."

Vad gäller större grupper om djur som björnar t.ex. så beskriver jag dem gemensamt och var man stöter på dem hur de uppträder och vilka skillnader det finns mellan raserna, funder på hur mycket jag skall beskriva t.ex utseende då de flest faktiskt vet hur en isbjörn ser t.ex. Det lär nog variera från djur till djur beroende på vad som det finns att säga om det.

Vad gällre bilder så har jag en syster som är bra på att teckna så jag funderar på att fråga henne om hon kan tänka sig rita några bilder. Har tänkt visa henne Bergtings och Bonners bilder så att förstår vilken stämmning bilderna skall ha. Vi får dock se om vill eller hinner.

Vad gäller hög intelligens och magiska förmågor så kommer det endast att vara aktuellt för de mytomspunna djur om de skulle ha nått sånt. Det som faktiskt känns klurigare är ställningstagandet kring vilka värden INT,PSY,SPI och KAR skall ha för djur, är det sama för alla eller varierar det? Ser man till regelboken och ulv och varg samt björnen i VSH så har de samma värden i dessa GE så lång allt väl tills man tittar på Brutsvinen i Vildhjarta som jag fattat skall vara djur så har de helt andra värden. Så hittills har det blivit så att olika djur har olika värden på dessa GE, en katt t.ex. kommer att ha högre KAR än en varg.


Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Jag kan väl ta och ge lite förslag på däggdjur...

bäver
ekorre
får
fälthare
skogshare
get
grävling
igelkotte
iller
mullvad
mård
myskoxe
utter
vildkanin
vildren

och några utdöda däggdjur...

jättehjort
mammut
uroxe
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Tackar

"Jag kan väl ta och ge lite förslag på däggdjur"

Vilket innebar fler djur till min lista/images/icons/smile.gif frågan är bara nu när jag kommer bli klar då listan utökats kraftigt, fast det ordnar sig på nått sätt.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

jonix

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
283
Location
kalmar
Du får skylla dig själv... :)

Vilket innebar fler djur till min lista frågan är bara nu när jag kommer bli klar då listan utökats kraftigt, fast det ordnar sig på nått sätt.


Som framtida läsare av dokumenten så vet jag inte om jag kommer vara intresserad utav femtioelva sidor beskrivning på ekorrar, igelkottar, harar osv osv. Är det så intressant att veta exakt vad vissa "mindre viktiga varelser" har för stats.?

Det är ju inte heller speciellt meningsfullt att bara "rabbla" upp djuren, för säger man kråka, ja då måste man väl säga skata, och då måste man väl nämna råkan, och glöm inte för all del korpen.. osv osv. På det viset kommer du få sitta resten av ditt liv med att rabbla djur.../images/icons/smile.gif

Den dagen jag läser texmassan kommer jag leta efter information om djuren som kan komma att påverka rollpersoner på ett eller annat vis. (ex. Hare ger mat, orm har gift, Björn slår hårt och ger skinn, varg jagar i flock och ger skinn)

Gräv inte ned dig vill jag ha sagt.

Fressten, vad det inte du som skrev om floran i Trudvang? En naturlig koppling till den kanske?

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,683
Location
Värnhem, Malmö
Re: Skvader

Skvadern, en hare med tjädervingar på ryggen och tjäderfjädrar på bakkroppen, syddes ihop av någon svensk konstnär och finns på något museum. Dessutom lever den i högönsklig välmåga i Khelataar, där den glider runt i skogarna. I Khelataar är det inordnat så att hanarna är blodsugare och honorna växtätare. Det är om inte annat ett originellt djur att ha med...

Sedan jag skaffade min värjkäpp är spelarna mycket lugnare...

- Bobby
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Skvader

<I>finns på något museum.</I>

Det finns en till beskådande på hembygdsmuseet i Sundsvall. Den är lite av stans maskotdjur...

<I>Dessutom lever den i högönsklig välmåga i Khelataar, där den glider runt i skogarna.</I>

Emedan Lancelot Games ju höll till i Sundsvall. (-:

--
Åke
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Du får skylla dig själv... :)

Som framtida läsare av dokumenten så vet jag inte om jag "kommer vara intresserad utav femtioelva sidor beskrivning på ekorrar, igelkottar, harar osv osv. Är det så intressant att veta exakt vad vissa "mindre viktiga varelser" har för stats.?"

Nä det är det inte och det är inte det jag tänkt, just nu tar jag med det mesta för se vad som blir användbart eller gå att göra nått med, det lär någ bli så att en del djur inte lär komma i slut ändan. Som du mycket riktigt på pekar så är det även för mig främst intressant att ha med de djur som kan påverka rollpersonerna eller spelet på något sätt. Dvs djur som är/"går att" t.ex. jaktvillebråd, päls, mat, tämjas eller skadegörare.

Har inte tänkt "rabbla" djur mer än som så att jag tänkt t.ex. beskriva falkar, falkar som grupp beskrivs med gemensamma stats där jag sedan nämner vilka arter som finns men jag får se hur det blir nu med tänkte på att jag har fler djur på listan. Mitt syfte är trots allt att göra något som är lätt användbart, inte en detaljerad beskrivning av alla djur och dess under arter då kommer jag som sagt aldrig bli klar./images/icons/wink.gif


"Fressten, vad det inte du som skrev om floran i Trudvang? En naturlig koppling till den kanske?"

Jo. Har inte tänkt så långt men jag får se om jag kan hitta några kopplingar. I vilket fall som helst så har jag inte tänkt ha med lika många djur nu som jag hade olika örter och växter.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
(OT) Skvader...

Så om LG haft sitt huvudkontor i New York, hade äpplena i Khelataar varit väldigt stora då? ;-)

Nightowl

You don't have to be fast enough to outrun the dragon... only the dwarf.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Ta från monsterboken 1 för lite insperation. Där har du även alla "statsen".

/[color:green]Han</font color=green> som nog aldrig använt sig djurraserna från den boken (förutom råttor och hästar)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,683
Location
Värnhem, Malmö
Re: Skvader

Sundsvall var det ja! Var själv där och såg den en gång i tiden.

Sedan jag skaffade min värjkäpp är spelarna mycket lugnare...

- Bobby
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: fabler då?

hmm. högre KAR på en katt stämmer nog bra. tvekade först, sen tog det en nanosekund tills jag kom på skräcktabellen. klart att en katt e gulligare. fast det beror på. citat pepsireklam " see? thats why i'm not a catperson" slut citat

min poäng: hmm. har nog ingen egentligen. förutom att just skräcktabellsmodifikationen borde vara viktig. fast det blir rätt kul ifall de ser en vattenbuffel/myskoxe el. liknande för första gågnen och faller i koma. snacka om Nasse/Lill-Erik-syndromet.../images/icons/laugh.gif det borde funka på samma sätt som typ basilisken, har man inte sett den innan vet man inte vad den kan göra eller ifall den är ofarlig etc. man borde iaf få en viss respekt för björnar, även ifall de inte ställer sig på bakbenen och ryter.. kasnke dags för någon att uppfionna en Respekt-tabell...? som vi har diskuterat på Westernforumet blir man inte direkt vettskrämd av en spindel så länge man inte har en fobi. typ drakfobi../images/icons/smile.gif/images/icons/wink.gif
JA, så blir det. NÅN måste göra en Respekttabell till ALLA aktuella rollspel. om det så är det sista de gör.

Jag vet att jag har rätt!
 
Top