Nekromanti Djävulens tal

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Fast, det lär väl ändras innan någon har hunnit läsa det här..."

Nej...det har det inte /images/icons/smile.gif, Inte ännu iaf.

Riddaren - rädd för djävulen


Behöver du hjälp, hacka sönder motståndaren med en stridsyxa!
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Typiskt att bibeln utgör en grundpelare i vårat samhälle.


Smaffy är jag. blä.
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Det är i alla fall olyckligt...

/Sir Foilan - tycker sååå mkt om kristendomen. (obs ironi) /images/icons/wink.gif

"A dark seed of evil is grown"
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Riddaren - rädd för djävulen</I>

Gamle Ljusbringaren är en självständig entrepenör med stora visioner som erbjuder goda möjligheter till långsiktig fast anställning... givetvis förutsatt att du är en ängel. Serafer har förtur.

Han dyker upp lite varstans; när vi gjorde Ansgar hade jag ritat ett träkors som skulle vara med som bildbakgrund. Jag gjorde en lågupplöst inscanning till en testsida, och när jag plockade in bitmappen i bildeditorn för att ställa in kontrasten såg jag att den hade blivit 666 pixels hög...

--
Åke
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Hur många är troende [OT]?

Jag tror många är som jag. Jag klassar mig som kristen, men ifrågasätter mycket i bibeln m.m. går sällan i kyrkan, annat än begravningar, bröllop etc.

Riddaren - som blev osams med sin mormor när han sa att det var mycket inavel om Bibeln stämmer med Adam och Eva

Behöver du hjälp, hacka sönder motståndaren med en stridsyxa!
 

Bombadill

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
57
Location
Hörby
I End of days säger en hög präst att siffror ofta är uppochner vända i religiösa sammanhang så att djävulens nummer inte är 666 utan i stället 999... men det är förmodligen bara ytterligare ett misstag från hollywoods sida skulle jag tro /images/icons/wink.gif
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
End of Days är en helt igenom korkad film, enligt min ringa åsikt, främst av denna pinsamma anledning. (Det var i drömmar och inte i religiösa sammanhang som siffror (eller bilder i allmänhet) var uppochnervända.) Jag tror inte riktigt att man använde våra siffror där på den tiden... *suck och stön*

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Hur många är troende [OT]?

Jag känner en mycket troende, och vet om flertalet. De är inte så få som man kan tro faktiskt, men många ifrågasätter även sin religion, inga bokstavstroende alltså.

/RipperDoc - Att vara religiös är att vara för lat för att själv besvara de stora frågorna

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"I End of days säger en hög präst att siffror ofta är uppochner vända i religiösa sammanhang så att djävulens nummer inte är 666 utan i stället 999..."

Med tanke på hur förtjusta man var i sifferlekar och numerologi på den tiden då Johannes Uppenbarelser skrevs, roa dig med att lägga ihop heltalen 1, 2, 3, 4 och så vidare upp till 36. Få sedan någon form av lyckorus över denna trevliga aritmetiska sifferserie och fundera över vad det har att säga om hin håle.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Hur många är troende [OT]?

Att vara religiös är att vara för lat för att själv besvara de stora frågorna

Å andra sidan är de flesta icke-troende för lata för att överhuvudtaget bry sig om de "stora frågorna"...

/Azagthoth
 

Mmm

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
623
Location
Månen
Tyckte ditt inlägg om att antagligen hade andra nummersystem då var intressant och sökte lite efter historia.

Kolla på http://24.225.17.65/math/count/hist.htm en liten kort men intressant artikel om räknetal i historien. Tydligen har vårt nummersystem funnits sen 250 f.kr.

/Mmm
So many assholes, so few bullets.
- Dirty Harry
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Kolla på http://24.225.17.65/math/count/hist.htm en liten kort men intressant artikel om räknetal i historien. Tydligen har vårt nummersystem funnits sen 250 f.kr."

Inte riktigt, räknat från 1 stämmer det, men siffran 0 tillkom senare, och just att siffran 0 har saknats har varit ett problem i äldre tider.

Riddaren


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 

Mmm

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
623
Location
Månen
Förvisso, men numerologi och talmystik (koppling mot 666/999 diskussionen) har alltså funnits med våra siffror sen 250 f.kr. Sen om man inte kunde räkna speciellt avancerade saker då man saknade nollan är en annan femma. Sen kan ju siffermystiken kring 666 komma från andra talsystem som är äldre för att senare konverteras till just 666.

Om man sneglar på annan talmystik (udda tal mystiken som bland annat frimurare frekvent använder i ritualer o dyl) så ter det sig underligt att 666 skulle vara djävulens tal eftersom ett jämnt tal anses tillhöra det kvinnliga könet. Om inte djävulen är en kvinna så borde tämligen teorin om upp och ner vänt 999 vara ganska trolig.

Fast o andra sidan vet ju alla män att allt ont kommer från kvinnor *fniss*

Har inte Aleister Crowley en central roll kring Number of the Beast 666 också. Han trodde väl att han var Hinhole återfödd eller dyl och signerade brev och sådant med 666.

/Mmm
So many assholes, so few bullets.
- Dirty Harry
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Jag vill minnas att han ändrade sitt namn för att det skulle kunna associeras till 666, via kabbala om jag minns rätt.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Baaah, elementär matematik säger oss ju att

summan av 1+2+3+...+n= n(n+1)/2 dvs i det här fallet så får vi 36*37/2=666, däremot har jag inte förstått VARFÖR man skulle sumera bara upp till n=36...

Eller som det sägs i 2001/2010: Dess dimensioner följde exakt proportionerna 1:4:9, hur enfladigt då av oss att tro att det skulle sluta efter bara dessa tre dimesioner.

/Bjorn
Math ROX!!!
 
Top