Nekromanti Ditt första rollspelsmak

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,520
Location
Helsingborg
När skrev du det? 1995
Hur gammal var du? 15
Hur långt var det? Kanske runt 40 sidor med introtext, bilder och allt? Introtexten ska finnas som en bifogad fil på forumet men gamla bifogningar fungerar inte längre. Det var en mans sista brev innan några sparkar in dörren och skjuter honom. Jag tror att han ändå fick med ett "ARRGH!" i brevet, lustigt nog.
Vad hette det? Dark Soldiers (titeln skriven med gul och rosa markeringspennor)
Vad minns du av det? Typ endast vad jag sökt reda på här på forumet.

Världen handlade om att man var långt framgången i teknologi på jorden, människor befolkade en mindre del av universum och man har hittat andra intelligenta livsformer. En katastrof inträffade, befolkningen blev 1/10 av vad den var innan och utvecklingen kastades bakåt 2500 år och bara rester av den nuvarande teknologin fanns kvar. Alla hade i stort sett besatt sig i städer som blev gigantiska. Vissa människor bodde också ute i den muterade och ödsliga vildmarken (överlevare). Kontakten med mänskligheten utanför solsystemet bröts och togs aldrig upp igen. Jag hade tänkt att spelarna efter ett tag skulle vara astronauter och upptäcka att det faktiskt bodde människor utanför solsystemet.

Systemet var BRP, fast T10, fast där man kunde dela värdet i mindre bitar. Typ om man hade FV 5 och fick modifikationen /2 så fick man 2,5. Om man slog en 2:a skulle man slå om; 5 eller under så lyckades handlingen. Ja, det var 100%-BRP. Jag insåg det själv när jag hittade på det.

Spelet hade 53 yrken och 88 färdigheter. Man slog var någonstans man var född i världen, vad man hade för frisyr etc. Jag tröttnade på spelet medan jag satt och försökte skriva förklaringar till alla färdigheter.

/Han som slänger med yrkena efter signaturen

Alkoholist, Baglady/burksamlare, Bartender, Bonde, Chaufför, Detektiv, Fixare, Fotograf, Gambler, Gladiator, Gängmedlem, Hacker, Handelsman, Hantverkare, Idrottsman, Infiltratör, Journalist, Knarkare, Kock, Konstnär, Kunskapare, Kurir, Läkare, Manager, Massör, MC-knutte, Moppeknutte, Mekaniker, Moppeknutte, Musiker, Pilot, Prisjägare, Prostituerad, Präst, Rebell, Raggare, Servitör/Servitris, Sjuksköterska, Skogsman, Skrothandlare, Smugglare, Snut, Soldat, Stadsvakt, Standup-komiker, Strippa, Tiggare, Tjuv, Tolk, Torped, Tranvestit, Utkastare, Vägvisare, Överlevare
 

Nabu

Warrior
Joined
8 Jan 2009
Messages
354
Location
Umeå
När skrev du det? För sisådär några år sedan, 2-3 år kanske?

Hur gammal var du? Lär ju ha varit runt 18-19 då.

Hur långt var det? Nedtecknades aldrig.

Vad hette det? Neo Terra, vilket sedermera blev projektnamn på i stort sett alla (extremt korta) rollspelsmak, bortsett från det jag jobbar med nu, bara för att jag alltid utgick från vad jag tidigare gjort.

Vad minns du av det? Det var placerat i ett tribal Europa, några hundra år efter Apokalypsen, med gamla artefakter, magi som vaknat till liv igen, och simplistiska regler; bortsett från reglerna om religiösa ritualer, som var på en helt annan nivå. Det fanns också zombies, och tunneln under engelska kanalen var en jätteond plats där alla döda vaknat till liv, och så även bilarna som blev fast där under Apokalypsen.

Det var rätt tufft faktiskt, men i min strävan efter att skapa en ersättning för Fantasy-lir försvann det ur fokus. Sedan så var regelsystemet tämligen generiskt, vilket jag skulle mecka lite med om jag skulle sätta mig med projektet igen.

Fan, jag blev ju lite sugen...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,520
Location
Helsingborg
Genesis said:
Jag försökte göra det som alla började med och ingen utom Rickard lyckades med, ett DoD "fast bättre".
Du vet att det där är en förolämpning numera? :gremsmile: Matiné har evolutionerat långt bortom DoD. Alla tankar om att det ska vara någorlunda likt DoD vill jag förkasta, för det skapar bara felaktiga tankegångar när folk läser mitt system. En läxa jag har lärt mig av att läsa Fenix recension.

/Han som hade tänkt att svara på detta i sitt förra inlägg i tråden men glömde det
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Han said:
Du vet att det där är en förolämpning numera? :gremsmile: Matiné har evolutionerat långt bortom DoD.
Jag är övertygad om att någonstans i den evolutioneringen så kunde spelet beskrivas med "Som DoD, fast bättre". Jag sade aldrig att Matiné idag kan beskrivas så.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Han said:
Systemet var BRP, fast T10, fast där man kunde dela värdet i mindre bitar. Typ om man hade FV 5 och fick modifikationen /2 blev 2,5 så då slog man om tärningen om man slog 2; 5 eller under så lyckades handlingen. Ja, det var 100%-BRP. Jag insåg det själv när jag hittade på det.
Jag har funderat kring hur man löser kvoter som blir udda sen 1984 och aldrig tänkt på det här. Fy fan vad coolt. Tänkte senast igår på det.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Jag hade bitmappade bilder på Angelfire 1997 samt text som beskrev mitt första rollspel. Har för mig att jag kallade det Rollspelet helt enkelt. -Nej, fan, det hette Frost. Det var en enkel Drakar och demoner-klon med några fiffigheter; bl a så körde man strid på motståndstabellen, kroppspoäng avgjorde bärförmåga samt raserna var tvungna att ha högre värde i rasens starka egenskap än i rasens svaga egenskap. En alv hade således alltid högre SMI än FYS.
Egentligen var det bara en vagn för mig att förstå grundläggande html och jag lade ner den när Angelfire dränktes i reklam.

Jag var 24 då så det kan knappast varit det första rollspelet jag skrev... Jag minns ett annat jag gjorde tillsammans med min bror. Det hade nog inget namn utan det var bara ett slagsmålssystem (á la Boot Hill). Man spelade det mot varandra och jagade runt på USAs baksida, efter varandra eller andra att slå på käften. Det var extremt kul. Rollfigurerna hade otaliga träffytor och en rad olika moves gav spännande slagsmål i clint eastwoodesque Nu fightas vi-anda.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
<div>När skrev du det? 1982. </div> <div>
</div> <div>Hur gammal var du? 12 år. </div> <div>
</div> <div>Hur långt var det? Två rutade A4-kartor och ett A4 med anteckningar. Ett äventyr med regler snarare än ett fullt rollspel. Den ende som spelade det var min lillebror. </div> <div>
</div> <div>Vad hette det? Älvornas sten. </div> <div>
</div> <div>Vad minns du av det? En hel del faktiskt. För tio år sedan uppdaterade jag och Magnus Seter äventyret med nya regler för att användas på min frus högstadieskola när de har tema fantasy. </div> <div>
</div> <div>(Coolt va? Varje år exponeras cirka 150 högstadieelever för rollspel. Och vet ni vad? I varje klass i varje årskull har funnits minst en elev som redan provat att spela rollspel. Det finns en återväxt.) </div> <div>
</div> <div>Älvornas sten tillkom för övrigt för att jag fått sitta med och se på när en kompis lirade AD&D med sin amerikaättade spelgrupp. Det verkade så häftigt att jag ville göra något likadant. Senare under 1982 kom första Drakar och Demoner, och då behövde jag inte längre hitta på egna regler. </div> <div>
</div> <div>(Who am I kidding? – det har jag förstås fortsatt att göra ända fram till nu.) </div>
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,520
Location
Helsingborg
Niklas73 said:
Jag har funderat kring hur man löser kvoter som blir udda sen 1984 och aldrig tänkt på det här. Fy fan vad coolt. Tänkte senast igår på det.
Öh, jag menade om man slog 3, inte 2. Jag tror helt enkelt att man slog två tärningar vid kvoter, alltså blev det T100 man använde.

/Han som tyckte det kändes fel när han skrev det
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Niklas73 said:
Jag har funderat kring hur man löser kvoter som blir udda sen 1984
Vi hade regeln "avrunda alltid till spelarens fördel" när jag DoDade som parvel och den har följt med mig ända sedan dess närhelst kvoter dykt upp (vilket de tack och lov inte har gjort de senaste fem åren eller så).
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,541
Location
Slätta
När skrev du det?
1983

Hur gammal var du?
11

Hur långt var det?
Ehm, 20 sidor kanske? Det var bara en monsterbok och ett antal kartor med vägskäl som ledde till olika encounters och byar med olika monster i hus...

Vad hette det?
Drakar och Demoner

Vad minns du av det?
Att jag hade skitkul när jag spelade det med mig själv för jag vågade aldrig visa det för någon annan...
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
När skrev du det? mellan 1995-2009 ungefär
Hur gammal var du? 27-36 se ovan
Hur långt var det? gissar att det ligger på ca 100 sidor
Vad hette det? Ljus vs Mörker
Vad minns du av det? Att det är ett regelhack på gamla Skuggornas mästare som aldrig blivit färdighackat. I nuläget finns en spelbar version som saknar merparten av världen och en färdig motor för bakgrunden på rollpersonen (som jag så fiffigt tänkt att ska vara grundad efter skolsystemet och uppväxt, hur bökigt som helst att slå upp saker i)
Världen är en semivariant av modern tid, tidsresande och agentande, utomjordiska faktorer etc... så frågan är väl om jag någonsin skriver färdigt det... :gremfrown:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
När skrev du det? 1984
Hur gammal var du? 14
Hur långt var det? Ett halvt skrivhäfte, skrivet för hand, så gissningsvis 16 sidor.
Vad hette det? Namn? Vad fan är det?
Vad minns du av det? Att man inte behövde sätta värden på monstren, för de var förbestämda! Och det fanns en karta med en stor oval stenöken med en stor svart monolit i mitten.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
När skrev du det? 1977
Hur gammal var du? 18
Hur långt var det? Ca 20 sidor
Vad hette det? --
Vad minns du av det? SF-rollspel med D&D-regler. Samma anda som Traveller, men innan jag hade läst detta spel.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
När skrev du det? 2003, kanske 2004.
Hur gammal var du? Då var jag 12-13 år.
Hur långt var det? Tror det var 3 A4 handskrivet.
Vad hette det? Enhörning
Vad minns du av det? Jag var rätt nöjd med DoD6:R, så något eget rollspel behövdes inte. Jorges Bestarium inspirerade dock till egna alster i samma stil. Jag skrev om enhörningar. De följde, tyvärr, den nutida bilden av snälla, hjälpsamma intelligenta djur. Inte folktrons hämndlystna mordgalningar.

Så här i efterhand blev det rätt bra. Visst, enhörning var en ganska tråkig varelse. Fast det fanns vissa anledningar att faktiskt ha med den i spel, något jag dock aldrig hade.

Men texten genomgick hela tre bearbetningar, och blev hela tiden bättre. Jag har kvar det handskrivna originalet nånstans, och den sista versionen finns fortfarande där ute på internet.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
När skrev du det?
Jag tror jag började pilla på det nånstans kring gymnasiet, så precis sista åren på 90-talet?

Hur gammal var du?
Typ 17.

Hur långt var det?
Tja, det var väl inte mer än några sidor i ett par olika anteckningsblock.

Vad hette det?
Sword & Sorcery!

Vad minns du av det?
Jag minns att jag ville göra något enkelt, och enkelt betydde att jag använder mindre tärningar (som i t4 och t6 uteslutande tror jag), och bara en i taget dessutom. Väldigt grovhugget.

Största delen av materialet består säkert av uppskrivningar om hur man slår fram de frya (om jag minns rätt) grundegenskaperna för olika raser.

Inspirationen kom nog av att jag hade läst Lloyd Alexanders Prydain-böcker till slut (älskade Disneys serieversion som liten), så det var väl inte ett dugg sword & sorcery egentligen. :gremsmile:
 
Joined
31 May 2007
Messages
402
Location
Stockholm
Kul tråd!

När?
1987-88 nångång.

Hur gammal?
13-14 år.

Hur långt?
Oj, minns inte, kanske 20-30 sidor, men ofärdigt.

Vad hette det?
Hjemmefronten, det handlade om norska motståndsrörelsen under WW2.

Vad minns du?
Att jag skrev det på en tidig Mac Plus utan hårddisk, shit vad high tech det var! Spelet var nog inspirerat av Partisan (som aldrig kom) och vidriga Price of Freedom, men på den tiden var jag besatt av "realism" så jag valde en historisk setting. Regelmässigt var det säkert nån variant på BRP, minns inga detaljer. Spelet blev förstås aldrig klart.

Lite plågsamt att inse att jag redan då, och konstant sedan dess, varit mer intresserad av att utveckla system än världar. Spel nummer två var ett generiskt stridssystem som jag mest använde till Cyberpunk, nummer tre var ett stridssystem/figurspel i realtid (världens första och sista?), nummer fyra var Mystikum, en egen variant av gamla Mutant (före MUA, mer åt Noir-hållet). Efter många års uppehåll kom Version Noll till, ett regelverk för MUA. Sedan brädspelet Förbjuden Zon, och nu senast regelverket till nya Svavelvinterspelet. Inte en egen setting så långt ögat kan nå!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
När skrev du det? 1997-ish
Hur gammal var du? 14
Hur långt var det? Oklart, spridda A4-blad
Vad hette det? Crazy World och senare World: Crazy (WC är ju en jätterolig förkortning)
Vad minns du av det? Pajigt parodi-spel baserat på DoD/Mutants regler. Egentligen bara en världsbeskrivning, eller snarare några lösryckta monster och några yrken.

WCs features var speciellt grundegenskapen Spejsighet istället för karisma (ja, "spejsighet", minns väl att detta var 90-talet).

Spelet hade dessutom två postermonster: den vedervärdige Blargen, en sandvarelse som kvävde sina offer i sin standkropp för att sedan få utlopp för sitt enda basal behov - nekrofili ( :gremshocked: ). Och de gigantiska, odödliga, muterade Svålarna som flöt runt i världshaven och... ja, flöt runt antar jag.

Märkligt nog spelade vi det vid några tillfällen. Gissa om spelarna blev livrädda när deras rollpersoner blev instängda i en mörk kammare och börjar höra sand sippra in...

( ja, okej, att spelarna blev livrädda är väl kanske att ta i, WCs styrka låg nog inte i inlevelse i rollpersonen och världen)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
När skrev du det?

Troligen 1985

Hur gammal var du?

11

Hur långt var det?

Ett antal handskrivna sidor i ett A5-block. Kanske så många som 20-30.

Vad hette det?

Science Fiction. (Det är vad det borde hetat i alla fall, men stavning av utländska ord var inte min starkaste gren, så minst en av bokstäverna saknades och/eller var utbytt mot en annan.)

Vad minns du av det?

Att man kunde spela varelser från alla planeterna i vårt solsystem. Dessa varelser var rena plankningar av medlemmar i Shi'ars kejserliga garde som X-men slogs mot på månen i slutet av Dark Phoenix-storyn. Reglerna påminde naturligtvis mycket om Drakar och demoner och Mutant. Det spelades aldrig.

/tobias
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,658
Location
Demokratiska Republiken Latveria
När skrev du det? 1989

Hur gammal var du? 12

Hur långt var det? Typ 10-20 handskrivna a4. Med egenhändigt ritade monster...

Vad hette det? "Future 2000" Tufft och häftigt namn eller hur? ;P

Vad minns du av det? Jag snodde reglerna från Stjärnornas Krig d6 och spelledde våldsamma efterkatastrofenäventyr i en värld som mest bestod av saker tagna från Mad Max, Judge Dredd, Axa, De Överlevande och en reklamtext för Mutant som fanns längst bak i soloäventyret "Falken Mekanon". Vi använde leksaksfigurer som Action Force och Battle Beasts som rollpersoner och muterade monster.
 

Hopeless

Veteran
Joined
8 May 2010
Messages
62
När skrev du det?

Kring vinter-OS i Sarajevo, alltså 1984

Hur gammal var du?

13

Hur långt var det?

En tjock bunt, idogt handskrivna sidor i rutigt A4-block; sen satte jag in hela rasket i en fin ryggpärm och gjorde en snajsig framsida. Allt med olikfärgade bläckpennor!

All text skrevs dessutom i VERSALER! Sedan dess är jag ruskigt snabb att skriva stora bokstäver.

Vad hette det?

Ja, minnet sviker. Men, det hade garanterat något engelskklingande, coolt och rymdlikt namn. Galaxxa, Zyprion, Bargoriax eller nåt i den stilen. Jag var sjukt inne på rymdspel på C64:an och det var namnfloran därifrån som inspirerade. Om jag får gissa lite...

Vad minns du av det?

Jag ägnade mycket tid åt att skriva beskrivningar av raser i ett egetsnickrat solsystem kring Alpha Centauri. Regelsystemet var synnerligen enkel(spårig)t. Tyvärr blev det bara en skrivbordskonstruktion och dess fantastiska potential fick aldrig slå ut!

Kom ihåg att nostalgi förr ansågs vara en allvarlig och ibland dödlig sjukdom!
 
Top