Nekromanti Ditt första rollspelsmak

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
När skrev du det? (1984)
Hur gammal var du? (10)
Hur långt var det? (400 sidor)
Vad hette det? (Det vet ni vid det här laget...)
Vad minns du av det? (Minns? Jag har det kvar. Egenillustrerat med försida i färg! Men Mutationer fanns (Hej Mutant), man hade 124 som max i färdighet och slog 1T100+1T20+1T4 under FV och Hora krävde 18 i Karisma för att bli för att säga något)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
När skrev du det?
Ca 2000-01.
Hur gammal var du?
13 år.
Hur långt var det?
Ca 15-20 A4.
Vad hette det?
"Don't get busted". xD ... Löjligt som F. A. N.
Vad minns du av det?
Man spelade kriminell. Det var BRP a la klassiskt. Man hade yrken, färdigheter, KP och allt sådant där. Det var ganska kul. Folk bildade gäng och gjorde stötar. Det var väldigt våldsamt, oseriöst och komiskt. Snabba bilar och vapen gick hem alla gånger... Konstigt nog är det ett spel som faktiskt inte är min tekopp. Fast det kom sig av att vår förra spelledare, den som introducerade bland annat mig till rollspel gjort ungefär samma grej lite innan. Vi gillade det och den spelgrupp som formades kring mig ville spela något i den stilen... Praktiskt taget intetsägande och värdelöst på alla plan.

Detta var i alla fall det första spel jag "skapade".
Pöh...! Skapade. Jag tog reglerna från Drakar & Demoner och satte det i nutid med moderna vapen och fortskaffningsmedel... :gremsmirk:

Innan det började jag skriva på min DoD-värld. Den har reviderats och rekonstruerats i omgångar och är inte klar ännu. Det mesta har kastats vid det här läget men har jag världen i huvudet och har slutat arbeta på den sedan flera år. Som mest, med alla olika papper och stödtabeller, kanske det var på 100 A4 under en period.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,874
Location
Göteborg
Kul tråd!

När skrev du det?
Öh, slutet av nittitalet? Kanske tillochmed början av tvåtusentalet.

Hur gammal var du?
Tonåring

Hur långt var det?
Jaha, menar du "skrev" som i "skrev ned"? Isåfall var mitt första rollspel Oskrivna blad, som publicerades för ett par år sedan (och som jag sedan drog in igen). Det var väl på än sådär 50+ sidor, tror jag.

Vad hette det?
Fast nu tänker jag fortsätta prata om mitt första rollspelsmak, det första av kanske tjugo som aldrig skrevs ned och aldrig blev klart. Det hette … Genesis!

Vad minns du av det?
Fantasy heartbreaker. Jag försökte göra det som alla började med och ingen utom Rickard lyckades med, ett DoD "fast bättre". Jag slog upp att "Genesis" var latin och betydde "ursprung" och så fick den huvudsakliga guden heta. Det fanns några typer som hette "väktare" som sprang omkring och var awesome. Jättehöga stats, superrustningar och magiska svärd. De fick man inte spela. Jag minns att jag läst någonstans om pendragonmodellen och jag baserade mitt spel på den. Jag gjorde en rollperson som översattes från min favoritrollperson i Eon (fan, jag spelade Eon på den tiden!). Han var alv och hette nå't på 'D' och hade jättehög Smidighet. Det gjorde att jag upptäckte att hög Smidighet var obalanserat bra i mitt system. Jag tänkte fixa det, men det blev aldrig av.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
När skrev du det? 1987
Hur gammal var du? 10
Hur långt var det? Bara några sidor.
Vad hette det? Minns inte.
Vad minns du av det? Skapade det då jag just testat Mutant som min kusin hade haft med sig. Eftersom det ur mitt perspektiv tog hundra år innan beställningen kom fram gjorde jag mitt eget spel. Det var en en konstig kopia av mutant till följd av att jag inte alls förstod varför den världen så ut som den gjorde, så det var en salig blandning av robotar och monster. Systemet använda 2t6 som man skulle slå under ett värde och anledningen var helt enkelt att jag inte ägde några andra tärningar.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,178
Location
Ereb Altor
När skrev du det?
-89, till tonerna av Roxettets Look Sharp! (som jag sa att jag inte gillade fast jag gjorde det)
Hur gammal var du?
14
Hur långt var det?
Någon sida, minns inte riktigt.
Vad hette det?
Bloodsport, eller möjligtvis något extremt likt
Vad minns du av det?
Att det fanns en jävla massa grundegenskaper och att det bara fanns kampsportsfärdigheter.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Sen på började man förstås en mängd andra spel som aldrig blev något. Minns särskilt ett spel som hette Ninja där min främsta informationskälla var en hobbex-katalog, eftersom vapen är viktigast. :gremsmile: Slog också upp i ett uppslagsverk att de haft en kejsare i Japan som hette Hirohito, så det fick min kejsare heta också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,687
Location
Rissne
När skrev du det?
Den delbok som blev färdig var mitt specialarbete i gymnasiet. Jag gick ut våren 2000. Jag fick MVG.

Hur gammal var du?
18 bast.

Hur långt var det?
Jag minns ärligt talat inte. Regelboken som jag producerade, ett långt och krångligt härke, var iaf nånstans mellan 64 och 100 sidor, vill jag minnas.

Vad hette det?
Necrotica

Vad minns du av det?
Erh, jag har för mig att regelsystemet var influerat av Mutant Chronicles (som var det jag spelat överlägset mest) och in Nomine (som var det mest regellätta jag läst just då). Jag är helt säker på att det i slutänden var nåtslags rätt kasst BRP-derivat. har för mig att jag var i min "realism"-period just då, så alla stats hade skalor baserade på världsrekord och medelsiffror jag hittat.

Spelvärlden var en ganska hyfsat snodd Mutant Chronicles-heartbreaker. MC fast "bättre", iaf i mina ögon just då. Solsystemet, rymdfart, megakorporationer, och så en "mystisk planet" längst ut i solsystemet. Har jag för mig.


Det var ruskigt, ruskigt dåligt. Det minns jag också. Och skriver helt på engelska.
 

Ronin

Veteran
Joined
10 Mar 2011
Messages
17
Location
Söderort Stockholm
När skrev du det?
Idén föddes 2004, själva produktionen startade 2006
Hur gammal var du? 14-16.
Hur långt var det? Alla olika Alfa-Beta-Gamma-Delta-Epsilon versionerna uppgår väl tillsammans till 2000+ sidor, och växande
Vad hette det? Vakla Heter det...
Vad minns du av det? Från början var det dåligt, mycket dåligt, nu är det förhoppningsvis bättre...
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,318
Location
Örebro
När skrev du det?

Runt 1992 tror jag.

Hur gammal var du?

Runt 14 tror jag.

Hur långt var det?

Det blev aldrig färdigt, men jag var uppe i runt 20 sidor av A4-stora rutblad (ni vet, sådana där rutor man klottrade matte i) innan jag la ned.

Vad hette det?

Det hade ett namn, men jag kan inte minnas det.

Vad minns du av det?

Det var en Mutant/Drakar och Demoner-klon med färdighetslistor och allt!

Själva världen var vår egen, men efter en stor katastrof som skett. Jorden hade blivit översvämmad och mycket var borta. Vissa platser fanns kvar, t.ex. mycket av bergen i Sydamerika.

Vad skulle man då göra? Väldigt mycket tankar låg på aztekerna, inkaindianerna och mayaindianerna och deras skatter. Jag tror mycket skulle handla om skattsökandet från dessa kulturer.

Fråga mig inte varför bara. Det var coolt tyckte jag då. Fanns nog inte mer djup än så.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,318
Location
Örebro
Så krank, när gör du en remake på Necrotica? Spelar ingen roll hur dåligt det är. Jag köper den lätt med det namnet. Kanske med sloganen "Detta spel rekommenderar INTE krank". :gremwink:
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
När skrev du det?
Ca 1990

Hur gammal var du?
15, i så fall

Hur långt var det?
Kanske 10 A4

Vad hette det?
Kronos (tidsguden, ni vet)

Vad minns du av det?
Grundtanken var att man skulle resa i tideng, mellan epoker, och uppleva paradoxerna av det. Regelsystemet byggde på 4 grundegenskaper: Styrka, Smidighet, Intelligens, Personlighet, var och en med värden 1-6. Man skulle slå 1t12 under färdighetsvärde. Det fanns 12 färdigheter. De hade grundegenskapsvärden (3 färdigheter per egenskap) i baschans.

Givetvis blev spelet aldrig helt klart. Det har aldrig något spel blivit. Än idag gillar jag dock detta grundsystem. Och T12 är och förblir den vackraste tärningen - och den mest underskattade!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,687
Location
Rissne
Robert Jonsson said:
Så krank, när gör du en remake på Necrotica?
NEVAR!

Eller, om du vill kan man kanske betrakta Den Svarta Solens Krönikor som en Necroticaremake. =)
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,657
Location
Huddinge
Robert Jonsson said:
Så krank, när gör du en remake på Necrotica? Spelar ingen roll hur dåligt det är. Jag köper den lätt med det namnet. Kanske med sloganen "Detta spel rekommenderar INTE krank". :gremwink:
+1
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,991
Location
Göteborg
När skrev du det? 1983
Hur gammal var du? 12
Hur långt var det? 1/2 sida
Vad hette det? Tror inte det hade något namn
Vad minns du av det? Det var ett extremt enkelt rollspel. Spelarna var helt enkelt några slags skurkar som skulle slåss i olika köpcentrum (inget annat). Reglerna bestod i stort sett av en vapenlista med en mängd olika vapen: allt från handgranater och automatgevär till kundvagnar och vattenmeloner. Ganska skoj hade vi i alla fall :gremsmile:
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,318
Location
Örebro
krank said:
NEVAR!

Eller, om du vill kan man kanske betrakta Den Svarta Solens Krönikor som en Necroticaremake. =)
*gråter*

Vad är Den Svarta Solens Krönikor? Vad har jag missat?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,687
Location
Rissne
Robert Jonsson said:
Vad är Den Svarta Solens Krönikor? Vad har jag missat?
Det är en fortfarande väldigt skissartad MC-heartbreaker jag började pilla på straxt innan jag hörde om COG's nya version Den tappade typ farten när jag hörde att det skulle komam en "riktig" Mutant Chroniclesremake. Just nu är planen att först och främst släppa det som brädspel med regler som är nästan identiska med de till kampen om Citadellet (men med serienumren bortfilade).

Det finns ett gäng gamla anteckningar här, som jag inte tar något ansvar för. Jag har mycket bättre idéer nu, plus att jag saka fila bort alla gamla MC-namn och så.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
hjk said:
Systemet använda 2t6 som man skulle slå under ett värde och anledningen var helt enkelt att jag inte ägde några andra tärningar.
Helt UNDERBART sätt att göra rollspel på innan man blev pretto. :gremwink:
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Så rolig tråd! :gremlaugh:

Jag tänker prata om två olika som har nåt slags delad förstaplats.

När skrev du det?
Det första, som skrevs ner med ambitionen att det skulle bli ett nytt rollspel, skrevs typ -88, det andra exakt -90.

Hur gammal var du?
Nio respektive elva.

Hur långt var det?
Det första var två kollegieblad med prydliga anteckningar. Det andra bestod av några muntliga överenskommelser.

Vad hette det?
Det första hette Transformers-rollspelet, det andra var namnlöst (såvitt jag minns).

Vad minns du av det?
Det första kom av en uttalad ambition att skapa ett Transformers-rollspel. Jag gjorde helt enkelt om Drakar och demoner till att gälla förvandlarrobotar, med listor på saker man kunde förvandla sig till (Ronson-tändare!) och så vidare.

Det andra var ett nödens barn, när jag och en jämnårig följde med våra fäder på Folkmusiktältets turné 1990. Vi, tioåringar, satt och spelade typ drakar och demoner halvt i friform, halvt med egna minimalistiska och pragmatiska regler, ibland bak i en turnébuss, ibland på sovloftet i en husbil, ibland på cirkustältets gradängbänkar medan arbetet pågick omkring oss. Oj oj oj, sickna äventyr!
 
Top