Nekromanti Ditt första rollspelsmak

Kul tråd! :gremsmile:

När skrev du det?
2000-2001? Tror inte det var det första jag funderade på, men det första jag skrev mer än några rader på...
Hur gammal var du?
Typ 17-18...
Hur långt var det?
Eh, en 8-12 A4.
Vad hette det?
The Crowned
Vad minns du av det?
Man skulle spela återfödda halvgudar(Herakles, etc) i modern tid och systemet var ett additivt system som använde spelkort (värde+spelkorts siffra). Tror jag det var. Lite osäker.

Åh, och det fanns en mekanik som uttryckligen sa att om man hade mer än utmaningsvärdet lyckades man alltid.

Har också för mig att jag var inne på Zelaznys Amber-böcker vid tillfället och hade hört lite om Nobilis.

Jag skrev allt jag skrev till det på en kväll/natt och tror inte jag rörde det alls efter det. Har det nog på någon hårddisk eller USB-minne någonstans.

När skrev du det?
1999

Hur gammal var du?
17

Hur långt var det?
Reglerna fick plats på en och en halv a4, sen var det ett par stämingsnoveller också

Vad hette det?
Nummer 13

Vad minns du av det?
Ganska mycket. Reglerna var t6 baserade där man slog 1 t6 och svårigheten gick från 2-7 och över var lyckat, man hade tre färdigheter som gav plus 1, 2 och 3 respektive och två ofärdigheter som gav minus 1 och 2.
Stridsreglerna var också hiskligt enkla: Träffades man av ett skjutvapen var man nere.

Spelvärlden var vår egen fast läskigare och man spelade desperata människor i farliga situationer. Ett återkommande tema var någon slags psi krafter som kunde föredra naturlagar. Mycket att ljus fick fel färger och gravitationen började bete sig underligt.
En av stämningsnovellerna handlade om ett havsmonster i en fontän.

När skrev du det?

95 -96 nångång

Hur gammal var du?

14-15 nånting

Hur långt var det?

minns faktiskt inte men typ ett kollegieblock fullt med text

Vad hette det?

Dungeon Masters lr Dragon Masters eller nått annat coolt om jag inte minns fel

Vad minns du av det?

Det var superklyschig fantasy jag försökte trycka in varenda fantasy klyscha som gick , det var lapptäcksvärldar ala ereb altor .Det var onda trollkarlar och röda drakar och svärdssvingande hjältar i stora rustningar med magiska jättesvärd som räddade jungfrur i nöd inlåsta i torn av den förut nämnde onde magikern ...

vad jag minns systemmässigt så tror jag att jag i princip snodde drakar och demoners regler och vapen/ utrustningslistor och monsterlistor bara att jag ändrade lite priser på utrustningen och döpte om nått monster eller ändrade statsen på det ....

Det är en fortfarande väldigt skissartad MC-heartbreaker jag började pilla på straxt innan jag hörde om COG's nya version Den tappade typ farten när jag hörde att det skulle komam en "riktig" Mutant Chroniclesremake. Just nu är planen att först och främst släppa det som brädspel med regler som är nästan identiska med de till kampen om Citadellet (men med serienumren bortfilade).

Det finns ett gäng gamla anteckningar här, som jag inte tar något ansvar för. Jag har mycket bättre idéer nu, plus att jag saka fila bort alla gamla MC-namn och så.
Lite kul ändå att MC officiellt ska ges ut av @krank nu!

När skrev du det?
1996.

Hur gammal var du?
29.

Hur långt var det?
79 sidor.

Vad hette det?
R.U.N.E.
Eftersom jag var ett fan av RuneQuest, förstår ni, men eftersom systemet skulle vara generiskt skulle det ju ha en akronym likt GURPS.
Det står inte i någon av filerna vad det egentligen stod för, men jag vill minnas att det skulle utläsas Rollspel Utan Några Exter.

Vad minns du av det?
Det är en generisk BRP-variant som skall kunna användas i alla settings. En kombination av främst RuneQuest 3 med Pendragon, med en del detaljer från andra håll i mixen.
Idag tycker jag det ser onödigt detaljerat och krångligt ut.
Det speltestades med en mini-kampanj som av någon anledning var en konvertering av The Restless Dead (ursprungligen till WFRP).

Last edited:
När skrev du det?
2001/2002
Hur gammal var du?
10, tror jag.
Hur långt var det?
Några sidor i ett word dokument och en massa egenritade kartor och kort.
Vad hette det?
Minns tyvärr inte.
Vad minns du av det?
Typ hexcrawl. Stor världkarta man flyttade runt på. Man slumpade fram händelser med tabeller och drog kort för utrustning och skatter. Tror inte jag kom mycket längre med projektet. Var tänkt som en lösning för solospel eftersom det var svårt att få andra tioåringar sugna på rollspel.

Vill fortfarande ha något liknande idag men prkar inte skriva det själv..

(Svarade i en annan tråd med det första äventyr jag skrev, så bidrar här med det första jag släppte ut i offentligheten)

När skrev du det?
2018

Hur gammal var du?
31

Hur långt var det?
En sida

Vad hette det?
Lepra

Vad minns du av det?
Var vuxen när jag kom in i hobbyn, så det är ingen bedrift att minnas själva spelet - ett knappt spelbart ensidesrollspel (som jag på något sätt fick Lina Blixt att illustrera).
Saker jag minns kring det är att jag och min hustru var på BB med vår första son medan jag skrev klart det, att det var iom det som jag insåg att regelmekanik inte är min styrka och att @God45 den jäveln sågade det längs fotknölarna (han har sedermera berömt andra grejor jag gjort så alla är glada!).

När skrev du det … 89 kanske, men det publicerades 1992 i Sinkadus nr 38.

Var 20 år

Det hette Draksådd och var en förkortad version av av en längre text omarbetad av Olle S till en läsbar artikel.

Jag minns att det var kul, men att det blev annorlunda än vad vi ursprungligen skrev. Men så var det nog också tio sidor kortare än ursprungstexten.

Back