Disney kan köra en reset på Force awakens ,last jedi och rise of Skywalker

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Herregud.

Alltså, jag skiter i vad Disney säger. De har inte tolkningsföreträde för mig. Inte Lucas heller. Jag gillade den nya trilogin rätt mycket, och kommer att fortsätta gilla den oavsett vad Disney säger. Filmerna kommer att finnas kvar, om nu inte Disneypolisen kommer hem till mig och förstör mina blurayskivor. Om jag känner för att fortsätta se de nya filmerna som kanon så kommer jag att fortsätta med det.

Jag ser fram emot att se nya Star Wars-filmer, oavsett om Disney tycker att de behöver "sudda ut" de här tre eller inte. Det är nämligen så enkelt att jag gillar Star Wars. Jag var på väg att säga att jag gillat alla Star Wars-filmer, men prequeltrilogin undviker jag helst att tänka på.

(Jag har för övrigt jättesvårt att förstå den som säger att sequeltrilogin är en tågkrasch men inte har något vidare emot prequeltrilogin… Finns det någon trilogi jag tycker behöver raderas så är det den. Men å andra sidan kan jag bara låta bli att se prequelfilmerna. Problemet löst!)


Jag kommer även fortsättningsvis tycka att The Last Jedi är den mest spännande Star Warsfilmen eftersom den bröt med en massa förväntningar, bröt med den djupt problematiska blodsmystik-skiten som genomsyrat mycket av annan SW-lore, och för att den hade med krigsprofitörer. Jag kommer även fortsättningsvis tycka att Rise of Skywalker är, precis som filmerna i originaltrilogin, en lättsam och fartfylld snygg äventyrsrulle. Och jag kommer att fortsätta att tycka att det är lite, lite onödigt och ganska onyttigt att hetsa upp sig så mycket över film så som en del verkar göra. Jag menar, alla behöver väl en hobby men är det verkligen bra för blodtrycket?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Håller fullständigt med dig att prequel trilogin är något av det värsta som drabbat oss star wars fans , jag fick tvätta mina ögon med klorin och dricka en flaska vodka för att försöka radera minnet av jar jar binks men jag har inte mycket gott att säga om sequeltrilogin heller som jag tyckte var en lat efterapning av orginaltrilogin .

Jag är en purist som enbart och endast gillar lucas original trilogi så därav kommer mina grievances med övriga filmer
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Tja, ingen har sagt att de skall "raderas ut". Den omryktade planen är att flytta dem till en alternativ tidslinje.

Om jag skulle gissa på vad det här beror på, så tror jag inte för ett ögonblick att det har särskilt mycket med fan-responsen att göra.

Jag tror snarare att det finns kreatörer som vill göra filmer och tv-serier i post-episod 6-eran, men inte vill vara bakbundna av att saker och ting måste leda till episod 7:s tillstånd.
Tydligen finns det romaner som utspelar sig under mellantiden, och som skall förklara hur Republiken blev så kass och First Order hände, och alla verkar tycka att de är skitdåliga så jag har inte brytt mig om att läsa dem. Kanske vill man få bort dessa ur kanon också?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Nu lär jag väl inte få som jag vill, men finger jag önska något fortsättningsvis för Star Wars så vore det fortsatt utveckling. Jag kommer fortsätta kolla oavsett om det blir expectation subversion som i TLJ eller om det blir supersafe publikfrieri som i ROS eller vad de nu gör. Men helst skulle jag se mer oväntade grejer. Gray jedis, nyansering, mindre blodsmystik. Bryta upp strukturerna lite, och låta dem vara uppbrutna. Sedan kan man bygga nya strukturer. Ska universat kunna ha någon livskraft kan man inte bara trampa i gamla hjulspår. Alltså, hänvisa till gamla grejer absolut, ha med karaktärer från de gamla filmerna definitivt, jag gillar såna blinkningar. Men gör nytt, bryt ny mark. Gör lite konservativa fans arga. Ha med lite fler samkönande och/eller polyamorösa par. Ha fler kvinnliga huvudpersoner. Alltid retar det nån.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Den omryktade planen är att flytta dem till en alternativ tidslinje.
Det är jag också för. Alla tidslinjer är lika giltiga! Om de kanoniskt flyttas till en annan tidslinje så är ju båda "kanon". =) Så ser jag det iaf – för invånarna i respektive tidslinje lär det ju vara deras som är "den rätta". Jag gillar multiversum-system, mycket för att de liksom gör så mycket impotent fan-rage så meningslös. Everything goes!

Låt oss ha två tidslinjer. Låt oss ha tusen. Miljoner. Låt oss ha en tidslinje i varje fans huvud, gör headcanons till en del av kanon. I'm all for it!

(Som Transformersfan är jag rätt van vid att det inte riktigt finns något "riktigt" kanon. Det finns en massa olika varianter, som väver in och ut ur varandra och man måste inte välja. Serietidningen och tv-serien och filmerna och de andra serietidningarna och datoranimerade djur och fan och hans moster; det är alltsammans "kanon"…)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Vad jag förstått så är det som bolongo säger tal på att flytta sequeltrilogin till en alternativ tidslinje så att dom utgår ur kanon
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,236
En sak jag kan säga är att det inte är sant. Cosmic Book News är inte en nyhetssida, utan snarare en väldigt högervinklad, anti-inkluderings-mouthpiece (riktad en stor del till alt-högern och incel-crowden), som hatar all form av tanke om att kvinnor kan få finnas i deras franchises (snubben som driver hade länge en manlig Captain Marvel som profilbild) och ägaren har dessutom agerat som ett svin på nätet mot olika personer, bland annat att posta James Gunns telefonnummer för att få honom nedringd av troll. Sidan är mer eller mindre nördvärldens motsvarighet till Avpixlat. Allt de rapporterar är "rykten", ofta ociterade, eller i bästa fall, från enstaka (och ofta ganska fringe) Youtubers, som mer handlar om att skapa osäkerhet kring något de ogillar.

Dessutom, ska vi vara rent krassa kommer Disney absolut inte att resetta dem. För oavsett vad du tycker gick de hysteriskt bra på bio, där Rise of Skywalker var den som gick minst bra – då den bara drog in lite över en miljard (mot 1.333 för The Last Jedi och 2.068 miljarder för The Force Awakens). Och även om de är över är de fucking juggernauts vad gäller merchandise, som är stora kassakon. Hur mycket Kylo, Rey och BB-8-merch säljs det inte liksom? Det finns absolut ingen anledning för Disney att göra detta.

Eller jo, en. Att blidka de högljudda besvikna fansen. Som är, för att vara rent krasst, en minoritet i det stora hela. Oavsett vad folk tyckte visar liksom intäkterna en annan sanning.

Och att diskutera Disneys sequel-filmer väcker mycket känslor, men en sak tänker jag säga:
JAG ÄR SÅ JÄVLA TRÖTT PÅ HUR TOXISTISK FANDOMEN ÄR

Seriöst. Jag älskar Star Wars, men ert jävla hat och hackande på oss som gillar något av det Disney gjort (framförallt The Last Jedi) är så elakt att det seriöst har hållit på att döda min kärlek till Star Wars. Jag klassar originaltrilogin som mina favoritfilmer, men efter hur jävla elaka många har varit tar det ibland emot.

Så snälla, nu tänker jag blidka till din empati; det är OK att inte tycka om dem, det är helt fine. Men kan folk sluta hacka på folk som gör det?!

Har ni sett något om hur många nya fans vi har fått in via detta? Kan vi inte vara glada för deras skull istället? Det är bra att Star Wars förnyas, för då kan det leva vidare.

Avslutande bit: Du får älska eller hata Prequel och Sequel-trilogin bäst du vill. Du får älska specifika episoder bäst du vill. Vi har inte samma smak. Det är OK! Jag är glad för din skull att du älskar hur fantastiskt Star Wars kan vara, om du kan vara det för min skull.

Och nu tänker jag säga min mest kontroversiella grej: Star Wars behöver föryngras. Förlåt, men jag är så pepp att se var franchisen tar vägen när de som skapar till dem är de som inte blev fans under originaltrilogin, de som kommit in senare, de som har nya perspektiv och framförallt, vågar göra något nytt och ta ut svängarna. För, den tråkigaste biten med bitar av vad Disney gjorde, var ibland hur mycket de played it safe (och vi vet hur det gick när de inte gjorde det), men som ett fan kan jag inte säga annat än att jag är pepp på att se möjligheterna Star Wars har för att göra något nytt. The Mandalorian visade verkligen hur det gick att tänka om franchisen, hur bra den funkade i serieform och berätta en ny typ av berättelse, så ja, mer sådant!
 
Last edited:

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,177
Så hemska tycker jag varken sequel-trilogin eller prequel-trilogin är. Visst, Jar-Jar är fruktansvärt irriterande och midichlorianer är fåniga, men resten är inte så illa.
En sak jag gillar skarpt med Episode I är att våra hjältar tror att de fixar ett problem, när allt de gör egentligen hjälper den riktiga skurken.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag hade ingen aning om att cosmic Book news var en del av alt-right rörelsen . Jag hade aldrig hört talas om sidan föräns jag såg länken postad av en av mina Facebook vänner .

Och det skall även tilläggas att bara för att jag på en individuell basis avskyr alla prequel och sequel filmer så ser jag inte ner på någon annans rätt att gilla filmerna . Vad var och en spenderar sin tid och energi och pengar på är upp till var och en .
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Som Krank säger: de kan göra vad de vill, de kan ändå inte ta ifrån mig sequal trilogin =)

Men nya star wars-filmer säger jag inte nej till! Hoppas bara de skiter i jedi-tjaffset och ljussabelsvingandet folk är så besatta av nu för tiden, och går tillbaka till det star wars EGENTLIGEN ska fokusera på: rökiga barer, hightech skrot och gunslingers. Sarurajfilmer möter vilda västern i rymden, helt enkelt.

Men oddsen för det är väl minimala kan jag tro.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Angående jar jar där kan man ju verkligen prata om cultural appropriation ,amfibiska rymd grod jamaicaner
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,236
Angående jar jar där kan man ju verkligen prata om cultural appropriation ,amfibiska rymd grod jamaicaner
Inte kulturell appropriering (vilket är en lite annan sak), men en rasbaserad stereotyp, verkligen. Och folk behandlade Ahmed Best som spelade Jar Jar så illa att han övervägde att ta sitt.

(Jag tänker föra till protokollet att jag inte gillar Jar Jar, men att vara så elak mot någon är not cool. Dessutom är han inte det största problemet med Episod I, det är manuset)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
På sätt och viss är det här ju perfekt! För med den förklaringen som erbjuds, att sequaltrilogin utgör en alternativ verklighet som inte är samma som Lucas-kontiniumet, så betyder ju det att vi precis lika gärna kan låstsas att prequaltrilogin inte är en del av denna alternativa, bättre verklighet!

Vi kan få en mycket bättre prequal triologi. En där Annikin och Owen faktiskt var bröder. Där Jedi Riddarna inte går klädda likadant som en gammal erimit på en fjärran ökenplanet. Där steget från dark side-Annikin till full blown Vader skette mer gradvis och coolare än allt på en gång. Inga medichlorianer...

Win-Win!
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Cosmic Book News är inte en nyhetssida, utan snarare en väldigt högervinklad, anti-inkluderings-mouthpiece (riktad en stor del till alt-högern och incel-crowden), som hatar all form av tanke om att kvinnor kan få finnas i deras franchises (snubben som driver hade länge en manlig Captain Marvel som profilbild) och ägaren har dessutom agerat som ett svin på nätet mot olika personer, bland annat att posta James Gunns telefonnummer för att få honom nedringd av troll. Sidan är mer eller mindre nördvärldens motsvarighet till Avpixlat. Allt de rapporterar är "rykten", ofta ociterade, eller i bästa fall, från enstaka (och ofta ganska fringe) Youtubers, som mer handlar om att skapa osäkerhet kring något de ogillar.
Åhej. Det hade jag ingen aning om. Tack för varningen.
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Så.... The Mandalorian i filmformat alltså?

Oavsett vad Disney har gjort eller kommer göra med star wars-fransen så är The Mandalorian en grotesk net gain för mig som fan :)
Exakt så ja, jag kan inte beskriva hur jag satt och klappade i händer de första avsnitten av den serien! Eller som Solo var!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
Det är så uppenbart dumt att jag bara orkade läsa en paragraf. Disney kommer att göra fler Star Wars-filmer, och de kommer att ta mer eller mindre stor hänsyn till de filmer som redan finns, men att de skulle spela in en ny sequel-trilogi och låtsas att den de redan har utspelade sig i ett parallellt universum är ju bara en runkfantasi hos de bittraste av bittra fanboys.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Jag kommer inte ihåg vilken av prequel-filmerna som jag nästan reste på mig och gick ut ur biografen. Men jag kommer ihåg när jag nästan låg på golvet och vred mig av skratt (när Yoda slåss mot Dooku). Men... När jag sitter hemma och håller på med annat samtidigt, då fördedrar jag prequel-filmerna framför original-trilogin. Så jag har antagligen sett episod I-III fler gånger än IV-VI.

Min favoritfilm bland alla Star Wars är nog Rogue One.

När det kommer till sequel-filmerna så såg jag ep VII flera gånger på bio, varav hälften av gångerna på spanska och jag förstår inte spanska. Staden jag var i var vid tillfället på tio i topp-listan över flest mord i världen, biljetterna var billiga, det var air-condition, och sköna säten. Samt att även om jag har många synpunkter på ep VII så tycker jag den i alla fall hade en Star Wars-känsla. Det händer att jag ibland ser om den på spanska, bara för att...

Jag har en hel del synpunkter på Solo. Men i det stora hela så ger jag den mer plus än minus, och ser jag den frikopplad från Star Wars så tycker jag ännu bättre om den.

Episod VIII var den senaste (sista?) Star Wars jag såg på bio. Jag rankar den ungefär jämt med Highlander II. Ett år efter att jag hade sett den så tänkte jag att den kan inte vara så dålig som jag kommer ihåg den, och såg om den. Jag hade snarare förträngt hur illa jag tyckte om den. Den saknade alla de saker som gör att jag kan uppskatta både Solo och Ep VII trots att jag ogillar hur de bryter mot den interna logiken i tidigare filmer.

Men, det finns de som gillar ep VIII och jag kan bara konstatera att vi har olika smak och folk har rätt till sin smak. Jag kan ignorera att den finns (jag har inte sett IX eller Mandalorian). De som gillar den skall ha lika lite skit för att de tycker den är bra som vi som inte gillar den inte skall få skit för det.

Jag skulle inte ha något emot om de skapar en ny tidslinje. Men om de gör det så hoppas jag de återanvänder skådespelarna från de nuvarande sequel-filmerna. För jag skulle gärna se dem i en Star Wars film med ett manus som inte bryter etablerad canon (eller placerar republikens huvudstad inom synhåll från en sunkig bar på en annan planet).

Samt när det kommer till "Disney har förstört Star Wars"... Rogue One är Disney. Rebells är Disney. Mandalorian (ej sett, men allt jag hört är positivt) är Disney. Solo är Disney. Om de fortsätter som de gjort hittills, så gör de bra mycket mer Star Wars i min smak, än saker jag inte gillar.
 
Top