Disney kan köra en reset på Force awakens ,last jedi och rise of Skywalker

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,235
Fair enough. Jag har nog tagit att hon inte är kompis med alla i Disney som sanning och hennes kompetens eller inte som hörsägen större delen av tiden. Anledningen att jag tror på att hon inte är kompis med alla är att Eiger innan IX sade att det var han som i slutänden fattar besluten om Star Wars, något liknande gjorde han inte med Marvel innan Endgame. Hon har också announcat en stor mängd projekt som är i limbo eller rakt av inte blir av. Min erfarenhet ifrån rollspelsbranchen är att välmående företag även de failar att producera en specifik produkt ibland men inte många gånger på fem år. Om detta beror på hennes kompetens, impopularitet eller att ingen låter henne jobba ifred är helt oklart. Jag tror på lite av 1 och 2 men framförallt 3.
Här finns det en del sanning, dock, återigen, väldigt uppspelad. Det Kennedy sade var att de skulle röra sig bort från trilogier, medan Iger svarade med:
“Oh, I don’t know about that, […] She and I have said, ‘Well, maybe trilogies are too hard, so maybe we’ll make one film and then a sequel,’ but we don’t know.”

Vilket mer var förtydligande av oklarheter.

Vad gäller announcandet av projekt som har trampat vatten så finns det två saker att förtydliga i det här:
1. Film tar hysteriskt lång tid. Förproduktioner på filmer, i alla fall stora blockbusters tar flera år. Sedan ska det shoppas runt, olika personer ska pitcha sin idé, manusförfattare ska anställas och skriva manuset, kanske nya manusförfattare för nya drafts, en regissör ska anställas som ska ha sitt crew och utveckla idéen och så vidare. Sedan är det inspelning, vilket på stora filmer tar flera månader, ofta upp till ett år. Sedan är det klippning och reshoots (alla filmer har reshoots, men ja, ibland är det mer extremt och nya personer tas in). Sedan måste vi komma ihåg att många projekten som har announcats är just det: announcade. De har inte fått grönt ljus att dra igång – många av dem hade inte ens folk involverade (eller, som i Josh Tranks fall lämnade projektet, eller eventuellt fick kicken). I det här fallet har ju Lucasfilm haft en enorm output vad gäller Star Wars: fem biofilmer, en live action tv-serie och en ny animerad serie och en tv-serie som de tog över. Så, de har verkligen haft output till enorm grad vilket leder oss till…

2. Att Solo gick under förväntan (basically, floppade). Majoriteten av de olika projekten som hamnade i limbo rör sig ju om spin-off filmer. Och där var Disney öppna – Solo var en flopp (precis under 400 miljoner dollar på en 300 mijoner dollar är väldigt illa, med tanke på all marketing). Och där sade Lucasfilm att de just nu har en hold på antologifilmerna. Det finns mycket spekulation bakom, där den återkommande teorin handlade om att varumärket började kännas urvattnat, samt hård konkurrens från bland annat Infinity War och att det var så tätt inpå The Last Jedi (som kom ut på home video bara några veckor innan Solo gick upp på bio). Lägg då till att båda antologifilmerna hade rätt brokiga produktioner, så är det ett rimligt beslut. Och i dagsläget blir det nog inga fler antologifilmer, för Disney+ har visat succén Star Wars har på streaming, vilket lär bli det nya hemmet för den typen av berättelser.

Sedan finns det en sista grej som är bra att veta om Kathleen Kennedy: hon är kontrakterad till och med 2021. Vad som händer efter det återstår att se – jag kan se att de både förlänger det eller väljer att bryta det (då de projekten som började under henne är klara). Men only time will tell.

Nu är jag mest bara peppad att Taika Waititi ska få göra Star Wars!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Jag gillade killen som spelade Jim the Vampire i What We Do In the Shadows. Han kanske kan få en roll i Star Wars.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Men beter sig som barn (Still a better love story than Twilight i alla fall)
Hej Jocke och sorry för trådkapning, men försöker komma i kontakt med dig! Försöker PM:a dig här på wrnu men får ett meddelande om att jag inte FÅR PM:a dig? Vet kanske @Vicotnik eller @Lupus Maximus mer?
 
Top