WRNU Diskussionsklimat - en syn

Rickard

Urverk speldesign
Jag ska säga tydligt att jag uttalar mig från mina glasögon/synvinkel erfarenheter.
Alla andra har rätt till sin sanning.
Det här är väl egentligen OT, men jag tycker det här är väldigt bra med "sin rätt till sanning". Något jag verkligen irriterat mig på under senare åren är hur argumentativt det är online. Jag häckar nu för tiden i en Discord-kanal för rollspelsnördar och så fort jag påtalar ett annat perspektiv så dissekeras det och påtalas hur fel det är. Småsaker jag skriver som egentligen inte har med min poäng förstoras och förstör hela poängen.

Jag märker själv (återigen, på denna Discord-kanal) att så fort jag skriver någon fråga om att förtydliga så tas det som att jag anser att personen har fel.

Jag har insett senaste åren att alla har egentligen rätt, från deras perspektiv sett. Det är väl inte så konstigt egentligen, eftersom ingen tycker att dom har fel. Visst, det finns sakfel men i en hobby som är såpass fylld av tekniker och spelstilar mer än regler och fakta så finns det egentligen inte rätt och fel. Så jag har börjat tagit en ställning att om jag inte håller med så försöker jag fråga för att förstå den andres perspektiv bättre. Jag kanske fortfarande inte håller med, men jag kan åtminstone ta med mig den andres perspektiv som ett verktyg i framtida diskussioner och designmål. Det är en anledning till varför jag gillar kontroversiella idéer för där finns det säkert perspektiv jag kan ta del av.

För det är ett diskussionsforum, inte ett debattforum. Jag söker utbyte av idéer och bekräftande av mina egna. Det här forumet har blivit mycket, mycket bättre på det (jag har blivit mycket bättre) och det här hade inte varit något jag reflekterat kring om det inte varit för hur jag blivit mottagen på Discord-kanalen.

Back