Diskussion om startscenen i Drakkejsarens hemlighet

Men så har du väl inte jättehög Upptäcka Fara heller? Folk som har erfarenhet och anledningar att vara det är inte sällan på hela tiden, tar faktiskt taktiska beslut om var de sätter sig på restaurangen eller parkerar bilen, och så vidare.
nu var väk iofs poängen om du citerat hela mitt inlägg att speja är något man aktivt gör och inte något som sker per automatik.

Jag utgår inte ifrån att spelarkaraktärerna aktivt går runt och spejar hela tiden precis som jag inte utgår ifrån att dom har svärden dragna och pilen på bågsträngen redo för strid så fort don går utanför värdshusdörren eller att dom aktivt letar efter dolda ting så fort dom stiger in i en dunge

en jag går då inte runt i over watch 24/7 när jag går utanför dörren.

Att speja och vara vaksam och hyper alert inför fara är något du aktivt gör och inte något som sker passivt
Återigen, är det vad Upptäcka fara innebär?

Vi människor är känsliga mot rörelser eftersom vi ständigt måste värnas för faror.

Jag hade hellre sett att Upptäcka fara hade varit en grundegenskap, av flera anledningar.

Jag vet inte men jag går då inte runt i over watch 24/7 när jag går utanför dörren.
Jag kan bara tala för mig själv. Men hamnar jag i en situation som jag upplever som hotfull så sker det ju reflexmässigt, inte på grund av att jag aktivt vill, att jag blir mer medveten om min omgivning. Jag går inte runt vaksam 24/7 men skulle jag se något som sticker ut, så går min vaksamhet upp på automatik, inte som ett aktivt val jag gör i stunden.

En allmän kommentar, utan att ha kört det aktuella äventyret:

Jag kan absolut tänka mig att många rollpersoner lider av någon variant av PTSD och hypervigilance är ju inte helt ovanligt där. Överlag, om man är med om mycket våld så kommer det ju att avtrubba, men också sarga en.

Hypervigilant symptoms are clinically described as a perpetual scanning of the environment to search for sights, sounds, people, behaviors, smells, or anything else that is reminiscent of activity, threat or trauma. The individual is on high alert in order to be certain danger is not near; it can lead to a variety of obsessive behavior patterns, as well as producing difficulties with social interaction and relationships, with these symptoms also appearing in borderline personality disorder.

När det gäller "upptäcka fara" skulle jag – utan att ha benkoll på just hur DoD löser det – kunna tänka mig att ha tärningsslag inför t.ex. bakhåll oavsett, men antingen med bonus om spelarna sagt att rollpersonerna är extra vaksamma eller med avdrag om de inte gjort det, beroende på vad som känns rimligt i situationen?

När det gäller "upptäcka fara" skulle jag – utan att ha benkoll på just hur DoD löser det – kunna tänka mig att ha tärningsslag inför t.ex. bakhåll oavsett, men antingen med bonus om spelarna sagt att rollpersonerna är extra vaksamma eller med avdrag om de inte gjort det, beroende på vad som känns rimligt i situationen?
Fördel/nackdel är uppenbara grepp.

Och passiva slag måste ju finnas, annars skulle ingen någonsin upptäcka ett bakhåll där man inte väntade sig ett.

Återigen, är det vad Upptäcka fara innebär?
Eftersom bakgrunden är den magiska förmågan Sense Assassin i RuneQuest, och Upptäcka Fara är PSY-baserat i Expert, tolkar jag det nästan som det där man ser i samurajfiktion ibland, att man känner någons blodtörst med övernaturliga sinnen. Jag 100% tolkar RQ-förmågan så, i alla fall.

När det gäller "upptäcka fara" skulle jag – utan att ha benkoll på just hur DoD löser det – kunna tänka mig att ha tärningsslag inför t.ex. bakhåll oavsett
Att få slå ett slag är en belöning för ett beteende, precis som att ha en bonus för det.

Som andra fört upp: är det ett beteende man vill uppmuntra?

Tänker mig lite samma grej som att äventyrare slår med en stav i golvet varje meter för att upptäcka fällor. Är det ett beteende som är underhållande i längden att ständigt beskriva, precis som beteendet att man måste säga att man ständigt är på sin vakt?

Näe.

Det blir tjatigt.

Vi har alltså en person som skrivit texten, som menar en sak, och wn annan som tolkar den texten på ett annat sätt.... Den korrekta tolkningen är alltså i detta fall rimligen skriventens. Sen att någon annan kan ha åsikter om HUR avsikten förmedlades är en annan sak.

Nja, drar mig lite att ge mig in i den här typen av trådar när spelmakare själva är inne och skriver. Blir lätt en smula märkligt.

Skribentens syfte och intention ÄR så klart skribentens, det kan man inte ta ifrån vederbörande. Men tolkningen är ju alltid mottagarens, allt annat blir väldigt märkligt emm. Sen kan man dryfta om rimlighet i tolkning hit och dit...

Efter att ha läst texten som postades hade jag som SL lätt låtit spelarna slå Upptäcka fara oavsett vad. Mer för att jag tycker det är rimligt och det schyssta att göra ur min egen DoD-kontext än hur texten är formulerad i ärlighetens namn.

Om något är jag nog på OPs sida att om man bokstavstolkar texten så måste spelarna explicit uttrycka intentionen att leta efter bakhåll (fara), och om de orden inte yttras får färdighetsslaget inte slås. Men, som jag skriver ovan, det hade jag skitit i för varför vara douchy mot spelarna som SL.

Cog

Nu förstår jag inte hur du tänker. RAW (SAW = Scenario as Written?) är ju att man slår för UPPTÄCKA FARA - det finns inget att husregla. Och texten är ganska tydlig att man spelar ut en scen där RP hittar en person med en pil i sig. Då är det rimligt att anta att de kommer att vilja spana. Sedan kan texten alltid vara tydligare - sätta ut tydligare flaggor, hålla SL:s hand ännu mer. Så är det ju nästan alltid i rollspelstext.

Men problemet uppstår om man slarvläser, inte om man läser texten noga.

Håller inte med. Givet det inte finns mer text än det inklippta tidigare är det tydligt att spelarna aktivt måste deklarera att de söker fara. Det är SAW ("aktivt spejar") skulle jag säga. Om det är auto-Upptäcka fara tycker jag det vore tydligare att ha en formulering som vore något i stil med: "När de närmar sig kroppen får vare spelare slår Upptäcka fara".

Åter igen, för egen del är det så jag skulle gjort det oavsett formulering...

Cog.

Last edited:
Håller inte med. Givet det inte finns mer text än det inklippta tidigare är det tydligt att spelarna aktivt måste deklarera att de söker fara. Det är SAW ("aktivt spejar") skulle jag säga. Om det är auto-Upptäcka fara tycker jag det vore tydligare att ha en formulering som vore något i stil med: "När de närmar sig kroppen får vare spelare slår Upptäcka fara".

Åter igen, för egen del är det så jag skulle gjort lite oavsett formulering...

Cog.
Det är nog två parallella diskussioner här, jag har aldrig påstått att det skulle vara ett auto-upptäcka (vilket jag håller med vore bättre), bara att det RP/Spelarna hade varje anledning och möjlighet att deklarera att de spanar aktivt.

Det är nog två parallella diskussioner här, jag har aldrig påstått att det skulle vara ett auto-upptäcka (vilket jag håller med vore bättre), bara att det RP/Spelarna hade varje anledning och möjlighet att deklarera att de spanar aktivt.

Hmm, du skrev att SAW är att man slår Upptäcka fara. Ordagrant faktiskt. Det är snarare, om man läser inklippta text, att spelarna kan få slå Upptäcka fara. Kanske en smula nitpick MEN det är just den formuleringen jag upplever OP tycker är en smula bedräglig, särskilt för nya och ovana spelare. Vilket jag är benägen att hålla med om.

Som jag skrev i tidigare inlägg hade en bättre formulering varit att spelare fått slå Upptäcka fara automatisk (typ när de närmar sig kroppen e.dyl).

Cog.

Hmm, du skrev att SAW är att man slår Upptäcka fara. Ordagrant faktiskt. Det är snarare, om man läser inklippta text, att spelarna kan få slå Upptäcka fara. Kanske en smula nitpick MEN det är just den formuleringen jag upplever OP tycker är en smula bedräglig, särskilt för nya och ovana spelare. Vilket jag är benägen att hålla med om.

Som jag skrev i tidigare inlägg hade en bättre formulering varit att spelare fått slå Upptäcka fara automatisk (typ när de närmar sig kroppen e.dyl).

Cog.
I så fall uttryckte jag mig otydligt. Vad jag menade är att SAW är att RP förväntas (och har varje möjlighet att) spana och slå för upptäcka fara. Jag håller med om att det vore ännu bättre om det var automatiskt.

Last edited:
Back