Diskussion om startscenen i Drakkejsarens hemlighet

Nu förstår jag inte hur du tänker. RAW (SAW = Scenario as Written?) är ju att man slår för UPPTÄCKA FARA - det finns inget att husregla. Och texten är ganska tydlig att man spelar ut en scen där RP hittar en person med en pil i sig. Då är det rimligt att anta att de kommer att vilja spana. Sedan kan texten alltid vara tydligare - sätta ut tydligare flaggor, hålla SL:s hand ännu mer. Så är det ju nästan alltid i rollspelstext.

Men problemet uppstår om man slarvläser, inte om man läser texten noga.
Hm, jag förstår inte riktigt hur du tänker här. Som spelare måste man, enligt texten, deklarera att man spanar efter fiender för att få slå för upptäcka fara. Och om man följer texten, så kommer svartalferna attackera efter att Väderman pratat klart. Dvs inget ytterligare utrymme för att säga att man spanar efter fiender.

Om "det finns ett problem" eller in beror som sagt på hur man tolkar texten, och gruppens spelstil. Så är det ju alltid i rollspel, vilket är själva poängen - en äventyrstext tolkas av SL och spelarna vid bordet. Det är inte en programmering.
All right - fair enough. En äventyrstext kan alltså aldrig skrivas dåligt, för det dåliga kan inte uppstå förrän texten tolkas av spelgruppen.

Hm, jag förstår inte riktigt hur du tänker här. Som spelare måste man, enligt texten, deklarera att man spanar efter fiender för att få slå för upptäcka fara. Och om man följer texten, så kommer svartalferna attackera efter att Väderman pratat klart. Dvs inget ytterligare utrymme för att säga att man spanar efter fiender.

Men spelet börjar ju inte när Väderman har talat klart. Spelet börjar när rollpersonerna går igenom ett bergspass och får syn på en skjuten person. Vilket är misstänkt (läge att börja spana).

"Om rollpersonerna närmar sig Väderman..." står det. Här är spelet redan igång.

Hela det här missförståndet kommer ifrån att du läser inledningen med Väderman som ett scriptat intro, men det är inte så det är presenterat.

All right - fair enough. En äventyrstext kan alltså aldrig skrivas dåligt, för det dåliga kan inte uppstå förrän texten tolkas av spelgruppen.
Det var inte det jag skrev, vilket jag tror var ganska tydligt. Texten säger inte det du påstår. Det är du som har gjort en felaktig tolkning. Jag försökte öppna för en konstruktiv diskussion, men det är uppenbart att du är ointresserad av det, så jag tror inte att vi kommer längre.

Jag har inte läst hela äventyret, utan bara den inscannade delen. Men kan det luriga handla om i vilken ordning saker och ting presenteras i texten? Hade det varit lättare att förstå vad man kan göra om det efter meningen ”[…] genomborrad av en tjock svart pil” stod typ ”Försiktiga rollpersoner kanske vill spana efter faror. De kommer då att få slå ett slag mot UPPTÄCKA FARA, vilket kan vara till nytta senare” och sen under rubriken Anfallet stod ”De spelare som eventuellt lyckades med sitt tidigare slag mot UPPTÄCKA FARA märker..”? Menar alltså inte detta som ett påstående utan en undran?

Back