Nekromanti Diskussion om Feminism: en grundkurs

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Doomhamster;n174014 said:
Vad är feminism egentligen?
Är en kvinna, eller icke-cisman ÖHT, så betyder det att en måste erkänna att en är förfördelad av samhället, och det är svårare än jag tror att de flesta fattar. Det är en extrem tankevurpa att tro, som MRAs eller GamerGate-förespråkare ofta gör, att vi feminister blir glada när vi kan säga att vi har det svårt. Det är nämligen jävligt jobbigt att behöva acceptera att saker hos en själv som en inte kan ändra kommer att hållas emot en, att en alltid kommer få mindre erkännande och uppskattning för det en gör, att en alltid kommer att dömas efter hur folk tror att ens sort är.
Eller ännu värre, att man får erkännande och jobb som en token-person, någons förkläde för att slippa känna sig skyldig. Eller att man blir lyft på grund av kön och inte på grund av kompetens.

Om jag fick som jag ville skulle jag inte behöva argumentera på forum och grejor. Jag skulle kunna sitta dag och natt och skriva spel utan att bli störd av randoms som berättar för mig att jag egentligen inte duger eller att jag är exceptionell bland kvinnor för att jag faktiskt gör det.

I övrigt tycker jag att det här var en bra sammanfattning av den feministiska rörelsen. Alla har vi våra - med dina ord Doomhamster - stjärtkepsar, men jag tycker inte det är en anledning att låta dem ta över vad det innebär att vara feminist.
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Tsianphiel;n174029 said:
Eller ännu värre, att man får erkännande och jobb som en token-person, någons förkläde för att slippa känna sig skyldig. Eller att man blir lyft på grund av kön och inte på grund av kompetens.
Usch ja. Det här är extra jobbigt IMO eftersom det så lätt blir en hönan-eller-ägget-situation - det finns ju många som är ivriga att vifta bort alla kvinnliga spelskapare etc. med att "hon fick bara jobbet för att de ville vara politiskt korrekta". Inte för att jag tror att det är nån nyhet för dig, tyvärr =(
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Bra sammanfattning! Det borde hänvisas till denna varje gång diskussioner blossar upp (bannar-kalasen) och det är uppenbart att man inte är överens om vad feminism är!
Skriver från mobilen vilket gör citering till en mardröm. Men detta som du skrev Doomhamster:

"Vad jag däremot tänker säga är att om en tar dessa som nån slags allmängiltig modell av vad feminister är, så är en ute och cyklar i precis lika hög grad som om en tror att alla som röstar vänster är kommunister, eller alla som röstar höger är fascister och rovkapitalister."

Skrämmande många tänker så, upplever jag (med facebook och wrnu som främsta källor till upplevandet) och att många av alla meningsskiljaktigheter föds ur det.

Nu tror jag att jämställdhetsfrågor och feminism (men kanske främst när man benämner det jämställdhet trots allt) allt mer börjar uppfattas som en fråga för alla (partifärger), och att det finns olika vägar och ideér om hur målen ska uppnås.

Att vänstersidan (Fi) fick väldigt mkt uppmärksamhet för frågan tror jag tyvärr skadade bilden av feminism (på nationell nivå) en hel del (det är trots allt en minoritet i samhället som ställer sig bakom den politiska linjen). Dock, på den positiva sidan tvingades övriga partier uppmärksamma dessa frågor mer!

Jag hoppas att feminism och jämlikhetsfrågor kommer att fortsätta få ökat fokus på bredare front. Så att det presenteras både blå och röda vägar mot ett jämlikt samhälle. Fascistiska och kommunistiska vägar klarar vi oss nog dock utan! :)


Tsianphiel: Det är helt sjukt att det resoneras så 2016. Jag hoppas denna syn på ting är någon kortvarig försvarsmekanism som snart är överblåst.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Den här tråden är en jättebra resurs och bör typ stjärnmarkeras och arkiveras för att länkas in i varje tråd som börjat gå överstyr. 'HALT. Läs introduktionsmaterialet först, och undvik att kapa tråden. Bara stjärtkepsar kapar trådar.'
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Xhakhal;n174198 said:
Den här tråden är en jättebra resurs och bör typ stjärnmarkeras och arkiveras för att länkas in i varje tråd som börjat gå överstyr. 'HALT. Läs introduktionsmaterialet först, och undvik att kapa tråden. Bara stjärtkepsar kapar trådar.'
*rodnar* Jag hoppas folk förstår att synpunkter och frågor är väldigt välkomna? Jag och halmdockan Pelle försöker hänga med i vad som diskuteras på forumet och så, men jag kan ju bara ge mina åsikter, så input från medfeminister är jättebra.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Doomhamster;n174207 said:
*rodnar* Jag hoppas folk förstår att synpunkter och frågor är väldigt välkomna? Jag och halmdockan Pelle försöker hänga med i vad som diskuteras på forumet och så, men jag kan ju bara ge mina åsikter, så input från medfeminister är jättebra.
Att skriva saker i en annan tråd idag har nog stulit min konstruktiva energi för dagen, men ska försöka komma på något hjälpsamt till imorgon!
 

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
352
Xhakhal;n174198 said:
Den här tråden är en jättebra resurs och bör typ stjärnmarkeras och arkiveras för att länkas in i varje tråd som börjat gå överstyr. 'HALT. Läs introduktionsmaterialet först, och undvik att kapa tråden. Bara stjärtkepsar kapar trådar.'
Jag tänkte kommentera något liknande. Gör tråden sticky eller något, jag har en känsla av att den kommer behövas i framtiden (Krille har redan använt den för att re-raila en tråd, till exempel :p).
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Doomhamster;n174207 said:
*rodnar* Jag hoppas folk förstår att synpunkter och frågor är väldigt välkomna? Jag och halmdockan Pelle försöker hänga med i vad som diskuteras på forumet och så, men jag kan ju bara ge mina åsikter, så input från medfeminister är jättebra.
Tycker du täcker in en jädra massa bra grejer här i tråden! Klart, tydligt och vettigt. Många standardfrågor besvarade. Feminism-FAQ, så att säga!

Håller med om att den här förtjänar en sticky!
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
En sak jag funderar på om vi kanske borde försöka förklara är det här mönstret där folk ofta säger "Jag TÄNKTE hjälpa till och arbeta för våra lika rättigheter - men en feminist/annan utsatt grupp var otrevlig mot mig, så nu vill jag inte!". Och hur det skyfflar skuld på den utsatta gruppen, för om de bara varit litet trevligare, så skulle de inte bli förtryckta...

(Jag skriver inte ett långt pedagogiskt inlägg om det här eftersom du redan gör ett så bra jobb med att sammanfatta saker, och jag är mycket intresserad av dina tankar om det här beteendet? Litet eftersom mina den här veckan nog inte är så diplomatiska. Sjukveckor gör saker med ens snällhetsfunktioner.)
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Xhakhal;n174543 said:
En sak jag funderar på om vi kanske borde försöka förklara är det här mönstret där folk ofta säger "Jag TÄNKTE hjälpa till och arbeta för våra lika rättigheter - men en feminist/annan utsatt grupp var otrevlig mot mig, så nu vill jag inte!". Och hur det skyfflar skuld på den utsatta gruppen, för om de bara varit litet trevligare, så skulle de inte bli förtryckta...

(Jag skriver inte ett långt pedagogiskt inlägg om det här eftersom du redan gör ett så bra jobb med att sammanfatta saker, och jag är mycket intresserad av dina tankar om det här beteendet? Litet eftersom mina den här veckan nog inte är så diplomatiska. Sjukveckor gör saker med ens snällhetsfunktioner.)
Väldigt bra tanke! Vet inte om jag orkar ta i det idag, men ska definitivt göra det snart =)
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,886
Varför i hela fridens namn är denna tråd klistrad? Att en feminist propagerar för sin egen tolkning av feminismen, och menar att andra tolkningar företräds av "stjärtkepsar"?

Är det Rollspel.nu:s officiella uppfattning att detta är vad användarna skall rätta sig efter? Är det redaktionens samlade syn på vad feminism är?

Vilka signaler anser redaktionen att man förmedlar genom att klistra Doomhamsters personliga åsikter om feminism?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Moderering:

Syftet med den här tråden är att ge en väldigt kort grundkurs i vad feminism är, och framförallt vad det inte är. Feminism och inklusivitet är redan en del av chefsredaktörens officiella hållning för sajten. Den här tråden är en del av arbetet.

Syftet är inte att användare ska rätta sig efter tråden, utan att det ska finnas något att peka på när döda hästar piskas på.

Syftet är DEFINITIVT INTE att ge användare en plattform att skrika i protest. Låt därför Doomhamster skriva ifred, eller ge konstruktiv kritik på tråden så att den kan förbättras.

Ifrågasättande av tråden eller klagomål ska inte förekomma i tråden alls, utan kan tas på annan plats – lämpligen i PM till redaktionen om ni nu har problem med chefsredaktörens officiella hållning.

Vidare derailande leder till avstängning.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,886
Krille;n174722 said:
Moderering:

Syftet med den här tråden är att ge en väldigt kort grundkurs i vad feminism är, och framförallt vad det inte är. Feminism och inklusivitet är redan en del av chefsredaktörens officiella hållning för sajten. Den här tråden är en del av arbetet.

Syftet är inte att användare ska rätta sig efter tråden, utan att det ska finnas något att peka på när döda hästar piskas på.

Syftet är DEFINITIVT INTE att ge användare en plattform att skrika i protest. Låt därför Doomhamster skriva ifred, eller ge konstruktiv kritik på tråden så att den kan förbättras.

Ifrågasättande av tråden eller klagomål ska inte förekomma i tråden alls, utan kan tas på annan plats – lämpligen i PM till redaktionen om ni nu har problem med chefsredaktörens officiella hållning.

Vidare derailande leder till avstängning.

Jesus Christ...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Vitulv;n174736 said:
Jesus Christ...
Moderering:

Så här säger reglerna:


Reglerna said:
Regel 8: Respektera moderatorernas arbete. Om du tycker att ett inlägg bryter mot någon av dessa regler – meddela moderatorerna så avgör de lämplig åtgärd. Posta inte ett eget svar och påpeka regelöverträdelsen. Att tolka reglerna är moderatorernas uppgift.

Regel 9: Respektera våra beslut. Moderatorerna har rätt att dela ut tillsägelser, och tillfälligt eller permanent stänga av användare som bedöms agera i strid med dessa reglers mening; till och med användare som följer deras bokstav. Alla moderatorbeslut kan överklagas till redaktionen. En överklagan ska skickas som privat meddelande till en av redaktörerna eller som epost till redaktion@rollspel.nu. Svara inte på moderationen i tråden där den postades.
Så här säger riktlinjerna:

Riktlinjer said:
3. Kapa inte trådar. Att få en tråd att glida iväg från ursprungsämnet kan lätt irritera trådstartaren och övriga som är inblandade i diskussionen. Om du absolut måste diskutera ett annat ämne, hitta en lämplig tråd eller starta en egen.

4. Skräpa inte ner trådar. Om du vill korrigera eller peka ut vad du anser vara ett misstag eller felslut i ett inlägg så är det förstås helt okej; men om du har problem med diskussionens grundläggande förutsättningar och hellre såg att ämnet inte diskuterades alls – strunta i den. Påpeka inte för alla inblandade att det är slöseri med tid att diskutera ämnet, för om de höll med dig skulle de inte diskutera saken till att börja med.
Du bryter mot samtliga dessa, och dessutom Dantes "Don't be a dick"-regel, och du gör det minuter efter ett stort fett moderatormeddelande.

Därför stänger jag av dig i 4 dagar.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Krille;n174722 said:
Moderering:

Låt därför Doomhamster skriva ifred, eller ge konstruktiv kritik på tråden så att den kan förbättras.
Vitulv;n174709 said:
Varför i hela fridens namn är denna tråd klistrad? Att en feminist propagerar för sin egen tolkning av feminismen, och menar att andra tolkningar företräds av "stjärtkepsar"?

Är det Rollspel.nu:s officiella uppfattning att detta är vad användarna skall rätta sig efter? Är det redaktionens samlade syn på vad feminism är?

Vilka signaler anser redaktionen att man förmedlar genom att klistra Doomhamsters personliga åsikter om feminism?
Doomhamster skrev "Jag personligen tycker att alla ovan nämnda grupper är stjärtkepsar i varierande grad.." vilket jag tolkade som ett förtydligande att feminister kan tycka olika. I övrigt tycker jag att Doomhamster försökt peka på "minsta gemensamma nämnare", dvs. generellt vad feminism står för, och försökt förklara olika begrepp.

Vad specifikt är det du menar inte platsar?
Jag är uppriktigt intresserad, det är ingen retorisk fråga! Om du orkar vore det intressant med perspektiv!

Kanske i en annan tråd, för att inte göra denna oläslig.

Edit: Tog för lång tid på mig att posta så missade sista modereringen.
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Kommentar till tidigare diskussion: Ja, det jag skriver i den här tråden är (färgat av) mina åsikter. Nej, det betyder inte att inte vissa av de här grejerna är objektiva fakta. Definitionen av feminism är en sån grej; definitioner av intersektionalitet, derailing, m fl begrepp som är vanliga inom feminismen är andra.

Om nån som är insatt i de här sakerna känner att de vill diskutera mina tolkningar, eller ta upp saker som de tycker att jag förbisett etc, så är det väldigt välkommet. Om nån däremot känner för att diskutera trådens, feminismens eller mitt existensberättigande tycker jag de ska låta bli att slösa med sin tid.

Vad gäller att tråden blivit sticky så är jag förstås jätteglad om folk känner att den har nån grad av allmännytta, för det betyder att jag lyckats med min föresats i att skriva den, men det är ingenting jag pushat för. Bara så att ni vet det.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Doomhamster;n174746 said:
Om nån som är insatt i de här sakerna känner att de vill diskutera mina tolkningar, eller ta upp saker som de tycker att jag förbisett etc, så är det väldigt välkommet. Om nån däremot känner för att diskutera trådens, feminismens eller mitt existensberättigande tycker jag de ska låta bli att slösa med sin tid.
Om man skulle vilja prata om det, tycker du då att det skulle vara bäst att prata om det här eller i en annan tråd?
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Ram;n174806 said:
Om man skulle vilja prata om det, tycker du då att det skulle vara bäst att prata om det här eller i en annan tråd?
I en annan tråd. :)

/Cissi.
 
Top