Diskussion om AI-genererade bilder

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,084
1. Elscooters att hyra med app. Finns inget positivt med dessa alls.
2. Kaffekapslar. Bara skit.
3. Facial recognition. Fråga Kina.
4. Deepfakes. Hejdå sanning.
5. Datorvirus. Doh!
6. Kryptovalutor. Vi får väl se vart det barkar men det är nog 50/50 att det visade sig vara ännu sämre än vi kanske trodde.
7. Opioider som läkemedel. Tror inte jag behöver utveckla detta...
8. Fossilt bränsle. Tror vi kan lägga till den här. Men ge det 30 år om du vill vara helt säker.
9. Kloning.
10. Auto-Tune. Hejdå musik.
Jag skulle kunna redogöra för varför mer än hälften av de sakerna är positiva, men jag tror att det är alltför långt från ämnet då. Men jag märker att du inte känner någon som behöver smärtstillande medicin, i alla fall!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,020
Location
Ereb Altor
Jag skulle kunna redogöra för varför mer än hälften av de sakerna är positiva, men jag tror att det är alltför långt ämnet då. Men jag märker att du inte känner någon som behöver smärtstillande medicin, i alla fall!
Ok, men jösses... Som vanliga smärtstillande, givetvis. Antar att inte ens highfivande techbros har missat den fullständiga katastrof detta har inneburit i USA (och säkert även på andra håll)?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Att generera 1 000 bilder med hjälp av en AI-modell som Stable Diffusion motsvarar då lika mycket utsläpp som att köra 6,59 kilometer med en genomsnittlig bensinbil. Att generera text med en AI 1 000 gånger om kräver lika mycket ström som att ladda en mobil till 16 procent.

 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Att generera 1 000 bilder med hjälp av en AI-modell som Stable Diffusion motsvarar då lika mycket utsläpp som att köra 6,59 kilometer med en genomsnittlig bensinbil. Att generera text med en AI 1 000 gånger om kräver lika mycket ström som att ladda en mobil till 16 procent.

Jag tycker rubriksättning och IDGs sammanfattning är bristfällig.

Det där beror helt på hur lång tid det tar att generera en bild.

Bensin innehåller 34 MJ/L. Säg 10L i timmen (rimligt genomsnitt). Det blir 340MJ / 3600s => 94kWh.

En kraftfull dator för Stable Diffusion förbrukar kanske 300W.
Antag att strömmen produceras på minsta effektiva men rimliga sätt, med en bensingenerator med 30% verkningsgrad, då motsvarar det det 1kW fossil energikälla. Det betyder att man kan köra ca 100 sådana kraftfulla bensindrivna datorer med samma utsläpp som en vanlig bil.

På hundra datorer, 1000 bilder, det blir 10 bilder i timmen per dator.

Så jag ställer mig skeptisk till att det normalt tar 6 minuter på en 300W dator att generera en bild
Dessutom genereras elektricitet ofta med betydligt lägre utsläpp.
Och dessutom tycker jag det här med 1000 bilder och 6.59 km är ganska förvirrande.

Slutsats: ett köra en kraftig AI-bild-dator släpper ut max 1% av en vanlig bensinbil.
Så om du tar en omväg, 15 min, med din bensinbil, så kan du istället generera AI-bilder i 1500 minuter, dvs sitta 25 timmar framför datorn.
Och om din elektricitet inte kommer från vind, vatten eller kärnkraft så kan du sitta mycket längre än så.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Så jag ställer mig skeptisk till att det normalt tar 6 minuter på en 300W dator att generera en bild
Dessutom genereras elektricitet ofta med betydligt lägre utsläpp.
Och dessutom tycker jag det här med 1000 bilder och 6.59 km är ganska förvirrande.
Jag vet inte, men när MIT har gjort undersökning på 88 olika modeller med 1000 prompter och kommer fram till någonting med ett egenutvecklad program så tror jag mer på det än någon på ett rollspelsforum som skriver ett inlägg på 10-20 min.

En annan grej för att ställa det hela i perspektiv:

Google once estimated that an average online search used 0.3 watt-hours of electricity, equivalent to driving 0.0003 miles in a car. Today, that number is likely much higher, because Google has integrated generative AI models into its search, says Vijay Gadepally, a research scientist at the MIT Lincoln lab, who did not participate in the research.​

Det sagt, tekniken för att skapa exempelvis bilder är också under ständig utveckling. Bara senaste två veckorna har man gått från att behövt gått 20-40 steg kan man till och med generera bilder på 1-5 steg.

 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag vet inte, men när MIT har gjort undersökning på 88 olika modeller med 1000 prompter och kommer fram till någonting med ett egenutvecklad program så tror jag mer på det än någon på ett rollspelsforum som skriver ett inlägg på 10-20 min.
Jag säger inte att forskningen som artikeln är felaktig som sådan.

Jag säger att det går att köra Stable Diffusion på sin egen dator, med dramatiskt mycket längre energiförbrukning, än vad de redogör för i artikeln.
Hur mycket energi går åt för att generera en bild? Hur långt är ett snöre?

Vetenskap - vilket man kan få känslan av att det är när det står MIT och Mellon University - handlar om att kunna återupprepa experiment och få samma resultat. Jag kan generera 1000 AI-bilder med Stable Diffusion, på två timmar på min dator jag sitter med nu, och förbruka kanske 150Wh. Det är min observation, mitt experiment, och mitt resultat, som motsäger det artikeln säger. Det resultatet delar jag med er. Och ni kan också upprepa det experimentet och få samma resultat.

Jag gissar att skillnaden är att jag använder en liten AI-modell och genererar snabba skitbilder. Och att de har testat på större modeller och kör mycket längre körningar, och får mycket bättre resultat (alltså större snyggare bilder). Men då är vi tillbaka på hur långt ett snöre är. Och att det artikeln säger inte nödvändigtvis är sant för en enda AI-bild som presenteras exempelvis här i tråden.

En annan grej för att ställa det hela i perspektiv:

Google once estimated that an average online search used 0.3 watt-hours of electricity, equivalent to driving 0.0003 miles in a car.​
Tänk vad många onödiga bilresor som sparats av en Google-sökning.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,020
Location
Ereb Altor
Jag har kommit på en grej där jag tycker att AI-bilder vore fantastiskt. I snart sagt varje svensk kommun (och zooma ut globalt) sitter det någon på IT-avdelning och lite vid sidan om ska göra en historisk digital presentation av någon ort eller fyndplats. Det blir nästan aldrig bra. Vissa projekt är gigantiska, men det tar decennier bara att lägga grunden. Ingen har råd att betala konstnärer eller digitala kreatörer för detta så resultatet blir att endast när typ EU utlyser projekt så kan det bli något av det. Men då blir det ju ändå Stockholm Slott eller kanske Wasas första/sista färd.

Här kan AI göra underverk! Det blir ju inte utan jobb men bra mycket bättre än hur det tycks funka idag.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
I mitt yrke som lärare har vi, åtminstone på min skola, börjat använda AI rätt mycket. Vi har bland annat använt bilder till affischer i projekt som eleverna gör. Har några kollegor som använder Chatgpt för att formulera uppgifter till eleverna.

EDIT: Jag längtar tills det kommer en AI som kan rätta elevtexter, har näst intill hundra texter som jag måste rätta över lovet 😂
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,909
I mitt yrke som lärare har vi, åtminstone på min skola, börjat använda AI rätt mycket. Vi har bland annat använt bilder till affischer i projekt som eleverna gör. Har några kollegor som använder Chatgpt för att formulera uppgifter till eleverna.

EDIT: Jag längtar tills det kommer en AI som kan rätta elevtexter, har näst intill hundra texter som jag måste rätta över lovet 😂
När jag gick i skolan hade vi bild som ämne, under vars lektioner en lärare lärde oss att rita. Jag föredrar den pedagogiken.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
När jag gick i skolan hade vi bild som ämne, under vars lektioner en lärare lärde oss att rita. Jag föredrar den pedagogiken.
Klart vi har bild också. Eleverna är jättegrymma på att rita och måla, mycket bättre än vad jag var i deras ålder. Men om jag exempelvis har ett projekt med eleverna där vi ska använda oss av bilder så kan jag såklart inte storma in till bildläraren och bestämma att hon ska stuva om hela sin planering för att jag minsann ska göra en plansch med eleverna i svenskan. Det de gör under mina lektioner handlar ju inte om att läsa sig rita.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,577
Location
Rissne
EDIT: Jag längtar tills det kommer en AI som kan rätta elevtexter, har näst intill hundra texter som jag måste rätta över lovet 😂
Ja, rättning är absolut ett arbete någon gärna får ta ifrån mig.

Problemet är väl att så snart det blir standard så kommer arbetsgivarna dels att vara ännu mer förtjusta i att anställa obehöriga (för rättningen görs ju ändå av AI).

Och dels fylla upp motsvarande tid med andra arbetsuppgifter. Det är ju inte så att man skulle få den tiden till något vettigt, typ annat för/efterarbete, planering etc. Eller återhämtning…
 

stickadtroja

Veteran
Joined
25 Dec 2016
Messages
35
liten fundering: enligt GDPR äger jag allt data som handlar om mig, typ. Jag kan höra av mig till facebook och kräva att de tar bort all data som handlar om mig på något sätt.

borde jag inte kunna göra samma med säg stable diffusion? höra av mig och kräva att de tar bort alla bilder ur sina databaser som är mina. om jag kan bevisa att jag är upphovsman då alltså? eller räknas inte bilder jag gjort som data om mig?

fortsatt fundering:
själv har jag slutat posta bilder online, ritar inte så mycket längre men framförallt känns det tråkigt att ett stort företag kommer "sno" bilden och tjäna massor av pengar på att sälja en produkt utan att ge mig ett uns. Nu är jag ingen känd konstnär eller så, men jag hade nog kunnat rita en bild snygg nog att sälja. Och det behövs ju inget stort ego för att tro att de skulle sno just mina bilder, då de där bot:sen skrapar upp alla bilder automatiskt.
roligt att detta argumentet funnits redan innan AI, med typ instagram och sånt, att de tjänar pengar på att vi alla laddar upp kontent gratis. Nu blev det ännu tydligare då det mycket mer direkt "stöld" av AI:n, alltså kopiering in i en databas.

iallafall. om andra tänker som jag, och slutar lägga upp bilder, kommer ju långsamt bilderna i de här programmen bli föråldrade. tänk att ha en model som bara tagit bilder från 80-talet typ, allting hade haft neon och hockeyfrilla.
men lite mer seriöst, går det att tänka sig ett sånt här motstånd på större skala? att folk faktiskt inte vill ladda upp sina bilder längre?

och jag vill också tillägga att alla som drar paralleler till ludditerna, skillnaden är att de här företagen och produkterna fortfarande behöver oss (folk som ritar och lägger upp bilder). om de inte vill ha väldigt föråldrade bilder efter ett par år dvs. de använder ju vår kontent! och fortfarande håller deras bottar på och laddar ner våra bilder. det är liksom ingen färdig produkt detta med AI-bild-generering. Den kräver ett fortsatt inflöde av nya bilder. så frågan är inte "behövs det mänskliga kreatörer fortfarande?" utan snarare "ska de få betalt eller ska vi ta deras kontent gratis?"
 
Last edited:

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,526
Location
Göteborg
liten fundering: enligt GDPR äger jag allt data som handlar om mig, typ. Jag kan höra av mig till facebook och kräva att de tar bort all data som handlar om mig på något sätt.

borde jag inte kunna göra samma med säg stable diffusion? höra av mig och kräva att de tar bort alla bilder ur sina databaser som är mina. om jag kan bevisa att jag är upphovsman då alltså? eller räknas inte bilder jag gjort som data om mig?

fortsatt fundering:
själv har jag slutat posta bilder online, ritar inte så mycket längre men framförallt känns det tråkigt att ett stort företag kommer "sno" bilden och tjäna massor av pengar på att sälja en produkt utan att ge mig ett uns. Nu är jag ingen känd konstnär eller så, men jag hade nog kunnat rita en bild snygg nog att sälja. Och det behövs ju inget stort ego för att tro att de skulle sno just mina bilder, då de där bot:sen skrapar upp alla bilder automatiskt.
roligt att detta argumentet funnits redan innan AI, med typ instagram och sånt, att de tjänar pengar på att vi alla laddar upp kontent gratis. Nu blev det ännu tydligare då det mycket mer direkt "stöld" av AI:n, alltså kopiering in i en databas.

iallafall. om andra tänker som jag, och slutar lägga upp bilder, kommer ju långsamt bilderna i de här programmen bli föråldrade. tänk att ha en model som bara tagit bilder från 80-talet typ, allting hade haft neon och hockeyfrilla.
men lite mer seriöst, går det att tänka sig ett sånt här motstånd på större skala? att folk faktiskt inte vill ladda upp sina bilder längre?

och jag vill också tillägga att alla som drar paralleler till ludditerna, skillnaden är att de här företagen och produkterna fortfarande behöver oss (folk som ritar och lägger upp bilder). om de inte vill ha väldigt föråldrade bilder efter ett par år dvs. de använder ju vår kontent! och fortfarande håller deras bottar på och laddar ner våra bilder. det är liksom ingen färdig produkt detta med AI-bild-generering. Den kräver ett fortsatt inflöde av nya bilder. så frågan är inte "behövs det mänskliga kreatörer fortfarande?" utan snarare "ska de få betalt eller ska vi ta deras kontent gratis?"
Det är redan ett problem att AI-bilder (och texter) ingår i träningsdatan. Det blir rundgång som förstärker gamla misstag och stilar.

Databaserna behöver rådata producerad av människor för att vidareutveckla sina modeller. Än så länge iallafall. Min överoptimistiska framtidsspaning blir därför att AI-företagen startar en enorm kulturfond, som betalar tecknare, musiker, författare osv för att fortsätta skapa nya verk. En vacker dröm eller en Matrix-dystopi? Svårt att veta : )

Att blockera AI från att använda dina bilder finns på till exempel Artstation. Men det är en uppförandekod, inte en faktisk blockering. Ett mer övergripande verktyg skulle behövas.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
men lite mer seriöst, går det att tänka sig ett sånt här motstånd på större skala? att folk faktiskt inte vill ladda upp sina bilder längre?
Förmodligen inte. Tecknare är alldeles för beroende av online-portfolios och social media för sin försörjning, och nya tecknare kommer vara lika beroende av internet för att överhuvudtaget kunna slå igenom. Överlag finns nog ganska få konstformer som inte är beroende av internet längre (detta är inte en uppmaning att lista undantag, jag vet att operasångare och folk som gör lettiska tumvantar kanske klarar sig utan Instagram).

Men däremot kan man kanske tänka sig att tecknare i högre grad hade kunnat använda sig av Patreon och liknande plattformar, dvs skydda sina bilder bakom lösenord. Det kommer givetvis inte funka helt, nya tecknare som vill etablera en fanbase har inte råd att ha bilderna låsta bakom paywalls, och folk kommer ju kopiera dem och lägga upp dem nån annanstans oavsett. Erfarenheter från dagens internet pekar just på att bilderna fort kommer bli läckta, så jag undrar om ens detta vore en effektiv metod för att undvika att bli kopierad av AI, i längden.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,084
borde jag inte kunna göra samma med säg stable diffusion? höra av mig och kräva att de tar bort alla bilder ur sina databaser som är mina. om jag kan bevisa att jag är upphovsman då alltså? eller räknas inte bilder jag gjort som data om mig?
Nej, helt enkelt. Helt olika saker. På motsvarande vis kan du inte kräva att ett bibliotek tar bort böcker som du skrivit genom att hävda GDPR. Det här inte personuppgifter.

Dessutom: En AI har inga bilder i en databas när den väl är tränad, så det finns inget att ta bort. Du kan försöka få dem att inte träna nyare AI på just dina bilder, men nu gäller copyright reproduktion, inte att öva sig genom att titta på dina bilder, så det lär inte funka det heller, och i vilket fall har du ingen möjlighet att avgöra om de gjort det eller ej.
 

stickadtroja

Veteran
Joined
25 Dec 2016
Messages
35
Dessutom: En AI har inga bilder i en databas när den väl är tränad, så det finns inget att ta bort. Du kan försöka få dem att inte träna nyare AI på just dina bilder, men nu gäller copyright reproduktion, inte att öva sig genom att titta på dina bilder, så det lär inte funka det heller, och i vilket fall har du ingen möjlighet att avgöra om de gjort det eller ej.
jag undrar om detta stämmer. det finns ju definitivt data som på något sätt är kategoriserad, då den kan uppfatta promptar som " i stil med [känd concept-artist]". det ligger väll som noder i ngt slags neuralt nätverk? då borde det gå att ta bort alla noder som innehåller [känd concept-artist].
 
Top