Diskussion om AI-genererade bilder

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,961
Om vi då för stunden låter bli att räkna in potentiell plagiering (vilket jag egentligen är helt med på eftersom jag ser det mer som en rättslig fråga, men snart måste vi väl ta en diskussion om vad etik är XD), så hade jag antagligen varit böjd att hålla med.

Men jag hade också varit en smula kritisk mot Thulin att de inte följde upp bättre i förväg (om det hade varit idag, vill säga. På den tiden var väl även det mer komplicerat då det inte bara var att be dem skicka över skisserna på email).


Det här är exakt hur jag känner också! Motsägelsefulla bedömningar, blandat med vad som _verkar_ vara direkt felaktiga nidbilder (Framförda av förespråkare och motståndare), allt så klart gjort mycket mer komplicerat av att det dessutom är heta känslor involverade (återigen från både förespråkare och motståndare).
Känns som att vi tycker lika om i princip allt här 😊

Jag kom på en liten kul grej angående mitt exempel och vad konst är. Och detta ska inte ses som ett argument för eller emot något utan mer som en kul betraktelse. Men Thulins vapenbilder som gjordes i all hast är ju som sagt något som mer klassas som bruksbilder än som konst, det skulle säkert även Thulin hålla med om. Men om han skulle ställa ut originalen på en konsthall, kanske sälja och signera dem, skulle säkert fans av Äventysspel och Mutant 2089 komma dit och tycka det var jättekul och köpa ett exemplar. Och då skulle det helt plötsligt vara konst 😊
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Hela poängen med ludditerna var ju att de hade rätt. Om man ser till vad de faktiskt sade då, och inte bara går efter karikatyren om att de "hatade teknologi".

Och idag, mycket riktigt, så måste allt fler jobba just som foodoraslavar och andra former av i praktiken livegna. Och jag förstår att det är praktiskt, rentav önskvärt för de som tjänat på ekvationen. Men det är inget jag är beredd att skriva under på som önskvärt.
Foodoraslavar är ena sidan av myntet, jag skulle även vilja belysa den andra.

De digitala verktygen har gjort oss ur arbetsgivarnas perspektiv ”effektiva” till en nivå jag tror är direkt skadlig för människan. En tjänsteman idag har tilldelats verktyg som gör att han/hon kan utföra fler uppgifter på kortare tid. Det leder dels till att företagen kan göra sig av med personal (bra för Foodora), och dels att den kvarvarande personalens arbetssituation blir allt hetsigare - fler och fler uppgifter förväntas lösas på kortare och kortare tid.
Tjänstemannen förväntas vara konstant tillgänglig, och den enda egentliga färdigheten som är eftersträvansvärd är förmågan att kunna ”ha många bollar i luften” utan att helt gå in i väggen. Lägg där till den privata digitala stressen många upplever med allt från självbild baserad på jämförelser i sociala medier till riktad reklam genom övervakningskapitalism.

Arbetsgivarna är helt besatta av den effektivitet de upplever att de digitala verktygen medför. Det är inte alls konstigt eftersom deras prioritet är vinst och tillväxt. Problemet är att den typen av vinst och tillväxt står i direkt konflikt med människors mående. Vi mår inte bättre av att bli effektivare. Vi mår inte heller bättre av att få sparken.

Den här utvecklingen har gått väldigt snabbt. Om jag jämför med hur det var för tjugo år sedan när jag började som tjänsteman är antalet uppgifter mångdubblad, främst genom införandet av digitala verktyg*. Jag har väldigt svårt att se hur introduktionen av ai på något sätt skulle bidra till en välbehövlig de-eskalering av det här.

* då är jag ändå statstjänsteman på en myndighet som är betydligt mer digitalt restriktiv än privat sektor
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Och då skulle det helt plötsligt vara konst 😊
Mjo... det är ju lite i linje med vad jag tycker i det här fallet; att det är intentionen som gör det.

På samma sätt som en bit drivved bara är en bit drivved när den ligger på stranden, men kan bli ett konstverk när någon släppat hem den och lagt den på en fin kudde.

På samma sätt tycker jag AI-bilder kan bli konst till stor del tack vare utvalsprocessen. Varenda liten bild en AI spottar ur sig kanske inte är konst, men när man modifierar inputen för att producera förändring, gör flera itterationer, och sen väljer ut den bästa bilden, samt väljer att presentera den...

Plus att vid det laget har det ju varit en människa inne och pettat i processenen upprepade gånger! =D
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,156
Hela poängen med ludditerna var ju att de hade rätt. Om man ser till vad de faktiskt sade då, och inte bara går efter karikatyren om att de "hatade teknologi".
Ur sitt subjektiva perspektiv, att det var dåligt för just dem, visst. På samma vis var skadades professionella skrivare av tryckkonsten, skissartister av kameran, droskförare av bilen, kammarmusiker av grammofonen, en kategori av bokförare av nollan (ja, detta ledde till protester och konflikter - de var vana att arbeta utan nollan och deras bökigare kompetens hotades av den), och så vidare. Så är det nästan alltid.

Men världen blev ett bättre ställe för genomsnittet. Självklart har man rätt att protestera mot saker som är dåliga för en i vilket fall, men det förlorar litet relevans när det bara handlar om egenintresset och att hindra andra att dra fördel av det.

På motsvarande vis tror jag mycket väl att det kan bli besvärligare för konstnärer att livnära sig under AI-konst (eller åtminstone att en del av dem måste lära in den nya färdigheten i stället), men det tycker jag inte i sig bör utgöra ett veto, på samma vis som med de ovan nämnda teknologiska framstegen.

Hur många teknologiska upptäckter och uppfinningar har faktiskt varit skadliga över tid, så att vi hellre önskar att de aldrig hade skett? Det finns några, som freon och blyad bensin (närmast tragikomiskt från en och samma person!), men det är en oerhört liten andel.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,961
Har vi inte kommit en bra bit från ämnet nu?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,961
Ta det som en komplimang 😉 Det är ett såpass intressant ämne att det är svårt att hålla sig borta. Men jag står fast vid att det är svårt att navigera, åtminstone för mig.

Vilket är intressant då jag inte upplever diskussionerna kring detta som jag har irl på samma sätt. Jag känner rätt många som sysslar med konst, poesi, författarskap med mera, de allra flesta med hjärtat till vänster. När vi pratar AI är åsikterna vitt spridda (fast åsikter att marknaden själv får klara utmaningarna eller liknelser med tryckpressar förekommer tack och lov inte) men det blir inga upprörda känslor över att gränserna för vad som anses okej angående AI skiljer sig. Här känns det som att en mer antagonistisk stämning råder, vilket jag tycker inte stämmer överens med hur stämningen i forumets övriga trådar är. Men det kan naturligtvis vara jag som läser fel också, att tolka ton i skriven text är ju inte alltid lätt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,961
Äsch, det är ju helt i linje med det här forumet!

"Ajdö, grymma forum! Jag kan icke frodas i detta klimat utan lämnar nu forumet för all tid och evighet!"

[Tre veckor senare]

"Så angeånde den där diksussionen vi hade..."
Tre veckor I wish! En halv dag tog det för mig! 😂 Men som sagt, deltagarna i tråden får helt enkelt ta det som en komplimang, det skrivs så intressanta saker i tråden att jag inte kunde låta bli!

(Och to the reckord så menade jag inte frågan om att komma bort från ämnet som att det som skrevs var dåligt i sig. Håller med angående Foodora och digitalisering och det där även fast jag beställer från foodora lite för ofta)
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
(Och to the reckord så menade jag inte frågan om att komma bort från ämnet som att det som skrevs var dåligt i sig. Håller med angående Foodora och digitalisering och det där även fast jag beställer från foodora lite för ofta)
Alldeles oavsett är det väl bättre att du anmäler till moderatorerna än att du själv försöker dirigera tråden?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,961
Alldeles oavsett är det väl bättre att du anmäler till moderatorerna än att du själv försöker dirigera tråden?
Jo, det har du kanske rätt i. Fast ska vi vara såna så är det väl bättre att du i så fall amnäler till moderatorerna än att hålla på och förmana såhär?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,961
Det finns en annan tråd som heter AI-konstens baksida.
Den tråden är tyvärr låst. Min kommentar handlade hur som helst inte om att det inte hörde till ämnet att diskutera negativa saker med AI-bilder. Det är superviktigt och intressant att göra det och jag tror nog inte det är OT.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,961
För att prata om något helt annat AI-relaterat. Ett sätt som jag använder AI på som jag nog tycker fungerar rent etiskt handlar om att få fram bilder som referenser till det jag själv tecknar. Jag tycker det är kul att teckna men är väl inte så bra på det egentligen. Jag behöver rätt ofta referenser i stil med kanske hur en stridsvagn ser ut, hur kroppshållningen på en gubbe som flyger ser ut etc. Tidigare har jag googlat fram bilder, men nu tar jag fram AI-bilder istället. Då är ju bilden som jag gör min egen och AI’n tar inga konstnärers jobb i och med att jag själv är konstnären 🙂
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Hur många teknologiska upptäckter och uppfinningar har faktiskt varit skadliga över tid, så att vi hellre önskar att de aldrig hade skett? Det finns några, som freon och blyad bensin (närmast tragikomiskt från en och samma person!), men det är en oerhört liten andel.
Det är få, det är sant, men teknologin idag är av en helt annan skala än i äldre tid. Diverse futurister har sedan årtionden tillbaka presenterat till synes trovärdiga scenarion på hur AI:er kan komma att bli en katastrof för mänskligheten, om inte rakt av utplåna den. Och vi vet inte. Vi vet inte vad teknologis begränsningar är - det är en obesvarad fråga inom vetenskapen. Vi kan bara välja att tro eller inte tro att det finns risker med AI, och jag tillhör själv de som tror att det inte är ett särskilt osannolikt scenario att vi håller på att öppna en Pandoras box, och skapa något som kan få fasansfulla konsekvenser. Jag hade önskat att någon enda röst som faktiskt kunde göra skillnad höjdes mot denna utveckling inte på grund av riskerna för tecknares jobb, utan på grund av långt, långt större och mer omfattande hypotetiska problem i framtiden. Men tyvärr är kapitalister helt värdelösa på att lägga band på sig själva, och ingen annan tycks ha både intresse och förmåga att stoppa dem.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,058
Location
Ereb Altor
Hur många teknologiska upptäckter och uppfinningar har faktiskt varit skadliga över tid, så att vi hellre önskar att de aldrig hade skett? Det finns några, som freon och blyad bensin (närmast tragikomiskt från en och samma person!), men det är en oerhört liten andel.
Wat? Det finns ju MÄNGDER! Jag tror att du blandar ihop framgångsrika teknologiska upptäckter med teknologiska upptäckter överlag. Här är en snabb lista från toppen av huvudet:

1. Elscooters att hyra med app. Finns inget positivt med dessa alls.
2. Kaffekapslar. Bara skit.
3. Facial recognition. Fråga Kina.
4. Deepfakes. Hejdå sanning.
5. Datorvirus. Doh!
6. Kryptovalutor. Vi får väl se vart det barkar men det är nog 50/50 att det visade sig vara ännu sämre än vi kanske trodde.
7. Opioider som läkemedel smärtstillande. Tror inte jag behöver utveckla detta...
8. Fossilt bränsle. Tror vi kan lägga till den här. Men ge det 30 år om du vill vara helt säker.
9. Kloning.
10. Auto-Tune. Hejdå musik.

Jag har inte ens tagit upp vapen här...
 
Last edited:

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
8. Fossilt bränsle. Tror vi kan lägga till den här. Men ge det 30 år om du vill vara helt säker.
Tror du på allvar att någonting var bättre när människorna skövlade varenda träd för att inte frysa ihjäl eller kunna laga mat?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,058
Location
Ereb Altor
Tror du på allvar att någonting var bättre när människorna skövlade varenda träd för att inte frysa ihjäl eller kunna laga mat?
Jag tror att om du vidgar perspektivet en aning så kan du se vad jag syftar på. Om inte annat så kan jag tipsa om några sökord:
#climatechange #bigoilconspiracy
 
Top