Diskussion om AI-genererade bilder

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
  1. 735DF091-8623-4E33-816D-A16D0D89653F.jpeggå till en kanal som heter något som börjar på ”newbie”
  2. Skriv /imagine. Vänta på att en ruta som säger ”prompt” poppar upp strax ovanför. Klicka på den, skriv in det du vill skapa 23B9B732-6D68-4BDB-AA25-866CAEBEEB25.jpeg
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Jag såg idag att dall.e numera släpper in folk direkt utan att man behöver vänta. Oklart om det fortfarande finns en gratisversion eller om insläppet gäller för betalande gäster.
Jag kom in på någon vecka och har gratisversionen. Ger ju några få krediter per vecka eller månad eller vad det är. Fullt tillräckligt för mina behov.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Kan säga att man behöver ett grafikkort med 24 GB videominne
Trist; detta är platsen där mitt 3080 med 16gb tackar för sig och vi kliver av tåget…

Jaja, det lär väl hända saker på den fronten också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag har börjat fundera lite var jag tycker att det är rimligt att lägga sig, om man vill agera etiskt här. Jag vill ju vara den sorts spelskapare som är schysst – pröjsar sina illustratörer och sina författare, stöttar, bjuder in, anpassar mig, gör ändringar i mina verk om en illustration säger emot texten, etc.

Och jag vill att illustratörer ska kunna fortsätta försörja sig. Och jag tycker att den här utvecklingen är både ball och tragisk, samtidigt. Dystopisk och demokratiserande. Samtidigt.

Jag har 100% förståelse och respekt för den som tycker att nolltolerans är det enda rätta.

Samtidigt kan jag inte komma ifrån att det ibland vore trevligt med fler illustrationer än jag riktigt har råd med. Eller illustrationer att ha som utfyllnad, när layouten och texten inte riktigt vill sig.

Så jag funderar på hur jag ska förhålla mig. Enklast och tydligaste regeln är väl "skapa bilder på skoj bara, men använd inget AI-skapat i en produkt". Pang bom, klart, tuffa på som vanligt.

Eller ja, allra enklaste regeln är väl ingen regel. Att köra på, bara. Enbart ta in mänskliga konstnärer om det är något man inte får AIn att producera, eller om man har nån ensild konstnär man vill stödja för att man gillar dem. Men det spåret känner jag definitivt inte är något för mig. Jag ligger lite för mycket åt Vitulv-hållet där. Jag vill fortsätta ge pengar till illustratörer.

Mellanting är såklart också möjliga. "Enbart enstaka AI-bilder", eller "Majoriteten människo-skapade" är väl också principer som går att hålla hyfsat på. Eller "Bara AI-bilder som sedan justerats och klippts ihop av en människa".

Jag är absolut inte färdigtänkt här, och jag säger verkligen inte hur någon annan liksom borde förhålla sig. Men jag tänker att det är något vi som bygger spel här på forumet borde stöta och blöta lite. Inte bara hur det här påverkar samhället eller vilka de tekniska möjligheterna är, utan hur vi, personligen, tänker begränsa oss – eller inte.
 
Last edited:

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Jag lutar lite mer åt "AI är ett verktyg, inte mer". Jag ser mindre problem i att använda en AI som inspirerats av andra artister än vad jag ser i att använda, säg, en kamera (och ungefär exakt samma argument fördes mot kameran när den uppfanns). För mig är AI inte mer kontroversiellt än ett ritprogram. Feck, alla 3D-modellerare har väl använt procedurella texturgeneratorer, det här är samma sak, bara annan matematik bakom.

Kommer det att minska marknaden för mänskliga konstnärer? Inte ett dugg. Kommer det att minska marknaden för mänskliga illustratörer? Lite, men samtidigt gör det illustratörerna så mycket mer produktiva, så i slutänden kan det istället öka mängden illustrationer som används istället. Could go either way.

Oavsett så är det en ickefråga. Yrken har fasats ut förr. Vi har inga sumprunkare längre. Vi har en enda tunnbindare kvar i Sverige. Det finns nästan inga riktiga bilmekaniker kvar, de är bara delbytare hela bunten. Osv. Ska vi förhålla oss till framtiden eller framhålla förr i tiden?

Vad jag tror kommer att hända på spelsidan är att små produkter kommer att ha fler och proffsigare illustrationer, att det kommer att komma fler små produkter och att de små produkterna kommer att hävda sig bättre mot de stora produkterna. Allt detta ser jag enbart som positivt.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
Känner lite att AI försvårar sci-fi för mig. Jag gillar att skriva sci-fi men förstår samtidigt att mina visioner om framtiden är baserade på mitt kontemporära perspektiv och AI just nu gör att det kontemporära perspektivet är i ett skifte (på samma sätt var det säkert mycket lättare för folk för fem hundra år sedan att visualisera magiska brev och hästar än det var att visualisera Internet och motorcyklar). Verkligheten ser ut att bli så att AI kommer kunna replikera alla mänskliga yrken, egenskaper och drag till den nivån där du inte längre kommer kunna urskilja organism och maskin. Känns som all sci-fi framöver kommer sitta på ursäkten att "ah men du, AI är förbjudet här och därför finns det konstnärer på den här rymdbasen" för att det är svårt att visualisera intriger och sådant utifrån ovissheten kring ett samhälle så radikalt förändrat som det man är van med. Eller så fortsätter man bara med sina kontemporära idéer och får nöja sig med att världen blir utdaterad bra tidigare under din livstid än du räknat med.
Samma problem som science fiction levt med så länge den funnits. Den har alltid varit baserad i sin egen samtid, plus lite spekulationer om framtiden. Och den har nästan alltid blivit föråldrad rätt snabbt.
Tänk bara på all äldre sf som inte förutsade utvecklingen av datorer, utan där ingenjörer fortfarande använde räknestickor - och det även efter att de allra första datorerna hade byggts.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Jag har börjat fundera lite var jag tycker att det är rimligt att lägga sig, om man vill agera etiskt här. Jag vill ju vara den sorts spelskapare som är schysst – pröjsar sina illustratörer och sina författare, stöttar, bjuder in, anpassar mig, gör ändringar i mina verk om en illustration säger emot texten, etc.

Och jag vill att illustratörer ska kunna fortsätta försörja sig. Och jag tycker att den här utvecklingen är både ball och tragisk, samtidigt. Dystopisk och demokratiserande. Samtidigt.

Jag har 100% förståelse och respekt för den som tycker att nolltolerans är det enda rätta.

Samtidigt kan jag inte komma ifrån att det ibland vore trevligt med fler illustrationer än jag riktigt har råd med. Eller illustrationer att ha som utfyllnad, när layouten och texten inte riktigt vill sig.

Så jag funderar på hur jag ska förhålla mig. Enklast och tydligaste regeln är väl "skapa bilder på skoj bara, men använd inget AI-skapat i en produkt". Pang bom, klart, tuffa på som vanligt.

Eller ja, allra enklaste regeln är väl ingen regel. Att köra på, bara. Enbart ta in mänskliga konstnärer om det är något man inte får AIn att producera, eller om man har nån ensild konstnär man vill stödja för att man gillar dem. Men det spåret känner jag definitivt inte är något för mig. Jag ligger lite för mycket åt Vitulv-hållet där. Jag vill fortsätta ge pengar till illustratörer.

Mellanting är såklart också möjliga. "Enbart enstaka AI-bilder", eller "Majoriteten människo-skapade" är väl också principer som går att hålla hyfsat på. Eller "Bara AI-bilder som sedan justerats och klippts ihop av en människa".

Jag är absolut inte färdigtänkt här, och jag säger verkligen inte hur någon annan liksom borde förhålla sig. Men jag tänker att det är något vi som bygger spel här på forumet borde stöta och blöta lite. Inte bara hur det här påverkar samhället eller vilka de tekniska möjligheterna är, utan hur vi, personligen, tänker begränsa oss – eller inte.
Från mitt perspektiv blir det ju annorlunda. Jag har gett ut en massa rollspel men aldrig betalat en spänn till en illustratör. Jag håller helst pengar borta från mitt rollspelsskapande. Jag har använt bilder från unsplash och pexels, jag har använt mina egna begränsade Photoshop-förmågor, gett ut rollspel utan illustrationer, och så vidare. Så från mitt perspektiv blir det mindre konstigt att börja använda AI. Jag har aldrig gett pengar till illustratörer, och kommer inte att börja nu.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,152
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
”Jag har just gått ut gymnasiet från Sumprunkarprogrammet och är lite orolig för framtiden. Har ni några råd?”
Skämt åsido så är jag inte särskilt oroad av det här. Det kommer användas av illustratörer och görs så redan. Det kommer nog göra det lite tuffare på en redan ansträngd marknad. Ser också detta som ett verktyg…
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Jag har börjat fundera lite var jag tycker att det är rimligt att lägga sig, om man vill agera etiskt här. Jag vill ju vara den sorts spelskapare som är schysst – pröjsar sina illustratörer och sina författare, stöttar, bjuder in, anpassar mig, gör ändringar i mina verk om en illustration säger emot texten, etc.

Och jag vill att illustratörer ska kunna fortsätta försörja sig. Och jag tycker att den här utvecklingen är både ball och tragisk, samtidigt. Dystopisk och demokratiserande. Samtidigt.

Jag har 100% förståelse och respekt för den som tycker att nolltolerans är det enda rätta.

Samtidigt kan jag inte komma ifrån att det ibland vore trevligt med fler illustrationer än jag riktigt har råd med. Eller illustrationer att ha som utfyllnad, när layouten och texten inte riktigt vill sig.

Så jag funderar på hur jag ska förhålla mig. Enklast och tydligaste regeln är väl "skapa bilder på skoj bara, men använd inget AI-skapat i en produkt". Pang bom, klart, tuffa på som vanligt.

Eller ja, allra enklaste regeln är väl ingen regel. Att köra på, bara. Enbart ta in mänskliga konstnärer om det är något man inte får AIn att producera, eller om man har nån ensild konstnär man vill stödja för att man gillar dem. Men det spåret känner jag definitivt inte är något för mig. Jag ligger lite för mycket åt Vitulv-hållet där. Jag vill fortsätta ge pengar till illustratörer.

Mellanting är såklart också möjliga. "Enbart enstaka AI-bilder", eller "Majoriteten människo-skapade" är väl också principer som går att hålla hyfsat på. Eller "Bara AI-bilder som sedan justerats och klippts ihop av en människa".

Jag är absolut inte färdigtänkt här, och jag säger verkligen inte hur någon annan liksom borde förhålla sig. Men jag tänker att det är något vi som bygger spel här på forumet borde stöta och blöta lite. Inte bara hur det här påverkar samhället eller vilka de tekniska möjligheterna är, utan hur vi, personligen, tänker begränsa oss – eller inte.
Funderar i liknande banor. Att helt vägra AI-bilder känns dock kämpigt, lite som att vägra smartphone - man blir liksom helt handikappad i jämförelse med alla andra som har superkrafter.
Mina principer kommer nog att vara:
  • Alltid välja riktiga människor om budgeten tillåter
  • Alltid bearbeta AI-bilderna och lägga på min personliga stil
 
Top