Diskussion om AI-genererade bilder

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,923
Location
Ludvika
Ja, det här känns som ett ogenomtänkt beslut. AI finns överallt idag, ibland omärkligt i våra smarta telefoner. Photoshops senaste verktyg för att göra markeringar är väl baserat på AI? Ska alla bilder som passerat Photoshop ges en AI-stämpel? Det verkar konstigt.
Först vill jag bara understryka hur fullkomligt okunnig jag är om allt sånt här, trots tidigar förklaringar i tråden. Och den här frågan kommer antagligen göra det tydligt för alla som kan något:

Är inte felstavningsprogrammen i exempelvis word och dylikt också en form av AI?

Eller är teknikerna så totalt olika att det är som att jämföra att slå två stenar mot varandra med järnsmide?
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Ja, det här känns som ett ogenomtänkt beslut. AI finns överallt idag, ibland omärkligt i våra smarta telefoner. Photoshops senaste verktyg för att göra markeringar är väl baserat på AI? Ska alla bilder som passerat Photoshop ges en AI-stämpel? Det verkar konstigt.
Jag såg en skärmdump från drivethrurpg:s användaravtal (eller om det var någon annan info därifrån). Kan det handla om upphovsrätt? Alltså att de är rädda för att hamna i juridiska stridigheter kring AI-genererade bilder som kan vara plagiat (kanske även utan att den som publicerar vet om det). Jag fick det intrycket, även om det inte skrevs rakt ut. Förstod det också som att de skulle göra bildsökningar på AI-bilder innan publicering, men jag kan minnas fel. Bäst att kolla upp!
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
Är inte felstavningsprogrammen i exempelvis word och dylikt också en form av AI?
Bra fråga. AI är nämligen en bred term som används slarvigt nuförtiden om lite allt möjligt. Rättstavningen i word löses algoritmiskt till skillnad från bildgeneratorerna som använder neurala nätverk. Begreppet AI kan egentligen täcka allt från enkla program och algoritmer till de maxade neurala nätverk vi ser idag. Det enda som definierar vad som kan kallas AI är att datorn verkar göra något av sig själv.
 

pellejones

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
359
Location
Sverige, Uppsala
För mig, som gillar att ha mycket inspiration till texter, är AI-genererade bilder grymt. Just nu skriver jag ett SOLO-äventyr till Forbidden Lands, så då passade jag på att generera en miljard grejer att ha i som passar temat. Det tar ju oändligt med tid att få till det som man vill, men det är det värt.

Här är några exempel på hur jag använder bilder som jag skapat i MidJourney.

(spoilers om någon spelar Forbidden Lands och vill köra SOLO)

Promo text.png
Promo page 1.png Promo page 2.png
Promo page x.png Promo 3.png

Den sista bilden är till del 2 av scenariot, men det är inte färdigskrivet. Där är även pelaren till vänster och grejen nere till höger genererad av MJ.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,524
Location
Göteborg
För mig, som gillar att ha mycket inspiration till texter, är AI-genererade bilder grymt. Just nu skriver jag ett SOLO-äventyr till Forbidden Lands, så då passade jag på att generera en miljard grejer att ha i som passar temat. Det tar ju oändligt med tid att få till det som man vill, men det är det värt.

Här är några exempel på hur jag använder bilder som jag skapat i MidJourney.

(spoilers om någon spelar Forbidden Lands och vill köra SOLO)

View attachment 9765
View attachment 9766 View attachment 9767
View attachment 9768 View attachment 9770

Den sista bilden är till del 2 av scenariot, men det är inte färdigskrivet. Där är även pelaren till vänster och grejen nere till höger genererad av MJ.
Riktigt tjusigt!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Om du inte har referensbilder så ja, absolut. Jag har fler odöda som ser ut precis som din bild.
Det är sant. Har inte gjort någon djupare testning med referensbilder, men man borde bara kunna använda https://thispersondoesnotexist.com/ för att få fram nya unika ansikten att slänga in i Midjourney med sina prompter.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
För mig, som gillar att ha mycket inspiration till texter, är AI-genererade bilder grymt. Just nu skriver jag ett SOLO-äventyr till Forbidden Lands, så då passade jag på att generera en miljard grejer att ha i som passar temat. Det tar ju oändligt med tid att få till det som man vill, men det är det värt.

Här är några exempel på hur jag använder bilder som jag skapat i MidJourney.

(spoilers om någon spelar Forbidden Lands och vill köra SOLO)

View attachment 9765
View attachment 9766 View attachment 9767
View attachment 9768 View attachment 9770

Den sista bilden är till del 2 av scenariot, men det är inte färdigskrivet. Där är även pelaren till vänster och grejen nere till höger genererad av MJ.
Så FL (genom Workshops) blir alltså det andra svenska rollspelsförlaget som använder sig av AI-genererade bilder? Riotminds verkar ju ha varit först.
 

pellejones

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
359
Location
Sverige, Uppsala
Så FL (genom Workshops) blir alltså det andra svenska rollspelsförlaget som använder sig av AI-genererade bilder? Riotminds verkar ju ha varit först.
Alltså, det som släpps genom en workshop är ju inte kopplat till företaget som släppt spelet mer än att du har rätten att släppa saker under deras IP och använda deras regler etc. Så kopplingen till FL blir ju minimal på det sättet.

Men ja. Jag är dock inte först ut på FLs workshop med AI-bilder. Denna är redan släppt och jag är helt säker på att det är en AI-bild. https://www.drivethrurpg.com/images/11437/408613.jpg

Anledningen till AI-bilder i denna release för mig, istället för att betala och köpa unika artworks som jag brukar, är för att jag ville se hur långt man kan komma med AI-genererad artwork.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Alltså, det som släpps genom en workshop är ju inte kopplat till företaget som släppt spelet mer än att du har rätten att släppa saker under deras IP och använda deras regler etc. Så kopplingen till FL blir ju minimal på det sättet.

Men ja. Jag är dock inte först ut på FLs workshop med AI-bilder. Denna är redan släppt och jag är helt säker på att det är en AI-bild. https://www.drivethrurpg.com/images/11437/408613.jpg

Anledningen till AI-bilder i denna release för mig, istället för att betala och köpa unika artworks som jag brukar, är för att jag ville se hur långt man kan komma med AI-genererad artwork.
Jag förstår. Det lär säkert komma mycket mer AI-genererat bildmaterial framöver. Som du skriver är nog den omslagsbild du länkade till förmodligen gjord med AI. Midjourney, antar jag. Det är ofrånkomligen kostnadseffektivt för oss små aktörer. Och jag märker vecka för vecka hur algoritmerna blir allt bättre. Dina bilder och din layout ser för övrigt bra ut!

Förresten, kombinerar du AI-bilderna med mänskligt gjorda illustrationer eller kör du bara med AI? Ansikten, hus och landskap är hyfsat enkelt att få till, men inte särskilda scener eller kartor.
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,734
Location
Göteborg
Senaste Two Minute Papers, om Stable Diffusion. Riktigt imponerande! Det jag sade tidigare att jag hoppades att vi skulle få möjlighet att jobba mer detaljerat med en bild verkar redan ha slagit in. Coola grejor!

 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Jag använde enstaka AI-bilder till M-SPACE Companion som släpptes 2020. Och sedan några fler till Junkyard Blues (2021). Så jag var först : )
Ah, en milstolpe! Så när Orvar Säfström och Jimmy Wilhelmsson om några år gör nätarkeologi om de första åren av AI-genererade bilder har de ett informativt guldkorn här!
 
Last edited:

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Vänta bara tills vi ser en film med realtidsskapad story och bilder i UltraK upplösning. Unik för dig och din filmsmak.
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
För mig, som gillar att ha mycket inspiration till texter, är AI-genererade bilder grymt. Just nu skriver jag ett SOLO-äventyr till Forbidden Lands, så då passade jag på att generera en miljard grejer att ha i som passar temat. Det tar ju oändligt med tid att få till det som man vill, men det är det värt.

Här är några exempel på hur jag använder bilder som jag skapat i MidJourney.

(spoilers om någon spelar Forbidden Lands och vill köra SOLO)

View attachment 9765
View attachment 9766 View attachment 9767
View attachment 9768 View attachment 9770

Den sista bilden är till del 2 av scenariot, men det är inte färdigskrivet. Där är även pelaren till vänster och grejen nere till höger genererad av MJ.
Coolt! Minns du måntro vad du hade för parametrar för banshee-bilden?
 
Top