Nekromanti Diplomacy som rollspel

Aerid

Veteran
Joined
23 Dec 2000
Messages
107
Location
Henån, Sverige
Jag läste nyligen en gammal artikel i Sverox om några som testat på att spela Diplomacy i form av rollspel, med en viss historisk korrekthet. Idén är alltså att spela på en världskarta runt 1860 med alla dess stormakter, runt 15 pers satsar vi nog på att bli. Dessa ska då få varsin mailadress anonymt för att hemlighålla vilken spelare som fått vilket land.

Nu tänkte jag dra igång något liknande med ett gäng vänner någon gång i framtiden och undrar om det möjligtvis finns några här som testat på det och kan komma med tips på hur allting ska skötas.

Den hemsida som artikeln hänvisade verkar nu vara nere så om ni även vet var någon bra Dippy-karta kan finnas skulle det också uppskattas. :gremlaugh:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Dum fråga: Var kommer rollspelandet in i det hela? Det låter som om ni bara tänkte spela Diplomacy på en större karta.

/tobias
 

Aerid

Veteran
Joined
23 Dec 2000
Messages
107
Location
Henån, Sverige
Jag vet inte riktigt hur tydlig jag var. Meningen är att man spelar själva landet, och då har möjlighet att skicka anonyma rykten till varandra, skicka ambassadörer, viktiga nyhetsartiklar och annat roligt. Man ska gestalta hela landet, så att säga, alla olika ideologiska grupper som kanske inte går efter kejsarens politik osv

Jag tror inte att Dippys regler ens kommer användas särskilt mycket, det kanske blir mer "friform" eller vad man nu ska kalla det här. Målen kommer vara personliga för varje spelare och helst då stämma överens med historian så mycket som möjligt.

För övrigt råder jag dig att läsa artikeln som finns i Sverox 26 vid namn "Diplomatiskt rollspel".
 
Top