Dinoblast forumspeltest

Nice då ska vi ser hur det här blir... :)

@God45 Musa, håller geväret stabilt, tar sin tid och skjuter mot föraren på den första lastbilen. Skotten träffar inte direkt, vissa tar i karossen medan andra rakt genom framrutan som splittras och skärvor flyger in i ansiktet på föraren som får 1 Severe damage.
Han får slå ett slag för Operate, han slår 2-1 tärningar och misslyckas. Lastbilen sladdar till och ställer sig på sidan över vägen.

Vakten på flaket hinner se varifrån dina skott kommer och avlossar en salva men får -2 för att lastbilen kränger till och -2 för att du är i skydd av stenar, växer osv.
Han slår Ranged combat 2 + Weapon damage 3 -2 -2 = 1 tärning. Den lyckas och du känner skott viner över huvudet.
Du får 1 light damage från träbitar och stenflisor som flyger mot dig när kulorna träffar stammar och stenar.
Han slår sedan för Movement för att hålla balansen med 1 tärning, vilket lyckas.

@Badmojo Mbambe, samtidigt så riktar du pistolen mot luckan av skjuter. Lastbilen bromsar till då den framför börjar kränga. Ditt skott träffar dock föraren och ger 1 severe damage.
Han får slå ett slag för Operate, han slår 1-1 tärningar. Detta gör att han hamnar på 0 då får man slå 1 tärning som lyckas på en 6:a. Det misslyckas och han hinner inte bromsa tillräckligt (hans fot släpper bromsen när han blir träffad) utan krockar in i lastbilen framför.

🎲 Mbambe, slå för Movement för att hålla balansen, -1 för kraften av krocken.

@Sidd Kang, du hör Musa skjuta och tar tillfället i akt. Du springer mot lastbilen men hinner inte fram. Du märker dock hur den första lastbilen kränger till, den andra bromsar in och det blir allmänt kaos.

@Rickard Taromwa, först hör du bara den våldsamma scenen av skottlossningar, men när lastbilar bromsar, krockar och flera skott hörs öppnar du instinktivt ögonen och ser vad som händer.

(Gör lite sannolikhetsberäkning här bara först: Movement 1, -1 för krock, skulle innebära 0 (alltså ändå slå 1 tärning som lyckas på en 6:a) = too risky.)

Mbambe lägger en actiontärning (har två kvar av fyra om jag minns rätt, vilket ger en ren tärning med 50% chans istället för 17%). Bättre odds!
Slår en trea... Fail. Ajajaj, trycks framåt mot hytten av krocken (Nota bene: per tidigare action "Sedan skjuter jag ett skott mot passagerarsätet också, liggandes ner för stöd, ev moteld och förmodad dikeskörning inom kort". så hoppas på att kunna dämpa smällen hyfsat...)
Pray for me(bambe)...

Last edited:
Jag tänker skrika på dem att lämna våra bilar så låter vi dem leva! ”Ni är omringade! Fly!” medan jag skjuter på vakten på flaket som sköt på mig! (Bara 1 lyckad tärning)

Taromwa ser sig omkring. Lastbilarna har satt iväg men kvar är de bakbundna tre männen och pojken hastar sig fram mot dom för att frigöra dom från deras bojor.

Kang springer längs förarsidan på närmsta lastbil, som kört in i den främre, i ett försök att i kaoset snajdigt slita upp förardörren och dra ut den som sitter där. Lyckas det hoppar han in, lägger i backen och slirar i full fart bakåt!

Var iväg på konferens så blev ett litet uppehåll...

@God45 Musa, ropar och skjuter, huruvida någon hörde dig mitt i kaoset är oklart. Vakten lyckas kasta sig ner på flaket medan dina skott far rakt över hans huvud, han får 1 light damage från att slå sig på bråte på lastbilsflaket. Du ser han inte längre men hör hur han ropar. "Det är ingen idé för er, vår förstärkning anländer snart! Låt oss lämna så låter vi er leva!"
Han du sköt i förarsätet ser du inte heller direkt då denna troligen har gömt sig bakom dörren.

Osi börjar röra sig framåt och att ta sig till andra sidan lastbilen.

🎲 Slå för Senses (du har -1 från någon form av biverkningar av sprutan, din kropp känns kraftlös, illamående, värker osv)

@Badmojo Mbambe, ditt vapen missat att skjuta in i hytten utan träffar insidan. Lastbilen hade inte hunnit komma upp i någon större hastighet så krocken fick den att stanna och står nu inkörd i sidan av den andra som står tvärs över vägen. Du hör skott avlossas utanför och hur Musa och någon annan ropar åt varandra.

Från framsätet så hör du jämmer av smärta, någon from av dunk och ser hur något kastas bak genom luckan. Innan du hinner reagera så sprutar det eld från föremålet och sedan en massa rök som fyller lastutrymmet. Det är någon form av signal flare.

🎲 Slå för Endurance för motstå och skydda dig från att andas i röken.

@Sidd Kang, du kommer fram till förardörren och sliter upp den, den har inget lås. Han verkar vara skadad och ha varit fokuserad på annat (så han kunde inte hålla emot dörren).

🎲 Slå för Strength för att slita ut honom. Du märker i dragkampen hur det kommer rök från lastbilsflaket och hur någon börjar hosta där bak.

@Rickard Taromwa, kommer fram till de tre som sitter bundna. Det är er sjuka leader Makon och manager Towo tillsammans med piloten Jabari. Makon ropar ditt namn och gestikulerar så gått det går om att du ska försöka få av repen.
Jag tänker att det inte är orimligt att du, i en sådan här värld, har någon form av liten kniv på dig.
Du hör nya skott och rop från lastbilarna.

🎲 Slå för Strength för att skära och slita av de grova repen.

Jag använder mina två sista actiontärningar och lyckas med en av tre.

Toromwa rör sig hastig och förtvivlat över marken med blickar än bort mot vägen, än mot djungelns kant och bortom det; dom stora cylinderformade byggnaderna. En van hand rör sig och knäpper upp en av de små bältesväskorna som kommer med uniformen. Han söker runt med handen för att försöka hitta något och får fingrarna på en av en av Kangs multitools som pojken glömt kvar när han tidigare hjälpte till med att reparera bilbatteriet. En vass krok möter dom lila plastrepen och plockar sönder en tvinnad sträng åt gången för att slutligen få repet att brista. Makon är inte sen på att kränga sig ur repen för att hjälpa piloten med sina.

Host, host i lastutrymmet, men Mbambe slår en 6 i Endurance, och har vett att skydda sig mot röken med en bandana, och kanske hitta något att kväva flaren med också.

Ingen med ett vapen sticker upp huvudet? Jag rusar fram till förar dörren, rycker upp den och sprejar hett bly in i kabinen!

(Slår Ranged combat. 2 framgångar!)

Coolt, mycket som händer samtidigt nu, så...

@God45 Musa, kollar extra noga och det verkar finnas en säkert tidsfönster att röra sig framåt. Du pressar fram kroppen som allmänt känns orklös. Du vet att dörrarna inte har några lås och sliter upp den. Det är ingen där, men du ser hur dörren på andra sidan är öppen och rör sig lite (som att den precis öppnats). Då hör du, från andra sidan lastbilen hur Osi ropar åt någon att lägga ner vapen, sedan följer en utväxling av salvor följt av rop och jämmer.

I ögonblicket medan du tar in situationen så hinner du se en gevärspipa sticka ut genom en liknande lucka som Mbambe använde att skjuta genom från flaket. Du räknas som att vara majority covered vilket ger -2.

Vakten på flaket slår Ranged combat 2 + Weapon damage 3 -2 = 3 tärningar. 2, 5, 5 = 2 lyckade.
❗De flesta skotten tar i dörren som du just öppnade men du tar 1 Severe damage (-1 på allt du gör och -1 sedan tidigare).

Du har möjligheten att skjuta tillbaka genom luckan då du hade geväret redo men även vakten på flaket är majority cover vilket ger -2.
Det skulle totalt vara -4.

(Du har auto funktion på geväret och action points kvar)

@Badmojo Mbambe, du är snabb att täcka över näsa och mun. Det svider i ögonen men du får tag i en tjock filt som du kan lägga över flaren, den kanske inte slocknar helt men det kväver det mesta av röken just nu. Du hör någon form av slagsmål från framsätet, du tycker dig höra Kangs röst.

@Sidd Kang, ingen av er lyckas att få övertaget. Han kastar sig ur lastbilen, rakt på dig och ni hamnar i ett slagsmål.

🎲 Slå för Close combat.

Din motståndare får 2 lyckade tärning (han har +1 i close combat från ett verktyg han håller i handen och slåss med).

Närstrid funkar så att man jämnför resultat. Om man får lika så är båda anfallare. Om en får högre så är den anfallare och den andra försvarare.
Man väljer sedan effekter från nedan lista.

Attacker effects:
◊ Damage [1]*: Deal 1 point of damage
◊ Disarm [3]: Throw away to take opponent's weapon
◊ Grapple [2]: Hold the opponent in a firm grip
◊ Knockout [3]: The opponent is rendered unconscious until the end of the scene.
◊ Push/Throw [2]: The opponent is pushed/thrown back.
◊ Gap [1]*: Target armor cover -1
◊ Environment [1]*: Quick interaction with the environment
◊ Withdraw [1]: Move out of the combat to withdraw, run past or similar longer movements
◊ Movement [1]: Short movement that doesn't end the combat
◊ Draw gear [1]: Draw gear like a weapon that is easily accessible

Defender effects:
◊ Defend [1]*: Reduce the attacker's damage effect by 1
◊ Damage [2]*: Counter attack to deal 1 point of damage
◊ Environment [1]: Quick interaction with the environment
◊ Withdraw [2]: Move out of the combat to withdraw, run past or similar longer movements. This happens after all other effects have been resolved.
◊ Movement [1]: Short movement that doesn't end the combat
◊ Draw gear [1]: Draw gear like a weapon that is easily accessible

@Rickard Taromwa, får loss repen och ni är snabba på att frigöra allihopa, Makon nickar stolt mot dig. Tumultet vid lastbilarna fortsätter, det är inte långt bort. Ett lyckat slag för Movement krävs för att hinna dit till nästa beat (runda). Du tycker att du känner signaler via din NIC igen, en känsla av något som smyger.

Makon, Towo och Jabari börjar springa mot lastbilarna.

Kang försöker brotta ner motståndaren som drumlar ut ur förarhytten ner på marken.

Jag anar att Kang har 1 tärning i Close Combat?
Har jag ”ngr extra tärningar” (vad de nu betyder) till förfogande? Bestämmer jag att använda dessa innan test eller för att förbättra testresultat jag jag inte är nöjd med?

Tar mig ut från flaket, med pistolen redo, för att undsätta Kang i förarhytten (och eventuellt oskadliggöra andra busar på vägen).

Back