Dinoblast forumspeltest

Mbambe smyger fram med en machete i högsta hugg. Survival (slår en 6a) En Framgång. Ingen fara, det verkar lättare än vad det såg ut att ta sig fram.
 
Last edited:
Kang ger en Com-radio till Jabari som blir kvar vid de parkerade lastbilarna och en till Musa för att styra upp den lilla expeditionen.
Sen fixar han igång den trilskande radion (Repair 3T:1,1,5) och prövar att alla har kommunikation: ”1a 2a 1a 2a! 3a Kang här kom? Hör ni mig? (står 1,5m ifrån…) Hallå Musa…Jabari -Kom!”

Kang plockar sen på sig vildmarksutrustningen och börjar engagerat ta sig fram genom den tjocka vegetationen med macheten i högsta hugg mot de intressanta cylinderformationerna…(Survival 2T:1,2)…jädrans vad moskiter å snubblar på en av stenarna…🍃
 
Jag spenderar en actiontärning och får inga lyckade för NIC av de två slagna.
Jag slår två tärningar och lyckas med båda för Survival.


Taromwa lugnar ned sin best och tjudrar fast honom innan han beger sig mot byggnaderna som dom andra pekat ut. Han kliar sig i ryggen genom kläderna samtidigt som han muttrar för sig själv "Jag hoppas ni kör fast med det där fordonet". Med hjälp av den bronsbeslagna käppen lyfter han undan blad medan han rör sig framåt i vegetationen.

Taromwa har två actiontärningar kvar.
 
Ni tar er fram genom djungeln och närmar er den första av de cylinderformade strukturerna, den är över tjugo meter hög, nästa tio i diameter. Trädens kronor lägger sig över så även ovanifrån skulle de vara svåra att se. Det finns minst fem strukturer till (som ni ser härifrån), vissa mer raserade än andra. En är synligt ihålig och ett stort täd växer upp ur den. En annan, som saknar en del av sin vägg, visar att insidan av strukturerna verkar ligga upp till tio meter lägre än marken och skapar gropar. Helt sönderrostade föremål sicker upp ur makren eller sitter fast på strukturerna.

Ibland känns det som att ni går på vanlig mark men ibland så verkar det vara övervuxen sprucken betong. Enorma rötter växer runt och upp på strukturerna. Möjligen så går det att klättra upp på dem för att få er bättre sikt eller komma upp på den närmaste strukturens tak (kräver slag mot Movement).

@God45 Musa vilka order vill du ge? Inga uppenbara platser för ett läger just nu men det finns mer att utforska. På din ComCaller hör du Jabari fråga hur det går och meddelar att det är lugnt vid lastbilarna (det har inte gått lång tid men du anar en oro).

@Badmojo, Mbambe du tar dig fram utan större hinder och undviker att kliva ner i en grop som du sedan ser kan vara flera meter djup.

@Sidd Kang du har större problem med att ta dig fram även om du försöker följa där de andra går, men det blir lite enklare nära strukturerna. Du kan försla

@Rickard Taromwa känner av oro om sig själv från Amar som drar lite för att se om han sitter ordentligt fast (vilket han gör och accepterar det). Du hittar dig fram genom djuneln utan större problem. Sikten är inte lång och det är enkelt att missa saker även om de bara är på andra sidan ett träd eller en sten.

Ingen av er har lämpligt yrke för att kunna avgöra av strukturerna varit till för, men ni kan gissa och spekulera.

Hur fortsätter ni?
 
Taromwa strövar lojt omkring, hoppar mellan stenarna. Han söker skydd i tornet där trädet vuxit ut för att komma bort från den värsta värmen. "Hur länge har detta stått här när ett helt träd har vuxit ur detta?", tänker han. Han letar efter en betongklump när han ser ett hål i tornet, tittar ned i dess becksvarta mörker innan han nyfiket släpper ned betongklumpen.
 
Kang tar fram en hammare och börjar knacka och undersöka byggnationer (prövar Repair 3T:3,5,6) för att försöka utröna vad de kan vara för användning och hugger bort trädrötter och annan växtlighet med macheten i förhoppning om att hitta tex nån ingång.
Hittar han nåt intressant viskar han försiktigt i Com-Callern:
”3a till 1a2a kom, har hittat nåt märkligt här bakom vid en bastant väggformation och prövar…sprak…sprak…piiiiiiiiiiip-klick”…
…en stor skugga höjer sig bakom…
Då kommer han på det: han kan försla…
 
Mbambe:
Efter att ha kikat ner i gropen och konstaterat att den verkar vara ’naturlig’(?) så spanar jag in de fem cylindrarna: skulle det gå att klättra upp på någon av dem utan risk för liv och lem?
 
Ni sprider ut er och utforskar, desto mer ni undersöker desto mer hittar ni. Men inget av värde. Era tankar går att detta kan ha varit förråd av något slag, men för vad. Under tjocka lager av vegetation så leder rör fram och tillbaka för att sedan försvinna bortåt. Ni skulle kunna spendera dagar här att att genomsöka allt. Hade det varit storm så hade det här kunnat vara ett bra ställa att ta skydd.

@God45 Musa tar sig metodisk fram, du håller alltid koll vart de andra är, även om det är svårt att hela tiden se dem. Jabari stämmer av hur det går så ofta att det är irriterande men sedan så slutar det. Du tror inte detta är en bättre plats att ha ett läger på än vid lastbilarna, men kan vara av framtida strategiskt värde. Möjligen går det att röja upp och använda strukturerna till något. Nombawa brukar vara kreativa på att utnyttja sådana här ruiner. Innan du fortsätter så ser du något liggandes i ett buskage. En kropp av en människa, kläderna smutsiga, slitna, intorkat blod. Den måste ha legat i veckor. Bredvid så ligger en förvånansvärt välbevarad axelväska. Av kläderna så gissar du att personen tillhört Econia (men det är långt från deras territorium).

@Badmojo, Mbambe, du får känslan av att golvet en gång varit upp till en meter längre ner men nu är överväxt. Området kan ha varit rätt stort. Du söker efter någon säker väg upp men inser att risken utan ordentlig utrustning eller ett större team är för stort. Om du eller någon skadar er allvarligt här ute så är det nog kört. Du har många gånger sätt hur även små sår och skador blivit slutet för erfarna utforskare. Slå för Movement om du vill testa, det kan finnas rep och liknande i lastbilen som underlättar.

@Sidd Kang, hittar ingen ingång och får känslan av att det inte har varit hus att bo i. Någon form av förvaring, men omöjligt att säga vad. Innan du ger upp så hittar du vad som verkar vara en krossad låda, betydligt nyare än allt annat. Bakom dig så hör du ljudet av något som andas, som morrar. I ögonvrån så ser du Amar, Taromwas dinosaurie stå redo att gå till attack (ett avslitet rep hänger runt halsen)... Men du inser snabbt att det inte är mot dig. På andra sidan strukturen du undersöker, prasslar det till. En Sickleclaw träder fram och avger ett ljud som du vet är ett läte till andra i flocken. Den har hittat ett byte, dig! 🦖❗⚔️

@Rickard Taromwa, släpper ner betongklumpen, det tar tid för den att falla. Du tycker höra ett plums, som att det finns vatten längre ner. Plötsligt så får du en känsla genom din NIC som sedan försvinner. (Räckvidden är kort, men störningar kan förekomma). Du ser inget runt om sedan kommer en till känsla förmedlandes till dig via NIC, fara!

Vad gör ni.
Skärmbild 2025-09-05 090518.png
 
Last edited:
Plockar axelväskan, osäkrar geväret, bringar död till dinosaurien! Get some!

*Slår 4 tärningar för mitt gevär (En i grunden och sedan +3 samt ingen long range penalty) och får: 4, 6, 6, 2 = Tre lyckade!
 
Mbambe. Nej, det känns för riskabelt att klättra här och några resurser eller skydd finns det inte. Kollar vad övriga håller på med (om de hittat något) och försöker samla ihop dem för att dra sig tillbaka till karavanen.
 
Taromwa springer ut ur tornet, träffas av enstaka solstrålar som trängt igenom djungelns gröna tak och använder sig av sin NIC som navigator för att hitta till Amar. Marken motarbetar alla hastiga steg som tas i pojkens färd mot sin vän. Han ser Kang tryckt mot en vägg med en dinosaurie som har aktiverat alla sina rovdjursinstinkter. Flärparna på sidan av munnen dallrar när djuret andas ut i sin iver att få sätta tänderna i kött. Taromva ser Amar med lågt huvud, beredd att skära av vilddjurets attackbana.

Jag ger en extra tärning till Kang
 
Jag ger en extra tärning till Kang
Man kan endast ge en tärning om man aktivt assisterar på något konkret sätt, när en färdighet används eller liknande. I detta fall så skulle det kunna vara att du försöker dra till uppmärksamhet.
 
Man kan endast ge en tärning om man aktivt assisterar på något konkret sätt, när en färdighet används eller liknande. I detta fall så skulle det kunna vara att du försöker dra till uppmärksamhet.
Jag assisterar via Amar. Jag vet inte riktigt vad @Sidd vill göra så jag lämnade hur jag assisterar flytande.
 
Vilken färdighet vill du använda? Amar kan tjäna som avledande manöver eller understödja i attack. Använd tärningen om Amar är relevant för det du tänker göra.
 
Kang ser hotet från Sickleclaw vilddjuret och backar undan vilt vevande med macheten (Survival T2: 2,2) i hopp om skydd av Amar.
Då Amar träder fram till beskydd så försöker Kang fly undan (Movement T1+1: 2,5=1 lyckad)
Famlar desperat efter Com-Callern:
”Mjuälp! Monster! Retirera till lastbilarna!”
 
Tumult uratar när ni finner er som mål för minst en Sickleclaw som går till angrepp!

@Sidd Kang, försöker att mota bort besten med sin machete men faller nästan omkull på en rot och finner sig fast mot en vägg på strukturen han undersökte. Sickelclawn känner sig föga hotat och förbereder sig för ett anfall med sina stora sylvassa klor. Du förstår att det inte finns mycket chans att klara dig ur den här situationen.

@God45 Musa, känner sin träning som soldat kicka in med full kraft, han drar instinktivt sin pistol och tvekar inte att avfyra det trots dålig sikt med massa hinder.

(Då jag inte skrivit ut listan över potentiella penelties (för avstånd och skymd sikt) i Range Combat så kör vi på ditt slag fast jag tar bort en tärning (den som misslyckades) för pistolen ger +2 istället för +3. Så 3 lyckade!)

En Sickelclaw har visst naturligt skydd, Partial Light. Detta betyder att den får 2 tärningar att reducera skada samt 1 reroll för att det är partiellt skydd.
Slag: 1,3 reroll på en misslyckas vilket ger 5 = 1 lyckad.
Då skadan på 3 är större än 1 så minskar skyddet med 1.
Slutgiltiga skadan blir 3-1 = 2, dvs en Severe damage som gör -1 på allt den gör samt att dess naturliga hårda hud slits upp.

Sickelclaw vrålar till och blir avbrutan precis innan sin troligen dödliga språngattack.

@Rickard Taromwa, du känner en svag men tydligt koppling till Amar, du känner fokus, ilska och beslutsamhet. Du hör hur en pistol avfyras och sen ett vrål. Sedan känner du hur Amar tar tillfället i akt och anfaller Sickelclaw just som den träffas av skottet.

Amar använder Close Combat 2 + skada från sitt bett 2.
Slag: 3,6,1,6 = 2 lyckade.
Sickleclaw har en tärning kvar på sitt naturliga skydd.
Slag: 2, misslyckat

Amar sliter och river upp kött och åverkar ytterligare en Severe damage samt minskar skyddet med 1 (2 > 0).

@Badmojo, Mbambe backar tillbaka från strukturen och trädet för att kolla läget. Han hör ett vrål och ser hur Musa snabbt ställer sig upp, drar sin pistol och tillsynes skjuter rakt in i djungeln. Därefter hör han ett till vrål.

Sickelclaw har -2 på allt den gör och är illa skadad, men ett skadat djur kan vara lika eller ännu farligare.

Ni hör hur det prasslar runt omkring er, flera Sickleclaws är på väg...
 
Mbambe kollar stressat om han kan avleda de sickleclaws som verkar vara på väg på något sätt; lysgranat, starta en eld, eller om det går att försöka arrangera en ordnad reträtt, där de med skjutvapen täcker de utan. Ajajajaj, varför skulle vi hit? Greed will be our downfall.
 
Mbambe kollar stressat om han kan avleda de sickleclaws som verkar vara på väg på något sätt; lysgranat, starta en eld, eller om det går att försöka arrangera en ordnad reträtt, där de med skjutvapen täcker de utan. Ajajajaj, varför skulle vi hit? Greed will be our downfall.
Du har inga granater på dig, och inget som snabbt kan starta en eld (det är dessutom väldigt fuktigt i luft och mark).
 
Back
Top