Dina spelledarsynder

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Min gamla synd att vara alldeles för vag i beskrivningar tror jag att jag till stor del kommit till rätta med.

Istället är det väl det här med att vara kroniskt dåligt förberedd. Inte vidare förtjust i att läsa äventyr, och när jag slänger ihop något eget gör jag det ofta i sista minuten.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,059
Location
Stockholm
Kom på ett till problem med mitt spelledarskap. Jag minns inte hur jag skådespelade olika SLPs. Det kan gå bra (men inte alltid) att komma ihåg under spelmötet som personen introducerades, men mellan olika spelmöten är kört. Jag har liksom inte något bra sätt att anteckna det på. Och jag har försökt spela in mig själv via mobilen en gång, men det föll direkt på att det inte finns något bra sätt att lyssna på inspelningarna under spelmötet. Jag har tänkt att jag borde skriva ner en kort vägledning i förväg, men det har inte hänt än.
Inte bara skall man minnas gestaltningen, man ska också komma ihåg hur man gjorde den! Minns en skurkkaraktär jag var väldigt nöjd med, men hade supersvårt att iklä mig rösten andra gången hon dök upp. Fick förklara det som att hon var morgontrött och inte fått sin kaffe än!
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,280
Jag har våldsamt svårt att improvisera fram utseenden för SLP när de behöver plockas fram.

Spelare: "Hur ser skurkens hantlangare ut?"
SL (Jag): "En är... lång och slank, och en är... kort och tjock...?"
Spelare: "Igen?"

Det här behöver jag träna på. Innan kan jag ha en hög med tankar om coola ärr, lustiga hattar, udda kroppsspråk, fula frisyrer, konstiga kläder, etc. Men där och då, när det verkligen gäller, är det nittiofem procent av gångerna någon som är långsmal och någon som är korttjock.

Det blir rätt enformigt.

Jag vill minnas att vi tränade på det här i Hantverksklubben någon gång, och att det hjälpte mig i samberättande. Men när jag har ansvar för världen själv som SL? Där är jag fortfarande fast.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,500
Location
Helsingborg
Det här behöver jag träna på. Innan kan jag ha en hög med tankar om coola ärr, lustiga hattar, udda kroppsspråk, fula frisyrer, konstiga kläder, etc. Men där och då, när det verkligen gäller, är det nittiofem procent av gångerna någon som är långsmal och någon som är korttjock.
Jag brukar bara låta spelarna hitta på. Jag ska inte ensam sitta och dra hela lasset på ett spelmöte.
 

Gnovald

Warrior
Joined
3 Jan 2016
Messages
248
Location
Jönköping
Det där känner jag igen. Oftast har jag preppat genom att gå och föreställa mig hur saker ser ut, luktar och känns, men ofta så har jag bara det i huvudet när jag säger de mer banala beskrivningarna.
Samma här. Har byggt upp en jättebra beskrivning i förväg "Dammet yr om era fotsteg när ni går på den lilla och sällan använda grusvägen. På sidorna av grusvägen hänger grenar ned från den täta och mörka skogen. Ni känner en känsla av att ni är iaktagna"! Och så blir det bara "öh, vägen är dammig, slå för Iaktagelseförmåga..."!
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,170
Samma här. Har byggt upp en jättebra beskrivning i förväg "Dammet yr om era fotsteg när ni går på den lilla och sällan använda grusvägen. På sidorna av grusvägen hänger grenar ned från den täta och mörka skogen. Ni känner en känsla av att ni är iaktagna"! Och så blir det bara "öh, vägen är dammig, slå för Iaktagelseförmåga..."!
Samma för mig. I de flesta fallen är det bristande fantasi, och i andra fall bara utgår jag från att spelarna har samma bild i huvudet som jag och att de bara kan "titta" på den för att få fler detaljer.
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,778
Location
Göteborg
Jag är verkligen kass på att spela med prepp. Kommer jag till spelmötet utan förberedelser och kör på känsla så är det lugnt, men när det finns en massa spelledarstrukturer (som i AW) eller ännu värre preppat material, så får jag panik. Att behöva ha koll på en massa saker som står i något material någonstans, risken att minnas fel och sabba saker, det gör mig väldigt olustig till mods. Som tur är kan man lätt undvika detta genom att aldrig preppa eller spela saker med preppat material.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,009
Location
Umeå
Jag brukar bara låta spelarna hitta på. Jag ska inte ensam sitta och dra hela lasset på ett spelmöte.
Samma här, tyckte det var jobbigt tills man kom på att spelarna lika gärna kan få ta bördan. Det blir också roligare om man delar upp uppgiften på flera spelare, typ beskriv en var. Eller om man lägger in någon detalj när de ska beskriva: "en av dem stör du dig särskilt på, hur ser han ut?", "hon ger dig känslan av att vara en kvinnlig Hitler, hur ser hon ut?" osv.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,500
Location
Helsingborg
Eller om man lägger in någon detalj när de ska beskriva: "en av dem stör du dig särskilt på, hur ser han ut?", "hon ger dig känslan av att vara en kvinnlig Hitler, hur ser hon ut?" osv.
Ja, det där är skitsmart. Annars finns det en klar risk att spelaren blir ställd. Turas om att lägga till var sin detalj brukar också bli väldigt stämningsfullt, åtminstone vad gäller miljön.
 
Top