Dina spelarsynder

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
593
Location
Göborg
Som jag läser din post så känns det inte som att du egentligen tycker att det här är synder/brister hos dig? Och jag anser utifrån din beskrivning inte heller att det är några generalfel som du gör.

Istället skulle jag säga att du verkar spela i en grupp med helt andra preferenser än du, och att de förefaller skita i vad du gillar!?
Nja, jag säger inte direkt emot dig men synden/bristen jag biktar är att jag ofta misslyckas med mina rollpersonskoncept – de passar inte in i gruppen eller efter hur kampanjen utvecklas. Ett generalfel jag gör är att inte ha några egna mål eller motivation till att agera utöver att reagera på vad som finns rakt under näsan. Hade vi till exempel spelat i en riktig fisktank hade många av mina RP:er utvecklat alkoholism på värdshuset i väntan på en köpman. De gånger jag gör en RP där jag lyckas hitta motivation och mål fungerar det mycket bättre. Synden jag begår är att jag inte gör det varje gång. Sedan är det en annan brist och problem att jag ofta misstolkar hur kampanjen skall utvecklas när jag bygger konceptet i sig, där är jag dock inte ensam skyldig utan delar skuld med respektive SL som är lite för diffus i sina instruktioner. Att gruppen har blivit … inte dysfunktionell men definitivt sämre fungerande (vissa negativa beteenden har kraftigt förstärkts) sedan från och med pandemin är en annan fråga som inte hör till trådämnet men som definitivt förvärrar effekten av mina brister som spelare.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
Jag vill göra 'min' grej. Har jättesvårt att bara ta ett äventyr för vad det är, ex: "gå till grottan, slakta draken, frita prinsessan"
Okay, men precis som med att gå på krogen är ju förfesten roligast. Så låt oss rollspela! Hur hamnade du här? Jaha? Vad heter din gubbe? Har du också en ond onkel?
(Fast onda släktingar pratar man inte om på första dejten, det skall ju SL droppa in och så skall man få lirka lite, inte för mycket, lagom.)
Själva drakdräparbiten skiter jag hellst i, men oftats blir jag bara frustrerad av att ingen annan kring bordet vill rollspela sina gubbar utan bara vill till drakjäveln, så jag tenderar att powergejma som fan! "-JAHA, NU ÄR DRAKHELVETESBAJSET FÖRINTAT I MOLEKYLER PÅ UNDER EN NANOSEKUND! KAN VI SNÄLLA PRATA ROLLPERSONER NU ELLER MÅSTE JAG FÖRINTA NÅGON MER?!"
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
vi måste ha en tråd med våra spelarsynder
Alla mina rollpersoner är typ likadana.

Den här rollpersonen är en kvinna, men eftersom vi kör 1920-talet som teknologisk fond och inte är ett dugg sugna på att dyka in i rasism/sexism så kan jag köra min vanliga personlighet.

Den här rollpersonen är impulsiv. Dvs ibland är den 5% mer impulsiv än jag brukar vara, typ ett avrundningsfel.

Och så vidare. Jag är inte så intresserad av att dyka ner i mina rollpersoners innersta väsen. "Kom nu min spelpjäs så ska vi uppleva jakten på förrädaren, som jag är exakt lika irriterad på som alla mina övriga rollpersoner hade varit på en förrädare."
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,035
Location
Stockholm
Insåg nyligen en rätt stor spelarsynd hos mig som dyker upp då och då - att jag gärna sitter och analyserar spelet medan vi spelar det, eller efteråt. Kanske nämner att ”oj, den där kraften är ju helt onödig” eller ”fasen vad pilligt det är med resursmarkörer”, osv. Speciellt när tärningarna eller mina egna val gör att det går dåligt! Då blir jag lite av en dålig förlorare som gärna skyller på spelet, och inlevelsen dör.

Jag gör nästan exakt samma sak som spelledare, men upplever inte att analysen varit ett problem där. Eftersom det då är jag som föreslagit spelet känns det mer okej att börja analysera och recensera spelet, och det är enklare att få andra att haka på. Likadant efter biobesök - halva nöjet är ju att bryta ned och diskutera upplevelsen! :)
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,034
Location
Carapalea
Just det brukar jag fixa, men jag har en beklaglig tendens att för mitt inre öga föreställa mig rollpersonerna som att de ser ut som spelarna. I andra kläder.
.
Så funkar det för mig också. Jag ser alltid spelaren utklädd till karaktären när jag tänker på karaktären.
 
Top