Nekromanti Dina bästa indie-spel ?

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Vilka är dina favoritspel när det gäller indiespel? Har köpt på mig en hel del (bl.a. utifrån arkiven på indie-awards) och läst en del, men skulle gärna vilja ha fler tips om det är något bra jag skulle ha missat eller om det är något jag borde läsa mer än något annat.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Hmm, finns så många. De som jag spontant kommer att tänka på av de jag spelat är Polaris av Ben Lehman och Medan världen går under av Wilper. Sedan gillade jag Zombie Cinema en hel del också och eftersom jag är svag för Lovecrafthistorier får nog Shab al-Hiri Roach kvala in också. Spel som jag inte spelat men gärna vill spela är till exempel Montsegur 1244 och Spione.

Nu antog jag att vi talar "indiespel" som i spel som på något sätt kopplas till The Forge och/eller handlar om samberättande och drama.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
kloptok;n289453 said:
Hmm, finns så många. De som jag spontant kommer att tänka på av de jag spelat är Polaris av Ben Lehman och Medan världen går under av Wilper. Sedan gillade jag Zombie Cinema en hel del också och eftersom jag är svag för Lovecrafthistorier får nog Shab al-Hiri Roach kvala in också. Spel som jag inte spelat men gärna vill spela är till exempel Montsegur 1244 och Spione.

Nu antog jag att vi talar "indiespel" som i spel som på något sätt kopplas till The Forge och/eller handlar om samberättande och drama.
Tack för tips! Har sedan tidigare köpt alla utom Zombie Cinema (inte så förtjust i zombies överhuvudtaget) och Spione men hittills bara läst Medan världen går under och Montsegur 1244.

Ja, jag menar indiespel utifrån fokus på drama och eventuellt även samberättande. Nu är jag inte påläst i de exakta gränsdragningarna och definitionerna (räknas t.ex. Oktoberlandet som indiespel?) men jag tänker att det är ett ämne för en annan tråd så jag ser gärna tips på allt med stort fokus på drama, samberättande eller i annat fall med en motivering till varför spelet skall klassas som indiespel ändå.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
wilper;n289464 said:
Zombie Cinema förtjänar en titt ÄVEN om man nu ogillar zombisarna. Vi spelar det som ett generiskt katastroffilmsspel, zombie-setupen blir det bara när någon nybörjare har valt spelet i högen bara för OMG-de'-finns-zombis!

Här finns några exempel på hack som visar bredden: http://www.arkenstonepublishing.net/zombiecinema/variants#2
...och nu lyckades du fånga mitt intresse DIREKT! :) Tack för tipset!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Yes, det känner jag till! VSR poddade väl det för nåt år sen.
 

gustaf s

Warrior
Joined
11 Dec 2012
Messages
263
Location
Göteborg
Dom bästa indiespelen, som alltså är samma som de bästa rollspelen, är Apocalypse World, Montsegur 1244 och, tror jag, Den yttersta domen.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
gustaf s;n289490 said:
Dom bästa indiespelen, som alltså är samma som de bästa rollspelen, är Apocalypse World, Montsegur 1244 och, tror jag, Den yttersta domen.
Yttersta domen finns väl inte tillgängligt mer än på en websida va?
 

gustaf s

Warrior
Joined
11 Dec 2012
Messages
263
Location
Göteborg
Henke;n289495 said:
Yttersta domen finns väl inte tillgängligt mer än på en websida va?
Mja, det är väl work in progress som kan följas via en blogg (och ofta här tror jag), jo.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Kagematsu har bäst och tightast inramning.
The Shadows of the Trees mest historia per tidsenhet.
Imagine mest flow och meditativt.
A State of Mind bäst med samspelt grupp.
A Thousand Years Under the Sun bästa kartritande.
Lady Blackbird bästa introduktion till samberättande.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
De jag har haft roligast med är nog Solar System, Polaris, Svart av kval och Fiasco. Utpost är också väldigt bra.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,467
Location
Helsingborg
Allt av wilper eller Genesis – de två bästa spelmakarna i Sverige, enligt mig. "Bäst" är väl Medan världen går under och Svart av kval, vit av lust (finns gratis) i vardera kategori.

InSpectres fick mig tillbaka till rollspel efter att åratal av spellederi hade bränt ut mig. Snygg pacingmekanism och mycket spelarinflytande. Föredömligt i hur lätt det är att pitcha.

Kagematsu har rejäl tydlig sceninramning, vilket är föredömligt. En tidig version finns gratis på någon blog, om du bara vill läsa spelet.

Archipelago III är gratis och har gett mig väldigt bra spelsessioner, men jag vet inte riktigt om det är tack vare spelet eller de olika spelgrupperna jag omgett mig med. Ritualfraserna är det bästa med spelet men även att alla ska skriva förslag på öden till alla de andras rollpersoner.

Psychodrame är föredömligt i hur lätt det är att få till kaos i ett litet sällskap och det spelet fick mig även att uppskatta att spela långsamt. Dock svårt att få tag på gratis-pdf:en och dessutom på franska.

Om någon pitchar dessa spel är jag alltid på och spelar. Bläck också, om det funnits.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
gustaf s;n289502 said:
Mja, det är väl work in progress som kan följas via en blogg (och ofta här tror jag), jo.
Ok. Vet att det spelades på Gothcon men var tyvärr fullbokad då. Det finns inget utkast att kika på?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
RasmusL;n289507 said:
Kagematsu har bäst och tightast inramning.
The Shadows of the Trees mest historia per tidsenhet.
Imagine mest flow och meditativt.
A State of Mind bäst med samspelt grupp.
A Thousand Years Under the Sun bästa kartritande.
Lady Blackbird bästa introduktion till samberättande.
Kagematsu har jag hittills bara hört talas om. Såg att det vann indie-awards samma år som Fiasco och Lady Blackbird var nominerade så utifrån det måste spelet vara fantastiskt. Blir dock lite skeptisk utifrån att jag uppfattat det som orientaliskt samurajdrama, men det kanske är kul?

Imagine och Lady Blackbird känner jag till, men har inte hunnit studera närmare.

The Shadows of the Trees och A State of Mind var nytt för mig. Skall undersökas! Tack!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Nässe;n289515 said:
De jag har haft roligast med är nog Solar System, Polaris, Svart av kval och Fiasco. Utpost är också väldigt bra.
Spelat en del Fiasco och som sagt lyssnat på Svart av kval. Utpost och Polaris ligger på min läslista, men Solar har jag inte full koll på. Fick rekommendationen att kika på det för många år sedan men tror aldrig det blev av.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Rickard;n289517 said:
Allt av wilper eller Genesis – de två bästa spelmakarna i Sverige, enligt mig. "Bäst" är väl Medan världen går under och Svart av kval, vit av lust (finns gratis) i vardera kategori.

InSpectres fick mig tillbaka till rollspel efter att åratal av spellederi hade bränt ut mig. Snygg pacingmekanism och mycket spelarinflytande. Föredömligt i hur lätt det är att pitcha.

Kagematsu har rejäl tydlig sceninramning, vilket är föredömligt. En tidig version finns gratis på någon blog, om du bara vill läsa spelet.

Archipelago III är gratis och har gett mig väldigt bra spelsessioner, men jag vet inte riktigt om det är tack vare spelet eller de olika spelgrupperna jag omgett mig med. Ritualfraserna är det bästa med spelet men även att alla ska skriva förslag på öden till alla de andras rollpersoner.

Psychodrame är föredömligt i hur lätt det är att få till kaos i ett litet sällskap och det spelet fick mig även att uppskatta att spela långsamt. Dock svårt att få tag på gratis-pdf:en och dessutom på franska.

Om någon pitchar dessa spel är jag alltid på och spelar. Bläck också, om det funnits.
Tack!

InSpectres har jag på inköpslistan. Kagematsu är jag som nämnt ovan lite fundersam till genremässigt.

Wilpers spel har jag köpt, läst och dem gillar jag. Likaså Svart av Kval som jag lyssnat på i AP-podd.

Archipelago har jag hämtat men inte läst än.

Psychodrame har jag faktiskt plockat hem den franska versionen av men vet inte om google översätter det rättvist. Ingen som har gjort en gångbar översättning? :)

Bläck har jag ingen koll på. Vad är det?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Henke;n289523 said:
Kagematsu har jag hittills bara hört talas om. Såg att det vann indie-awards samma år som Fiasco och Lady Blackbird var nominerade så utifrån det måste spelet vara fantastiskt. Blir dock lite skeptisk utifrån att jag uppfattat det som orientaliskt samurajdrama, men det kanske är kul?
Ja, det är kul :) Spelet handlar om en samuraj som kommer till en by och huruvida byborna lyckas få samurajen att stanna och hjälp till i försvaret mot ett yttre hot.

Henke;n289523 said:
Imagine och Lady Blackbird känner jag till, men har inte hunnit studera närmare.

The Shadows of the Trees och A State of Mind var nytt för mig. Skall undersökas! Tack!
The Shadows finns gratis ngnstans, typ här: https://semielgames.wordpress.com/ , och ASoM är ett MVGU-hack!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Om Kagematsu kan det sägas att om du inte har en kvinnlig spelledare redo att köra det så kan du skippa att köpa det. Hela uppläget är att Kagematsu spelas av en kvinna och medan spelet låtsas som att det inte är spelledaren så är det inte sant utan den rollen är mycket tyngre och kräver mer av spelaren.
 
Top