Nekromanti Dina bästa indie-spel ?

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
RasmusL;n289527 said:
Ja, det är kul :) Spelet handlar om en samuraj som kommer till en by och huruvida byborna lyckas få samurajen att stanna och hjälp till i försvaret mot ett yttre hot.



The Shadows finns gratis ngnstans, typ här: https://semielgames.wordpress.com/ , och ASoM är ett MVGU-hack!
Låter lite som Shichinin no Samurai :)

Tack för länken till shadows. ASoM hittade jag dessvärre inte.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
God45;n289528 said:
Om Kagematsu kan det sägas att om du inte har en kvinnlig spelledare redo att köra det så kan du skippa att köpa det. Hela uppläget är att Kagematsu spelas av en kvinna och medan spelet låtsas som att det inte är spelledaren så är det inte sant utan den rollen är mycket tyngre och kräver mer av spelaren.
Nej, då är det värre med det, men du får gärna utveckla resonemanget :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
Henke;n289530 said:
Nej, då är det värre med det, men du får gärna utveckla resonemanget :)
Hela resonemanget är att spelet är skrivet för att samurajen Kagematsu som är den traditionella hyper maskulina action hjälten spelas av en kvinna. Det står i reglerna att det är en roll som bara kan spelas av en kvinna. Och det är också en roll som är så tung att den måste jämföras med att vara en spelledare.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
God45;n289531 said:
Hela resonemanget är att spelet är skrivet för att samurajen Kagematsu som är den traditionella hyper maskulina action hjälten spelas av en kvinna. Det står i reglerna att det är en roll som bara kan spelas av en kvinna. Och det är också en roll som är så tung att den måste jämföras med att vara en spelledare.
Känns det inte lite underligt? Är det någon som provat med/utan kvinna som spelledare? Erfarenheter?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Henke;n289534 said:
Känns det inte lite underligt? Är det någon som provat med/utan kvinna som spelledare? Erfarenheter?
Jag har bara spelat det med kvinnliga spelledare och bara en gång med flera kvinnor i gruppen. Jag ska säga att premissen handlar om att det är inbördeskrig i feodala Japan och det finns bara kvinnor och gamla kvar i en by. En fara hotar byn när en kringresande samuraj kommer förbi byn. Kvinnorna ska försöka fånga Kagematsus kärlek för att få honom att försvara byn.

Här är reglerna utan "fluffet" ovan:
https://kagematsu.wordpress.com/kagematsu-rules/

Spelskaparens tanke om att förstärka kvinnans roll (minns inte exakt ordformulering – har inte boken hemma) blir lite konstig, för om alla är män och försöker jaga efter kvinnan blir det en mer predatorisk känsla med det stereotypiska sättet att män jagar efter kvinnor för deras uppmärksamhet. Jag har märkt samma 1-X-gruppering påverkat känslan även i andra spel som kretsar kring romantik, exempelvis Alienór, men det är endast anekdotiskt.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,918
Location
Nordnordost
IMO är det där med att Kagematsu skall spelas av en kvinna en gimmick, och förmodligen mer spännande i spelgrupper som inte gillar crossplay. Kan du husregla starting HP i din D&D-kampanj kan du spela med en kille som SL.

Min erfarenhet av spelet är att ha spelat det på konvent en gång, då med en tjej som SL. Jag känner inget större behov av att spela det igen, men jag plågade mig inte heller genom omgången.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Jag skulle tipsa om "Hellcats and Hockeysticks".

Handlar om en väldigt udda internatskola, och de flickor som pluggar där (i spelet finns förslag om man vill ändra settingen). Spelet är löst baserat på filmerna om St Trinian. Tanken är ju att spelarna skall driva mycket av handlingen och alla rivaliteter som naturligt förekommer i en sådan setting. Drama, humor och kaos.

En udda sak i spelet är att du kan rent regeltekniskt inte slå ihjäl någon annan (det går att dö, om man försätter sig i en situation som verkligen inte går att överleva). Tanken är att folk INTE är klassiska murder hobos.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,773
Location
Stockholm
wilper;n289551 said:
IMO är det där med att Kagematsu skall spelas av en kvinna en gimmick, och förmodligen mer spännande i spelgrupper som inte gillar crossplay. Kan du husregla starting HP i din D&D-kampanj kan du spela med en kille som SL.

Min erfarenhet av spelet är att ha spelat det på konvent en gång, då med en tjej som SL. Jag känner inget större behov av att spela det igen, men jag plågade mig inte heller genom omgången.

Det är ett bra spel either way, oklart vad det tjänar på men jag kan absolut se var tanken kommer ifrån :)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Henke;n289525 said:
Bläck har jag ingen koll på. Vad är det?
http://oldsite.rollspel.nu/forum/ubb...74029/all.html

(Det tog mig rätt lång tid att hitta då åäö inte fungerar i gamla forumssökningsmekanismen och Debracy döpt om sig till Demonprinsessan. Jag hittade när jag skrev om This is Pulp, därifrån söka fyra år bakåt i tiden på sökordet "Conan" och sedan ögna igenom varenda forumstråd som kom upp.)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,730
Bläck är (IMHO) bättre och mer Conan nu sen jag gjorde om reglerna 2012. Men de finns inte nedskrivna. ^^
#indiecredd #spelsomintefinns #hurtusanförklararensittspel
 
Top