Nekromanti Din analys av Fury Road

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,452
Tidslinjen stör mig inte särskilt - för mig är den symbolisk snarare än "verklig"

Det intressanta för mig är hur varje film tematiskt utspelar sig längre från katastrofen, och därför också med mer extrema och mer avancerade motståndargäng - från Toecutters gäng i ettan som skulle kunnat vara vanliga bikers, till Immortan Joes imperium. Det återuppbyggda samhället blir samtidigt mer och mer avancerat och specialiserat - från bosättningen i tvåan via Barter Town till Bullet Farm och Gas Town.

Det är lätt att tänka sig en slutpunkt som är ett helt återuppbyggt samhälle - återuppbyggt av zongäng och bikers. Den galne motorkrigsherren blir en institution och lägger grunden till en ny civilisation.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,939
Location
Ludvika
Peter;n95106 said:
Det intressanta för mig är hur varje film tematiskt utspelar sig längre från katastrofen
Samtidigt som katastrofen verkar ha blivit värre och värre för varje film. I 1:an och 2:an verkar samhället mest ha gett upp och bleknat undan. I 3:an har vi ändå lite fallout. I 4:an har vi surträsk, monsterstormar och mutanter.

Fast om jag minns rätt har vi i och för sig uttorkade hav i 3:an och det är ju rätt stort.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Big Marco;n95049 said:
Tidslinjeproblematiken kan röra sig om att Tom Hardys Max inte är Mel Gibsons Max. Utan att det är The Feral Kid som har vuxit upp och anammat Mad Max-myten. Det finns lite dialog som skulle tyda på detta, och de flashbacks Max får är anakronistiska med vad Max har upplevt i den första filmen.

Troligen en av de mer långsökta teorierna. ;-)
Snarare avsaknad av dialog då. Eftersom "feral kid" ju utmärkte sig genom att inte snacka utan grymta, något "Max" också gör i filmen. :cool:

Och sen speldosan.

Men att flashback-sekvenserna inte är exakta, ska nog inte tolkas som vare sig det ena eller andra. De är ju knappast mer kongruenta med det lilla vi vet om "feral kid", iaf som jag minns det på rak arm, så det ger ju inget stöd för den teorin.

(Och sen har vi ju en rad invändningar mot teorin också, så klart. Personligen tycker jag iofs det vore ballt, men tror inte det kommer att plockas upp/visa sig vara så.)
 

Ratsalad

Veteran
Joined
16 Apr 2015
Messages
22
Lärdomar: ett "bra manus" är inte likvärdigt med ett bra äventyr - utförandet är allt. Kanske matnyttigt inför äventyrs-knackande? Kul att gam-gubben Miller (han pushar väl 70 nu?) går in och visar var skåpet ska stå - eller som en berusad kritiker uttryckte det "detta ska egentligen inte kunna hända." ;)
När pratet om "feministisk propaganda" dök upp, tror jag många såg griniga gubbar framför sig; det tror jag inte stämmer med verkligheten.
80-tals generationen är uppväxt med Linda Hamilton och Sigourney Weaver, så (vilket förstås är bedrövande) merparten av kritiken mot filmens evetnuellt feministiska budskap kommer högst sannolikt från en yngre generation.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Sapient;n95246 said:
Snarare avsaknad av dialog då. Eftersom "feral kid" ju utmärkte sig genom att inte snacka utan grymta, något "Max" också gör i filmen. :cool:

Och sen speldosan.
Max har ganska vildvuxen frisyr i början.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,156
DeBracy;n95021 said:
Perfekt läsning för alla som gillar skribenter som refererar till sin erektion. För min del kändes det som att filmen nästan blev lite sämre av att jag läste igenom det där.
Sarkasm är ju inte alltid det mest lättsmälta
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Ratsalad;n95271 said:
När pratet om "feministisk propaganda" dök upp, tror jag många såg griniga gubbar framför sig; det tror jag inte stämmer med verkligheten.
80-tals generationen är uppväxt med Linda Hamilton och Sigourney Weaver, så (vilket förstås är bedrövande) merparten av kritiken mot filmens evetnuellt feministiska budskap kommer högst sannolikt från en yngre generation.
Det fanns en del motsvarande kritik mot att vare sig Weaver eller Hamilton var "trovärdiga" i sina roller, när Aliens och Alien 3 respektive Terminator 2 kom ut. De inledande filmerna i respektive serie gav upphov till mindre sånt, IIRC, då de där porträtterades som betydligt svagare karaktärer som försattes i en desperat situation de inte kunde kontrollera - men i uppföljarna hade de begåvats med mer vilja och agens. Och då reagerade folk...

Däremot så var den stora skillnaden att för det första fanns ju inte nätet - dvs. Joe Anitfeminist kunde inte alls sprida sina åsikter lika enkelt och brett, eller gnälla i kommentarsfält om det. För det andra så spelar kontexten en stor roll. Jag tror debatten i stort och GamerGate i synnerhet har skapat ett klimat där reaktionerna blir större och mer aggressiva. (Och jag tänker att publiken som ser och debatterar Fury Road, till stor del består av personer som haft iaf någon liten anknytning till GamerGate-debatten.) Även berörda media är "inkörda" på den här typen av debatter, efter GamerGate.

Jag tror inte reaktionen hade fått alls lika stort utrymme utan det.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
När pratet om "feministisk propaganda" dök upp, tror jag många såg griniga gubbar framför sig; det tror jag inte stämmer med verkligheten.
80-tals generationen är uppväxt med Linda Hamilton och Sigourney Weaver, så (vilket förstås är bedrövande) merparten av kritiken mot filmens evetnuellt feministiska budskap kommer högst sannolikt från en yngre generation.
Tänkte samma sak. "Det här var väl inget nytt" var min reaktion på den grejen när jag såg filmen.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Arfert;n95345 said:
Tänkte samma sak. "Det här var väl inget nytt" var min reaktion på den grejen när jag såg filmen.
Nu har jag inte sett filmen än, men ungefär så. Eller kanske "äntligen är de tillbaks!".
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Tre solar;n92269 said:
Rimligt analys.

Jag funderar lite i linje med att Furiosa är själva "händelsen", men att berättelsen handlar om Nux. Han är barnslig och mänsklig men hela tiden på den "dominanta" sidan: när han är med Joe flyr hjältarna, när han slår följe med dem kan de besegra Joe. Jag tänker att han representerar samhället i citadellet. Att han sluta lyda Joe innebär att samhället också kan göra det, alltså att hans karaktärsutveckling är nyckeln som gör att de kan vända tillbaka.

Nux är också filmens "hunk".
Intressant. Men är han verkligen hunk? Är inte det Max? Nux är ju ganska ofräsch.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,939
Location
Ludvika
Necross;n95395 said:
Intressant. Men är han verkligen hunk? Är inte det Max? Nux är ju ganska ofräsch.
Medhåll. Nux skall enligt utsago spelas av en hunk, men är inte själv det. Max är möjligen en hunk, men det är definitivt inte vad jag skulle beskriva honom sån. Då tycker jag Furiosa till stor del fyller hunk-rollen möjligen tillsammans med Rectus, men får man vara hunk när man är ond?
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,453
Location
Köping
Rymdhamster;n95405 said:
Medhåll. Nux skall enligt utsago spelas av en hunk, men är inte själv det.
Det slog mig också när jag läste att man tagit en stilig herre och gjort honom så monstruös. Well, det är inte ens första gången för Nicholas Hoult.

 
Top