Nekromanti Din analys av Fury Road

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,974
Location
Ludvika
Big Marco;n92459 said:
Fast jag såg den scenen som chockande, som en omruskning, för att den verkar vara trött kliché för att vända på steken. Som en slags kontrast, ett slag i ansiktet på publiken, en lek med förställningsvärlden. Så man som tittare får skämmas lite efteråt.
Hmm... jag såg den scenen som en slags halvhallucinatorisk vision för att slå fast vilket dåligt skick Max egentligen är i, på grund av blodbrist, uttorkning och allmän misshandel. Samt som en kontrast till den ganska fulla omgivningen, och Joes anhang. Lite heaven and hell, av det hela.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,974
Location
Ludvika
CapnZapp;n94147 said:
Rollspelslärdomar från Fury Road:

Bensinbrist är tråkigt, så alla har oändligt med bränsle.

Ska man krocka, ska det bero på motståndets attacker. Så alla har 100% i Köra Fordon.

Men räkna kulor är badass. Regler för ammunition bibehålls!

Det är helt ok att jämföra stats på sina karaktärsblad. Så som Furiosa påminner Max om att hennes värde i Gevär är högre än hans.

Som SL, var inte rädd för att hoppa över även rena bossfajter. Är din spelare helt överlägsen, erkänn det, skippa scenen och lägg tiden på något mera awesome.

Witness!
Typ så ja, men bensinbrist kan vara en kul plotpoint. Dvs du får aldrig slut på bensin för att du kör runt en massa, du får slut på bensin för att SL har ett äventyr som handlar om hur du ska få tag på mer bensin, eller för att SL behövde få dug att stanna upp en minut så hon kunde introducera någonting.

Och man bör inte alltid skippa bossfajten bara för att spelarna är överlägsna: ibland är det sjukt tillfredställande att one-shotta huvudskuren. Helst mitt i dennes utläggning om sina onda planer.
 

Robert

Warrior
Joined
22 Feb 2014
Messages
246
Rymdhamster;n94410 said:
Hmm... jag såg den scenen som en slags halvhallucinatorisk vision för att slå fast vilket dåligt skick Max egentligen är i, på grund av blodbrist, uttorkning och allmän misshandel. Samt som en kontrast till den ganska fulla omgivningen, och Joes anhang. Lite heaven and hell, av det hela.
Ja, fast framställt på ett konventionellt och grabbigt sätt.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Det är överhuvudtaget mycket intressant att reviven av Mad Max fick ett så pass intressant manus. Den första av ursprungsfilmerna hade uppenbara samhällskritiska ambitioner på flera områden - såväl (i oljekrisens spår) en kritik av oljeberoendet och att det utgjorde en bräcklig grund för välstånd, som att tilltagande våld och upplösning av normer skulle kunna leda till ett hårt, nästan anarkistiskt/nihilistiskt samhälle utanför någorlunda skyddade oaser.

Lite motsägelsefulla idéer dessa, en del "civilisationskritiskt" innehåll och en del medelklassens fasa... :)

Bara en del av detta fördes vidare till "The Road Warrior" (och stökas partiellt undan i inledningen, "världen gick under pga reasons, så, nu filmen!") - och den blev istället en "hjältens resa".

Trean tyckte jag inte hade mycket av samhällskritik kvar alls, egentligen. "Bartertown" var för mycket kliché och pastisch. De rent uppenbara orättvisorna med kedjade slavar mm var för "effektsökande", för "titta hur illla det är!", för att eg kritisera någonting alls. Det berörde liksom inte.

Lite tyckte jag, i början av Fury Road, att den kunde hamna i samma fälla. Skurkarna var verkligen over the top. Och så endimensionella, "Gas Town" och "Bullet farm" kändes parodiskt enkelspåriga. Ledarna för respektive grupp så där lagom sjuka och groteska som vi väntat oss från Road Warrior och Thunderdome.

Men jag insåg sen att det var meningen. Det fick snabbt och enkelt undan frågan om var dessa specifika resurser kom från, och var bara en signal om att budskapet i den här filmen inte låg på den nivån.

Jag håller med Krank om att det finns en mycket utbredd, underliggande feministisk medvetenhet i filmens tematik och manus. Kanske dessutom ännu lite mer - jag tyckte att snarare att det faktum att "the Many Mothers" redan hade näst intill utplånats och drivits från sitt forna paradis (genom sin egen okunskap och oförmåga att kontrollera sin miljö), så var det en kommentar om andra vågens feminism. De ville väl, men när det kom till kritan räckte de inte till - för att kunna bryta mönstret och störta patriarkerna krävs ett mer fullständigt brott med den styrande ordningen.

Jag tycker också att det är intressant att både Max och Nux väljer att alliera sig i det. De är väldigt olika. Max är tillfälligt svag, men den typiske enslige hjälten och överlevaren. Nux är i grunden svag och inkompetent - men kan rehabilitera sig (men tvingas, givetvis, då offra sitt liv för att helt sona sina forna brott...) Manliga karaktärer från BÅDA ändarna av skalan kan ha gemensamma mål och gynnas av att alliera sig med den feministiska kampen. Det tyckte jag var intressant.

Och jag tycker inte att de fem fruarna är enbart våp. De genomgår en aldrig så liten karaktärsutveckling, iaf när de reagerar på Angharads död - någon tar upp kampen, börjar med att hjälpa till att ladda vapen, någon tar initialt avstånd från våld, någon vill återvända osv.

Mot slutet är de fyra överlevande fruarna något lite mer befriade och redo att vara egna agenter. Det är iaf en viss utveckling, om än mer antydd än skildrad.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
Sapient;n94430 said:
Jag håller med Krank om att det finns en mycket utbredd, underliggande feministisk medvetenhet i filmens tematik och manus. Kanske dessutom ännu lite mer - jag tyckte att snarare att det faktum att "the Many Mothers" redan hade näst intill utplånats och drivits från sitt forna paradis (genom sin egen okunskap och oförmåga att kontrollera sin miljö), så var det en kommentar om andra vågens feminism. De ville väl, men när det kom till kritan räckte de inte till - för att kunna bryta mönstret och störta patriarkerna krävs ett mer fullständigt brott med den styrande ordningen.
Ddet där är en skitbra poäng som jag inte ens tänkte på. Tack
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Robert;n94425 said:
Ja, fast framställt på ett konventionellt och grabbigt sätt.

Precis. Jag vet vad filmskaparen kan hävda att han försöker göra - fast samtidigt så bara "råkar" det bli mjukporrigt. Man kan väl säga att han gör det lätt för sig... en bieffekt som säljer
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Om det inte framgått så tycker jag att Fury Road är det bästa som hänt actionfilmer sedan åtminstone Tai Chi Hero (om inte under hela 2000-talet), och är fortfarande lite för awe-lamslagen för att komma med någon jättedjup analys, men här är några blandade tankar:

MAJOR SPOILERS, givetvis.

Vattenslang-scenen är briljant. Max är fucked up och lustar bara efter vattnet, och fruarna framstår närmast som eteriska, surrealistiska väsen i sina vita prakt, och det är också poängen - de är det enda vackra i en ful värld, vilket patriarkatet tagit och skändat. (Hade fruarna varit de enda kvinnorna i filmen hade detta varit en problematisk metafor, men eftersom filmen också är packad med slitna badass action girls fungerar den). Scenen är till för att belysa kontrasten mellan Max erfarenhet och fruarnas, men samtidigt understryka att de, at the end of the day, är lika köttsliga, desperata och utsatta, om inte -mer- så, än vad Max är. En längre analys på samma linje, som gör en massa bra poänger, finns här. En av de mycket få saker jag inte gillar filmen är dock att Splendids död är helt ogrisig, och att hennes barn visar sig vara helt felfritt - det känns som att det underminerar temat med hur skitig världen är och hur korrumperande Immortan Joe är, och framstår som lite för tillrättalagt och polerat i ljuset av detta. Beauty is Never Tarnished är helt enkelt totalt fel trope att dra in i Fury Road.

Vattenslang-scenen innehåller även min favorit-detalj i hela filmen; när kameran dröjer kvar ett ögonblick, men avlägset och liksom nästan ointresserat, medan fruarna går tillbaka mot bilen, men The Dag vänder sig om och går tillbaka, liksom som en eftertanke, för att i avsmak sparka till sitt kyskhetsbälte, som nu ligger avklippt i sanden. Det är en briljant detalj som omedelbart säger jättemycket om både henne och de andra fruarna, och belyser en av den här filmens absoluta styrkor - show, don't tell. Gib Melsons filmer, Apocalypto i synnerhet, har alltid trollbundit mig med sin helt ofattbara attention to detail ner till minspelet hos varenda bakgrundsstatist; det händer sjukt mycket i bakgrunden, som om där utspelar sig tusen berättelser, som vi bara får en ögonblicksskymt av. Har han kanske lärt sig detta av George Miller? Det verkar nästan så, för Mad Max gör samma sak, and it's fuckin' glorious. Sällan har jag sett filmskapare som lyckas etablera så mycket med så lite ord, och när man gör det spelar man verkligen till filmmediets unika styrkor.

Fruarna är absolut så in i helvete inte våp. De är ett fucking textbook-exempel på hur man som berättare föredömligt kan hantera svaga, utsatta kvinnor -utan- att göra dem till våp. Fruarna har massor av agens i filmen; de pratar hela tiden, de -gör- saker för att hjälpa Max och Furiousa, de protesterar när de tycker att Max och Furiosa gör fel, de jagar aktivt sin dröm, i den mån de klarar av det. När saker blir för svåra bryter en av dem ihop och vill återvända till tryggheten i förtrycket, och det känns bara trovärdigt och mänskligt, men de andra stoppar henne mycket handgripligen och försöker få henne på bättre tankar. Och viktigast av allt, en annan detalj jag bara ääälskar med filmen: fruarna icensatte sin -egen- flykt. Ja, Furiosa hjälpte dem givetvis (även om vi inte får veta exakt hur), men poängen är; de bestämde sig -själva- för att fly, och agerade aktivt för att med Furiosas hjälp få det till stånd. Upproret är inte Furiosas, utan fruarnas eget. Att sen Immortan Joe skyller allt på Furiosa för att fruarna i hans värld inte har någon agens, well, no shit liksom?

Saker har konsekvenser i Fury Road. Nästan ingen kommer undan oskadd. Vuvalini dör nästan allihop, minst två av fruarna är gravida, Mad Max får kämpa som fan med att öht få bort sin munkorg. Det är hårt, smutsigt...och trovärdigt.

Filmen gör ett fantastiskt jobb med att lyfra fram folk med olika typer av handikapp ^_^. Enarmade badasses? Check. Konstiga cancerogena äcklon? Check. Vanskapta dvärgar? Check. Hårlösa albinos? Check. Apokalypsen har definitivt tagit sig en mer muterad vändning sedan Beyond Thunderdome. Och nästan allt riktigt vidrigt är spawnat av Immortan Joe, vilket bara gör tanken på honom knullandes de eteriska nymferna som är fruarna än mer motbjudande (as it should be).

Also, Nux. Vilken fantastisk karaktär. En helt otippad Ascended Extra som totalt kullkastar alla våra förväntningar kring narrativet, och både genomgår en personlig liten resa, och får oss att utveckla lite sympati för Warboys och inse att de också är offer för Immortan Joes cancerogena patriarkat.


Här är en annan bra blogg som i motivational poster-form hyllar de många, många saker Fury Road gjorde rätt.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Det har redan berörts, men filmen är Furiosas resa - Max har ascendat och är Vandraren som dyker upp och berör andras liv. Han har mer fokus än sådana brukar ha, men Furiosa är i centrum, med en storyarch som binder samman filmen.

Vad gäller kvinnoporträtt så är agens en viktig ingrediens. En annan är att behandla dem som människor, inte stereotyper eller saker. Jane Austen hade en hel olika hög kvinnor i Stolthet och Fördom, men man brukar inte fokusera på att den yngsta systern är ett våp. Det är missriktad kritik. :)
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Hobblin;n92531 said:
Vattenslangs-scenen som pratas om här tycker jag dock att många verkar se allt för ytligt på. Jag är övertygad om att den inte är ett försök att "äta kakan men ändå ha den kvar" eller liknande utan det är bara en komisk referens till en vanlig trope i filmer. Där den ensamma mannen vandrar genom öknen och kommer till en oas fylld med vackra kvinnor. Det är något som är helt ur karaktär för en sån här film egentligen men de har använt den för att placera Max i en helt oväntad situation, ge oss tittar en *wink wink nudge nudge* och samtidigt visa redan från början att Max inte har något som helst sexuellt intresse för dem. För oavsett vad en har att säga om användandet av kvinnliga kroppar i filmen så är den i ens i närheten av standard för mainstream filmer. Den enda nakna kvinna visas t.ex. enbart på avstånd och då bara för att visa för oss i publiken att hon faktiskt är naken, inte för att tillfredsställa "den manliga blicken". Helt enkelt så används objektifieringen av kvinnokroppar i filmen väldigt tydligt för att förmedla filmens världs syn på kvinnor men utan att gotta sig i det.
Delvis håller jag med dig, Jag reagerade väldigt mycket under vattenscenen hur de vackra kvinnorna inte var tydligt framede av "mans-gaze", liksom det var inte det här hemskt tråkiga smeka deras kroppar med kameran, utan de blev filmade som vanliga "män" utan att objektifieras mer än i kontexten av filmen.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Sett filmen nyss, och den är skitbra.

Min analys? Ett hård rocks-omslag från 80-talet med extra allt, utan något som helst logik, och sen med extra allt igen, och igen och igen.

Och det är kul med snygga tjejer som är med och slåss. (En tradition i dylika actionfilmer.) Vem gillar inte att se tuffa brudar som slåss, liksom? Duh?

Försök inte analysera det här filmen. Det går inte. Filmen har inget budskap. Miller har bara GONE FUCKING METAAAAAAL!!!!!!!

Och det är gott nog.
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Det bästa som hänt filmvärlden sen Sagan om Ringen :) Började längta efter den här redan på 90-talet när det pratades om den först, och nu fick vi den till slut.

Förutom det feministiska tänkte jag på att jag faktiskt saknade Mel Gibson trots allt. Ett genomgående tema verkade vara att de yngre (inkl Furiosa) var födda efter katastrofen, men att de gamla patriarkerna och Vuvalini, samt Max, var vuxna när den skedde. För mig var det svårt att få till Tom Hardy som 50 år gammal eller mer, och det skulle han nästan varit om han var polis innan. Det hade faktiskt vart gött med en gammal Mel i rollen, med filmen som rak uppföljare på Thunderdome.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Man ska nog skita i att få ihop tidslinjen. Om Max varit snut innan katastrofen så borde de flesta minnas den och hur det var förr, eller har bra koll på det ändå. Och hur lång tid tar det inte att göra klippfästningen i början av filmen? Göra en "ny" religon? Bygga alla dessa balla fordon? Etc?

Intressant att det bara finns bilvrak från 40-70-talet i framtiden att jobba med. Såg inga modernare bilar. ;)

Alla har "hipsterryggsäckar" av 40-talsdesign i framtiden också. Det gäller alla efter-katastrofen-filmer. Aldrig modernare expeditions-ryggsäckar eller armé-ryggsäckar. Vilket vore vettigare i sån situation.
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Menade att alla andra som minns tiden innan katastrofen ser ut att vara i 60-årsåldern, och att Max ser ut att vara max 40. Jag hade gillat det bättre med en åldrad Max i den här rullen.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Tidslinjeproblematiken kan röra sig om att Tom Hardys Max inte är Mel Gibsons Max. Utan att det är The Feral Kid som har vuxit upp och anammat Mad Max-myten. Det finns lite dialog som skulle tyda på detta, och de flashbacks Max får är anakronistiska med vad Max har upplevt i den första filmen.

Troligen en av de mer långsökta teorierna. ;-)
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Annan teori: När Mad Max gav sig ut i öknen/etc så... hände saker. Han är inte riktigt en vanlig dödlig längre. Han är mer en myt, en legend som dyker upp.

Vad jag säger är att det här är en återberättelse. Någon som passade in på Mad Max-myten dök upp, gav ett handtag och försvann. Kanske var det samma person, kanske en annan.

Post-apokalyptisk myt. :)
 
Top