Dimmor & Borgar

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Så varför kallar du mig hejkon och pejkon

Eftersom "utgångspunkten" i denna bok är att mytologiska väsen bara är folksägen finns inga stats redovisade . Om du är intresserad av stats och beskrivningar så utgår dessa ifrån srd 5.1 .
Du sänkte nivån på samtalet genom att (som jag uppfattar det) kalla delar av D&D "värld" för "hejkon och pejkon". Det var nedlåtande.
Jag underkände det argumentet genom att säga att "hejkon och pejkon" kan du vara själv.

Och det andra stycket är väldigt tydligt: De finns inte i spelet och det finns en anledning till det. Så den som har läst dina ord ovan (ex.vis "kosmetiska förändringar" eller "allt du behöver veta") skulle kunna köpa D&B och tro att Alver och Dvärgar ingår, när de inte gör det. Och då får de sedan köpa ett annat spel -på ett annat språk - med till stor del andra regler - om de vill ha Alver och Dvärgar. Dina ord är vilseledande för den som vill läsa tråden för att lära sig om D&B.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Du sänkte nivån på samtalet genom att (som jag uppfattar det) kalla delar av D&D "värld" för "hejkon och pejkon". Det var nedlåtande.
Jag underkände det argumentet genom att säga att "hejkon och pejkon" kan du vara själv.

Och det andra stycket är väldigt tydligt: De finns inte i spelet och det finns en anledning till det. Så den som har läst dina ord ovan (ex.vis "kosmetiska förändringar" eller "allt du behöver veta") skulle kunna köpa D&B och tro att Alver och Dvärgar ingår, när de inte gör det. Och då får de sedan köpa ett annat spel -på ett annat språk - med till stor del andra regler - om de vill ha Alver och Dvärgar. Dina ord är vilseledande för den som vill läsa tråden för att lära sig om D&B.
Är du på allvar ? För att jag uttalade mig negativt i din högst subjektiva uppfattning om någonting som inte ens existerar i verkligheten så skall du använda dig av personangrepp , varför inte prova rasistkortet oxå det brukar vara en effektiv debatmetod när man känner att man håller på och förlora .

Sen behöver dom som vill spela D&B och ha med andra folkslag och monster inte köpa någonting iom att DnD basic tex är gratis och D20srd existerar på nätet där man kan få fram stats och beskrivningar på folkslag och klasser och monster osv . Sen att den eventuella språkbarriären kan var ett problem må så vara men dom flesta under 70 i Sverige idag har en hög läsförståelse när det kommer till engelska och dom flesta av oss som spelar rollspel har nog en väldigt hög nivå på engelska då vi ofta läser engelska rollspel dessutom finns det översättningsprogram om man nu mot all förmodan inta kan engelska .
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Skulle du säga att goblins tabaxi ,Kenku , goliath tex är folkslag som existerar i DnD ? Jag menar dom existerar ju inte i grundboken man måste ju KÖPA en tillägsbok för att kunna spela dessa folkslag precis som man kan spela alver dvärgar osv och ha med olika monster i D&B om man tar sitt lilla finger och knappar in adressen till D20srd som dessutom är gratis .
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Skulle du säga att goblins tabaxi ,Kenku , goliath tex är folkslag som existerar i DnD ? Jag menar dom existerar ju inte i grundboken man måste ju KÖPA en tillägsbok för att kunna spela dessa folkslag precis som man kan spela alver dvärgar osv och ha med olika monster i D&B om man tar sitt lilla finger och knappar in adressen till D20srd som dessutom är gratis .
Här måste vi dock göra en skillnad på officiellt material till DnD från wizzards of the coast och sådant som inte är officiellt material. Jag ser vad du säger, men dessa folkslag har, genom att det är skapade som del av wizzards produktkedja till sitt eget spel, blivit en del av deras spelvärld. En väldig skillnad.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Här måste vi dock göra en skillnad på officiellt material till DnD från wizzards of the coast och sådant som inte är officiellt material. Jag ser vad du säger, men dessa folkslag har, genom att det är skapade som del av wizzards produktkedja till sitt eget spel, blivit en del av deras spelvärld. En väldig skillnad.
Vad jag syftar på är att spelskaparen uttryckligen säger att andra folkslag existerar om Sl så vill men dom existerar i ett tillägg som det står SL fritt att använda sig av eller ej (i detta fall srd 5.1) precis som folkslag utanför players handbok existerar i olika tillägg och det är upp till Sl om hen vill ha med dessa i sin spelvärld eller ej .
Vad zo0ok säger är att det existerar inte alver , dvärgar monster och vad jag och spelets skapare säger är att Jo dom existerar om Sl väljer att dom skall existera och isf får hen implementera dom själv ifrån wizards srd 5.1
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Vad jag syftar på är att spelskaparen uttryckligen säger att andra folkslag existerar om Sl så vill men dom existerar i ett tillägg som det står SL fritt att använda sig av eller ej (i detta fall srd 5.1) precis som folkslag utanför players handbok existerar i olika tillägg och det är upp till Sl om hen vill ha med dessa i sin spelvärld eller ej .
Jag förstår hur du tänker och jag tror vi får enas om att inte vara ense i denna fråga. Vi ser det från två olika perspektiv vilket gör det svårt att mötas i just denna fråga. Det har däremot varit intressant att följa tråden och alla tankar om frågan.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
dom flesta av oss som spelar rollspel har nog en väldigt hög nivå på engelska
Anledningen till att D&B alls dök upp i en annan tråd var att någon efterfrågade just D&D 5e på svenska.

Någon nämnde då D&B. Och det är därför intressant att konstatera att D&B - hur intressant det än är - väsentligen inte är en svensk version av D&D 5e. Att SRD5.1 är tillgängligt på engelska gratis förändrar inte detta alls.

Det enda viktiga för mig är att den som läser denna tråd förstår att D&B inte är en svensk översättning av D&D 5e. Inte nästan, och inte alls, helt oavsett dina märkliga argument.

Att icke-mänskliga spelbara raser inte finns beskrivet i D&B är ett faktum, som inte förändras av att de finns i en annan text på ett annat språk.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Anledningen till att D&B alls dök upp i en annan tråd var att någon efterfrågade just D&D 5e på svenska.

Någon nämnde då D&B. Och det är därför intressant att konstatera att D&B - hur intressant det än är - väsentligen inte är en svensk version av D&D 5e. Att SRD5.1 är tillgängligt på engelska gratis förändrar inte detta alls.

Det enda viktiga för mig är att den som läser denna tråd förstår att D&B inte är en svensk översättning av D&D 5e. Inte nästan, och inte alls, helt oavsett dina märkliga argument.

Att icke-mänskliga spelbara raser inte finns beskrivet i D&B är ett faktum, som inte förändras av att de finns i en annan text på ett annat språk.
Men herregud människa det är väll ingen som sagt att det är en ren kopia rakt av av DnD 5:e på svenska , jag har sagt att det i GRUNDEN är DnD 5:e på svenska då det är dnd 5:e regelmotorn avskalad eller ej som spelet lutar sig tillbaka mot och spelskaparen säger dessutom uttryckligen att spelet är en omarbetning av Srd 5.1 vilket är DnD 5:e så du får tycka mina argument är hur märkliga du vill , dom är ungefär lika märkliga som dina argument för att det inte skulle vara DnD 5:e.

Sen har jag uttryckligen sagt att icke mänskliga folkslag existerar enligt spelskaparen som en folksägen och det är det upp till sl om hen vill göra något mer med dom ,ingen har sagt att det existerar stats för andra spelbara folkslag i grundboken.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Först skriver du


Sedan skriver du


Och nu skriver du
And your point is what exactly 🤔.

Det framgår ju tydligt att jag hela tiden sagt att det är DnD 5e i GRUNDEN inte att jag sagt att det är DnD rakt av sida för sida översatt till svenska .
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Du har däremot listat argument som inte stämmer så som att det inte finns XP vilket det ju gör och att det inte finns feats vilket det ju oxå gör fast som heter särskilda förmågor och spelaren får själv utforma dom i samråd med sl
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Du började skriva "allt du behöver veta" och "bara kosmetiska förändringar". Det är helt enkelt inte sant. Skillnaderna är större än likheterna.

Du har däremot listat argument som inte stämmer så som att det inte finns XP vilket det ju gör och att det inte finns feats vilket det ju oxå gör fast som heter särskilda förmågor och spelaren får själv utforma dom i samråd med sl
Men sedan envisas du med att göra det värre för dig själv genom att hitta på likheter som inte finns:
- XP-systemet är ett helt annat XP-system. Det har knappt något alls med 5e att göra.
- Särskilda förmågor: det är inte ens samma klasser med samma särskilda förmågor som i 5e vid level 1, och i 5e finns de definierade att välja - inte att hitta på tillsammans med SL.
Det är inte bara kosmetiska förändringar. Att det är 5e i grunden är inte allt du behöver veta. Skillnaderna är större än likheterna.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Du började skriva "allt du behöver veta" och "bara kosmetiska förändringar". Det är helt enkelt inte sant. Skillnaderna är större än likheterna.



Men sedan envisas du med att göra det värre för dig själv genom att hitta på likheter som inte finns:
- XP-systemet är ett helt annat XP-system. Det har knappt något alls med 5e att göra.
- Särskilda förmågor: det är inte ens samma klasser med samma särskilda förmågor som i 5e vid level 1, och i 5e finns de definierade att välja - inte att hitta på tillsammans med SL.
Det är inte bara kosmetiska förändringar. Att det är 5e i grunden är inte allt du behöver veta. Skillnaderna är större än likheterna.
Vad är det som inte kopplar hos dig ? Jag har inte sagt att xp-systemet eller featsen är rakt av DnD 5:e . Jag bestred det faktum att du påstod att XP eller feats inte existerar över huvud taget vilket det gör ,du vill i din värld få det att framstå som att jag sagt att D&B är en kopia av 5:e rakt av så att du kan motargumentera mig på den punkten . Jag har aldrig sagt att det är en kopia rakt av jag har sagt och jag säger det igen det är DnD 5:e i GRUNDEN .
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Vad är det som inte kopplar hos dig ?
Tänk dig att du är 12 år gammal, dina kompisar spelar D&D 5e, och du önskar dig det i julklapp.

Och när du packar upp det så får du "Dimmor & Borgar".

Så säger du till dina föräldrar: det här är inte D&D 5e, som jag önskade mig. Det här gör inte att jag kan spela med mina kompisar.

Och då säger dina föräldrar: Det är i grunden D&D5e, det är bara kosmetiska skillnader, det är allt du behöver veta.

Koppar det hos DIG nu?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
MODERERANDE INLÄGG:

Hallå killar. Ni börjar lägga grunden till ett gräl här, så softa lite är ni snälla.

Tack tack

MVH


/Magnus
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Tänk dig att du är 12 år gammal, dina kompisar spelar D&D 5e, och du önskar dig det i julklapp.

Och när du packar upp det så får du "Dimmor & Borgar".

Så säger du till dina föräldrar: det här är inte D&D 5e, som jag önskade mig. Det här gör inte att jag kan spela med mina kompisar.

Och då säger dina föräldrar: Det är i grunden D&D5e, det är bara kosmetiska skillnader, det är allt du behöver veta.

Koppar det hos DIG nu?
För övrigt så är medelåldern på dom som är här inne och läser i trådarna och tar del av infon som finns där och sålunda läser vad jag skrivit inte 12 år utan snarare 30+ och dom har sin egen ekonomi köper nog sina egna rollspel och är dessutom ganska insatta vad det gäller olika rollspel och förstår sådant som källkritik och kan läsa och bilda sig en egen uppfattning om dom inte tror det jag säger stämmer så det är nog inte så stor risk att deras föräldrar råkar köpa fel rollspel till dom i julklapp eller 12 års present .
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
dom som är här inne [,,,] ganska insatta vad det gäller olika rollspel och förstår sådant som källkritik och kan läsa och bilda sig en egen uppfattning om dom inte tror det jag säger stämmer
Helt överens. Godnatt!
 
Top