Dimmor & Borgar

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Men kul att veta om att D&B finns om jag en dag ska försöka få med nya spelare i hobbyn igen :)
Jag tror, både för att få en enklare nybörjarupplevelse och för att få mer spelbarhet i längden så är Monster & Magi eller Svärd & Svartkonst bättre alternativ. Alltså båda "svenska retro-kloner" som till stor del fungerar som svenska Titan Games D&D från 1986 (som var en översättning).

Monster & Magi är mer likt orginalet. Svärd & Svartkonst är lite enklare, och lite annorlunda.

Alla dessa (Titan Games D&D, M&M, S&S) är lika enkla att börja med som D&B. Och man kan spela precis en sådan lågmäld historisk värld som D&B, om man vill börja finstämt. Men den gången man vill kasta in ett troll, en gast, en magiker, eller rent av en drake, så finns det i spelet.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
För att styrka mina tidigare påståenden så står det ju klart och tydligen i förlagan att spelet har en liten och enkel regelmotor med TYDLIGA drag ifrån världens mest kända rollspel (vilket kan det vara ) 🤔. Det står senare att de bygger på bearbetning av wizards of the coasts srd version 5,1 kollar man sedan på wizards hemsida vad srd 5,1 överensstämmer med så är det en srd (system reference document) för 5:th edition Dungeons and dragons
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
För att styrka mina tidigare påståenden så står det ju klart och tydligen i förlagan att spelet har en liten och enkel regelmotor med TYDLIGA drag ifrån världens mest kända rollspel (vilket kan det vara ) 🤔. Det står senare att de bygger på bearbetning av wizards of the coasts srd version 5,1 kollar man sedan på wizards hemsida vad srd 5,1 överensstämmer med så är det en srd (system reference document) för 5:th edition Dungeons and dragons
Så här skrev du:
Asså kort och gott det är ett svenskt DnD 5:e i grunden . Det är allt du behöver veta ,antingen gillar du DnD och då kommer du troligtvis gilla det här eller så ogillar du DnD och då gillar du inte det här .
Om man gillar magi, monster, levelsystem och episka kampanjer, detaljerade taktiska strider och icke-mänskliga spelbara raser så kommer man gilla 5e, men inte D&B.

Om man inte vill ha monster, magi, levelsystem och detaljerade taktiska strider, utan vill spela ett mänskliga karaktärer i en historisk finstämd medeltidsmiljö, så kan man gilla D&B, men knappst 5e.

Visst, det är 5e i grunden. Bacon har gris i grunden. Man kan gilla bacon utan att gilla grisar, och tvärt om.

"kort och gott" och "allt du behöver veta" hade varit en relevant beskrivning om D&B var en översättning som var väsentligen kompatibel med det engelska spelet för den som vill kunna köpa tillbehör eller gå över till det så småningom.

Jag är ingen fan av 5e.
Jag tror aldrig att jag kommer spela D&B.

Men om trådfrågan är "Kan någon berätta nått om det spelet? Bra eller dåligt, vad är fiffigt och vad känns lite tråkigt." så måste vi väl kunna ha en mer meningsfull diskussion än "det är i allt väsentligt en kopia av D&D 5e" - speciellt när det inte är sant?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Så här skrev du:


Om man gillar magi, monster, levelsystem och episka kampanjer, detaljerade taktiska strider och icke-mänskliga spelbara raser så kommer man gilla 5e, men inte D&B.

Om man inte vill ha monster, magi, levelsystem och detaljerade taktiska strider, utan vill spela ett mänskliga karaktärer i en historisk finstämd medeltidsmiljö, så kan man gilla D&B, men knappst 5e.

Visst, det är 5e i grunden. Bacon har gris i grunden. Man kan gilla bacon utan att gilla grisar, och tvärt om.

"kort och gott" och "allt du behöver veta" hade varit en relevant beskrivning om D&B var en översättning som var väsentligen kompatibel med det engelska spelet för den som vill kunna köpa tillbehör eller gå över till det så småningom.

Jag är ingen fan av 5e.
Jag tror aldrig att jag kommer spela D&B.

Men om trådfrågan är "Kan någon berätta nått om det spelet? Bra eller dåligt, vad är fiffigt och vad känns lite tråkigt." så måste vi väl kunna ha en mer meningsfull diskussion än "det är i allt väsentligt en kopia av D&D 5e" - speciellt när det inte är sant?
Nu läser nog du och jag regler olika men det första jag tänkte när jag läste igenom D&B var här har spelskaparen VERKLIGEN inspirerats av DnD 5e och sen reskinnat med sin egen twist och slängt in en egen spelvärld .. .

En Volvo 740 är fortfarande en Volvo 740 även om du skulle slänga på en Lamborghini kaross så Jo jag tycker nog att der är ganska väsentligt för disskussionen att säga att spelet är en DnD 5 -klon när det är just vad spelet är och dessutom när spelskaparen själv uttryckligen säger i förlagan att det är en omarbetning av DnD 5:e ,sen om spelet inte har alla raser ifrån DnD 5:e eller alla spells eller samma spelvärld är irrelevant ...
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Ta i stort sett alla osr spel tex , det spelar ingen roll om du skulle skippa ras som klass eller om du som i lotfp använder en d6 för skills eller om du har vilda western som setting eller kallar dvärgar för smergar eller skiter i att ha med alver det är fortfarande en klon av DnD b/x - becmi
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
En Volvo 740 är fortfarande en Volvo 740
Om du tar ut stolen och ratten ur en Volvo 740 och monterar på en trampbil, så är det ingen Volvo 740. Det är en trampbil med en lånad stol och ratt.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Om du tar ut stolen och ratten ur en Volvo 740 och monterar på en trampbil, så är det ingen Volvo 740. Det är en trampbil med en lånad stol och ratt.
Sant men nu pratar vi om motorn och vad som driver bilen framåt och inte om ratten och stolen . Detta är en 740 motor med kitcar kaross . Alltså DnD 5:e i grunden med några kosmetiska förändringar
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Nej,

Detta var ursprungsfrågan
Kan någon berätta nått om det spelet? Bra eller dåligt, vad är fiffigt och vad känns lite tråkigt.
/orkar inte lyssna på någon pod
Detta var ditt svar.
Asså kort och gott det är ett svenskt DnD 5:e i grunden . Det är allt du behöver veta ,antingen gillar du DnD och då kommer du troligtvis gilla det här eller så ogillar du DnD och då gillar du inte det här .
Ditt svar var felaktigt, vilseledande och inte speciellt meningsfullt för frågeställaren.

Nu sitter du (som varken gillar eller spelar D&D) och argumenterar för att två spel (som jag som gillar och spelar D&D tycker är helt olika spel) är väsentligen samma/lika spel.

Det är som att du frågar vad det är för skilland på högrev av älg eller fläsksida av vildsvin - och av en vegan får svaret att det spelar ingen roll för det är kött oavsett.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Alltså DnD 5:e i grunden med några kosmetiska förändringar
Det finns
- inga levels
- inga spells
- inga monster
- väsentligen inga feats, arketyper eller annat vid högre levels
- inga icke-mänskliga spelbara raser

Och du kallar det för "kosmetiska förändringar". Jag påstår att väsentligen inte en enda verklig 5e-spelgrupp skulle kunna representera sina karaktärer och äventyr i D&B.

(jag vill tillägga att jag tycker att D&B är ett fint svenskt spel, och att jag inte är speciellt förjstust i 5e, och att jag inte skriver något av detta för att beskriva det enkla D&B och dess historiska atmosfär på ett negativt sätt)
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,929
Location
Örebro
Sant men nu pratar vi om motorn och vad som driver bilen framåt och inte om ratten och stolen . Detta är en 740 motor med kitcar kaross . Alltså DnD 5:e i grunden med några kosmetiska förändringar
Jag måste säga att jag inte riktigt ser likheterna. Jag har nu läst igenom, om än skummat igenom D&B och får inte alls en upplevelse av att det skulle vara en klon av DnD 5:e. Skillnaderna är påtagliga och en central del i DnD (levels och EXP) omnämns inte i D&B. När jag säger DnD till folk som inte spelar rollspel så förs inte tanken till mekanik utan till det magiska, fantastiska, alver och dvärgar i omlott med varandra med inslag av onda magiker. Detta hittar jag inte i D&B äns om jag tolkar spelet med väldigt öppet sinne.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Nej,

Detta var ursprungsfrågan


Detta var ditt svar.


Ditt svar var felaktigt, vilseledande och inte speciellt meningsfullt för frågeställaren.

Nu sitter du (som varken gillar eller spelar D&D) och argumenterar för att två spel (som jag som gillar och spelar D&D tycker är helt olika spel) är väsentligen samma/lika spel.

Det är som att du frågar vad det är för skilland på högrev av älg eller fläsksida av vildsvin - och av en vegan får svaret att det spelar ingen roll för det är kött oavsett.
Om nu spelskaparen själv säger att hens spel är en omarbetning av Srd 5,1 av DnD 5:th edition så är det nog så att spelskaparen bör veta detta bättre än nån av oss vad hens spel grundar sig på är en klon /omarbetning /inspirerats av . Sen att på enklast möjliga viss förklara för någon att det är DnD 5:e i grunden då DnD 5:e är det spelet som D&B grundar sig på är ju relevant iom att i dagens samhälle bland rollspelare vet alla mer eller mindre vad DnD 5:e är .
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Om nu spelskaparen själv säger att hens spel är en omarbetning av Srd 5,1 av DnD 5:th edition så är det nog så att spelskaparen bör veta detta bättre än nån av oss
Detta är ett forum där verkliga spelare kan utbyta sina tankar. Marknadsföring - vad den som skriver/distribuerar/säljer en produkt själv säger/skriver/tycker om sin produkt - är inte alltid sant. Speciellt inte sant per definition.

det är DnD 5:e i grunden då DnD 5:e är det spelet som D&B grundar sig på är ju relevant iom att i dagens samhälle bland rollspelare vet alla mer eller mindre vad DnD 5:e är.
Det mesta de vet om 5e är inte sant för D&B. Spelen är i huvudsak olika. Jag kan lista 30 olika versioner av D&D och dess kloner, som alla har betydligt mer gemensamt med varanda än något av dem har med D&B.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,929
Location
Örebro
Om nu spelskaparen själv säger att hens spel är en omarbetning av Srd 5,1 av DnD 5:th edition så är det nog så att spelskaparen bör veta detta bättre än nån av oss vad hens spel grundar sig på är en klon /omarbetning /inspirerats av .
Jag förstår hur du tänker, samtidigt måste vi om vi uttalar oss om spelet skapa oss en egen uppfattning om vad spelet faktiskt är när vi ska rekommendera det. Om jag skriver ett spel som jag hävdar har rötter i DnD men spelet jag skriver blir någon form av samberättarspel så stämmer inte min målbild med slutprodukten. Då måste istället bedömningen av min produkt bygga på läsarens omdöme efter att läst och kikat i texten för att en korrekt bild ska ges av vad spelaren får genom att ta del av mitt spel.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Detta är ett forum där verkliga spelare kan utbyta sina tankar. Marknadsföring - vad den som skriver/distribuerar/säljer en produkt själv säger/skriver/tycker om sin produkt - är inte alltid sant. Speciellt inte sant per definition.


Det mesta de vet om 5e är inte sant för D&B. Spelen är i huvudsak olika. Jag kan lista 30 olika versioner av D&D och dess kloner, som alla har betydligt mer gemensamt med varanda än något av dem har med D&B.
Skaparen av ett verk måste väl ändå besitta tolkningsföreträde när det kommer till hens skapelse så om hen säger att hens verk är en omarbetning av DnD 5:e så spelar det ingen roll vad du eller jag eller tredje part ser när vi läser spelet för skaparen har uttryckt vad hens skapelse bygger på .
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Skaparen av ett verk måste väl ändå besitta tolkningsföreträde när det kommer till hens skapelse så om hen säger att hens verk är en omarbetning av DnD 5:e så spelar det ingen roll vad du eller jag eller tredje part ser när vi läser spelet för skaparen har uttryckt vad hens skapelse bygger på .
Trams. Det viktiga när spelare pratar med varandra i ett forum är vad de som kunder/spelare av spelen tycker. Ingen har förnekat att D&B har sina rötter i D&D. Men mycket lite av 5e återstår eller återfinns i D&B. Och det kan vara både bra och dåligt för den som funderar på att spela D&B. Låt oss därför vara tydliga med att skillnaderna är mycket större än likheterna.

Jag förstår inte varför du - som inte gillar D&D - vill sätta en D&D-etikett på en fin svensk produkt.

Du riskerar att skrämma bort dem som inte vill spela D&D / D&D 5e, men som ändå kan gilla D&B.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Trams. Det viktiga när spelare pratar med varandra i ett forum är vad de som kunder/spelare av spelen tycker. Ingen har förnekat att D&B har sina rötter i D&D. Men mycket lite av 5e återstår eller återfinns i D&B. Och det kan vara både bra och dåligt för den som funderar på att spela D&B. Låt oss därför vara tydliga med att skillnaderna är mycket större än likheterna.

Jag förstår inte varför du - som inte gillar D&D - vill sätta en D&D-etikett på en fin svensk produkt.

Du riskerar att skrämma bort dem som inte vill spela D&D / D&D 5e, men som ändå kan gilla D&B.
Om det nu ligger åhöraren/åskådaren fritt att tolka som hen vill så är det just så jag tolkar D&B som en DnD 5:e avart . Det har tillräckligt många likheter för mig för att jag inte ska tolka det så 3d6 för stats eller point buy , ,HP = en fast summa för klassen + con bonus , adavantage /disadvantage , startpaket ifrån klass ,klassförmågor , prof bonus men här heter det erfarenhetsbonus , death saves ,Short rest/Long rest .

Man kan visst få XP kallat erfarenhet i spelet finns tom utmärkt på rollformuläret och används för att höja erfarenhets bonus /prof bonus

Feats finns som särskild förmåga som man kan tilldelas i samråd med sl var 3 erfarenhetspoäng
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Står förövrigt att alver och dvärgar existerar och att beskrivningar av alla mytologiska väsen utgår ifrån srd 5.1 så vill man blanda in massa olika monster och varelser och övriga spelbara raser och hejkon och pejkon än människor så utgår dessa ifrån srd 5.1
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
jag tolkar D&B som en DnD 5:e avart . Det har tillräckligt många likheter för mig
Du - som inte ens gillar D&D - har sett nog för att döma ut spelet.

alver och dvärgar existerar [...] alla mytologiska väsen utgår ifrån srd 5.1 [...] hejkon och pejkon
Alver och Dvärgar finns inte i spelet.
Inga mytologiska väsen finns i spelet.

Så den som vill ha det, får inte det genom D&B, utan i så fall genom att komplettera D&B med originalet. Som D&B i väsentliga avseenden inte är kompatibelt med.

Om Berga Klyft står det (s110): Enligt sägnen samarbetar gruvsamhällena med bergsdvärgar som bor på andra sidan massivet och som levererar särskilt ädla metaller. Mycket få skulle dock påstå att de någonsin mött dvärgarna och det råder tvivel om det verkligen finns sådana väsen på andra sidan bergen.

"hejkon pejkon" kan du vara själv. Du vill bara vara nedlåtande.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Du - som inte ens gillar D&D - har sett nog för att döma ut spelet.


Alver och Dvärgar finns inte i spelet.
Inga mytologiska väsen finns i spelet.

Så den som vill ha det, får inte det genom D&B, utan i så fall genom att komplettera D&B med originalet. Som D&B i väsentliga avseenden inte är kompatibelt med.

Om Berga Klyft står det (s110): Enligt sägnen samarbetar gruvsamhällena med bergsdvärgar som bor på andra sidan massivet och som levererar särskilt ädla metaller. Mycket få skulle dock påstå att de någonsin mött dvärgarna och det råder tvivel om det verkligen finns sådana väsen på andra sidan bergen.

"hejkon pejkon" kan du vara själv. Du vill bara vara nedlåtande.
Du läser både regelboken och mina inlägg som Fan läser Bibeln . Har jag kallat dig hejkon och pejkon nej jag sa att om man vill ha med hejkon och pejkon i spelet som i detta fall skall läsas som ditt och datt så kan man implementera detta enligt srd 5.1 . Så varför kallar du mig hejkon och pejkon

Saxat ifrån texten i boken ---Olika väsen och varelser som alver dvärgar vättar finns precis som i den nordiska mytologin etablerad som en del av människornas föreställningsvärld i Nordlandet. De utgör en mytologisk fond i spelvärlden . I dimmor och borgar kan du som spelledare själv "avgöra"om de skall förbli fond eller inte . Eftersom "utgångspunkten" i denna bok är att mytologiska väsen bara är folksägen finns inga stats redovisade . Om du är intresserad av stats och beskrivningar så utgår dessa ifrån srd 5.1 .


Utgångspunkten är att dom är folksägner men det står helt upp till sl att ha med mytologiska varelser , väsen , monster om hen vill och då utgår dessa ifrån srd 5.1 så Jo dom finns med om sl väljer att dom skall vara en etablerad del av spelvärlden
 
Last edited:
Top