Nekromanti Digitala verktyg

Quasimodo

Fiskmånglare
Joined
7 Apr 2014
Messages
124
Location
Stockholm
Jag vill gärna höra hur ni använder er av digitala verktyg när ni spelar.

Personligen använder jag alltid min dator (Macbook Pro 13") som bas, där jag nyttjat Mission Control till att ha olika skärmar som jag swipar mellan. Oftast är det dessa:

En skärm för det skrivna huvuddokumentet med story, beskrivningar och dylikt, där jag har redigeringsspårning påslagen så jag ser när jag skriver dit något nytt i dokumentet -- på så sätt kan jag anteckna var som helst när som helst i dokumentet.

En skärm för mindmap med karaktärer och förhållanden mellan dem (mer eller mindre fishtank) , där jag använder redigeringsspårning.

En skärm för Google Spreadsheet med autoslagfunktioner för t.ex. Upptäcka fara (kör mest moddad Dod-91), fiendeattacker, initiativ och skador på (viktigare) fiender.

En skärm för ditten-och-datten som kartor, namnlistor och sånt.

När jag kör nutid (Unknown Armies, Kult osv) så brukar jag köra en extern skärm mot spelarna där jag kan dra upp kartor, gatuview mot byggnader, visa bilder på SLP:s eller miljöer -- eller kanske bara stämningsbilder.

Igår löste jag delvis ett problem jag stångats med ett tag: Hur jag kan dela endast en del av mitt skivbord till spelarna. Eftersom externa skärmen är vänd mot dem från mig sätt (funkar bra som spelledarskärm också) så ser jag den inte så bra, så jag har velat kunna ha en specifik yta på min egen skärm som speglas mot den externa. Har inte lyckats hitta något sånt, men kopplade igår in en Chromecast i externa skärmen och delade sedan Chrome-fönster där jag langade in grejer de bör se. I en flik hade jag t.ex. en Google Spreadsheet för initiativ i strider. Lösningen är inte helt optimal (jag kan t.ex. inte kasta in flera bilder samtidigt bredvid varandra) men hyfsat bra.

Dock skulle jag vilja kunna dela detta mot min Android-platta istället för en stor jobbig skärm, men hittar inte någon app som kan göra plattan till mottagare av en cast. En skärm blir så stor och jävlig - därför jag bara använder den för nutidsspel. Kunde jag köra Androiden skulle den kunna ligga på bordet, och jag skulle i min drömvärld även kunna köra strider med kartor och figurer via Roll20.

Kanske kan jag förresten använda Roll20 till allt? Där kan ju bilder och sånt delas, och det finns scripts för initiativ och hela kittet... Hm, detta ska genast undersökas! :)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Eftersom digitala verktyg är mer svåranvända, mer begränsade och mindre intuitiva än papper och penna hopbundet till bok eller block så använder jag en iPad Mini för att spela musik till en Bose Soundlink Mini, alternativt en HTPC med Linux/Kodi för samma syfte genom receivern till de stora högtalarna. Då kan jag även få för mig att visa bilder, antingen stämningsbilder eller som illustrationer av en briefing. Jag vet att det låter ludditiskt, men jag har hittills inte hittat något digitalt verktyg som ens är i närheten av bläck eller blyerts på mosade träd.
 

Herr Grönstedt

Swordsman
Joined
29 Dec 2000
Messages
444
Location
Linköping
Skoj! Det du vill göra är en variant på en set up jag utforskde i min doktorsavhandling för tio år sedan. Det du behöver är en kombination av dlad och privat display och en mekanism för att flytta saker mellan dem. En liggande skärm eller skärm på sidan är troligen bäst. Så att alla kan se. Med en skärm på sidan eller en tv så kan du köra den som sekundär skärm och bara flytta över fönster.

Du sitter på Mac och då kan du också ha en iPad eller iPhone som sekundär skärm: http://lifehacker.com/the-best-second-screen-app-for-ipad-1706351639

Alternativt har du igång Skype med två konton och skickar över filer eller delar skärm: https://support.skype.com/en/faq/FA10022/how-do-i-share-my-screen-in-skype-for-mac-os-x
 

Quasimodo

Fiskmånglare
Joined
7 Apr 2014
Messages
124
Location
Stockholm
Krille;n133618 said:
Eftersom digitala verktyg är mer svåranvända, mer begränsade och mindre intuitiva än papper och penna hopbundet till bok eller block så använder jag..../.... Jag vet att det låter ludditiskt, men jag har hittills inte hittat något digitalt verktyg som ens är i närheten av bläck eller blyerts på mosade träd.
Jag är medveten om att mitt system funkar smidigt för mig för att jag är väldigt snabb och van vid att använda de inblandade verktygen -- det är samma grejer jag använder i jobbet (Google Docs och Spreadsheet, och Xmind för mindmaps). Det tar ju ett tag att lära sig -- det krävdes nog lätt iaf 40 timmar i Xmind innan det började gå på rutin.

Överlag är jag förstås med på att man ska göra det som går snabbast och smidigast för en. Men jag skriver helt enkelt snabbare och gör mindmaps kvickare på dator än på papper, plus att jag inte slarvar bort grejer (fler än tre papper och två regelböcker så är det kaos) -- och mina spelare tycker det är väldigt stämningshöjande att få se bilder. Jag kan ju skriva ut dem och sätta på spelledarskärmen (jag använder klämmor för att fästa papper på den), men det bjuder inte in till den typ av improvisation som t.ex. Google Street view ger. Vid tillfälle skulle de t.ex. kidnappa en snubbes fru i Norrköping, och jag hade inte förberett för ett sånt alternativ. Då körde jag snabb sökning på Hemnet, valde ut ett lämpligt hus, sökte upp det på Google maps och sen var det bara att köra. Kunde visa bilder från interiören, använda ritningar när det blev action inne i huset och när de försökte fly från Polisen så kunde jag via satellitview se hur omgivningarna såg ut. Visst skulle allt sådant kunna improviseras, men verkligheten överträffar ju trots allt i detaljrikedom... :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Efter några år av att försöka få det att funka så har jag gått tillbaks till en i huvudsak analog setup, med ett par digitala inslag:

- Utskrivet flödesschema för äventyret, fokus på vilka ledtrådar som finns var och vart de leder och vilka SLP:er som finns var. Kan vara på datorskärm istället, det är lite vad som passar vid ögonblicket.

- Musik, om jag har tid och ork att fixa med sådant, via Google Music, mobilen och ett par minhögtalare med förvånansvärt bra ljud inkl. bas.

- Anteckningar företrädesvis på papper. Jag skriver inte snyggt, men ska jag bara skriva ett snabbt stödord eller två så går det snabbare och stör mindre om jag gör det i ett A6-block (Whitelines rutade A6 -- helt oslagbara) än om jag ska starta eller alt-tabba mig till en app eller ett program och sedan använda ljudliga fysiska tangentbord eller klumpiga, värdelösa skärmtangentbord. Anteckningarna förs senare in i dator eller mobil, antingen via avfotografering (whitelines-block är perfekta att fota av eller scanna) eller genom att jag renskriver.

- Bilder skriver jag gärna ut antingen på vanligt papper eller, om det är SLP-porträtt eller liknande, på min sublimerings-fotoskrivare.


När jag spelleder D&D4 så använder jag mig av appen DM Minion eftersom ingen människa borde tvingas hålla reda på initiativordning och flera SLP-hp-mätare på papper. Här är appen helt enkelt mycket lättare än alternativet.

Skulle jag spelleda mer i nutid så tänker jag att google maps eller liknande skulle kunna vara mer intressant, kanske.


Just nu experimenterar jag med att ha anteckningar för äventyren i en epub; jag för inte anteckningar där utan har bara stödanteckningar för själva äventyret. Och så kollar jag på epuben med min Kobo-eboksläsare med E-ink. Det funkar sådär.

Jag fixar inte mindmaps alls, f.ö. Flödesscheman och så, där man faktiskt kan dra pilar som man vill, visst, men just den raka trädhierarkin i "riktiga" mindmaps (som man göre i xmind, freemind etc) passar varken mitt sätt att förbereda eller mitt sätt att anteckna.

I urtiden hade jag anteckningar i en semi-hierarkisk databas med korslänkar i ett program till min Psion 5mx. Jag minns det som att det funkade väldigt bra. Jag tror att jag egentligen skulle vilja ha den storleken på apparat om det ska kännas bekvämt under spel. Dock en något mer modern burk; numera stör jag mig på 5mx:ans begränsningar. Finns det någon bra 5.6"-apparat med tangentbord som kör android? Bra tangentbord då, som 5mx:an, inte som de pinsamma ursäkterna till tangentbord som kan köpas till mobiltelefoner.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
krank;n133622 said:
- Anteckningar företrädesvis på papper. Jag skriver inte snyggt,
Du menar:
"Som SL så kodar jag givetvis alla mina anteckningar, genom ett chifferalfabet som endast jag behärskar."
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Jag har ofta (inte alltid) dator med mig för att ha karta och rumsbeskrivningar på. Det har även hänt att jag använder den för att läsa regelböcker i pdf när spelarna har de fysiska böckerna. Sen använder jag relativt ofta olika karaktärsgeneratorer, ortnamnsgeneratorer eller annat liknande. Ibland på datorn, ibland på mobilen.
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Igår löste jag delvis ett problem jag stångats med ett tag: Hur jag kan dela endast en del av mitt skivbord till spelarna. Eftersom externa skärmen är vänd mot dem från mig sätt (funkar bra som spelledarskärm också) så ser jag den inte så bra, så jag har velat kunna ha en specifik yta på min egen skärm som speglas mot den externa.
En enkel lösning är att lägga in en tangentbordskombination som släcker monitor 2 (men inte monitor 1) när du vill göra saker som spelarna inte ska se. Använder du dessutom flera arbetsytor (en för spelarna och en för spelledaren) så minskar risken att du råkar lämna något öppet.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Jag har försökt lite med att använda en iPad för att visa bilder med halvdan framgång, men det är fortfarande lättare att skissa upp en karta på ett a4 än i paper by 53. Har använt whitelines-appen för att dokumentera en del dungeonkartor dock.
Det finns även en bra post-it app som kan vara till viss hjälp för den som gillar att göra zoner eller olika delar av sin fisktank med post-its.
Om jag spelade ett spel där intiativ var viktigt så skulle jag använda en app för att hålla reda på det.
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Jag har inte testat det själv men det verkar bra för relationscheman: http://www.thebrain.com/
Labyrinth är ett liknande program: http://www.habitualindolence.net/labyrinth/

En fördel med The Brain är att det går att genvägar till filer till noderna i relationsschemat. Om jag inte har missuppfattat funktionen så skulle man kunna ha NPC stats i ett Excel-blad som man kommer åt genom att klicka på filen som man har lagt in bredvid NPC-namnet på relationskartan.

Grejen med att använda digitala verltyg tycker jag är att de ska tillföra någonting som de analoga verktygen (papper och penna) inte gör. Det räcker inte att de digitala verktygen motsvarar de analoga verktygen. De måste göra jobbet bättre annars kvittar det. The Barins funktion för genvägar till filer kan vara en sådan sak (jag har inte testat den) som gör det digitala verktyget bättre än en relationskarta på vanligt papper.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
För relations- och flödesscheman använder jag draw.io. Webbaserat, man kan spara i google drive och det är lätt att göra cleana, snygga scheman utan en massa onödig färg och lull-lull som stör. Eller ja, man kan göra sånt om man vill, men det är inte default =)

Jag försöker använda webapplikationer så mycket jag kan. Mindre krångel med uppdateringar, ofta bättre integrering i andra tjänster, man behöver inte installera på datorer man ska använda.
 

Quasimodo

Fiskmånglare
Joined
7 Apr 2014
Messages
124
Location
Stockholm
Harry S;n133667 said:
En enkel lösning är att lägga in en tangentbordskombination som släcker monitor 2 (men inte monitor 1) när du vill göra saker som spelarna inte ska se. Använder du dessutom flera arbetsytor (en för spelarna och en för spelledaren) så minskar risken att du råkar lämna något öppet.
Problemet att jag inte ser deras skärm kvarstår fortfarande. Har testat Chrome-funktionen att dela ett helt skrivbord för att se om det kan begränsas till endast en Mission Control-skärm, men inte fått det att funka än. Annars tror jag det blir min slutliga lösning tills jag orkar sätta mig in i Roll20 igen. Vore sååå coolt att kunna ha en platta liggande mellan spelarna och använda som strids/figurkarta (vad kallar man en sån?) där de också kan flytta runt. Har också kikat på 3D Virtual Tabletop för just det ändamålet, den är snyggare och smidigare men kräver två plattor och jag kör helst allt från samma dator.

Jocke;n133676 said:
Jag har försökt lite med att använda en iPad för att visa bilder med halvdan framgång, men det är fortfarande lättare att skissa upp en karta på ett a4 än i paper by 53. Har använt whitelines-appen för att dokumentera en del dungeonkartor dock.
Jag brukar oftast klistra, klippa och allmänt redigera kartor (bygga om, lägga till vinfläckar osv) jag hittar på nätet i typ Photoshop; och kör sedan Illustrator för att markera upp med siffror eller dylikt jag behöver för att orientera mig.

Harry S;n133690 said:
Jag har inte testat det själv men det verkar bra för relationscheman: http://www.thebrain.com/
Labyrinth är ett liknande program: http://www.habitualindolence.net/labyrinth/
The Brain verkar ju coolt just för att man kan centrera vilken aktör som helst i schemat. Kanske ska kika in det.
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
krank;n133695 said:
Jag försöker använda webapplikationer så mycket jag kan. Mindre krångel med uppdateringar, ofta bättre integrering i andra tjänster, man behöver inte installera på datorer man ska använda.
Jag har två invändningar:

1. Jag gillar inte att bli påtvingad uppdateringar.
2. Jag gillar inte att tredje part har tillgång till mitt arbete.
 

Quasimodo

Fiskmånglare
Joined
7 Apr 2014
Messages
124
Location
Stockholm

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Quasimodo;n133696 said:
Vore sååå coolt att kunna ha en platta liggande mellan spelarna och använda som strids/figurkarta (vad kallar man en sån?) där de också kan flytta runt.
Jag funderar på att skapa en digital battle map med en 22-24" touch screen med en RPi eller datorsticka som jag kan ssh:a in i för att styra från spelledarplats. Går detta att göra smidigare? Jag har inte hängt med i utvecklingen av Chromecast-grejer och andra mobila enheter.
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Quasimodo;n133721 said:
Inte MacOsX heller, vad det verkar. Är typ femte gången jag googlar i frågan...
Det borde gå i Linux med två X-servrar där monitor 1 visar X-server 1 och monitor 2 växlar mellan X-server 1 och 2. Vet inte om det går med picture-in-picture så att du ser båda samtidigt på din monitor dock.

Men jag läser att Awesome ska klara att skicka olika arbetsytor till olika monitorer utan att separata X: http://awesome.naquadah.org/

Det låter perfekt både för det du söker men också för att ha digitala battlemaps som visas på en skärm på bordet.
 

Quasimodo

Fiskmånglare
Joined
7 Apr 2014
Messages
124
Location
Stockholm
Harry S;n133722 said:
Jag funderar på att skapa en digital battle map med en 22-24" touch screen med en RPi på baksidan som jag ssh:ar in i på för att skifta battlemap. Går detta att göra smidigare? Jag har inte hängt med i utvecklingen av Chromecast-grejer och andra mobila enheter.
Är tanken att bara visa kartor och att spelarna har fysiska figurer ovanpå, så är det inga som helst problem med t.ex. Chromecast. Vill du att spelarna ska ha digitala figurer/tokens och kunna flytta runt via touchscreen så behövs typ Roll20 eller 3D Virtual Tabletop som jag tipsade om ovan, alltså en specifik programvara för ändamålet. Ännu enklare blir det om ni alla använder samma enhet, som jag gissar att tanken är med bordet på bilden du skickade. Jag har ingen vana av touchscreens kopplade till vanliga datorer, men det finns ju bra appar till bland annat Windows.
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Quasimodo;n133724 said:
Vill du att spelarna ska ha digitala figurer/tokens och kunna flytta runt via touchscreen så behövs typ Roll20 eller 3D Virtual Tabletop som jag tipsade om ovan, alltså en specifik programvara för ändamålet.
Ja det är nog det jag vill. Att enbart visa en bild är lite keff.

Men jag tror det räcker med en bild med rutnät på och tokens (1 token = 1/2-1 ruta i diameter) som separata lager ovanpå den bilden. Detta klarar nog Gimp om man har token-lagren högst upp så att inte bakgrundsbilden skymmer dem. Att räkna rutor, virtuella tärningar och sådant är inte viktigt.
 
Top