Nekromanti Papperslappssystemet

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Jag skissar på ett spelsystem som använder plot/story points. Varje plot/story point består av en papperslapp som innehåller några ord eller en mening. Papperslapparna läggs i en skål som står på spelbordet. Varje story point (papperslapp) består av en utmaning. Spelledaren skapar story pointsen (papperslapparna). Spelarna kan vinna story points genom att klara utmaningen som står på lappen. Spelarna kan också skriva story point (papperslapp) för varje story point de har klarat men för få att spela ut story pointen (papperslappen) så måste de lägga tillbaka den gamla story pointen (papperslappen) i skålen. Spelledaren har rätt att modifiera den gamla story pointen när den läggs tillbaka i skålen.

Ungefär så här tänker jag mig att systemet ska fungera i spel:
  1. Spelledaren lägger en lapp (en utmaning) med texten "En sjuk man" i skålen och förklarar för spelarna att "Ni möter en man på en häst. Mannen är blek, hålögd man som svettas rikligt. Mannen har insjuknat i någon mystisk sjukdom och ber er om hjälp."
  2. Rollpersonerna löser situationen genom att hjälpa mannen till en sjukstuga. Spelarna vinner plot/story pointen (papperslappen).
  3. Spelledaren skriver en ny lapp (en ny utmaning) med texten "En fiendearmé tågar mot staden. Armén kommer att ödelägga staden om den inte stoppas."
  4. Rollpersonerna löser situationen genom att bränna alla broar som går över den stora floden som separerar fienden från staden. Spelarna vinner plot/story pointen (papperslappen).
  5. Spelarna väljer nu att betala en plot point (papperslapp) för att "Med pompa och ståt fira det smarta draget att bränna alla broar och att stadens högsta ledare gifter sig med en kvinna av rollpersonernas stam". För att få skriva en papperslapp med texten "Kvinna av vår stam gift med stadens högsta ledare" så måste spelarna också lämna tillbaka en av de papperslappar de har "vunnit" ur skålen. De väljer att ge spelledaren papperslappen som handlar om den sjuka mannen. Spelledaren måste modifiera texten och skriver att "Mannen har börjat smitta andra på sjukstugan. Fler och fler insjuknar. En epidemi har börjat få fotfäste i staden" och lägger tillbaka papperslappen i skålen med utmaningar.
Vad är bra, vad är dåligt och hur kan systemet göras bättre?
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
988
Location
Uppsala
Hur detaljer tänker du att rollpersonernas lösningar ska spelas? Kan de finnas delmål i form av nya lappar under tiden då håller på att bränna broarna? Kan tänka mig att lapparna är värda olika mycket poäng. Att en arme tågar mot staden är ju en stor sak medan den sjuka mannen är av mindre vikt/allvarlighet.
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Celledor;n133503 said:
Hur detaljer tänker du att rollpersonernas lösningar ska spelas? Kan de finnas delmål i form av nya lappar under tiden då håller på att bränna broarna? Kan tänka mig att lapparna är värda olika mycket poäng. Att en arme tågar mot staden är ju en stor sak medan den sjuka mannen är av mindre vikt/allvarlighet.
Du väcker en intressant fråga. Jag har faktiskt inte tänkt så mycket på det och har därför inget bra svar. Men en idé kan vara att använda gröna, gula och röda post-it-lappar där grön är 1 story point, gul är 2 story points och röd är 3 story points.

Texten om armén som tågar mot staden skrivs på en röd post-it-lapp medan texten om den sjuka mannen skrivs på en grön story point. En nackdel med det här är att man måste värdera texterna på papperslapparna. Men samtidigt så gillar jag tanken på att spelarna kan ta sig an olika svåra utmaningar beroende på vilken lapp de väljer i skålen.

Färgerna kan också omvänt användas för att signalera olika fara för samma text. Om spelledaren skriver texten "Två revolvermän kommer inridandes i staden" på en röd post-it-lapp så är det mycket bättre revolvermän (men mycket mer ont uppsåt) än om spelaren skriver samma text på en grön post-it-lapp.

Man kan också använda färgerna till att stegra hotet:

Grön: Fienden mobiliserar trupper.
Gul: Fienden marscherar mot staden.
Röd: Fienden står utanför stadens portar.

Spelledaren kan mellan spelsessionerna byta färg på lappar för att höja/sänka hotnivån.

Men samtidigt så kan ju den sjuka mannen utgöra ett större hot mot staden än armén. Staden kanske står emot attacken och armén belägrar staden medan den sjuka mannen sprider en livsfarlig pest i staden.

Och istället för en skål med fysiska lappar kan man använda ett datorprogram för post-it-lappar på Skrivbordet om man föredrar det. En skrivbordsbakgrundsbild med ett lodrät streck kan användas för att skilja lappar som ligger kvar i "skålen" från lappar som spelarna har "vunnit".
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
988
Location
Uppsala
Att ha olika färger är nog bättre än bara en siffra.

Tänker mig också att man kanske måste bryta ner lappar i mindre delar beroende på vilka rollpersonerna är.
Är man en kung så kan man själv ta besluten för bemöta en röd lad med fientliga arméer men rollpersonerna måste kanske delar upp denna i flera gula eller till och med gröna lappar.

Spelledaren:
Gul: Fienden marscherar mot staden.

Spelarna delar upp till:
Grön: Förstöra bron vid skogskanten
Grön: Förstöra bron över Rindja flod
Grön: Förstöra bron öster om staden

Gillar tanken om hur färgerna kan vändas för att eskalera en fara
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Celledor;n133537 said:
Tänker mig också att man kanske måste bryta ner lappar i mindre delar beroende på vilka rollpersonerna är.
Är man en kung så kan man själv ta besluten för bemöta en röd lad med fientliga arméer men rollpersonerna måste kanske delar upp denna i flera gula eller till och med gröna lappar.
Det kanske är bäst att låta 1 röd = 2 gula = 4 gröna så att man kan ersätta en lapp med någon av lapparna i de andra två färgerna.

Men jag gillar idén att dela upp en stor uppgift (röd) på mindre uppgifter (gröna). Detta gör att spelledaren kan bestäma den övergripande uppgiften men spelarna de specifika deluppgifterna.
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Om man använder post-it-lappar så kan man skriva en överraskning på baksidan och sedan vika och klistra ihop lappen. Spelarna får inte vika upp lappen förrän de tar sig an utmaningen. Till varje utmaning hör en överraskning.

När spelarna viker upp lappen med att texten "Fiendearmé tågar mot staden" så får de också ett meddelande om att fienden har smugglat in "3 krigare i staden som planerar ett attentat mot stadens högsta ledning" eller "Ett högt befäl som har hoppat av från fienden ryktas ha sökt sin tillflykt i Mörkskogen".
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
988
Location
Uppsala
Harry S;n133542 said:
Det kanske är bäst att låta 1 röd = 2 gula = 4 gröna så att man kan ersätta en lapp med någon av lapparna i de andra två färgerna.
Låter rimligt

Harry S;n133663 said:
Om man använder post-it-lappar så kan man skriva en överraskning på baksidan och sedan vika och klistra ihop lappen. Spelarna får inte vika upp lappen förrän de tar sig an utmaningen. Till varje utmaning hör en överraskning.
Det tycker jag låter nice och om spelarna delar upp denna så kanske spelledare igen får skriva dit överraskningar på varje
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,875
Location
Göteborg
Jag tycker att det här är ett intressant system. Det påminner lite om mitt första publicerade rollspel Oskrivna blad. Det spelet fungerade annorlunda, men man hade också "utmaningar" som man gav varandra genom att skriva upp dem på lappar. det viktiga där var att utmaningarna var kopplade till minst en rollpersons drivkrafter. Det kan kännas rätt torrt med den sjuke mannen sådär hux flux. Varför ska vi bry oss om honom? Men om en rollperson har starka familjeband och mannen är hennes farbror? Eller om någon har svurit att bekämpa sjukdomsdemonen och mannen är smittad av denne? Eller om någon är desperat efter pengar och mannen är rik? Då blir man genast mer engagerad.
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Genesis;n133684 said:
Jag tycker att det här är ett intressant system. Det påminner lite om mitt första publicerade rollspel Oskrivna blad. Det spelet fungerade annorlunda, men man hade också "utmaningar" som man gav varandra genom att skriva upp dem på lappar. det viktiga där var att utmaningarna var kopplade till minst en rollpersons drivkrafter. Det kan kännas rätt torrt med den sjuke mannen sådär hux flux. Varför ska vi bry oss om honom? Men om en rollperson har starka familjeband och mannen är hennes farbror? Eller om någon har svurit att bekämpa sjukdomsdemonen och mannen är smittad av denne? Eller om någon är desperat efter pengar och mannen är rik? Då blir man genast mer engagerad.
Ja samma sak med staden. Om inte rollpersonerna har starka band till staden så kan de ju bara lösa situationen genom att fly fältet när fienden närmar sig. Det behöver nog finnas krokar att hänga upp utmaningarna på. Man kanske löser problemet med en relationskarta med rollpersonerna i mitten?

Rollperson 1 tillhör en stam som är lojal med den stam som ledarna i staden kommer i från. Rollperson har en syster som är trolovad med den högste ledaren i staden.

Rollperson 2 är en barmhärtig samarit som har som mål att bygga upp ett socialt trygghetssystem i staden.

Rollperson 3 är läkare och halvbror till Rollperson 1.
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Genesis;n133684 said:
Det kan kännas rätt torrt med den sjuke mannen sådär hux flux. Varför ska vi bry oss om honom?
De behöver de egentligen inte men oavsett om de hjälper honom eller inte så blir det en konsekvens. Struntar de i honom så är det någon annan som hjälper honom senare och det visar sig att han har en relation till den högste ledaren i staden. Det blir problem för rollpersonerna när han berättar att rollpersonerna vägrade att hjälpa honom. Spelledaren skriver en ny utmaningslapp med texten "Ledaren erbjuds att gifta sig med en kvinna från en rivaliserande stam (det kanske tom var den sjuke mannens mål med att resa till staden?).". Om rollpersonerna istället hjälper mannen så är hans roll en annan i spelet och den nya utmaningen blir att "Den sjuke mannen har börjat smitta andra människor i staden".

Rollpersonerna behöver inte heller rädda staden från att hamna i fiendens händer men då får de leva med konsekvensen av en plundrad stad där många av kvinnorna har förts bort till fiendeterritoriet som sexslavar inklusive den trolovade kvinnan av samma stam som rollpersonen. Spelledaren berättar om plundringen och skriver en lapp med texten "En grupp fiendesoldater har lämnat staden för några dagar sedan med stadens kronjuveler och en grupp kidnappade kvinnor".

Utmaningarna bör ju skrivas så att spelarna uppfattar att det blir en negativ konsekvens om de inte tar sig an utmaningarna. Men de måste inte göra det (eftersom spelarna kanske inte tycker de låter som kul äventyr). Spelledaren bör då ersätta utmaningarna med nya genom att låta hotet klinga av eller inträffa. Oavsett vad spelledaren väljer så ersätts utmaningen förr eller senare med en ny.

Jag föreställer mig at utmaningarna är "erbjudanden om utmaningar". Rollpersonerna väljer om de vill ta sig an utmaningarna. Det är ett smörgåsbord av utmaningar. Spelledaren väljer vad som händer med de utmaningar som spelarna inte tar sig an. De kan ändra form mellan spelsessionerna. Hotnivån kan öka/sjunka.
 
Top