Nekromanti Didi & sånt igen..

Hjonas

Veteran
Joined
12 Oct 2000
Messages
128
Location
Örebro
Tänkte bara fråga om nån som vet om Didi & Björn har sett nån god sida hos rollspel över huvudtaget? Har inte läst
boken, men ändå, om man ser ur deras synvinkel så borde det ju ha något gott med sig, eller?

[ Excutioner - Slayer of the light. Desecrator, Violator, Devastator - Messenger of Death ]
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Undra om man skall börja forska i om Sadam Hussein, Adolf Hitler och liknande diktatorer var/är rollspelare?

Riddaren


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Ur Libris databas hos Kungliga Biblioteket i Stockholm finns den åtminstone på dessa bibliotek:

Denna titel finns vid följande bibliotek:

Bo Borås stadsbibliotek
Placering: Uppgift saknas

Båst Båstads kommunbibliotek
Placering: Uppgift saknas

G Göteborgs universitetsbibliotek, Centralbibl
Placering: 97/1170

Gp Göteborgs univ bibl, Pedagogiska biblioteket
Placering: Rd

H Stockholms universitetsbibliotek
Placering: PLAN 5 SAM 6.852 (ex. 1)

Ha Halmstads bibliotek/Länsbibliotek Halland
Placering: Uppgift saknas

Hdf Högskolan Dalarna, Biblioteket i Falun
Placering: R

Hib Högskolan i Borås, Biblioteket
Placering: Rd

Hjh Stockholms univ bibl, JMK, Biblioteket
Placering: JOURNH Oabkba (ex. 1)

Hkrk Blekinge tekniska högskola
Placering: Oab

Hä Länsbiblioteket i Västernorrland
Placering: Uppgift saknas

Kd Karlstads universitet, universitetsbiblioteket
Placering: R

L Lunds universitetsbibliotek
Placering: 0100 b97/ 3530

Ld Lunds stadsbibliotek
Placering: Uppgift saknas

Li Linköpings universitetsbibliotek
Placering: HB rd
CNB ; CNB

Lå Luleå universitetsbibliotek
Placering: Rd

Mhh Mitthögskolans bibliotek, Härnösand
Placering: Rd

Mö Malmö stadsbibliotek
Placering: Uppgift saknas

P Psykologisk-pedagogiska bibl, Stockholms univ.
Placering: 97:213

Q Umeå universitetsbibliotek
Placering: 97-8061

R Riksdagsbiblioteket
Placering: 97 1071

S Kungl. biblioteket
Placering: Sv97 3406

U Uppsala universitetsbibliotek
Placering: 1997 R 11

Ulä Uppsala univ bibl, ILU-biblioteket
Placering: ILU Rd

Um Umeå stadsbibliotek/Lånecentral
Placering: Uppgift saknas

Äsb Ängelholms bibliotek
Placering: Uppgift saknas

Ö Örebro universitetsbibliotek
Placering: Rd Örnstedt


Riddaren


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Oj oj oj...

Klart dom var! Själv så har jag personligen frågat Mao Zedong om han spelade rollspel, och det gjorde han! Han hade också en specialutgåva av Eon! Översatt endast för honom! Och jag har hört att han, före detta ledaren för Röda Baskrarna också spelar rollspel!

Robban

<A HREF="http://go.to/Facklan" target="_new">http://go.to/Facklan</A>
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
En mörk oktoberkväll...

SL: Ok killar, förra gången slutade vi framför det där skumma rummet i Helvetesfortet, mitt i Nidland. Ni står alla tre nu utanför dörren och...

HITLER: Schnitzel! Jag drar mitt ur-tyska tvåhandssvärd och spänner på mig rustningen.

SADDAM: Lägg av, du pajade ju läderharnesket när du såg att det stod "Made in China" inuti.

MAO: (mummel mummel)

SL: Det stämmer faktiskt. Ledsen Hitler, rustningen ligger i spillror längre bort.

SADDAM: ...men du var snygg i läder...

MAO: Vadå tvåhandssvärd föressten? Vad har du i styrka egentligen Hitler, du är ju bara en vanlig anka?!

HITLER: Skitsnack! Jag är arier-anka.

SADDAM: Kan inte minnas att jag sett dem i regelboken...

HITLER: Det är en ras jag har hittat på själv. Dom är högvuxna, blonda och har blåa ögon. För tusentals år sedan invaderade dom över stäpperna, innan dom beblandade sina ägg med andra raser och lägre avarter då svarta och bruna ankor bildades. Dom har +10 på alla grundegenkaper. Dessutom så...

MAO och SADDAM: Sådär får du inte göra!

HITLER: Skall ni säga! Mao är ju en stor jävla myra!

MAO: Jag har uppnått en utopi för arbetarklassen, bara så du vet! Min rollperson har en hel stack som han är en del av, där alla arbetar solidariskt och strävar mot ett högre mål. Min ras finns iallefall i regelboken, mustaschpelle!

HITLER: Men ni är ju myror!

MAO: Var inte så förbannat petig!

SL: OK killar, skärp er nu, vi har ju sagt att vi inte skall diskutera politik under spelmötena. Saddam, vad gör du?

SADDAM: Jag börjar med att tända eld på de Nidländska oljekällorna med en ELD E100. Sedan lägger jag VX-GAS I PRESIDENTPALATS E36 på hela Vicotniks kungadöme... (slår tärningar) Yes!

SL: Rökpelare skymmer solen när horisonten täcks av sot från de brinnande oljekällorna. Plötsligt ser ni alla hur FN-inspektörer kommer gående genom gångarna i den onda byggnaden. En av dem får syn på er. "Hur var det här då?" frågar han med myndig röst.

SADDAM: Han sprang åt det hållet (pekar).

SL: "Jaha ja. Jaja, ser ni Vicotnik så kan ni väl be honom att infinna sig för en krigsbrottsrättegång i Pendon. Föressten... har inte jag sett er förut?"

HITLER och MAO: ...

SADDAM: Eh, nej nej, det rör sig om ett missförstånd...

SL: "Vänta nu... turbanen, mustaschen, kamelen... var inte du den där killen som lade VX-GAS I PRESIDENTPALATS härom året i den där lilla hålan i Soluna?"

SADDAM: Kom igen nu grabben, det var min dubbelgångare fattar du väl. Du vet säkert vem jag menar, han brukar vara ute och simma ibland...

HITLER: Det var han. Ta honom.

SADDAM: Vad fan säger du?!

SL: "Joo, nog var det du allt! Grabbar! (ropar över axeln) Vi har en diktator här!" Saddam, han tar tag i dig och håller fast dig.

HITLER och MAO: Vi springer iväg när han hämtar sina polare.

SADDAM: Vad falls?! Släpp mig! Vart ska ni! SVIKARE! Aaargh!

SL: Saddam, du får gå ut en stund.

(SADDAM drämmer armémössan i bordet och lämnar tyst rummet)

SL: Jaha killar... ni har gömt er bakom en djup alkov och ligger och trycker i mörkret medan ni hör hur FN-inspektörerna släpar bort Saddam. Vad gör ni?

MAO: Varför gjorde du sådär?

HITLER: Jag gillade aldrig killen. För feg. För svag. Vågade aldrig ta tag i utlandsfrågorna. Dessutom var han säkert gay.

MAO: ...

HITLER: Vad är det med dig? Varför är du så tyst?

MAO: ...är det inte väldigt...trångt och varmt här i alkoven?

HITLER: Gha! Vad gör du? Håll dig på din kant!

MAO: Men Adolf, du förstår inte...

HITLER: Åjo, nu fattar jag allt vad dom menade med din "lilla röda"... fy fan! SL, jag hoppar ut ur gömstället.

SL: Hitler, du kommer ut i korridoren igen och får plötsligt syn på (konstpaus) ...Vicotnik! Dödens härald, ondskans tjänare! Altors död, Elden som Förgör! Den gestalt, den myt som har format profetior och sett otaliga civilisationer komma och gå under sitt gåtfulla liv, det väsen av ondska för vilket människors liv ter sig så som maskar i jorden! VICOTNIK!

HITLER: Jaså där är du din lille kanalje.

SL: "Fan."

HITLER: Det var på tiden att vi fick ett samtal. Jag hade tänkt stämma dig först, men jag föredrar en mer personlig approach. Nu, för det första...

SL: (höjer händerna) "Jag vet, jag vet... jag snodde hela konceptet... lägren, armén, grundtanken, till och med hur jag planerade hela eländet."

HITLER: Bannemig på tiden att du erkänner. Du är en sån förbannad lamer...

MAO: STOPP!

HITLER: Va? Är du kvar?

SL: "Vem är dedär?"

MAO: Hur schysst är detta då? Bara för att jag låtsades ha en solidarisk, rättvis grundtanke bakom hela _mitt_ elände behöver jag inte få minuspoäng! Du är minst lika inspirerad av mig och mina myrkolonier eller hur? Erkänn!

SL: "Tja... jo, det där med Himmelska Fridens Torg var rätt snyggt... men jag vet inte... du är lite tam nu för tiden."

MAO: Tam? TAM? Jag är ju för fan den enda riktiga diktatorn som skapat något som består! Och dedär med demokratisering är bara på låtsas alltså, jag håller på med en fet comeback.

HITLER: Myran bluffar.

SL: "Ärligt talat så har jag plockat lite från er allihopa. Eran ras är rolig på det sättet att den aldrig lär sig något och fortfarande är samma kötthög som för 10,000 år sedan..."

HITLER: Det där är inte sant! Dö! Jag hugger honom med mitt ur-tyska tvåhandssvärd! (slår) Ha!

SL: (slår) Den lille mannen glider vigt åt sidan och blixtar sprutar ur hans händer... (slår) Aj då! (slår) Du kan stryka 78 KP, Hitler. Oj, dog du? Jaja, hejdå!

(HITLER tar en giftampull varefter han skjuter sig i huvudet och lämnar rummet)

MAO: ...eh...eh...eh...

SL: "Nyktra till nu för tusan. Du och jag har en hel del att ta itu med. Jag hade tänkt göda fascism i Sydamerika ett tag med hjälp av USA, vilket öppnar en lucka för oss att komma in med lite härlig utrensande ond-kommunism, typ som den där killen... vad hette han..."

MAO: Stalin?

SL: "Ja, just det..."

(Dom två vännerna försvinner i solnedgången...)

-Gaxar, trött och uttråkad /images/icons/cool.gif
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Rubin spelar Allan

Apropå ingenting:
Har ni tänkt på att den första som faller offer för den galne seriemördaren i filmen "i samlarens spår" ("bone collector") heter Alan Rubin... oh sweet irony
 

Hjonas

Veteran
Joined
12 Oct 2000
Messages
128
Location
Örebro
Re: Rubin spelar Allan

*GARVA*. Ja, tur att han inte var rollspelare bara.. :gremsmile:.. mördaren that is. Förresten, vad har hänt med allan?

[ Excutioner - Slayer of the light. Desecrator, Violator, Devastator - Messenger of Death ]
 

Hjonas

Veteran
Joined
12 Oct 2000
Messages
128
Location
Örebro
Re: En mörk oktoberkväll...

Grymm juh!. Klart värt att publicera nånstans förutom här! :gremsmile: *Garvade hårt*


[ Excutioner - Slayer of the light. Desecrator, Violator, Devastator - Messenger of Death ]
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Rubin spelar Allan

<I>Förresten, vad har hänt med allan?</I>

Han insåg att det här med att korståga mot rollspel inte var världens smartaste grej, och la av (han var knäpp, men inte lika knäpp som Piff&Puff - och det var ändå mest Kult han var ute efter). Han syntes till i Metro för ett tag sen, där han skrev ett debattinlägg om knarkhandeln i svenska fängelser.

--
Åke
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ariska ankor äger!

...låter som en ramsa ju...

Ondska är svaghet -Var stark.
Krigaren Arvidos' motto.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Rubin spelar Allan

För några år sedan så var han ute efter hårdrockens "hemska" skivomslag... Det var väl kring 97 eller nåt.

/Azagthoth
 
Top