Did the Swedish RPG scene change from the 80s to now?

Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Räknas "Kopparhavskampanjen" som presenterades i en Sinkadus som en metaplot?
Den minns jag faktiskt inte alls! Har nog sålt det numret (och hälften av min rollspelssamling) eftersom jag bor så litet numera.

Jag minns däremot de två Ereb Altor-kartorna i Sinkadus. Först den som var väldigt lik vår värld (som många verkar ha ogillat just därför) och sedan den som blev kanon. Publicerades Kopparhavskampanjen i något av dessa nummer?
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Jag hade nog räknat i varje fall Konflux-svten dit. Den knyter trots allt an till världsbeskrivningen i Ereb Altor. Samma sak gäller på sätt och vis även Den nidländska reningen, som bygger på en konflikt från Ereb Altor-boxen.

Men en som verkligen tillåts påverka geöa spelet och spelvärldens utveckling kommer väl först med MUA. Har inte koll på 90-talsspelen dock. Har Eon, Mutant Chronicles, Gondica eller Chronopia något sådant?
Men White Wolf marknadsförde väl sina metaplotter som just metaplotter, eller? Jag tänker alltså att en metaplot är mer ett verktyg (och en USP) än en litterärt skriven backstory. Även om skillnaden i just de exempel du nämner verkligen är hårfin och kan ifrågasättas. I MUA är backstoryn verkligen bärande och omfattande, men jag tror aldrig att skaparna har kallat den metaplot.

Metaplot är ju för övrigt ett något knepigt begrepp. Jag hade inte formulerat definitionen som Wikipedia gör, utan lagt till att det bör finnas bärande hemligheter som endast SL känner till. Som vanligt är det bra att verkligen kolla upp hur ett begrepp definieras. Det blir lätt missförstånd när man inte vet om man talar om samma sak (men tror att man gör det) Wikipedia måste ju inte vara begreppskanon heller.

 
Last edited:

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,696
Location
Värnhem, Malmö
Metaplot finns väl i flera "nivåer":
(1) En kampanj som ändrar något betydelsefullt i världen.
(2) En övergripande hemlighet eller bakgrund som ligger till grund för större delen av världsbeskrivningen.
(3) Som ovan, men den avslöjas också mer och mer i och med utgivningen av böcker.
(4) En "levande värld", där spelvärlden avancerar för varje modul som släpps.

Nittiotalsmetaplot i sin mest utpräglade form är ju nivå fyra i listan ovan. Där kan man till exempel titta på Vampire: the Masquerade, Legend of the Five Rings och Seventh Sea som exempel på detta. Denna typ av metaplottskrivande blev med tiden rätt ökänd, eftersom den innebar att man i praktiken var "låst" till att alla händelser utspelade sig på det vis som det stod i böckerna för att framtida böcker skulle stämma, något som kunde inverka menligt på den egna kampanjen. Legend of the Five Rings lät till exempel mycket av kampanjvärldens utveckling styras av hur det gick i de officiella kortspelsturneringarna.

I en lösare bemärkelse skulle jag säga att till exempel RuneQuest har en tydlig metaplot, där de framtida hjältekrigen är utplanerade i hundra år framöver. Därmed föregriper spelet Vampire med råge. Däremot är det inte något som påverkar modulutgivningen, så man är mindre bunden till denna plan för att kunna använda spelmaterialet.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Metaplot finns väl i flera "nivåer":
(1) En kampanj som ändrar något betydelsefullt i världen.
(2) En övergripande hemlighet eller bakgrund som ligger till grund för större delen av världsbeskrivningen.
(3) Som ovan, men den avslöjas också mer och mer i och med utgivningen av böcker.
(4) En "levande värld", där spelvärlden avancerar för varje modul som släpps.

Nittiotalsmetaplot i sin mest utpräglade form är ju nivå fyra i listan ovan. Där kan man till exempel titta på Vampire: the Masquerade, Legend of the Five Rings och Seventh Sea som exempel på detta. Denna typ av metaplottskrivande blev med tiden rätt ökänd, eftersom den innebar att man i praktiken var "låst" till att alla händelser utspelade sig på det vis som det stod i böckerna för att framtida böcker skulle stämma, något som kunde inverka menligt på den egna kampanjen. Legend of the Five Rings lät till exempel mycket av kampanjvärldens utveckling styras av hur det gick i de officiella kortspelsturneringarna.

I en lösare bemärkelse skulle jag säga att till exempel RuneQuest har en tydlig metaplot, där de framtida hjältekrigen är utplanerade i hundra år framöver. Därmed föregriper spelet Vampire med råge. Däremot är det inte något som påverkar modulutgivningen, så man är mindre bunden till denna plan för att kunna använda spelmaterialet.
Ja, ungefär så hade jag också definierat metaplotter. Samtidigt vet jag inte riktigt på vilken grund jag gör det (mer än ”det brukar väl se ut så”). Varifrån hämtar du din definition?

Jag håller för övrigt med om att det är en risk att låsa fast världen för mycket vid vissa kommande händelser.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Var det inte den i Kopparhavets kapare?
Jag tänker alltså på den megakampanj som presenterades i någon Sinkadus som kretsade runt jakten på de två uppsättningarna kronjuveler - en god och en ond.

I KK fanns sedan även en kampanjide för det feliciska piratkriget. Inser att Kopparhavskampanjen kanske snarare är ett bra namn på den
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
Jag tror inte man kan kalla Hjältarnas Tid "Straight Up BRP" utan att tumma lite för mycket på definitionen. Det finns absolut ett starkt arv, även uttalat. Men det är ett spel som på många sätt bygger på den utveckling som skett sedan 2005. Samma sak gäller Kopparhavets hjältar. Spelen förhåller sig till DoD/BRP på samma sätt som OSR-spelen förhåller sig till gamla D&D.
Oh yeah, I didn't mean to imply that you guys ripped anything off :) More that those are games that explicitly acknowledge their influence from BRP, compared to something like Symbaroum where its there but not really brought to the fore. I hope that makes sense?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,024
Location
Ereb Altor
Oh yeah, I didn't mean to imply that you guys ripped anything off :) More that those are games that explicitly acknowledge their influence from BRP, compared to something like Symbaroum where its there but not really brought to the fore. I hope that makes sense?
Ingen fara! Uppfattade det inte som kritik :)

Jämförelsen Symbaroum och Kopparhavets hjältar är väldigt intressant f.ö. Det är spel som tagit ungefär samma väg, och har samma arv, men landat i väldigt olika resultat.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Jag tänker alltså på den megakampanj som presenterades i någon Sinkadus som kretsade runt jakten på de två uppsättningarna kronjuveler - en god och en ond.
Aha, den minns jag. man skulle använda en uppsättning artefakter från Monster och män eller hur? Men hette den alltså så, det minns jag inte alls.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Aha, den minns jag. man skulle använda en uppsättning artefakter från Monster och män eller hur? Men hette den alltså så, det minns jag inte alls.
Nej, du har nog rätt. Artikeln är i Sinkadus 23 (1990) och heter Fornrikets härskare
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
Svensk rollspelsscen följde typ samma utveckling som internationellt men med vissa undantag.
Det som verkligen skiljer ut den svenska rollspelsscenen historiskt sett var väl att D&D - utom de allra första åren - inte intog någon dominerande roll, egentligen väl inte förrän 3E kommit ut.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,089
Nej, du har nog rätt. Artikeln är i Sinkadus 23 (1990) och heter Fornrikets härskare
Det hade kunnat vara en metaplot, om de sagt ”så här blir det officiellt” snarare än ”det här är något du skulle kunna göra”.

En del saker i 5K får betraktas som metaplott - de händer, officiellt, och rollpersonerna kan inte göra något åt det - men det är först i Oraklets Fyra Ögon som det verkligen syns, och även då är mycket av vad som händer inte hugget i sten.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,089
I en lösare bemärkelse skulle jag säga att till exempel RuneQuest har en tydlig metaplot, där de framtida hjältekrigen är utplanerade i hundra år framöver. Därmed föregriper spelet Vampire med råge. Däremot är det inte något som påverkar modulutgivningen, så man är mindre bunden till denna plan för att kunna använda spelmaterialet.
Så är det absolut, och efter många årtionden är den kampanjen under produktion och lär komma om några år. Det blir intressant att se hur mycket frihet rollpersonerna får att ändra på saker - konceptet verkar vara litet som i Pendragon (tGPC är en explicit influens), att man spelar andrafiol till de riktigt tunga Namnen och vissa saker helt enkelt händer, men att man kan delta i dem och påverka vissa utfall, eller visa sig vara de som gjorde att det blev som det ändå blev.

GDW var väl tidiga på metaplott, också? Traveller fick en tidigt, och T2000 får väl betraktas som metaplottig?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Det hade kunnat vara en metaplot, om de sagt ”så här blir det officiellt” snarare än ”det här är något du skulle kunna göra”.

En del saker i 5K får betraktas som metaplott - de händer, officiellt, och rollpersonerna kan inte göra något åt det - men det är först i Oraklets Fyra Ögon som det verkligen syns, och även då är mycket av vad som händer inte hugget i sten.
Hmmm, nu blir det ju en definitionsfråga, men definitionen är tänkvärd. Om metaplotten måste vara officiell (och påverka produktlinjen) blir den inte isf rälsad eller inbjuder till rälsning.

Då förstår jag de som inte är så sugna på metaplott. Jag är mycket mer intresserad av upplägg som liknar Fornrikets härskare där spelgruppen själv uppmuntras använda olika äventyr och kampanjer för att skapa en större metakampanj.
 
Top