Did the Swedish RPG scene change from the 80s to now?

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
The answer is of course "yes" since nothing remains the same for 40 years, but in what ways would you say things changed? Conversely what did not change?

I am thinking in terms of what published scenarios look like, what the "typical" gaming style is like, convention games etc.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Fantasy was dominant then and still is. However, in the 80s there was just one Swedish game (DoD) that had to be adapted to suit each gaming groups preferences. Now there are many Swedish fantasy games to choose from and they offer different gaming experiences (Eon, Mörk borg, Sagospelet Äventyr, Svärdets sång, Symbaroum ...).
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
The answer is of course "yes" since nothing remains the same for 40 years, but in what ways would you say things changed? Conversely what did not change?

I am thinking in terms of what published scenarios look like, what the "typical" gaming style is like, convention games etc.
Svensk rollspelsscen följde typ samma utveckling som internationellt men med vissa undantag.

BRP-ish spel dominerade fram t.o.m Mutant: UA. Efter det började det luckras upp.

På 90-talet fanns även två andra starka strömningar - Friform och Realistisk Simualtionism. Det senare kunde ibland, med halvdant resultat, kombineras med BRP.

Forge och OSR kom att påverka svenska spel starkt efter ca 2010.
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
Though arguably BRP still casts a heavy shadow.

Theres still straight up BRP like Kopparhavet and HT, Trudvang and Symbaroum are both D20 roll unders with parrying, Saga seems to be very "post BRP", Eon still has its roots there even if its a bit more distant these days and while Svärdets sång isnt mechanically BRP, it certainly aims for a lot of the vibe with the art.

Im sure Im forgetting some :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,914
Location
Ludvika
BRP är ju ganska start internationellt också även idag. Men precis som i Sverige långt ifrån lika dominerande som det en gång var. En gång i tiden kändes det som att 9 av 10 rollspel var antingen BRP eller D20, eller åtminstånde var väldigt närliggande något av dem. Nu för tiden verkar det finnas mycket större variation.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Though arguably BRP still casts a heavy shadow.

Theres still straight up BRP like Kopparhavet and HT, Trudvang and Symbaroum are both D20 roll unders with parrying, Saga seems to be very "post BRP", Eon still has its roots there even if its a bit more distant these days and while Svärdets sång isnt mechanically BRP, it certainly aims for a lot of the vibe with the art.

Im sure Im forgetting some :)
Jag tror inte man kan kalla Hjältarnas Tid "Straight Up BRP" utan att tumma lite för mycket på definitionen. Det finns absolut ett starkt arv, även uttalat. Men det är ett spel som på många sätt bygger på den utveckling som skett sedan 2005. Samma sak gäller Kopparhavets hjältar. Spelen förhåller sig till DoD/BRP på samma sätt som OSR-spelen förhåller sig till gamla D&D.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Ok, two games then, but I think my point is still valid. :)
Maybe a third? Khelataar. Which was late 80s.

American and English games has been a part of many peoples gaming here. AD&D, RuneQuest, Vampire and so on. I've been lucky enough to play actively since 1986 and people have come and gone during that time. A lot of things seem to be the same in the mainstream of the hobby. From my point of view nothing has changed in a specific way here compared to the US for example. The exception being conventions which seem to have become fewer and having fewer rpg adventures to choose from.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
80 talet dominerades av fantasy och brp , 90-talet av vampyrer och whitewolf . 2000-talet började indieflummandets tid
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Yes, but due to its style I perceive it as a 90s game. One could also argue that Kelataar didn't have much impact on the Swedish RPG scene.
Khelataar var realistisk culture gaming, precis som Eon senare. Så det släktskapet finns iaf.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Khelataar var realistisk culture gaming, precis som Eon senare. Så det släktskapet finns iaf.
Sant. Undrar om Khelataar faktiskt influerade Eon eller om det bara råkar vara två spel med samma inriktning? :unsure:
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
När jag funderar har jag svårt att peka ut någon trend eller förändring som framstår som särskiljande för Sverige jämfört med de internationella när de kommer till spelstil och teman. (Om man inte går in på väldigt mjuka värden som gruppdynamik etc men det är knappast utmärkande för specifikt rollspel.)

Däremot tycker jag det finns drag i hur man gör rollspel. Till exempel är mitt intryck att svenska spel har väldigt hög lägstanivå på de äventyr som ges ut. De är ofta välskrivna, välstrukturerade, trovärdiga och diversifierade i hur man kan ta sig an dem. Här finns nog ett svenskt arv som utvecklats kring vad som är en godtagbar nivå att ligga på.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,411
Location
Nirvana
När publicerades den första metaplotten i ett svenskt rollspel? Jag är väl medveten om att det ganska tidigt fanns moduler med väl utbyggda bakgrundshistorier (exempelvis Femte konfluxen och Barbia), men det jag uppfatrar som metaplotter är snarare sådant som White Wolf skapade. Det förlaget startades 1991 (enligt Wikipedia), så jag tänker att det kan betraktas som början på rollspelens 90-tal. Förlaget förefaller snabbt ha blivit viktigt och stort i branschen. Personligen har jag en stor kunskapslucka vad gäller 90-talets rollspel; jag spelade inte alls rollspel under det årtiondet utan ägnade mig åt studier och annat kreativt.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,437
När publicerades den första metaplotten i ett svenskt rollspel? Jag är väl medveten om att det ganska tidigt fanns moduler med väl utbyggda bakgrundshistorier (exempelvis Femte konfluxen och Barbia), men det jag uppfatrar som metaplotter är snarare sådant som White Wolf skapade. Det förlaget startades 1991 (enligt Wikipedia), så jag tänker att det kan betraktas som början på rollspelens 90-tal. Förlaget förefaller snabbt ha blivit viktigt och stort i branschen. Personligen har jag en stor kunskapslucka vad gäller 90-talets rollspel; jag spelade inte alls rollspel under det årtiondet utan ägnade mig åt studier och annat kreativt.
Räknas "Kopparhavskampanjen" som presenterades i en Sinkadus som en metaplot?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
När publicerades den första metaplotten i ett svenskt rollspel? Jag är väl medveten om att det ganska tidigt fanns moduler med väl utbyggda bakgrundshistorier (exempelvis Femte konfluxen och Barbia), men det jag uppfatrar som metaplotter är snarare sådant som White Wolf skapade. Det förlaget startades 1991 (enligt Wikipedia), så jag tänker att det kan betraktas som början på rollspelens 90-tal. Förlaget förefaller snabbt ha blivit viktigt och stort i branschen. Personligen har jag en stor kunskapslucka vad gäller 90-talets rollspel; jag spelade inte alls rollspel under det årtiondet utan ägnade mig åt studier och annat kreativt.
Jag hade nog räknat i varje fall Konflux-sviten dit. Den knyter trots allt an till världsbeskrivningen i Ereb Altor. Samma sak gäller på sätt och vis även Den nidländska reningen, som bygger på en konflikt från Ereb Altor-boxen.

Men en som verkligen tillåts påverka hela spelet och spelvärldens utveckling kommer väl först med MUA. Har inte koll på 90-talsspelen dock. Har Eon, Mutant Chronicles, Gondica eller Chronopia något sådant?
 
Last edited:
Top