Nekromanti det värsta ni vet, som är löjligt..

Magnamund

Warrior
Joined
29 Jan 2015
Messages
398
Rhodryn;n159523 said:
*kommer tolka trådens namn lite annorlunda*

Jag har verkligen en orimlig mängd hat och illvilja till Dansbands musik, och Country (and Western, och andra typer av musik som ligger väldigt nära till det) också för den delen. Jag blir bara så himla... trött... och ögonhimlig (skapade jag precis ett nytt ord? XD ), tungt suckande, och huvudskakande i en ren ovilja till att behöva höra på de hemskheterna utav musik... ibland kryper det till och med i min kropp så mycket som jag vill undfly den typen av musik. XD

Jag skulle hellre lyssna på folk som drog sina naglar över en sån där griffeltavla! Än att behöva lyssna på dansbands och country (etc) musik. Och jag tenderar att rysa rätt rejält, ha kalla kårar, och nack- och arm-hår som ibland reser sig när någon gör sådant med griffel tavlor... och alla de dåliga typerna av de sakerna (för rysningar, kalla kårar, och hår-resning etc kan ju ibland hända pga bra grejer)... XD

Sen den biten med "som är löjligt"... i detta fallet handlar det inte om att jag tycker det är löjligt att jag ogillar den typen av musik så pass mycket... jag tycker helt enkelt att den musiken är oerhört löjlig... så där av att jag känner att jag kan posta om detta i denna tråden. :wink:
Jag är inget fan av dansbandsmusik heller. Som barn och tonåring tvingades jag genomlida dagar, kvällar och nätter av frekvent spelande av detta oljud, på hög volym och ofta i samband med ett stadigt supande, bråkande och polisbesök. Fantastiska minnen....
 

charl

Veteran
Joined
10 Jul 2015
Messages
104
Räknas telefonförsäljare? Tvivlar på att jag behöver motivera svaret vidare.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
charl;n159835 said:
Räknas telefonförsäljare? Tvivlar på att jag behöver motivera svaret vidare.
Nä, det är en naturlig instinkt. Till och med telefonförsäljare hatar telefonförsäljare.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Särskrivningar... Löjligt kanske men jag har svårt för dem. Kanske de beror på användandet av mobiltelefoner som gärna delar av ord per automatik. I annat fall borde svenska ungdomar skriva obligatorisk uppsats om Skrivihop.nu på svenskaundervisningen.
 

Magnamund

Warrior
Joined
29 Jan 2015
Messages
398
PAX;n159844 said:
Särskrivningar... Löjligt kanske men jag har svårt för dem. Kanske de beror på användandet av mobiltelefoner som gärna delar av ord per automatik. I annat fall borde svenska ungdomar skriva obligatorisk uppsats om Skrivihop.nu på svenskaundervisningen.
Sär skrivningar som är så vackert. ???? Kompisar som envisas med att skriva hämsk eller läm istället för hemsk lem är också föremål för irritation. Liksom såna som måste kommentera allt möjligt (som jag själv). ????
 

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
352
Emojis. Vi har haft en fantastisk kultur på internet i evig tid där vi skapar abstraktioner av känslor, föremål och koncept, och så kommer ni och bara bajsar på det med era jävla bananer och hjärtan. Helvete.
 

Magnamund

Warrior
Joined
29 Jan 2015
Messages
398
Skarpskytten;n159963 said:
Inte alls löjligt.

Varje gång någon särskriver dör lite av det svenska språket.
Varje gång något sär skriver, dör svenska språket. ????
????
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Rhodryn;n159523 said:
*kommer tolka trådens namn lite annorlunda*

Jag har verkligen en orimlig mängd hat och illvilja till Dansbands musik, och Country (and Western, och andra typer av musik som ligger väldigt nära till det) också för den delen.
Alltså, det finns bra country. Inte mycket, men...
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Jocke;n159802 said:
Men Country är ju typ den... fjärde eller femte bästa genren ju!
Är det både tåg-contruy som Johnny Cash, fin-country som Kacey Musgraves, ut-i-skogen-country som The Hansome Family och Douchebag-Country som Toby Kieth som är problemet?

Dansband däremot, det köper jag.
Just nu har jag lite svårt att kolla upp grejs och lyssna på dina förslag... pga att jag körde slut på mitt internet för en 12 dagar sedan och har levt på en gammal "legacy" usb internet abonemang grej där det faktiskt finns en "fortsätt surfa vidare på reducerad hastighet" grej på den... tyvärr så är den hastigheten 20kb/sekunden = omöjligt att kolla videos/lyssna på musik via den på ett användbart sätt (tog en 5 minuter för mig att försöka lyssna på en 10-20 sekunder i mitten av den videon som Staffan föreslog). Så jag får återkomma om just dina förslag om... *tittar på datorns kalender*... 3 dagar... när jag får tillbaka min fulla tillgång till de 160 gigen internet som jag har att använda per månad (kan låta som mycket... men för mitt användande är det inte det... körde slut på de första 100 gigen, från legacy abonnemanget, på 3 dagar denna månaden). XD

Så det bästa jag kan väl göra just nu är väl att försöka ge en ide om vad jag generelt vet inte funkar för mig med Country, och liknande. Mitt ogillande av den typen av musik kan handla om det röstmässiga eller det instrumentala, eventuellt båda två tillsammans för den delen så klart. Texterna kan väl ha betydelse också... men det är ovanligt igengligen, för jag lyssnar inte på musik för texternas skull (inte ens med mina favorit typer av musik), utan jag lyssnar på musik för hur de låters skull (kan väl påpeka att jag har aldrig varit bra på att komma ihåg texter till låtar, och i dagsläget så kan jag nog bara texterna någerlunda till två låtar, de två låtar som jag brukar tänka på när jag försöker jaga bort andra låtar som satt sig i skallen på mig).

I alla fall... I grunden så kan jag väl säga att där är en typ av... gnällighet (kan jag nog kalla det)... i denna typen av musik som jag starkt ogillar. Och som sagt så kan det gälla både röstmässigt och instrumentalt (kallar det för R/I hädanefter). Där är en typ av "svajande" i hur det R/I-mässiga låter också som jag inte gillar. Kan nog också säga att, åtminstone om det instrumentala, så är där en "twang" (utalad med kraftig sydstatar dialekt) i specielt gitarrspelandet som jag kan stör mig på rejält. Så helt enkelt, en typ av "gnällighet" som sagt, som stör mig oerhört mycket.

Jag är en person som, när det gäller musik, är oerhört petig med vad jag gillar. Det måste låta rätt för mina öron. Och inte bara en aspekt av det heller... utan både det röstmässiga, och det instrumentalla, måste "låta bra" för mina öron. Jag kan stå ut med vissa "fel" i musiken, så länge som resten av låten kraftigt väger upp det/de där felet/felen med låten. Detta betyder också att jag har en tendens till att föredra studio album framför live framträdanden, även med artister som jag gillar, för att ibland så låter deras live grejer "fel" för mig. Så, när det gäller just t.ex "Country", i generella termer, eller dansbands musik (som plockar många av sina grunder från just country och liknande typ av musik, men med en twist), så låter allt mer eller mindre "fel" för mina öron. Där finns säkert någon låt här och där som jag gillar, där det faktiskt finns country element i dem, men i så fall är det extrema undantag, och så pass "dold" i allt annat som jag faktiskt gillar i musikväg, att jag inte ens hör "countryn" i det.

Jag är medveten om att en hel del av musiken som jag gillar möjligtvis vara delvis inspirerad av t.ex country, eller inspirerad av musik som var inspirerad av country... eller annan musik som jag inte är så förtjust i... att de kanske lånad från de stilarna med vissa grejer... men det effekterar bara mig om jag faktiskt hör det i musiken när jag lyssnar på det. Så även om jag kan indentifiera det i en låt, "den där biten kommer från country", så stör det inte mig så länge det inte "låter" som country. Vilket kan låta konstigt, att jag skulle kunna identifiera något som att det kommer ifrån country, men att det inte skulle låta som country för mig... inte ens jag kan förklara hur det skulle kunna hänga ihop där. XD Men det är en sån där grej... där det kvittar för mig vad inspirationerna var, att något i en låt faktiskt ÄR nästan ett för ett en kopia av något som jag inte gillar, etc... så länge det inte "låter som" det jag inte gillar, så är där inga problem för mig. Allt beror på hur det låter, låter det "rätt" så är där inga problem. Där finns t.ex musik som jag nog skulle kunna namnge som "gnällig", men som jag gillar ändå... t.ex det Finska bandet "HIM"... sångarens röst kan ju vara lite gnällig där beroende på låt... men det är inte samma typ av "gnällighet" som den jag pratar om i Country t.ex. HIM har varit, sedan sent 90-tal eller tidigt 00-tal, en av mina favorit band. XD

Där är till och med inom mina "grenar" av musik, som jag mest hänger i (divärse metal musik vilket är min huvudgren, men även t.ex hård rock, etc), där rent på papperet så borde kanske en viss grupp vara för mig, men när jag väl hör dem så känner jag bara "nope... not for me...", oavsätt hur liknande det än må vara med det som jag faktiskt gillar. Där är också en hel del musiker som jag gillar där jag har kollat upp den musik som de säger att de var inspirerad av, eller kollat upp musik som var inspirerad av de som jag gillade, där jag helt enkelt känt "nope... not for me... at all...". Och då kvittar det också hur pass omtyckt, erkänt, etc, som dessa inspirerande eller inspirerade grupperna än må vara... de skulle kunna kallas för "The quintessential band when it comes to [musik stil som jag gillar], this is the cream of the crop, the band that defines this type of music"... och jag skulle bara rycka på axlarna och säga "meh... inte min grej"... trots att det ligger inom mitt hjulspår.

Det är de där små skillnaderna i musiken som gör skillnad för mig. Ta t.ex gruppen Amon Amarth. De ligger någerlunda inom mitt hjulspår... där är mycket med deras musik som jag gillar... specielt tyngden och rytmen, och allt vad det nu än är. Jag har försökt ett flertal gånger unde de senaste 5+ något åren att verkligen bli ett fan av deras... där är visserligen ibland lite med deras instrumentala som jag inte gillar, specielt att de spelar för snabbt (tycker man blir av med topparna och dalarna i det instrumentala när man spelar för snabbt... Amon Amarth ligger och gungar nära "för mycket" gränsen för mig)... men jag kan stå ut med det hos Amon Amarth, för att de går inte över gränsen allt för ofta, och för att deras andra instrumentala delar är fortfarande riktigt bra. Det som jag däremot inte kan komma över, det som förstör deras låtar för mig, det som gör att Amon Amarth antagligen aldrig kommer vara för mig, oavsätt hur mycket jag försöker... är sångarens röst. Han har den där mullriga, vråliga, Death Metal-vanliga typen av stil... vilket tyvärr är en stil som jag har oerhört svårt med. Jag kan stå ut med mullrig och vrålig typ av röststil, till en viss gräns, men Amon Amarth har helt enkelt alldeles för mycket av det för mig (tror de kör med det till 100% av tiden... där 50% skulle nog ligga runt min absoluta max gräns för enstaka låtar (undantagen som bekräftar reglen), och för en grupp som helhet så måste de nog ligga som högst på en 10-20% av deras låtar som mest med den typen av röst stil).


Magnamund;n159814 said:
Jag är inget fan av dansbandsmusik heller. Som barn och tonåring tvingades jag genomlida dagar, kvällar och nätter av frekvent spelande av detta oljud, på hög volym och ofta i samband med ett stadigt supande, bråkande och polisbesök. Fantastiska minnen....
Heh... där har jag väl tur då, för så hade jag inte det. XD För mig var det mest ett... ogillande från första ögonkontakten... eller ja... öronkontakten. XD Lite släktingar, och farsan ibland, spelade det runt mig... men det var aldrig så ofta att det var något som jag känner skulle ha varit en konstant plåga under min uppväxt.

Det var helt enkelt bara så att så fort jag började bli lite mer medveten om musik och så, så ogillade jag det... och då talar vi back in the day när jag var en 5-6-7 år gammal eller så, och gillade "Diggiloo Diggiley", eller lite Carola låtar, och annat mög från den tiden... you know... the mid 80's (där är visserligen en hel del från 80-talet som jag faktiskt gillar så klart, så all is not lost där XD )... så glad att jag tog mig förbi den fasen rätt snabbt. XD

Hittade Queen runt ca 87-88 (tack vare filmen Highlander, vilket är en awesome film! :D ), och sen min riktiga start när jag hittade Metallica 1992 (ja... jag är en av de där som anser att Metallica var som bäst med det Svarta albumet)..., och sen tillslut runt ca 97, då jag hittade "min stil", när jag stötte på Marilyn Manson. :)


Staffan;n160115 said:
Alltså, det finns bra country. Inte mycket, men...
Får väl mest säga "agree to dissagree". XD

Det röstmässiga är väl... ok... det kan jag stå ut med... åtminstone baserat på de 10-20 sekunderna som jag lyckades klämma ur på 5 minuter (kraftig begränsat internet, som nämnts tidigare i meddelandet)... men jag hör definitivt det där gnälliga, twangiga, och svajiga i det instrumentalla, så det som jag inte gillar. Och det är som sagt tillräckligt för att förstöra en låt för mig. Om det varit tvärt om, ok instrumental, men röstmässigt så hade det varit country grejen, så hade det också varit tillräckligt för att jag inte skulle stå ut med det. Jag föredrar Whitney Hustons version, och kan stå ut med att lyssna på den... även om det inte är min stil av musik.

Jag är som sagt väldigt petig med min musik. Gröten får inte vara för varm... eller för kall... den måsta vara precis lagom och rätt... för annars vill jag helst inte äta den. Skulle väl dock inte spota ut det som var för varmt eller för kallt igentligen... ... förutom om den gröten råkade vara gjord av Dansband och/eller Country... då spottar jag gladeligen ut den. XD
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Übereil;n159501 said:
De är dessutom experter på att sikta in sig på folk som inte gillar katter, de djävlarna. Har de fyra personer att välja på så väljer de i snitt personen som inte gillar katter medan personen som aktivt försöker locka upp katten i knät sitter brevid och känner sig besviken och ignorerad.

Edit: Jag noterar att fler än jag noterat detta fenomen.

Übereil

På kattkongressen 1836 (hölls i Berlin det året) beslutades det att ägna 100 år att "missionera" för en mer kattvänlig mänsklighet, genom att gå från det tidigare konceptet "vi jagar era råttor mot mat & husrum" till "mat & husrum för att vi är söta". En del i det var ett mål om "uppsökande verksamhet".

Den strategin befanns vara mycket lyckad. (Av olika omständigheter blev det ingen uppföljning av kongressen 1836 förrän kattkongressen i Lissabon 1951.) Utbredningen av huskatter hade ökat stadigt, trots att färre och färre människor bodde på traditionella bondgårdar mm (de hushåll som tidigare varit de främsta kattägarna, medan "borgerliga hem" i städer hade ägt katt i betydligt mindre utsträckning.)

En konservativ falang motsatte sig dock en förlängning av strategin. (Lokalt i Sverige bedrevs dock denna verksamhet även senare, bland annat genom samarbetet med Gösta Knutsson fram till 1972.)

Under en kort period försökte katterna sig på att byta image till "bad boys", bla genom utbrett samarbete med filmproducenten Albert R Broccoli (inleddes 1962) och med en rad olika skräckfilmproducenter och författare.

Detta har dock alltid varit kontroversiellt inom kattvärlden och i vissa länder tar kattpopulationen helt avstånd från detta. Det bedrivs ofta fortfarande lokalt uppsökande arbete enligt den gamla strategin.

Det måste vara det ni erfarit.
 

roboman

Veteran
Joined
18 Nov 2006
Messages
159
Location
Motala, bor i Stockholm
Jag har en störig grej! Eller har massa egentligen men bara tar en ur mängden för att bidra.

Hollywood OS. Alltså det operativsystem vi ser i film och tv. Ni vet, när du misslyckas med att slå in lösenordet Blinkar det rött och står "Access denied" över hela skärmen, när du lyckas står det "Acces granted" och kanske plingar lite trevligt. Ja det är mycket ljud. När någon kriminalare ägnar sig åt bildredigering så låter det när de zoomar in.

En av mina favoriter är nog i Arkiv X S01E03, där två fingeravtryck läggs bredvid varandra. Men det ena är mycket längre och smalare än det andra. Hur skulle det se ut om man ändrade proportionerna på det "vanliga"? Låt oss knappra lite på tangentbordet! Resultat: Det vanliga fingeravtrycket dras ut på längden, blir smalare, lägger sig ovanför det andra och en stapel dyker upp som räknar upp från 0% med ett rasslande ljud, tills vi når resultatet "Match 100%" och ett härligt pling.

Åh. Verkligen ett objekt för hatkärlek det där. Mest hat. Men Arkiv X kommer undan med det pga kärlek i övrigt.

PS. Relaterat till några grejer här i tråden så får jag rysningar av skrapande is, att dra ut en låda ur frysen är hemskt. Har också fått någon fix idé av hur det skulle låta att dra en kniv över tegelsten, och det ger mig likartade rysningar. Nu fryser jag.

Har även traumatiska erfarenheter av bilning, då jag bor en våning över mark och med ett kök som liksom är ovanför trottoaren, man går under tak när man går på trottoaren under mitt kök. Och för något år sedan skulle hela trottoaren brytas upp och nya plattor läggas, vilket resulterade att det inte gick att vara i lägenheten mellan 7 och 16, saker ramlade ner på golvet av skakandet och gick sönder. Efter någon månad var de klara, och varje bilning jag hör sedan dess ger mig ångest på riktigt.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Trådämnet var saker man stör sig på som är löjligt.

Där tycker jag flera saker i den här tråden diskvalificerar sig: som telefonförsäljare, möten och särskrivningar.
Ja, jag stör mig som fan på sånt. Nej, det är inte det minsta löjligt.

Något som jag stör mig på är folk som talar i mobiltelefon - men alla jag påpekar detta för säger att jag är jättelöjlig.
- Folk som talar i telefon på bio. Jag är den typen av person som kan slita telefonen från någon som talar på bion och slänga telefonen i väggen.
- Folk som talar i telefon vid matbordet på restaurang eller hemma. Då lämnar jag bordet och åker hem för att inte komma tillbaka. Jag skiter i om det är självaste kungen som ringer, måste man ta telefonsamtalet ursäktar man sig och går utom hörhåll från bordet.
- Folk som talar om privatsaker i telefon på publika transportmedel. Jag vill inte höra personen framför mig diskutera vilka könssjukdomar denne haft/har (ja, det HAR hänt på en bussresa).
- Och framför allt: folk som talar i telefon när man spelar rollspel. Stäng av mobilen vid spelbordet för i h*****e!!!
Men tydligen är jag jättelöjligt som tycker att alla ska ha sina mobiler avstängda, eller iallafall ha ringsignalen avstängd, vid spelbordet.
Ja, jag kan förstå att vissa personer ibland måste ha på sin mobil för de väntar ett viktigt samtal. Men det är en person av tio och en spelsession av tio. Att någon måste ha mobilen på någon enstaka gång ursäktar inte att alla alltid har mobiltelefonen på.

Och ni som envisas med att ni måste ha telefonen påslagen och inom armlängds avstånd dygnet runt... hur gör ni när ni flyger???
 

roboman

Veteran
Joined
18 Nov 2006
Messages
159
Location
Motala, bor i Stockholm
Finns det folk som pratar i mobilen på bio? Det märker liksom ut sig från de andra exemplen, som jag kan förstå är störiga men som jag själv kanske inte störs av. Men bio! Det där stället där man ska sitta tyst och titta rakt fram! Där man smyger om man prompt måste äta snacks eller öppna sin läskflaska! Låter helt galet, tack och lov har jag aldrig varit med om det själv.

Däremot... jag har jobbat på Cosmonova. Där sa vi alltid till besökarna innan filmens början att de inte fick filma eller fotografera. Men en gång när 2 grupper av människor kom sent till filmen och släpptes in bakvägen, då missade de förstås den informationen. Och BÅDA fotograferade filmen!? Vad i...!? Vem fotograferar en film!?

URSÄKTA DET SITTER 250 ANDRA PERSONER HÄR SOM INTE STÖR KAN DU VÄNLIGEN SLUTA FOTA BIODUKEN ELLER I ALLA FALL STÄNGA AV BLIXTEN OCH SMYGA LITE MER MED DET SOM ALLA ANDRA!?
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Jag är en av dem som stänger a mobilen när jag går på bio... och då menar jag stänger av helt och hållet... inte ljudlöst, eller något annat liknande det... utan power off totalt. Har inte stött på någon som faktiskt pratat i telefon på bio efter filmen startat.

Det mer störiga för mig på bio är allt jäkla påsprassel som pågår mitt under filmen. Den mer störiga varianten av det är folk som öppnar påsar under filmen för att deras andra påse/påsar tog slut eller något.

När jag kollar på bio och har en eller flera påsar med godis med mig, så öppnar jag alla påsarna precis innan filmen startar... dock så öppnar jag dom inte som man brukar (i toppen), utan jag drar av hela ena långsidan av påsarna (så från toppen till botten), varpå jag har både ett mycket större hål i påsen, och en mycket grundare påse, som jag inte måste väsnas med för att gräva ut det i botten. Sen kör jag med antingen pekfinger-och tumm tekniken, eller pekfinger och långfinger tekniken, för att försiktigt lyfta ut en godisbit åt gången... inget av det här grävandet eller påsskakandet för att forsera ut handfullar av godis eller något.

XD
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Now we're talking! Kan för övrigt hålla med Anth litegrann att vissa saker är lite väl uppenbara, däremot när man når Krille's nivå av hat för möten osv, då kan det nog platsa in. Det är ju inte i stil med plastchips som jag för övrigt funderar på att slänga, men låter bli för då måste jag röra dem.. Jepp.. inte för att de är min dotters utan för att jag inte vill röra dem :p
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Rhodryn;n166298 said:
När jag kollar på bio och har en eller flera påsar med godis med mig, så öppnar jag alla påsarna precis innan filmen startar... dock så öppnar jag dom inte som man brukar (i toppen), utan jag drar av hela ena långsidan av påsarna (så från toppen till botten), varpå jag har både ett mycket större hål i påsen, och en mycket grundare påse, som jag inte måste väsnas med för att gräva ut det i botten. Sen kör jag med antingen pekfinger-och tumm tekniken, eller pekfinger och långfinger tekniken, för att försiktigt lyfta ut en godisbit åt gången... inget av det här grävandet eller påsskakandet för att forsera ut handfullar av godis eller något.
Jag brukar öppna hela överdelen och sedan liksom trycka in botten och kavla upp, så att jag får som en ganska grund skål med godis. Minimalt med prassel, funkar asbra.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
krank;n166346 said:
Jag brukar öppna hela överdelen och sedan liksom trycka in botten och kavla upp, så att jag får som en ganska grund skål med godis. Minimalt med prassel, funkar asbra.
Låter som en alldeles utmärkt variant. :) Kommer nog fortsätta med min egen variant dock, för ibland så öppnar sig toppen inte... jämnt... eller så blir det sprikor/skåror/revor i plasten... sådant som möjligen kan sätta igång lite smått ocd aktiga tendenser för mig ibland. XD
 

roboman

Veteran
Joined
18 Nov 2006
Messages
159
Location
Motala, bor i Stockholm
Om jag har med mig lösviktsgodis till bio brukar jag försöka ta det i en fruktpåse, då de låter betydligt mindre än papperspåsarna. Och så brukar jag försöka se till att locket till den eventuella läsken aldrig är hårt åtskruvat. Så att det aldrig pyser när man skruvar av det, vill säga.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
roboman;n166686 said:
Om jag har med mig lösviktsgodis till bio brukar jag försöka ta det i en fruktpåse, då de låter betydligt mindre än papperspåsarna. Och så brukar jag försöka se till att locket till den eventuella läsken aldrig är hårt åtskruvat. Så att det aldrig pyser när man skruvar av det, vill säga.
Apropå lock på läsk: om ni är ute och flyger, var väldigt försiktiga med att öppna medhavd flaskläsk.
 
Top