Nekromanti Det svenska rollspelsåret 2005...

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Re: Du har missat

Jag tror nog att Neotech 3 kommer ut innan Phobia, av den enkla anledningen att nästan allt är skrivet till Neotech (undertecknad har gett sig in på en ordentlig korr, det behövdes). Det som tillkommer är (hoppas jag) mer världsbeskrivning och historia (finns i Neotech 1, Nippon, Euro och kanske i Americas manus), rollspelstips (finns i Eon III, kan lätt konverteras), samt eventuellt nåt mer.

Men, det är Neogames och man vet aldrig.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Saga?

Dåligt med info på deras egen hemsida, inget på Sf-bokhandeln heller. Tyder det på att även Saga kommer släppas 2005?


5. Western 4.0. Gamla Western, det svenska spel som haft oavbrutet söd längst om jag inte har helt fel, kommer i ny version nån gång nästa år fick vi höra nyss. Eldsjälar brinner för evigt verkar det som...

Western är väl det äldsta svenska levande rollspelet idag. (DoD1 och DoD6 är inte samma sak.) Har för mig att Western 1och 2 släpptes 1989 (första upplagan var ganska liten) och att Lancelot Games konkade några år därefter. Western 3 återkom väl inte förräns 1998? Räknas det som avbrutet stöd? Får man "bryta stödet" så är väl Mutant det äldsta svenska rollspelet? Annars är det Neotech (elva år) och Eon (åtta år). Det beror helt enkelt på hur man räknar.
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Western

"Western är väl det äldsta svenska levande rollspelet idag. (DoD1 och DoD6 är inte samma sak.) Har för mig att Western 1och 2 släpptes 1989 (första upplagan var ganska liten) och att Lancelot Games konkade några år därefter. Western 3 återkom väl inte förräns 1998? Räknas det som avbrutet stöd? Får man "bryta stödet" så är väl Mutant det äldsta svenska rollspelet? Annars är det Neotech (elva år) och Eon (åtta år). Det beror helt enkelt på hur man räknar."

Lancelot Games konkade 1991 om jag inte minns helt fel (Åke Rosenius vet säkert). I Lancelot ingick två bolag ett i Sundsvall (=Lancelot) och ett i Nynäshamn (vet ej namnet). Sundsvallsgrabbarna gav ut Wastelands och Khelataar, i Nynäshamn gavs Western ut (med bl.a. Anders Gillbring). Det var bolaget i Sundsvall som konkade, inte det i Nynäshamn.

// Radagast - hoppas han fick det rätt
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Memory Lane

Lancelot Games konkade 1991 om jag inte minns helt fel (Åke Rosenius vet säkert).

25:e september '91 - jag följde med när de lämnade in sin konkursansökan på Sundsvalls tingsrätt. Sen tog vi gravöl på Ye Old Pub...

I Lancelot ingick två bolag ett i Sundsvall (=Lancelot) och ett i Nynäshamn (vet ej namnet). Sundsvallsgrabbarna gav ut Wastelands och Khelataar, i Nynäshamn gavs Western ut (med bl.a. Anders Gillbring). Det var bolaget i Sundsvall som konkade, inte det i Nynäshamn.

Stämmer; Nynäshamnsbolaget hette NRBS HB och använde Lancelot som varumärke (ungefär som 101 Productions använde Neogames för Viking). Det sista de släppte var 'Dead or Alive' i juni '91.
Efter Sundsvallskonkursen höll NRBS på ett tag till med modulen 'Ritningens irrfärder' och lite löst pet på en Wyomingmodul (som åratal senare blev konventsäventyret 'Wyomings vargar'), men gjordes vilande mot... slutet av '91, tror jag, och avvecklades under ordnade former ett par år senare.

Mellan '91 och '98 pysslade Anders och Tove iofs med en hel del regelutvecklande och speltestande, med funderingar på att återstarta spelet i nån obestämd framtid. Fast det var ju bara grejor som sågs av den närmaste vänkretsen, så ur kundperspektiv får man väl säga att Western var rätt avbrutet under de åren.

--
Åke
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Håller inte alls med...

DoD1 och DoD6 är inte samma sak.
Visst, regelsystemet och så är bytt men att räkna bort det för det tycker jag känns lite omotiverat. Bu oh well... Det kanske bara är jag.
 
Top