Nekromanti Det svenska rollspelsåret 2005...

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
...är i antågande och det ser ut att bli ett mycket lovande år på den fronten med mycket nya spel och lite revideringar. Vid närmare eftertanke kommer mig veterligen hela sex nya spel/revideringar inom loppet av ett år.

Så, vad har vi då (i bokstavsordning)?

1. Götterdämmerung. Skitig myspysskräck (imho) i 1700-talsmiljö från Riotminds. Verkar helschysst, helrätt och relativt nytänkande.

2. Mutant: UA Reviderad. Med en slutsåld upplaga kommer i regel en reviderad utgåva. 40 nya sidor utlovas och verkar helt okej, även om jag inte är så inne på Mutant. Släpps visserligen redan nu i december, men får nästan räknas som nästa år, eller? Jag skrev ju trots allt inom loppet av ett år.

3. Phobia. Med Götterdämmerung ute nästa år blir Neogames mer eller mindre piskade att få ut sitt skräckrollspel nästa år, ett skräckens år isf, och det är där nästa stora rollspelsstrid kommer att stå. Om de får ut det i tid vill säga...

4. Skymningshem: Andra Imperiet. Helt rätt Space Opera-spel, något vi inte är alltför begåvade med här i Sverige. Släpps förvisso precis som M:UA i december, men ack, jag längtar nästan ihjäl mig...

5. Western 4.0. Gamla Western, det svenska spel som haft oavbrutet söd längst om jag inte har helt fel, kommer i ny version nån gång nästa år fick vi höra nyss. Eldsjälar brinner för evigt verkar det som...

6. Ännu okänt spel från Alltid Attack förlag. Ett nytt spel utlovades nyss från gänget som gav oss slutsålda Splatter. Även om vi inte vet någonting om spelet ännu så är min gissning på att vi får se det inom en inte alltför avlägsen framtid, förmodligen nästa år då...

Sex spel! Måste vara nått slags rekord! Vill det sig väl kan vi nog t.o.m. räkna in Eon III inom tidsprioden "inom loppet av ett år".

Så, har jag missat nått, har jag haft fel nånstans? Nån som vet mer? Vad kommer mer för smaskigt, såsom moduler och liknande? 2005 är snart här...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Så, har jag missat nått, har jag haft fel nånstans? Nån som vet mer? Vad kommer mer för smaskigt, såsom moduler och liknande? 2005 är snart här...
Jag räknar med att släppa en version 1.0, dvs första skarpa versionen, av Generica under nästa år.

Om det sedan är ett svenskt spel eller inte kan man ju debattera (är ett svenskt spel svenskproducerat eller svenskspråkigt?)...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag räknar med att släppa en version 1.0, dvs första skarpa versionen, av Generica under nästa år."

Kommer det i tryck också? För det såg jag som underförstått av uppradningen.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Kommer det i tryck också?
Det vet jag inte. Med tanke på att vem som helst som vill får trycka det och till och med sälja det så är det i alla fall inte omöjligt, men jag har själv inga sådana planer (Såvida inte någon av de tretton supermodellerna med enorma bröst som äger ett bryggeri och vill ha sex med mig också äger ett tryckeri. Man kan ju hoppas i alla fall.).

För det såg jag som underförstått av uppradningen.
Det missade jag. Nåja, om det inte var underförstått så kan vi nog dessutom räkna med en shitload kreativa och spännande dogmaspel också!
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Alltid kul med många rollspel, och nog låter det som många under 2005.

Vilka håller sina släppdatum?
Vilka glider?
Vilka kommer inte alls ut under året?
Vilka har vi inte hört talas om ännu? (Minst ett?)
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Vilka har vi inte hört talas om ännu?
Spelet från Alltid Attack. Tänk om vi bara hade någon här på forumet som visste något om det spelet... :^)

He he, du fiskade efter den frågan, eller hur? Okej, du fick mig. Jag är nyfiken. Kan du berätta något?
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Fisk - napp?

  • Det är ett science fiction-rollspel.
  • Spelets värld kommer utvecklas kronologiskt med (minst) två skilda, men närliggande, tidsepoker att spela i.
  • Spelet släpps med 90% sannolikhet (det är nio av tio för er som inte är så slängda i procentsatser) under första kvartalet 2005.
  • Under december månad så lyfter vi på locket med ett par regelbundna förhandstittar - främst på själva världen.
  • Det är inte Splatter i rymden.
  • Det är inte heller Splatter i en nära framtid. Faktum är att det inte är nära framtid alls - snarare väldigtlångtborta-framtid.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Med de listade spelen så hoppas jag att vi har en ny aktör på den svenska rollspelsmarknaden som säljer i större volymer: Krister Sundelin.

Varken Götterdämmerung eller Phobia kittlar mina intressenerver det minsta, det förstnämnda pga Riotminds regeltänk och deras taffliga språkbruk och det andra baserat på Neogames system samt det scenario som gick på GothCon förra året. Dessa två spel kommer gå en snabb död till mötes om jag får rätt.

Däremot kommer M:UA att sälja slut även på sin reviderade regelbok och resterande spelarböcker under år 2005.

Western 4.0 kanske äntligen tar det stora steget och likställs med Eon och Drakar och Demoner när det talas om Svenska rollspel.

Dock hoppas jag att Skymningshem: Andra Imperiet säljs slut under året så att Krille får lite lön för allt slit han lagt ned på utvecklandet av sina rollspel.
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Om jag får gissa, så säljer Skymningshem: Andra Imperiet väldigt bra. Just på grund ut av att krille lagt ner så mycket tid på det
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Re: Du har missat

Bör, ja... Vi snackar Neogames här trots allt... :gremwink:

Nä, jag tror inte att vi får se en ny version av Neotech förrän tidigast 2006, om ens då... Först när det dyker upp i Neogames officiella releaseplan på hemsidan kan man diskutera huruvida den kommer nästa år eller inte...
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Missade det helt tyvärr, men kände faktiskt till det, men om du ursäktar så räknar jag inte in Starchallenge då det inte kommer att ha någon större upplaga, såvida du inte ändrat dig på den fronten. Och isf vet man aldrig vilka små indiespel som dyker upp på konvent och liknande...
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Re: Fisk - napp?

Misstänker att du inte svarar på det här, iaf inte med ett sådant svar jag helst skulle vilja se, men hur stort blir spelet (Splatter-litet eller Eon-stort) och planeras moduler? Alltid intressant att veta...
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Re: Du har missat

Varför är då Phobia med? Det finns inte på realeseplanen...(eller så har det varit det de senaste fyra åren eller vad det nu är?) Har för med att det skulle komma ut både till jul 2002, 2003 och nu 2004, vilket nu är skjutet till 2005. "nya Neotech Offensiv"?

Jag tror nog mer på att Neotech 3 utkommer än Phobia, det mesta materialet finns ju redan...

// Radagast
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Re: Fisk - napp?

"Splatter-litet eller Eon-stort" - haha!

Det blir större än Splatter, både till formatet och sidantalet.

Flera tillbehör planeras, de två första ligger på arbetsbordet, men samtidigt så jobbar vi fortfarande med regelboken så jag vill inte säga för mycket - flera produkter inom samma linje som tas fram parallellt har en tendens att smälta samman, dela sig eller på annat sätt förändras under utvecklingens gång. Men ja, det blir tillbehör.
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Re: Du har missat

Litet instick bara: Phobia nämns av Neogames lite då och då, senaste jag läste var att de siktar på GothCon 2005 men jag kan minnas fel.

Att det sedan kanske inte betyder något är förstås en annan femma - mycket kan hända och det händer den bäste...
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Re: Du har missat

Neogames själva säger att arbetet med nya Neotech ligger lågt pga Phobia, vilket de uppgett SKA släppas före. Det talas mer om Phobia, och då det är det enda i releaseplanen så bör det släppas före. Sedan blir de väl som sagt något piskade av Götterdämmerung...
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Re: Fisk - napp?

Alltid kul att veta ifall vi får ett nytt stort, svenskt rollspel med i leken. Splatter kan väl knappast sägas vara bland "de stora" (DoD, Eon och allt annat med högre sidantal och en klase moduler till), om man säger så...

"Splatter-litet eller Eon-stort" - haha!

Ja, visst var det en bra jämförelse :gremwink:
 
Top