Nekromanti Det smärtar

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Redan innan Ereb fanns så uttrycktes en stämning, en viss ton, i DoD som jag sedan alltid associerat det med, mer än med DoDs regelsystem. Jag skulle nog ha lättare att svälja om man gjorde om reglerna till spelet än att man gjort en ny värld som jag tycker bryter mot allt som var DoD förut.


Don Kennetho
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Håller helt med dig !!
Fast att jag tycker att Chronopia är bland det sämsta som har skapats. Håll det så långt ifrån de andra DoD spelen som möjligt.
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Är Chronopia DoD? Det beror på hur man definierar DoD. Om man gör det som en reglel kärna så är Chronopia DoD. Om man gör det som den "anda" som fanns i Ereb och de tidigare världslösa versionerna är Chronopia inte DoD. I vilket fall är ereb inte synonymt med DoD.

Per
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,280
Location
Örebro
Nej, det är det inte. DoD är detsamma som regler inte världar. Så på det så skulle jag tolka det som ett nej.

Sedan så kan man ju påpeka petetesser som att Chronopia som äventyrsplats faktiskt fanns presenterad i grudnreglerna, till skillnad ifrån Ereb som inte omnämndes. /images/icons/laugh.gif

- Robert Jonsson (webmaster, Altors Vidder)
Altors Vidder: http://drakar.rollspel.nu/
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,280
Location
Örebro
Personligen gillade jag Chronopia just för det. Det bröt mot alla stereotypa uppfattningar som skapats. Visst - jag skulle velat sett förbättringar i reglerna, men att fortsätta i samma hjulspår skulle nog varit nästintill ett självmord. Om jag minsn rätt så sålde det helt inte längre och det behövdes något nytt. Chronopia sålde (kanske inte på de grunder osm jag gillar världen för), där Ereb hade lagt i torrdocka. Ibland krävs det förnyelse och då fungerade Chronopia alldeles utmärkt.

- Robert Jonsson (webmaster, Altors Vidder)
Altors Vidder: http://drakar.rollspel.nu/
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Jag skulle inte ha haft något emot Chronopia om det hette något annat än DoD, det känns som ett helt annat spel. Jag tycker att ett spel först och främst ska ange en stämning och i och med Chronopia bröt man mot den ton som man tidigare alltid hade haft i DoD. Det blev ett annat spel i min mening. Och när man sedan försökte foga samman dessa två fantastiskt olika världar kändes måttet rågat. Det var som om man förstörde Ereb också på ett sätt. Jag hade nog haft samma känslor om man infört något i Ereb som jag hade tyckt brutit mot den tidigare DoD-stämningen, t ex krutvapen (även om det fanns som tilläggsregler så var det ju inte officiellt), ångkraftsmaskiner eller att huvuddelen av befolkningen var magiker.

Angående reglerna i Chronopia måste jag också säga att sättet man köper färdighter på känns dödfött. Det blir aldrig svårare att köpa färdighterna så efter ett par äventyr eller några månaders träning kan RPna ha helt sjukligt höga FVn.

Don Kennetho
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Det kan jag hålla med om. Världarna är så olika att de inte bordes föras samman. Men nu har jag ju aldrig läst Altors baksida.

Per
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Sedan så kan man ju påpeka petetesser som att Chronopia som äventyrsplats faktiskt fanns presenterad i grudnreglerna, till skillnad ifrån Ereb som inte omnämndes.

Å andra sidan så spelar du DoD 91, så står det att du inte spelar Drakar och Demoner, utan Mutant /images/icons/smile.gif

Riddaren - kopierarkillen har varit i farten misstänker jag
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Jag tycker att andan är det som definierar DoD så jag tycker inte att Chronopia är DoD. (Även om det ju faktiskt är det eftersom det tyvärr heter som det gör)

Don Kennetho
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,280
Location
Örebro
Angående reglerna i Chronopia måste jag också säga att sättet man köper färdighter på känns dödfött. Det blir aldrig svårare att köpa färdighterna så efter ett par äventyr eller några månaders träning kan RPna ha helt sjukligt höga FVn.

Ärligt talat så kör vi inte med den i spel. Då kör vi enligt Experts multipel för att höja Färdigheterna. Men eftersom vi spelar så sällan DoD så brukar vi använda Chronopias tabell för kostnader då vi skapar karaktärer. Det fungerar för oss, men annars? nej, då hålelr jag helt med dig.



- Robert Jonsson (webmaster, Altors Vidder)
Altors Vidder: http://drakar.rollspel.nu/
 
Top