Nekromanti Det smärtar

Malakhai

Veteran
Joined
26 May 2000
Messages
157
Location
Kallinge / Blekinge
*Dammit*
Jag vet inte vad omvärlden tycker....men jag ställer mig alltid samma fråga angående Drakar och Demoner.....
Altors Baksida???
Vafaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan Våldtäkt på gamla Dod juh.... jag accepterar Chronopia som egen värld.... men slänga in detta perverterad sjuka stad (gillar den skarpt!!) i Ereb... det är som att slänga in en kattunge i micron.. det går... är olagligt... å luktar satan(antagande)... å är som sagt minst sagt... Oerhört förskräckligt...
(har aldrig slängt in en kattunge i micron... kommer aldrig göra)

Överlevande av slaget om Alakhai's citadel...
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Vet du om att Ereb är latin för Soluppgång och är ordet för Europa(!), Asien kommer jag ej ihoåg namnet, men det betyder solnedgång...

Sedan är ju Ereb oerhört lik, Europa också...

Riddaren
 

Malakhai

Veteran
Joined
26 May 2000
Messages
157
Location
Kallinge / Blekinge
Joda.. skojjar du... ser man Altor kartan så är det ju världskartan en aning modifierat... *dammit*
Älskar den världen juh..

Överlevande av slaget om Alakhai's citadel...
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Kan hålla med dig till stora delar, Chronopia är bra, bara den inte ligger på planeten Altor(!).

Annars är det också lite dålig fantasi att kalla orcher (lite barbarlevande krigare) i Ereb, och de stadslevande krabaterna i Chronopia samma sak...

Riddaren
 

Malakhai

Veteran
Joined
26 May 2000
Messages
157
Location
Kallinge / Blekinge
Sååååå sant...
Aaaahhh en likasinnad..
Jag menar kalla de där bortklemade stadsfjollorna till halvmesyrer för orcher... de e ju fan dödsstraff.... =)
Chronopia för sig... å ereb för sig

Överlevande av slaget om Alakhai's citadel...
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Chronopia för sig... å ereb för sig

Obs! Ereb är inte samma som Chronopia, de ligger dock båda på planeten Altor...

Det är alltså på Altor, Chronopia inte hör hemma...

Riddaren
 

Malakhai

Veteran
Joined
26 May 2000
Messages
157
Location
Kallinge / Blekinge
Det var ju det jag menade...
Asså.. Chronopia.. tja.. ska man spela nått där blir det fan hängiven... POWER.. de e fan allt som gäller där... eller fjollalver...
Ereb... kan ju spela va faaan som helst (inom rimliga gränser)... det är ju det underbaraste rollspel som finns... jag menar.. att kalla Chronopia för DoD känns fel... ok samma regler... men ändå....
DoD= Ereb.. heeeeeeeeeeela dan... å Ereb ensam på Altor!!
Inge chronopia där inte....

Överlevande av slaget om Alakhai's citadel...
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Kunde inte ha sagt det bättre själv.
Att infoga Chronopia i Altor verkade bara ha varit ett försök att blidka Ereb-användarna, nåt som misslyckades fatalt. Jag har för mig att det fanns en del motsättningar mellan de två ställena som egentligen omöjliggör att de ligger i samma värld. I Altors baksida sket man väl helt sonika i detta eller drog till med nån halvtaskig nödförklaring!

Don Kennetho
 

Kornella

Warrior
Joined
9 Feb 2000
Messages
271
Location
(Sverige)
Intressant, om jag inte minns fel så är Ereb det Sumeriska ordet för Europa eller något liknande. Asien är assyriska (kan iofs vara Arameiska också) namnet för Europa (eller snarare landet bortom Hittiterna). Därför kom Västra Anatoligen att kallas för Asia. För Greker och Romare blev namnet Asia namn för världen öster om deras land.

Jag har för mig det var Erik Granström som gav Ereb dess namn, och han är om jag inte minns fel Sumerierfrälst;).

En intressant sak angående Erebs form är om man vänder på Sagan om ringen världens världskarta (arda heter världen?) så liknar dess form väldigt mycket Erebs form, men det kan vara rena tillfälligheter.

Kornella

*
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,280
Location
Örebro
Det tror jag är misstaget som många gäör - associerar DoD med Ereb. Det är skillnad på reglerna och världen. Jag är så trött på paralllelldragningen mellan Ereb och DoD. /images/icons/frown.gif

Jag gillar ju båda världarna - även fast jag tycker Chronopia är snäppet vassare - och jag vet inte om det beror på min associationsfrihet mellan DoD och Ereb, men jag ser inga större problem med att fösa ihop världarna.
Visst viss metafysik är lite konstig att konvertera, men det mesta går (om man har lust) att förklara.

Dessutom så kan det defintivt öppna för intressanta spelomgångar för en crossover - jag ser redan framför mig den Hängivna ockupationen på Solunas östkust. /images/icons/cool.gif



- Robert Jonsson (webmaster, Altors Vidder)
Altors Vidder: http://drakar.rollspel.nu/
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Jag kan ha fel med vilket språk det är exakt...men ordets betydelse är den rätta. Detsamma gäller ordet (jag ej minns för Asien), och där finns ett fel.

Det är inte två olika språk. Det är på samma språk dessa två ord är, där det ena är Ereb.

Riddaren
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Ereb och Acu

Här kommer hela förklaringen till betydelsen av orden:

Europa kommer av Ereb, som är Feniciska och betyder soluppgång

Asien kommer av Acu (Ashu), som är Feniciska och betyder solnedgång

Riddaren
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Ereb och Acu

Det är möjligt att ordet finns också där Erik Granström säger...men det är inte ursprunget till den mytologiska figuren Europa som sedan gett Europa sitt namn. Utan det är det feniciska namnet Ereb.

Som kuriosa kan jag nämna att ordet Ereb även finns i Hebreiska.

Riddaren
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
arda heter världen?

Japp...eller som det står i Silmarillon:
"Riket", beteckning på Jorden i dess egenskap av Manwës kungarike

Arda består av Midgård (Landet öster om Stora havet, även kallat, "Hitre landet", "Yttre landet", "Stora landet" och "Endor". (Endor förekommer också i Stjärnornas Krig, där Ewokerna bor, 3:e filmen, Jedins återkomst").

Aman (Det välsignade, fritt från ont), odödliga landen, ditt de flesta alver reste, men inte sindar som avbröt resan, och silvan som inte reste alls. Noldor kom som du säkert vet tillbaka. Förövrigt är Gimli (Alvvän) en av väldigt få dödliga som kommit till Aman, detta gjorde han efter Ringens krig, tillsammans med sindaralven Legolas.

Numenorë, Numerorianernas hem, som gick under i Akallabêth (det som fallit). Från dessa härstammar de Svarta Numenoranerna, Dúnadan och Piraterna i Umbar. Landets exilriken är Gondor och Arnor på Midgård.

Riddaren
 

Malakhai

Veteran
Joined
26 May 2000
Messages
157
Location
Kallinge / Blekinge
Sååå sant käre kamrat....
Där nu Chronopia är tänkt att ligga är upptaget av Jih-Puhn.. å det mongolliknande riket... sen är det mest hav... så sant att de försökt blidka oss Ereb frälsta men det blev ju snarare tvärtom... jag måste säga att jag minst sagt blev upprörd!!!!!!!!!!!

Kardinales bepansrade högernäve....
Överlevande från slaget om Alakhai's citadell
 
Top