Nekromanti det onda disney

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
"är detta en kortfilm eller?

min personliga favoritt av dessa är den när musse dirigerar en orkester...
"
Om jag inte helt missminner mig.. Det är en svartvit kortfilm om orkesterna senare flyger iväg för att de spelar något klassiskt stycke om en storm..? Kortfilmen är f.ö. den som man ser Långben för första gången.. Han sitter bland publiken och skrattar. Fast han såg då lite annorlunda ut (hade t.ex. skägg)..

[sarkasm]Fast jag är egentligen en Disneyhatare.. Jag är inte alls uppväxt med Disney [/sarkasm] och verkligen älskar deras gamla tecknade serier, även om det tog lite tid (Snövit tog väl 7 år eller så att göra..?).. Jag tycker det är lite synd att storföretag alltid får en massa skit.. Det kommer en kille, får en idé och förverkligar den.. Massor av år senare får företaget mycket skit enbart (men inte helt) för att det är så stort (McDonalds, Disney och Micro$oft för att ta tre exempel)..

Min personliga favorit är när Kalle ska rida en häst som inte vill ridas av Kalle.. Hästen klär ut sig till ko och säger "Mu" och skickar iväg Kalle åt ett håll. Kalle springer iväg och sedan stannar han upp och säger "Mu".. Otroligt roligt (om ni ser det)..

~Såg på Disneystunden (eller vad det nu heter) för något halvår sedan och då såg [color:448800]Han</font color=448800> till sin fasa att Nalle Puh och gänget var IQ-befriade dockor! Det var nog det mest avskyvärda [color:448800]Han</font color=448800> sett
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Udda matvanor i Ankeborg

Righty, right. Då kan vi konkludera att detta är en smaksak. Där med så kommer inte jag att säga mer om ämnet, för som alltid annars så leder det absolut ingen vart. God kväll.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Udda matvanor i Ankeborg

Nästan alla i Ankeborg är väl hundar föresten? När jag tänker på saken så är väl ankorna och mössen en extrem minoritet rent av? Är de alla invandrare kanske? Vars finns resterande "högre stående" ank- och musindivider egentligen?
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Jag räknar inte med Monsters Inc, Toy story och Ett smnåkryps liv, eftersom jag inte sett någon av dem. I de övriga filmerna är det väl fortfarande pennan som dominerar? Eller?

/Daniel
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: det onda disney på andra språk

Personligen anser jag att det elakaste Disney gjort är att sno folks kulturarv och gamla sagor och göra om dem till en hoper sockersöta animeringar för jänkarknoddar. Urk.
Sen kan ju dubbningen vara hemsk nog ibland...


Storuggla, tycker det görs för få musikaler
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: det onda disney på andra språk

Hayao Miyazaki skiljer sig genom att göra samma sak, fast för japaner. Hrmm.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Disney utan sång

Lilo & Stitch.
det enda som sjungs är väl lite elvis.

Denna nya disney-film innehåller ganska mycket roligt faktiskt. Mr Bubbles till exempel. Stor svart kille med COBRA tatuerat på knogarna. Cobra Bubbles. "Have you ever killed someone? - Er. You're changing the subject."

Men jag höll på att tröttna på disney för några år sedan. Sen lärde jag mig att AFA (american family association, Tänk Kristdemokraterna fast 100 gånger mer konservativa och kristna...) inte tyckte om Disney eftersom de har något så hemskt som HOMOSEXUELLA i styrelsen. Alltså måste ju disneys filmer vara dåligt för barnen och sprida homo-budksap. (man kan ju fundera över vad Timon och Pumba egentligen har för relation...)
Och allt som AFA tycker illa om. Tycker jag bättre om.

Sen finns det en annan anledning att gilla disney. Två tidningar som utkommer månadsvis här i sverige: W.I.T.C.H och Stål-Kalle.

Witch är en tidning för tjejer (antagligen 10-13) som gillar action och tecknas i manga stil. började komma ut i början av 2001. Min sambo köpte första nummret för skojsskull och fastnade sedan. Det är lite som sailor moon fast utan den så japanska (eller amerikanska för den delen) känslan.

Stål-Kalle är disneys svar på de klassiska super-hjältarna. den enda disney-seria jag läst där det faktiskt DÖR folk. mycket bra. antagligen den bästa "barnsliga" serien jag känner till.

chrull
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: det onda disney på andra språk

Hayao Miyazaki skiljer sig genom att göra samma sak, fast för japaner. Hrmm.

Fast han gör det bra!


Storuggla, dissar
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
W.i.t.c.h. - Min hemliga last!

"Witch är en tidning för tjejer (antagligen 10-13) som gillar action och tecknas i manga stil. började komma ut i början av 2001. Min sambo köpte första nummret för skojsskull och fastnade sedan. Det är lite som sailor moon fast utan den så japanska (eller amerikanska för den delen) känslan."

Ujujuj, vad skönt att höra att någon annan också läser den tidningen. Jag älskar deras äventyr, men det är fett pinsamt att köpa en tidning där det medföljer färgat löshår och olika kärlekstest och horoskop... W.i.t.c.h. tecknas av italienare och har en typiskt "nyitaliensk" stil, starkt influerad av manga, men ändå eropeisk i sin berättarteknik och bildkomposition. Checka mer om W.i.t.c.h. här
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: W.i.t.c.h. - Min hemliga last!

... och så får jag ovett för att jag läser shoujomanga istället för machoactionmanga... o_O;


Storuggla, diskriminerad
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Re: W.i.t.c.h. - Min hemliga last!

Ugh.

jag köpte första numret av W.i.t.c.h någon gång för länge sedan. Sen dess har jag inte befattat mig med den just för tjejighetsfaktorns skull, men nu när jag mognat och bestämt mig för att ge den en chans till, så finns den helt plötsligt inte att köpa någonstans. /images/icons/frown.gif

Stål-Kalle ska väl förresten läggas ned?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Re: W.i.t.c.h. - Min hemliga last!

Läser inte alla västerländska pojkar Shoujomanga? Jag trodde att det var liksom etablerat, men jag kanske har läst för mycket MegaTokyo.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: W.i.t.c.h. - Min hemliga last!

Stål-Kalle ska väl förresten läggas ned?

VASA???

för övrigt är witchnummren från 2001 värda runt 200pix styck. redan idag :gremlaugh:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: W.i.t.c.h. - Min hemliga last!

heh. prenumeration? slipper du skämmas för din lokale pressbyrå-expedit varje månad :gremlaugh:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: W.i.t.c.h. - Min hemliga last!

Allla vill göra det om inte annat... shoujo rockat ålmackor!


Storuggla, defeater of the goat
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Re: W.i.t.c.h. - Min hemliga last!

VASA???

Tja, jag vet inte. Egmont har ju varit och lagt ned ett gäng tidningar. Jag fick väl för mig att Stål-kalle var en av dem, men jag kunde inte hitta några antydningar därom i det B&B-avsnitt där jag läste om Egmonts nedläggningar.

för övrigt är witchnummren från 2001 värda runt 200pix styck. redan idag

Ojojoj, menar du allvar? I nyskick då eller?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: W.i.t.c.h. - Min hemliga last!

Det var iaf vad en seriehandlare berättade för oss.
nyskick bör det vara givetvis. tur att man har plastfickor och bak-plattor till alla sina tidningar :D

Jag hoppas verkligen inte stål-kalle läggs ned. i så fall vet jag inte vad jag tar mig till...
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Hör med Staffars...

...de vet allt om serier och bra mycket mer. Staffar och Staffan är för övrigt trevliga prickar, när de inte slänger tidningar på mina polare eller förolämpar min goda smak. Men hör med dem, de vet säker hur Stahl-Karls framtid ligger till.


Storuggla, ska nog dit snart
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: det onda disney på andra språk

Disney hade ju rättigheterna till Studio Ghiblis filmer väldigt länge innan de började släppa dem (eller ja, länge med tanke på min livstid alltså), så ett tag spekulerade jag och några vänner i om det var så att de hade köpt rättigheterna för att Studio Ghiblis filmer är såpass mycket bättre, och för att Disney inte skulle bli brädade så skulle filmerna inte släppas alls.

Ovanstående var mycket vimstigt skrivet, men jag hoppas ni förstår vad jag vill ha sagt.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: det onda disney på andra språk [rant+svammel]

Disney hade ju rättigheterna till Studio Ghiblis filmer väldigt länge innan de började släppa dem (eller ja, länge med tanke på min livstid alltså), så ett tag spekulerade jag och några vänner i om det var så att de hade köpt rättigheterna för att Studio Ghiblis filmer är såpass mycket bättre, och för att Disney inte skulle bli brädade så skulle filmerna inte släppas alls.

Ovanstående var mycket vimstigt skrivet, men jag hoppas ni förstår vad jag vill ha sagt.


Det där måste jag erkänna torde vara ganska likt vad jag misstänkt. Inte nog med att de snor handlingar och stuff från japanerna redan (Atlantis? HAH!), men sedan har de ett absurdt utgivningsschema för Ghiblis grejjor. Kiki's Delivery Service gavs ut på VHS i begränsad upplaga, sålde slut snabbt. Ingen nyutgåva, ingen DVD trots att marknaden finns (av att dömma på dras egen hemsida där man kan begära stuff) och i stället ger man ut saker som Tarzan och Jane 2? o.o;;
Disney är inte konstnärer längre, utan endast krassa marknadsekonomer, det är försäljningssiffrorna som styr, inte kvaliéen. Inte för att jag klandrar dem för det, jag förstår dem till och med, om jag satt i en styrelse skulle jag också vilja ha säkra kort med säker vinst. Men bara för att jag försår så behöver jag inte tycka om. >_<


Storuggla, mer Ghibli åt folket!
 
Top