Nekromanti det onda disney

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
jag börjar bli redigt trött på allt vad disney heter, dock inte Don Rosas Kalle Anka serier de slår till och med Barksserier, och då är det mest filmerna jag tänker på.

filmerna bygger alla på samma sak.
1. hjälte(eller den som skall föreställa hjälte) "tränas" alltså växer upp eller liknande. första mötet med "elakingen" kommer här
2. problemet uppstår vilket betyder att hjälten får poblem alltså själva handligen börjar nu även här som hjälten blir kär
3. hjäten möter "elakingen" i den första "striden" ja alltså den delen som han bråkar med "elakingen" men går misslyckandes därifrån
4. hjälten ställer till det för sig och bråkar med sina vänner vilket gör att hjälten går iväg sur. (det är här den sorgnsa sånge kommer in då man ser hjälten och hans vänner oftast i rött eller blått)
5. hjälten upptäcker att kärestan/vännerna är ifara och kommer till undsättninge konfrpntation med "elakingen" och hjälten går segrande ur denna men han måste kämpa hårt
6. nu lever alla lyckliga i alla sina år

fattar ni?
och all sång kan det inte vara en disney film utan sång? finns en kommer dock inte på vad den heter. den enda film med bra sång är Tarzan, phil collins är kungen(han fick förövrigt en välförtjänt oscar).

varför kan inte disney göra en film som _inte_ följer detta senario så skulle jag bli glad. det skulle bli ett stort uppsving för disney företaget... i mitt tycke då givetvis
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Hur många filmer överhuvudtaget finns det som inte följer den mallen? Eller berättelser överhuvudtaget? Nåja, jag överdriver förstås, men det är ju en grund så god som någon.

Annars så har ju faktiskt Disney haft den goda smaken att börja släppa Studio Ghibli-filmerna i USA, vilket innebär att även average Joe Schmoe får chansen att se mästerverk som Totoro och Laputa (som dessutom följer din mall rakt av, men är nog så fantastisk för det. Bättre fantasy på film får man leta efter. Vore ascoolt att bygga en rollspelskampanj på den... undrar vilket regelsystem som skulle passa...).

Så om det inte vore för att Totoro har en lila buttplug i arslet på det amerikanska VHS-omslaget så skulle jag säga emot dig. Men i stort sett har du rätt. Disney är onda.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Annars så har ju faktiskt Disney haft den goda smaken att börja släppa Studio Ghibli-filmerna i USA, vilket innebär att även average Joe Schmoe får chansen att se mästerverk som Totoro och Laputa (som dessutom följer din mall rakt av, men är nog så fantastisk för det. Bättre fantasy på film får man leta efter. Vore ascoolt att bygga en rollspelskampanj på den... undrar vilket regelsystem som skulle passa...). "

Vilka är Totoro och Laputa? Och vad sysslar Studio Ghibli med?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Så Totoru är alltså någonslags fet muterad katt och Laputa ett legdariskt svävande kungadöme? Vilken stor tjänst har Disney gjort mänskligheten genom att släppa dessa filmer?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
En fet mut... Sväv... Nej nu jeflar! Det är banne mig några av de finaste rullar jag skådat! Rent av vidrigt superba! Smutskasta inte Totoru, pråmdragare! >:/


Storuggla, Jiji-fan
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
och glöm inte kattbussen, totoro gick på tv 1000 när jag gick mellanstadiet.. dubbad på svenska..
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Vilken stor tjänst har Disney gjort mänskligheten genom att släppa dessa filmer?

Märks att du aldrig har sett dem... Laputa är och förblir den mäktigaste äventyrsfilm jag har sett, nånsin. Totoro och Kiki's Delivery Service är mer av familjefilmer, men Mononoke Hime är bland de bättre fantasyrullar som har gjorts.
Sen kunde de gärna få släppa Nausicaä* också. Varje gång jag ser den sitter jag och är lätt bedövad långt efteråt, med en känsla av att just ha sett nånting som är... större än mig själv, liksom.

* Jo, den gavs ut i en stympad version på 80-talet, men den räknar jag inte.

--
Åke
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Varför? Tja. Till att börja med är detta klassisk dramaturgi som har anor hos de gamla grekerna och alltså har finslipats under de senate två tusen åren plus. Du kan nästan ta vilken västerländsk berättelse som helst och finna ett liknande mönster. Dessutom är det flesta suckers för lyckliga slut, oavsett om vi erkänner det eller inte.

Den korta och universala varianten är:
Akt 1: Hjälten och konflikten presenteras.
Akt 2. Konflikten utvecklas och trappas upp
Akt 3: Upplösningen

En finess med den här speciella dramaturgin är att man ofta också vet/kan ana sig till hur det ska sluta redan i början av berättelsen. Det som tittaren tycker är intressant är själva resan dit - hur ska hjälten klara av det?

Hans
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Jag håller med i nästan allt. Dessutom så är dagens Disneyfilmer inte särksilt snyggt tecknade. Med mina ögon sett.

/Daniel
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Tja, jag tycker inte att det är direkt ont att göra filmer som följer ett mönster. Då är det avsevärt ondare att muta diverse lagstiftande typer i USA så att de förlänger copyright-perioden med 15-20 år varje gång Steamboat Willie är på väg att bli public domain.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
det här är kanske lite OT men va fan...
Hörde typ att disney stod inför värsta krisen som typ hotade hela bolaget... Allt på grund av att en gammal rik tant som sålde rättigheterna till nalle puh (som står för en fjärdedel av hela disneys vinst!) påstår att hon inte fått tilräckligt med royalty från disney och har stämt dem (detta var 1991)..
Disney har tydligen lyckats skuta upp rättegången i tioårs tid och under den tiden förstört mängder bevismaterial (och fått böta stora summor)... Men nu i mars typ ska rättegången äga rum och tanten kräver att få tillbaka rättigheterna, vilket hon har stor chans att få, plus ett fett skadestånd.

Detta skulle alltså att disney skulle förlora en hel fjärdedel av hela deras vinst plus ett gigantiskt jävla skadestånd, vilket möjligtvis skulle kunna få disney på fall... vet inte så mycket mer, läste det i aftonbladet för någon vecka sen...
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Jag kan förstås inte tala för Netfeed, men jag tror inte att han menar att historierna är *banala*, utan att dom är *identiska*. Iofs håller jag inte med honom om att alla disneyfilmer följer hans mönster, men till hans försvar kan jag i alla fall hävda att hans modell är mer detaljerad och lämnar mindre utrymme för avvikelser än din.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
För att inte tala om...

...The Crimson Pig, il Porco Rosso. Ytterligare en ghiblifilm och faktiskt denna gång med ett inte helt klichéartat slut.

Nausicaä har jag dock lyckats med konstsycket att inte ha sett, men det ska väl bli av det också, någon gång. dessutom såg jag att disney snart skall distribuera denna, också,
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Nalle Puh

Nalle Puh är inte en disneyfigur. han är en skapelse av AA Milne som den onda megakorporationen Disney STULIT, VÅLDÖFRT sig på och förvandlat till en NIDBILD av den björn Milne en gång skrev om. Att nämna Disney och Nalle Puh i samma mening, om det inte rör sig om meningar av typen "vad Disney gjort mot Nalle Puh är oförlåtligt", är HÄDELSE och BLASFEMI. Allt dåligt i Disneys Nalle Puh-film, och alla avsnitt av den anskrämliga teveserie som följde på den, är Disneys fel, och allt BRA är Milnes förtjänst, glöm aldrig det!

Hallå, jag bara uttrycker en åsikt.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Hallå? Atlantis var ju (och det säger jag utan att vara från Göteborg, eller ens i närheten därifrån) Gôrsnygg, och att självaste Mike Mignola designat karaktärerna gör ju inte saken sämre. Säga vad man vill om konstnärligt värde och allt det där, men tecknad film har inte precis blivit *sämre* sedan de började använda datorer.
 
Top