Det omöjliga scenariot

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Det var väll han hovdoktorn?
Jack the Ripper? Nu är jag ingen expert alls, men jag är rätt säker på att inte så mycket tyder på detta. Dock berättar ju seriealbumet From Hell en mästerlig historia kring den teorin! 😊
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Jag kan tycka det är intressant, men då måste jag på något sätt vara införstådd med att det är resan som är det viktiga.

Kan tänka mig att känslan kan bli väldigt intressant när man tar sig ned till vad som verkar vara avgrundens djup men upptäcker ytterligare ett lager av avgrunden. Skulle ju förmodligen fungera med DnD version av avgrunden, för den är väl oändlig och utan slut? Det går inte att finna botten, för avgrunden är de facto evig?

Jag är dock sådan som gillar tragedier och det tragiska. Så saker får gärna sluta med svaret "I slutet så var allt ändå kört".
 

SpringandeKulle

Warrior
Joined
15 Aug 2022
Messages
201
Jag tycker nog det är skillnad om det omöjliga är en del av äventyret eller målet med äventyret. Om det omöjliga är en del av äventyret. Som att hitta Jack the Ripper mördaren något sekel efter händelsen, cthulu som monster etc. Då är äventyret mest vad som utspelar sig runt det omöjliga. Det kan jag nog tycka vore intressant att spela.
Men om målet är att hitta den rätta mördare trots att alla bevis är borta för länge sen eller att försöka besegra Cthulu. Då är det en annan sak. Det skulle jag nog känna mest som bortslösad tid.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,203
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Vad är jobbigast: Att misslyckas eller inte kunna lyckas? Att bli lurad att man kunde trots att man inte kan överkomma eller att inte kunna överkomma ett hinder? Att det inte finns ett tydligt avslut eller att det finns ett påtvingat avslut?
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag personligen föredrar att undvika omöjliga äventyr, eller ens sådana med en sorglig/dålig/elak/irrelevant slutsekvens. De får absolut finnas, men det är inget jag varken vill spela eller spelleda. Jag skulle önska den tiden åter precis som jag gör med spelandet av Far Cry 2 och tittandet på Seven och Silence of the Lambs.

Det är helt enkelt inte vad jag vill få ut av den media jag konsumerar.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
Vad är jobbigast: Att misslyckas eller inte kunna lyckas? Att bli lurad att man kunde trots att man inte kan överkomma eller att inte kunna överkomma ett hinder? Att det inte finns ett tydligt avslut eller att det finns ett påtvingat avslut?
Ingen gillar väl att bli lurad, om det nu inte är en positiv överraskning i slutändan.
 
Top