Nekromanti Det negativa mot DOD i riotminds regi(no flame)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Robert Jonsson said:
Det hade rätt mycket besökare på sajten och jag hade rätt mycket kommunikation med besökare både på sajten, andra sajter och forum. Här var det, om jag minns rätt, fortfarande rätt gott med diskussioner.
Och de försvann när DoD6 släpptes?

/M
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Magnus Seter said:
det kommer inte hem ninjas och byter ut det gamla spelet mot det nya, du blir inte nedslagen på vägen hem och vaknar med väskorna fulla med det nya spelet, du kedjas inte fast vid det nya spelet och tvingas titta på när det gamla bränns upp i en enorm majbrasa ...
Det är ju vad De vill att vi ska tro! Du är en av Dem!
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,318
Location
Örebro
Direkt? Nej, inte alls. Men de blev allt färre och färre i takt med att Riotminds etablerade sig och gav ut fler och fler böcker, så försvann de allt eftersom. En del konverterade, andra slutade och några fann andra rollspel istället.
 

Antekvist

Veteran
Joined
12 Mar 2006
Messages
19
Location
Pite
Jag har aldrig hängt på rollspelsforum annat än mitt eget där vi inte diskuterar sånt här så jag kan inte uttala mig om missnöjdheten i allmänhet men jag kan iaf dela med mig av mina egna tankar.

DoD 91 - 5
Chronopia - 2
Dod 6 - 3
Trudvang - 5

DoD 91 var ju kulmen på utveckling av Äventyrsspels spelserie. Det är svårt att ta det systemet längre. Vi använde nästan aldrig Ereb då det kändes som nåt lapptäcke som 20 snorungar fantiserat ihop.

Chronopia var början på slutet dom fick nån slags idé om att göra Chronicles av dod, kunde ha funkat om dom hade tagit och gjort ett nytt spel av det a lá Gotterdämerung eller liknande men dom gjorde det med allas favoritspel Dod 91. Fail.

Dod 6 var ett första försök till ett nytt system. Det enda som räddade grabbarna i Riotminds från katastrof var den otroligt höga standarden i illustrationer och omslag. Den grafiska produkten hade helt enkelt så hög klass att det höll Dod vid liv. Varje uppdatering blev bättre och bättre med illustratörer som Alvaro och Bergting och Paul Bonners omslag såklart som ofta stod till grund för 20-30% av försäljningssiffrorna ensam. [källa behövs dock :gremsmile: ]

Trudvang var ett helt nytt sätt att tänka i färdigheter. Sjukt revulutionerande men kanske precis för sent. Folk lockades fortfarande till produkterna pga den grafiska standarden men dom inbitna som kanske skulle ha uppskattat det nya systemet med specialiceringar och fördjupningar köpte aldrig spelet pga av att dom kännt sig svikna av tidigare systemmässigt undermåliga produkter. Riotminds kämpade tappert för att få nya spelare men första intrycket bestod.

Om riotminds hade kommit med Trudvang direkt istället för Dod6 så hade det gått sjukt mycket bättre för dem. Nu kom inovationen för sent. Det handlar om timing.


_____________________________________________________
Sen om detta inte hade med diskussionen i fråga att göra, så ber jag så hemsk mycket om ursäkt. :gremtongue:
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,549
Location
Slätta
Magnus Seter said:
Robert Jonsson said:
Det hade rätt mycket besökare på sajten och jag hade rätt mycket kommunikation med besökare både på sajten, andra sajter och forum. Här var det, om jag minns rätt, fortfarande rätt gott med diskussioner.
Och de försvann när DoD6 släpptes?

/M
Tror du själv att den frågan är möjlig att svara på? Edit: eller jo, det gör den kanske iofs. Det jag tänkte mig var om det var pga det.

Men jag tror det. Jag tror att communities splittras mellan gammalt och nytt och att det är svårare att hålla liv och intresse för de gamla och om det nya skiljer alltför mycket så är även de svårare att hålla liv i.

Vi kan ta ett "anekdotiskt bevis" från rätt nyligen. D&D minis Skirmish spel konverterade för ett tag sedan från 1.0 till 2.0. Spelet tappade massor med tryck på 1.0-fronten och tog aldrig riktigt fart på 2.0-fronten. En tid därefter slutade wizards tillverka den och hela spelet dog fullständigt.

Samma spel, gubbar och kort finns kvar, finns fortfarande att köpa men ingen vill ha.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Ram said:
Vi kan ta ett "anekdotiskt bevis" från rätt nyligen. D&D minis Skirmish spel konverterade för ett tag sedan från 1.0 till 2.0. Spelet tappade massor med tryck på 1.0-fronten och tog aldrig riktigt fart på 2.0-fronten. En tid därefter slutade wizards tillverka den och hela spelet dog fullständigt.

Samma spel, gubbar och kort finns kvar, finns fortfarande att köpa men ingen vill ha.
Som kommersiell produkt dog den, men DDM Guild tog ju över som ideell "förening" och är sanktionerade av WotC. Det spelades på GenCon nu senast, med turneringar.

Inte i samma skala som tidigare, visst. Men helt dött tycker jag inte att det är.

/M
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Ram said:
Edit: eller jo, det gör den kanske iofs. Det jag tänkte mig var om det var pga det.
Ah, orsak och verkan, ja det är ju omöjligt att säga att det är på grund av DoDv6 som besökarna försvann. De kanske hade försvunnit i alla fall.

Omöjligt att veta med säkerhet.

/M
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,615
Location
Stockholm
OBS att äspels dod frodades och dog i en mestadels internetlös värld. De communities som fanns var offline tex i kompiskretsen, på konvent och i fanzin. Det var mycket svårare att hålla liv i communitiet och sprida fanmaterial då.

När dod6 hade det inte funnit något dod i butik på många år. Det community som fanns kvar var kanske inte det mest stabila och produktiva. Så sexan stal såklart många fans, och återväxten av dod91-spelare lär ha närmat sig noll.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,549
Location
Slätta
Magnus Seter said:
Ram said:
Vi kan ta ett "anekdotiskt bevis" från rätt nyligen. D&D minis Skirmish spel konverterade för ett tag sedan från 1.0 till 2.0. Spelet tappade massor med tryck på 1.0-fronten och tog aldrig riktigt fart på 2.0-fronten. En tid därefter slutade wizards tillverka den och hela spelet dog fullständigt.

Samma spel, gubbar och kort finns kvar, finns fortfarande att köpa men ingen vill ha.
Som kommersiell produkt dog den, men DDM Guild tog ju över som ideell "förening" och är sanktionerade av WotC. Det spelades på GenCon nu senast, med turneringar.

Inte i samma skala som tidigare, visst. Men helt dött tycker jag inte att det är.
Well, allt är relativt helt klart. I sverige så försvann i princip samtliga spelare över en handfull månader.

Men jag tror att vi har olika syn på saken helt enkelt. Jag har nog en annan syn på aktiv än du har.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
Antekvist said:
Om riotminds hade kommit med Trudvang direkt istället för Dod6 så hade det gått sjukt mycket bättre för dem. Nu kom inovationen för sent.
Samma som jag tänkt. DoDT var spelet som hade behövt kommit 2000. Nu finns det ju givetvis folk som inte gillar även detta spel. Men det hade nog besparat massor av nerdrage på grund av systemet(som var minst sagt ett misslyckat experiment plus all dålig korr), och faktiskt försett spelet med ett par innovationer(med svenska mått vid denna tid), och mycket större kvalitet. Jag jag tror också först och främst DoD6(första) sålde på namnet och omslaget och även att det var lättare än Eon och D&D3 för nya spelare.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: The Fänboi unSupremacy

Magnus Seter said:
Det är ingen konspirationsteori, jag har ingen som helst tro på att Ymir, Targon et. al. satt på en krog i Göteborg och smidde planer på att tillsammans sänka Riot, i ett hemligt brödraskap.
Jag tror att du ville vara med men inte fick för Brödraskapet Götterborgs överstepräst Ymir von Ymir.
...
På något sätt påminner den ohämmade internethatiska stämningen som rådde (råder?) här och på andra forum om den egoism som har synts i kravallerna i London. Är det en ny generation som saknar empati och inlevelseförmåga gällande hur mottagaren tar emot budskapet?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Re: The Fänboi unSupremacy

Den Upplyste Despoten said:
På något sätt påminner den ohämmade internethatiska stämningen som rådde (råder?) här och på andra forum om den egoism som har synts i kravallerna i London. Är det en ny generation som saknar empati och inlevelseförmåga gällande hur mottagaren tar emot budskapet?
Vilken snygg, smakfull liknelse. Den bidrar säkert till det goda forumklimatet. Jag undrar hur det tas emot av mottagarna...


Allvarligt talat; oförmåga att kunna föreställa sig en mottagare till det man skriver finns i alla åldrar. Jag har fått alldeles tillräckligt med mail och läst insändare från folk som är 40+ där de helt verkar ha missat det här med mottagaranpassning. Att läsa mail från 40+:are kan vara rent plågsamt många gånger, eftersom de ofta mest verkar hälla ut sina tankar i text.

Det gör såklart 14-åringar också. men att det skulle vara en fråga om "generation" ser jag som osannolikt.
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Re: The Fänboi unSupremacy

Jag tror att du ville vara med men inte fick för Brödraskapet Götterborgs överstepräst Ymir von Ymir.
Vilket roligt skämt, och vilken tur att du valde att diskutera kring saken Ymir och inte personen RiotMinds...

För övrigt suger denna tråd, den är lika usel som nästan alla andra trådar med 10+ sidor.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,549
Location
Slätta
Re: The Fänboi unSupremacy

Mja... Jag är mer tveksam. Jag tror att näthat är en generationsfråga. Jag tror att äldre generationer är mycket mer upplärda att deras tankar och åsikter kan spåras tillbaka till dem och att de uttrycker sig på forum mer som de skulle göra ansikte mot ansikte. Yngre generationer är mer vana vid anonymitet, de gömmer sina ansikten när de demonstrerar etc.

Med detta så har det även tappats delar av respekten för hur mottagare tar emot deras budskap.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Re: The Fänboi unSupremacy

Ram said:
Med detta så har det även tappats delar av respekten för hur mottagare tar emot deras budskap.
Grejen är väl att just pga anonymtiteten så är det där faktiskt mest fördomar; vi vet inte vilka det är som hänger och skriver skit i Aftonbladets kommentarfält, liksom.

Det jag däremot vet av erfarenhet är att många äldre har svårt att fatta att det faktiskt sitter någon av kött och blod i andra änden av just elektronisk kommunikation. Det är inte "på riktigt" på samma sätt som ansikte-mot-ansikte eller via telefon eller liknande.

Och det är absolut inte en generationsfråga. Det är faktiskt exakt samma problem jag ser hos en del elever.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,549
Location
Slätta
Re: The Fänboi unSupremacy

krank said:
Ram said:
Med detta så har det även tappats delar av respekten för hur mottagare tar emot deras budskap.
Grejen är väl att just pga anonymtiteten så är det där faktiskt mest fördomar; vi vet inte vilka det är som hänger och skriver skit i Aftonbladets kommentarfält, liksom.

Det jag däremot vet av erfarenhet är att många äldre har svårt att fatta att det faktiskt sitter någon av kött och blod i andra änden av just elektronisk kommunikation. Det är inte "på riktigt" på samma sätt som ansikte-mot-ansikte eller via telefon eller liknande.
Jag kan absolut inte argumentera emot dig med någon form av fakta, utan får nöja mig med att konstatera att mina erfarenheter går helt på tvärs med dina.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Re: The Fänboi unSupremacy

Telash said:
Vilket roligt skämt, och vilken tur att du valde att diskutera kring saken Ymir och inte personen RiotMinds...
Hehe, jag tyckte det var lite roligt.

Rollspelssverige är mycket mindre än vad många trodde år 2000. "Bashandet" blev betydligt mindre framträdande och hårt efter att Neo och Riot träffat varandra i verkliga livet. :gremsmile:

/Magnus
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,615
Location
Stockholm
Re: The Fänboi unSupremacy

Som journalist har jag genom åren fått ta emot en hel del mejl från en stor mängd olika människor.

Män är dem som spyr ur sig hat mest i min erfarenhet. Åldern har ingen betydelse. Män i alla åldrar skriver hatmejl. MYCKET ovanligare att få sådana mejl från kvinnor i någon ålder.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Vad nu? Är jag sammanlänkad med Ymir och Targon? :gremtongue: Jag skrev ju för tusan att jag var glad att Riotminds börjat skriva på ett spel vars setting föll mig i smaken och att jag hoppades att det skulle bli bra :gremtongue:
 
Top