Nekromanti Det här med tilltugg till rollspel...

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,034
Location
Carapalea
I min spelgrupp är det en spelare som alltid sätter i sig en hel Eldorado-rulltårta varje spelmöte...


.. vi andra äter typ ölkorv eller chips. Ibland händer det att nån har lösgodis med sig. Till dricker vi mest kaffe och te. Men vi dricker ofta öl/sprit också, men vi är väldigt noga med att ingen blir redlös (dåliga erfarenheter).
Det händer ofta att vi lagar mat ihop, under sommaren är det nästan alltid grill efter spelmötet.
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
415
Location
Lund
I en tidigare grupp var det alltid någon som hade med småkakor, och värden brukade skramla fram märkliga kak- och godissorter, som julgodis i augusti. Inte alltid gott men oftast intressant.

Ölkorv är najs men lämnar flottig röklukt på fingrarna som sätter sig på allting man vidrör.
För att få chips-och-dipp-känslan utan flottigheten, gurkstavar och morotsstavar (och dipp naturligtvis).
 

Kuma

Veteran
Joined
29 Jan 2015
Messages
123
Brio. Och koffeintabletter. Nedsköljt med rikliga mängder te (vanligtvis över-draget och avsvalnat för den där riktiga scrunchy-face -känslan).
 

Wasabi

Veteran
Joined
22 Oct 2016
Messages
80
Khan;n268174 said:
Jag gillar ju att baka och har bjudit på både kakor, bullar och lite skumma tårtor. Är det bättre med bröd och röror än sockerbomber?
Gillar du att baka kan jag varmt rekomendera Focaccia som du skär i lagom stora avlånga bitar, några goda röror som fetaoströra och baba ganoush att doppa i (en bit per dopp).
Riktigt gott, men jag föredrar salta saker framför söta :)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Kladdiga saker som chips, popcorn och ostbågar går fetbort.
Jag tillhör dem som brukar äta popcorn och ostbågar med pinnar, men det orkar man bara göra i ett par minuter, sedan tröttnar man och börjar äta med händerna och får fettfläckar precis överallt.
Det finns även vissa godissorter som kladdar extremt mycket, t.ex. vingummi (prova att lägga ett vingummi 5 minuter på en servett så förstår ni vad jag menar).

Favoriter är:
- ölkorv, köttbullar och småostar (t.ex. babybel och den skrattande kon).

- frukt och grönt: cocktailtomater, morotspinnar, gurkpinnar, skivad paprika, vindruvor, clementiner/satsumas/mandariner, banan.

- kex och bullar (Göteborgs bragokex och Pågens gifflar om man inte orkar baka själv).

Grundreglerna är:
1. Inte kladdigt.
2. Behöver inte tillagas.
3. Lagom små mumsbitar.
 

Makaron

Veteran
Joined
6 Sep 2016
Messages
145
Går inte att rollspela utan godsaker, i alla fall inte i de halvdagspass som vi kör... Vi har till och med rullande fikaschema, så att alla utom SL turas om att köpa fika. Praktiskt, rättvist, och SL får någon form av bonus för att hen SL:ar (det jämnar ut sig när nästan alla i gruppen turas om att SL:a också)

Några återkommande favoriter: vindruvor, kakor (personligen gillar jag chokladsnittar, men det mesta från "kakhyllan" i lokala butiken går an), kex, choklad (fritt och/eller i kombination med tidigare). Dricka så rekommenderas juice och te (inte blandat)
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,144
Location
Lund
Khan;n268157 said:
Kakor är bra. Har du något du föredrar? Gärna något som inte smular alltför mycket...
Jag är något av en allätare vad det kommer till kakor men både ballerina och singoalla är klassiska och goda. Pepparkakor är också gott!

Man får vara lite disciplinerad vid ätandet för att minska smulandet :)

Cog.
 

Naqser

Veteran
Joined
24 Aug 2016
Messages
36
Hittade chips gjorda på popcorn, perfekta och inte kladdiga.
Sedan något "riktigt" brukar vara en smörgås med någon juice.
Eller om så blir över eller man bara får lust att baka så brukar en ostkaka eller dylikt gå bra för oss också. Sådana äts ju förståss i en paus.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Någon som har tips på passande tematiska tilltugg?
T ex brittisk deckare, call of cthulhu, samuraj, wuxia..?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Jag har aldrig spelat i en spelgrupp som kör med tilltugg (vad jag minns, jag kanske har fel). Matpaus ja, men aldrig att nån äter saker kontinuerligt (dricka vatten förekommer). Jag läser tråden med fascination.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
Smågodis och kakor av olika slag är det som brukar förekomma hos mitt gäng. Ofta sköljs det ner med kaffe, läsk eller vatten. Det blir sällan störande smuligt eller kladdigt av detta, och det bidrar till en god stämning.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Max Raven;n268317 said:
Någon som har tips på passande tematiska tilltugg?
T ex brittisk deckare, call of cthulhu, samuraj, wuxia..?

För brittiska deckare, så massor med te, och scones...

/Ulfgeir
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
Max Raven;n268317 said:
Någon som har tips på passande tematiska tilltugg?
T ex brittisk deckare, call of cthulhu, samuraj, wuxia..?
När OFR för många år sedan hade ett konceptscenario på GothCon med exceptionellt hög dödlighet och c:a 30 RP i reserv hade de tre kategorier i sin tävling. Flest dödade rollpersoner, flest överlevande rollpersoner och vilken grupp som var mest engelsk. De som vann kategori tre hade (på konvent!) med sig hembakta scones, marmelad och te. Jag förstår varför de vann.

Jag kan tänka mig att man i samuraj eller liknande kan ha seriösa teskålar istället för klassiska muggar, gärna med en ceremoni inblandat när man dricker det. Men det har jag aldrig testat.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Folk får för min del äta och dricka vad de vill. Men gällande alkohol bör alla vara på samma "nivå", och fika är som regel trevligast att dela.

Jag spelar väldigt sällan "seriöst". Men även den flamsigaste omgången monsterbash är ju en seriös investering av tid. Så det är viktigt att alla är ok med sällskapets beteende. Även, det är ofint att prata med mat i munnen.
 

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Joined
22 Oct 2003
Messages
526
Location
Helvetet
Jag är synnerligen emot ätande av snacks vid spelomgångar. I synnerhet som spelledare.

Det här är något som jag tidigare varit tämligen neutralt inställd till, men det senaste årets upplevelser av konstant småätande under spelsessionerna har fått mig att ändra åsikt... Spelbordet jag har i åtanke ser ut som ett buffebord. Not kidding.
 
Top