Nekromanti Det här med tilltugg till rollspel...

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,280
Vad är egentligen ett bra tilltugg på rollspelsbordet? Nu pratar jag inte hel måltid, alltså inte pizza, hamburgare, ostronbrickor och sånt.

Vi har länge kört med gifflar och fruktläder, men jag känner mig lite trött på bägge två. Ostbågar är inte min kopp te och chips blir så kladdigt. Vad ska vi snaska på? Smågodis? Hembakta småkakor? Vem har bra tips?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Dina fienders blod!

Och vingummin. De är det perfekta rollspelsgodiset.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Kakor och plockgodis är mitt gift när det kommer till rollspels-snacks. Båda funkar, generellt sett, utmärkt till den makalösa drycken kaffe :)

Cog.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,280
God45;n268152 said:
Dina fienders blod!
Kladdar inte det för mycket vid bordet?

cogitare said:
Kakor och plockgodis är mitt gift när det kommer till rollspels-snacks. Båda funkar, generellt sett, utmärkt till den makalösa drycken kaffe :)
Kakor är bra. Har du något du föredrar? Gärna något som inte smular alltför mycket... Att kaffe är en makalös och mästerlig accessoar till rollspel tror jag är allmänt accepterat. :)
 

Wasabi

Veteran
Joined
22 Oct 2016
Messages
80
Förutom de självklara som chips/snacks så brukar vi ha ölkorv och små ostar.
En gång körde vi med brytbröd och röror att ha på. Fungerade bra men risk för kladdigt.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Bara ett allmänt tips när det gäller ostkrokar å sånt är att man kan köpa ostbollar istället och hälla upp i en skål plus äta med sked. 100% kladdfritt

Bra tips till när man ska ge ungarna oxå
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,280
.113;n268170 said:
Bara ett allmänt tips när det gäller ostkrokar å sånt är att man kan köpa ostbollar istället och hälla upp i en skål plus äta med sked. 100% kladdfritt
Har för mig jag såg någon gif på folk som åt ostbollar med pinnar för att minska kladdet. Känns lite innovativt.

Men tyvärr är ostbågar något jag inte kan med rent smakmässigt. Personlig preferens.

Wasabi said:
Förutom de självklara som chips/snacks så brukar vi ha ölkorv och små ostar.
En gång körde vi med brytbröd och röror att ha på. Fungerade bra men risk för kladdigt.
Jag gillar ju att baka och har bjudit på både kakor, bullar och lite skumma tårtor. Är det bättre med bröd och röror än sockerbomber?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,910
Location
Nordnordost
Körsbärstomater och vindruvor har varit vanliga syner på spelbordet här. Så även te.
 

Scitalis

Veteran
Joined
9 Jan 2017
Messages
3
Ölkorv är det ultimata snackset, gärna med en trevlig öl till också.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,311
Location
Kullavik
Det perfekta snackset är inget snacks alls. Föredrar om folk äter innan/efter (eller i en pause). Lite som på bio - det stör upplevelsen.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,676
Location
Eslöv
Allting som är/blir kladdig, så att tärningar blir sådär glansiga och papper får fläckar, gärna själva rollspelsböckerna.

Jag rekommenderar varmt extra oljiga chips, chocklad av märket KEX (de smälter snabbt som fan) och givetvis en riklig mängd olika dippor.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Khan;n268174 said:
Har för mig jag såg någon gif på folk som åt ostbollar med pinnar för att minska kladdet. Känns lite innovativt.

Men tyvärr är ostbågar något jag inte kan med rent smakmässigt. Personlig preferens.

Jag gillar ju att baka och har bjudit på både kakor, bullar och lite skumma tårtor. Är det bättre med bröd och röror än sockerbomber?
Ja själv äter jag helst lättsaltade räfflade chips om jag ska äta nått sånt men hellre till film än rollspel. En kaka eller bulle tycker jag nog passar bättre då man kan ta en liten paus och äta, eller äta den till, utan att det stör lika mycket som typ chips och godis ätande i tid och otid.

Kaffe eller något annat att dricka är nog det enda vi alltid haft.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,553
Location
Umeå
wilper;n268175 said:
Körsbärstomater och vindruvor har varit vanliga syner på spelbordet här. Så även te.
Även färska bär är schysst, men rätt dyrt. Det händer att jag tar med morötter och dip också.

Men te, det är ett absolut måste.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,280
Scitalis;n268176 said:
Ölkorv är det ultimata snackset, gärna med en trevlig öl till också.
Alkohol är aldrig trevligt vid spelbordet i min erfarenhet, hur små mängder det än rör sig om. Men det är en helt annan diskussion som vi kan ta någon annanstans än här.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,280
Henke;n268177 said:
Det perfekta snackset är inget snacks alls. Föredrar om folk äter innan/efter (eller i en pause). Lite som på bio - det stör upplevelsen.
För mig handlar det om att man ska hålla sig pigg hela spelmötet igenom och då brukar det behövas lite blodsockerhöjande efter någon timme eller två. Men i teorin håller jag med dig, fullt fokus på spelet är alltid bäst.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,280
wilper;n268175 said:
Körsbärstomater och vindruvor har varit vanliga syner på spelbordet här. Så även te.
Där sade du något. Körsbärstomater och vindruvor hamnar på listan över saker att testa.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,748
Location
Stockholm
....men för att vara mer allvarlig: socker, koffein, nikotin och alkohol är mina bästa vänner när jag rollspelar så godis, kaffe, snus och rödtjut brukar finnas till hands :)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,311
Location
Kullavik
Khan;n268193 said:
För mig handlar det om att man ska hålla sig pigg hela spelmötet igenom och då brukar det behövas lite blodsockerhöjande efter någon timme eller två. Men i teorin håller jag med dig, fullt fokus på spelet är alltid bäst.
Nu är ju det jag skriver ett önsketänkande. Mina spelare brukar alltid släpa med sig gifflar, chips, cola och fan och hans moster...

Lite off-topic kanske men läste Graham Walmsley´s Play Unsafe under julen där han bl.a. ger bra tips på förberedelser för att spela fokuserat:

• Not drinking alcohol (until after the game).
• Not having too much coffee (unless it's a hyperactive game).
• Sitting quietly for a few minutes, preferably in the sun.
• Walking around.
• Flicking through the game text.
• Ensuring I have everything I need.
• Getting enough sleep or, if I can't, getting up early enough to be awake for the game.
• Having breakfast before a morning game.
• Avoiding stodgy lunches, especially chips.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,939
Location
Ludvika
Nötter och choklad är min favorit och passar till både läsk, öl och vin, eller starkare grejer.

Men framförallt gillar jag omväxling.
 
Top