Nekromanti Det här med att äta frukost….

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag är precis som du, kan inte äta frujost alls på morgonen & behöver vänta ett bra tag. Har ju fördelen att jobba i skolan & då har vi fruktstund. Så det är ett bra tillfälle att klämma i sig en macka...
När jag väl kommer ihåg det, så brukar det bli en ostmacka.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jag äter frukost ibland. Om det bjuds (på hotell eller sådant) glufsar jag glatt i mig, men hemma... allt mer sällan. En kopp java eller te kanske. Lättja är en start kraft.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,220
Location
Stockholm
chrull;n12805 said:
Jag skulle nog pröva att byta ut vaniljkesellan mot kvarg med egen smaksättning. Minns jag rätt så innehåller den mesta kvargen med smaksättning rätt sjuka mängder socker och det gäller särskilt Kesella. (PSA: Kesella är ett varumärke på Kvarg, inget annat :D )
Lite socker skadar väl inte (eller hur...?). Äter det inte för att det är nyttigt utan för att det är gott! Sedan är det ju mer knöligt att smaksätta själv även om det säkert är bättre på olika sätt. :)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
chrull;n12777 said:
Frukost ska ätas antingen snabbt och effektivt eller rejält och fantastiskt. Aldrig skogaholmslimpa. Aldrig oboj. Sånt är frukost för barn som är unga nog för att fortfarande ha baseballkeps. Har man fyllt 18 bör man alltså låta bli.
Exakt så. O'boy slutade jag dricka när jag började försvara mig själv.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Jag har ingen riktig sympati med ditt problem, för jag älskar att äta frukost: den bästa stunden på dagen, en liten andakt innan slitet drar igång.

Men jag tror mig ha hört nånstans att det där med "dagens viktigaste måltid" bara är bullshit, i synnerhet när det handlar om fullvuxna människor.
Kärlekscraft said:
Kan inte heller sympatisera med dig, frukosten är ett problem, och som sagt, att man omedelbart måste äta den när man nyss vaknat.
chrull said:
Jag äter ofta min frukost 2 timmar efter att jag vaknat. Så jag förstår inte riktigt ditt problem.
Vimes said:
Vem är det som tvingar dig att äta frukosten precis när du vaknat?
Kärlekscraft said:
Vimes & Chrull: HUR ska man äta frukosten? Så fort man begett sig hemifrån går det ju inte, för det är en raksträcka till plats B från A utan stickspår. Var finns maten sen? Inte direkt att man bara kan gå ifrån jobbet/lektionen/föreläsningen/etc. för att äta mat, man måste då vänta till lunchdags.
Vimes said:
Du bestämmer (antagligen) själv när du går upp.
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
chrull;n12777 said:
Frukost ska ätas antingen snabbt och effektivt eller rejält och fantastiskt. Aldrig skogaholmslimpa. Aldrig oboj. Sånt är frukost för barn som är unga nog för att fortfarande ha baseballkeps. Har man fyllt 18 bör man alltså låta bli.
Sannare ord har sällan sagts. Weetabix har varit min standardfrukost länge nu och rekommenderas varmt. Det är lagom gott, tar tre minuter att sleva i sig och ser till att tarmmaskineriet kommer igång. Dessutom förstår man ju av finskan på kartongen att det är lite extra sisu i det.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Jag tycker att mat är rätt trist och väntar tålmodigt på att Soylent kommer till Europa.
Kärlekscraft said:
Innan dess kan du börja med smoothies. :D
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag har också tänkt på det här; jag är inte alls någon frukostmänniska, och ofta går jag utan att ha ätit något alls fram till lunch - även nu när jag tillfälligt jobbar heltid (men lunchen blir då tidigare (12) än den är när jag pluggar (cirka 14). Ibland tar jag ett glas jos för att få lite vitaminer och socker i mig. Men jag äter ofta middag väldigt sent på kvällen innan jag sover.

Det här med frukost är definitivt inte universiellt - i Kina äter folk knappt frukost, och om de gör det så rör det sig om ett ångkokt ägg, en liten låda dumplings, en nudelsoppa, eller dyl. Själv brukade jag ta en yoghurt och en friterad potatiskaka som frukost i Kina, men det var först vid klockan 11 eller så; sen åt jag en sen och ganska lätt lunch vid 13. Syrrans pojkväns kultur (Wa-folket) var dock det märkligaste, då även deras frukost (nudelsoppa) var fruktansvärt superspicy, och så mycket som jag älskar megastark mat är det fan jävligt svårt att smälta den innan lunchtid iaf.
Kärlekscraft said:
Låter bra att frukosten inte är något universiellt, i Sydeuropa(till viss del!) äter man visst bara en kopp java med något sötare bröd till. Om man bara hade en plågad hemmafru(bihustru) som kunde sätta igång en full cooking station en timme innan man vaknar som man finner på hotell med massa olika rätter
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Big Marco;n12966 said:
Jag tycker att mat är rätt trist och väntar tålmodigt på att Soylent kommer till Europa.
Jag har inte hängt med i Soylent-svängen de senaste månaderna men såg att det snart är dags för USA. Har det sagts något om planerna med Europa på sista tiden?
Big Marco said:
Q3 2014. Grymt sugen!
 

Patrick Bateman

Warrior
Joined
25 Oct 2000
Messages
224
Location
Stockholm
chrull;n12981 said:
Jag har inte hängt med i Soylent-svängen de senaste månaderna men såg att det snart är dags för USA. Har det sagts något om planerna med Europa på sista tiden?
Soylent som i...Soylent green?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,833
Location
Stockholm
Svart kaffe, croissant och franska filterlösa cigarretter …
chrull said:
... Du röker ju inte franskt och filterlöst. Du röker ju light med extra tjocka filter.
Dante said:
I MIN verklighet är de franska och filterlösa …
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Patrick Bateman;n12987 said:
Soylent som i...Soylent green?
Soylent som i mat i pulverform. Just add water. Det är alltså en riktig produkt som börjar säljas om en vecka i USA efter en crowdfundingkampanj. Tanken är att den är portionerad för att innehålla ALLT din kropp behöver.
Det här är alltså inte någon bantningshype eller något du trycker i dig efter träning för att bli stor och stark, det är något du kan ersätta alla din mat med. Eller bara använda som komplement när du inte hinner/orkar/kan fixa något snabbt att äta utan att gå över till att äta skräpet som säljs som färdiglagad mat.

Vi drömde om ett piller som ersatte en måltid. Nu är det här, bara i pulverform:
Kärlekscraft said:
Som nutrilett - fast med mera näring?
http://www.nutrilett.se/
anth said:
Som vanlig mat, fast mycket äckligare och dyrare?
chrull said:
Kärlekscraft: Tanken är ju inte att det är för bantning. Det är för att garantera att du får i dig ALLT du behöver med så lite extra saker som möjligt.

Anth: Om din vanliga mat hela tiden är perfekt balanserad med den näring din kropp behöver med minimalt med onödiga biprodukter så är det som vanlig mat. Och om du i din vaniga mat lyckas åstadkomma den perfekta balansen för $3 så... Jag gissar på att du inte gör det. Så det är inte som vanlig mat, utan bättre. Och billigare. Huruvida det är äckligt eller inte återstår väl att se.
Rymdhamster said:
Jag undrar hur mättnadskänslan blir. Eller helthetskänslan överhuvudtaget.
chrull said:
Det jag har läst är att om man går över helt på Soylent (dvs 3 mål soylent om dagen, inget annat) så kommer man känna viss hunger i början, men att det går över när kroppen vant sig vid att inte hantera fast föda.
Luna Lovegood said:
Av vad jag har läst för förhandsrecentioner så ska det vara äkligt de två tre första gångerna och sedan gå ner hur enkelt som helst, alltså lättare att vänja sig till än öl/kaffe/whisky/oliver/etc.

Sedan hoppas jag på att de löst lite problem i produktionen innan det släpps alternativt innan det går att köpa i Europa, för isåfall är jag helt klart på.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Om jag kan tar jag ett glas juice när jag stiger upp och äter någon macka runt 1-2 timmar senare.

Att frukost är dagens viktigaste måltid är en reklamkampanj för att sälja bacon på 1920-talet(?) som bitit sig fast.

Ergo, dumheter.

Däremot tycker jag hotellfrukost är riktigt gött, men då stiger jag inte upp på Lutherantider utan följer mer normala dygn. ;)
Luna Lovegood said:
Ah jag trodde det var en myt ifrån att man skulle ta upp näring bättre vid första målet som misstolkats.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Vaknar upp. inser att dagen redan är förstörd. kollar så lille Reddokk lever. Ligger kvar och stirrar i taket och inser att det är ganska likt att sitta upp och stirra i en vägg. så tillbringar lite tid med att fundera om det är värt att kliva upp. men eftersom dagen ändå blev förstörd när jag vaknade kan jag ju göra det värsta av situationen. så till sist släpar jag mig upp ur sängen. Väl inne i köket är det dags för dagens första lågvatten märke. frukosten. Efter att ha tittat i kylen. skakat på det där mjölkpaketet ja skulle ha kastat förra månaden så blir det till sist samma frukost som vanligt.

Kaffe och en cigg
 

frulling

Veteran
Joined
4 Sep 2006
Messages
123
Location
Falun
Jag brukar äta en proteinbar när jag kommit fram till jobbet. Har man tur är det en god swedbar(13kr) är man snål en starnutrion(kostade 5kr på kampanj). Detta sköljs ned med en vattenflaska(ca 1liter). Började detta efter jag pendlade och ville ha möjlighet att sova på resan vilket var svårt efter att precis jagat sig upp och ätit. Det fungerar bra då jag ofta har en lite startsträcka på mitt arbete som lärare där man läser mail och förbereder dagens lektioner(dvs går igenom de förberedelser man tidigare gjort, eller stressar ihop några nya)
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Humm... Två frukostar- först en vid 5- snåret på morgonen när jag går upp och sen en vid 9.snåret och det är frukost på jobbet- för det mesta är det en macka eller tre med pålägg och lite juice. Detta på veckorna

Helgerna när jag går upp lite senare är det bara en frukost- men jag måste fortfarande äta.

Men å andra sidan så vet jag folk som inte åt nåt alls på dan- på kvällen blev det dock ett rejält skrovmål.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Nu blev jag sugen på en Elvismacka till frukost. Har ju både banan, jordnötssmör och bacon hemma. :) Och Jelly nånstans. Om man vill köra hardcore.
 
Top