Nekromanti Det här med att äta frukost….

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Har någon konstig aversion mot att äta frukost, klockan ringer pliktskyldigt tidigt på morgonen, där man har ett litet tidsgap innan man måste ta sig till föreläsningen/seminariet/jobbet/skolan/sommarjobbet etc.
Och då är meningen att man måste tvinga sig mat som sedan inte känns sådär jättebra eller är direkt uppiggande. Jag vill hellre vänta kanske en timme efter uppvaknandet innan man blir hungrig – men det går ju inte speciellt bra eftersom man då är upptagen med sitt/fortfarande på väg så ingen näring kan inmundigas. Händer att jag inte äter frukost alls, men det får man ju inte säga i det här landet – för frukosten är ju dagens viktigaste mål! Dessutom blir mamma upprörd.:sad:

Har kommit på att det kanske är själva maten det är fel på: o’boy, flingor, bröd, marmelad, sylt, juice etc. Vad är det för mat folk egentligen äter på mornarna? Bara massor socker & snabba kolhydrater. (Finns visserligen gröt, skinka & annat.) Provade en gång att äta RIKTIG mat – dvs en liten tallrik spaghetti bolognese, en skål soppa, lite köttgryta – och det kändes mycket bättre. Men här möts man också av massor av protester. Äta brunch istället kanske? Ska ju vara lite lätt mat på morgonen – och då kan man ju äta mindre portioner.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,103
Location
Tindalos
Idag var en sådan där dag när det för en gångs skull blev tidig frukost. Håller med. Inte speciellt hungrig 6:30 en lördagsmorgon. Men man tvingar åtminstone i sig en tallrik filmjölk, lite te och en rund Hönökaka. Den där lilla varianten av den klassiska ni vet.

Som arbetslös så vaknar man annars lagom till frukost. Dvs frukosttiden då man verkligen behöver den. Läser lokalblaskan, som sambon burit in två timmar tidigare, under tiden man väntar på att kaffet skall bli färdigt. Oftast hinner man kolla igenom lokalblaskan innan kaffet är färdigbryggt. Mackor, yogurt, juice och möjligen något ägg. Hotellfrukost varje dag... Arbetslös is da shit!

Appropå hotellfrukost och varm mat så kan man ju inte glömma de tidiga frukostar man ätit i Kina ibland. Kokta grönsaker, kokt ris, kokt fisk eller annan kokt havsmat. Då var man glad om det fanns lite degbollar i någon skål som man kunde skölja ner med kokt vatten...
Kärlekscraft said:
Degbollarna låter äckliga, men allt det kokta[grönsaker, ris, fisk, havsmat] låter mycket gott och intressant!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Jag fixar inte en arbetsdag på jobbet utan att grunda med nånting. Det räcker rätt bra med en macka; bara det är någonting överhuvudtaget så magen inte börjar kurra under dagens andra lektion.

ICA som ligger vid mitt jobb säljer färdigbredda Skogaholmsskivor med smör och leverpastej eller ost/skinka för åtta spänn. Ganska ofta blir det en sådan, åtminstone de dagar jag börjar normal tid (08:15). Annars har jag ofta färdigskivat bröd, smör, ost hemma. Har inga problem med att ha hyfsat ensidig frukost, jag "tröttnar" inte riktigt på det viset.

Ibland försöker jag vara ambitiös och ha någon form av juice hemma, och då blir det också lättare att faktiskt engagera sig att bre en macka hemma istället för att bara köpa en på väg till jobbet.
Kärlekscraft said:
Är väldigt förtjust i s k renklämmor http://www.polarbrod.se/polarklamma_renkott.aspx Vore väldigt bra att kunna ha en förpackning i frysen, som man sedan lägger fram i kylskåpet vid behov - ännu snabbare än att bre själv - dessutom hållbar om den tas med ett tag ut. Men hur får man tog i dom? Polarbröd påstår själva att ex. vissa ICA kan ha dem på lager, men det vet dom ingenting om. Måste man plundra en grossistaffär?
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Äter alltid frukost och äter alltid samma frukost: fil (A-fil) med havrefras, två ostmackor (både ost och bröd kan varieras), ett glad juice och en kopp kaffe. Jag intalar mig att det är bra för magen att få samma sak så tidigt, men antagligen är jag bara en vanemänniska, i synnerhet vad gäller frukost.
Kärlekscraft said:
Trist med samma monotona mat varje dag - variation är nödvändigt för hälsan och alla näringsämnen! Eller nåt sånt.
krank said:
Variation kräver tankearbete och ork och tid och annat man hellre lägger på annat än mat =)
Kärlekscraft said:
Variationen kan också bestå utav chokladflingor istället för kellogg's frosties, skinksmörgås istället för ost och så vidare.
Jarl said:
Jag varierar osten, brödet och juicen. På söndagar blir det rostmackor med marmelad istället för vanliga ostmackor!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Prova att börja dagen med en tagg och en kopp java. Noir-style.
Kärlekscraft said:
Står det uttryckligen så i boken? Eller handlar om 'Noir' generellt?
Arfert said:
Har ingen aning om det står i boken (rollspelet). Har bara läst delar, det var för mastigt för min smak. Men folk i noirlitteratur börjar dagen så.
Kärlekscraft said:
En tagg? Hur utvinns näringen? Hur sticker den inte hål på magsäcken? Kan nog inte stämma, eftersom alla hushåll i Noirvärlden befolkas av en hemmafru som blir indragen i sovrummet i håret för en blodig omgång bälte när det är för lite salt i maten - så maten står alltid på bordet när man vaknar.(Enligt illustrationen) https://www.google.se/search?q=hous...QAQ&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1366&bih=597#imgdii=_
Arfert said:
en tagg betyder så klart en cigg. duh. ;)
Kärlekscraft said:
Åh nej, tagg=törne, stickig sak. Men en cigg är tydligen väldigt bra för att dämpa hungern(size zero modeller)
Arfert said:
Bristande slangkunskaper? :)
Rymdhamster said:
Vart är ungdomen på väg egentligen?
Storuggla said:
Rakt ut i spenaten är de på väg.
Big Marco said:
Jag fattade iaf. :) Är det helg blir det bourbon i kaffet.
slanfan said:
Detta är faktiskt min frukost 9 dagar av 10.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,995
Location
Ereb Altor
Kärlekscraft;n12625 said:
Har någon konstig aversion mot att äta frukost, klockan ringer pliktskyldigt tidigt på morgonen, där man har ett litet tidsgap innan man måste ta sig till föreläsningen/seminariet/jobbet/skolan/sommarjobbet etc.
Och då är meningen att man måste tvinga sig mat som sedan inte känns sådär jättebra eller är direkt uppiggande. Jag vill hellre vänta kanske en timme efter uppvaknandet innan man blir hungrig – men det går ju inte speciellt bra eftersom man då är upptagen med sitt/fortfarande på väg så ingen näring kan inmundigas. Händer att jag inte äter frukost alls, men det får man ju inte säga i det här landet – för frukosten är ju dagens viktigaste mål! Dessutom blir mamma upprörd.:sad:

Har kommit på att det kanske är själva maten det är fel på: o’boy, flingor, bröd, marmelad, sylt, juice etc. Vad är det för mat folk egentligen äter på mornarna? Bara massor socker & snabba kolhydrater. (Finns visserligen gröt, skinka & annat.) Provade en gång att äta RIKTIG mat – dvs en liten tallrik spaghetti bolognese, en skål soppa, lite köttgryta – och det kändes mycket bättre. Men här möts man också av massor av protester. Äta brunch istället kanske? Ska ju vara lite lätt mat på morgonen – och då kan man ju äta mindre portioner.
Känner likadant. Förr hoppade jag ofta över frukost, men sedan när vuxenlivet smög sig på blev det stressig frukost innan jobb, lämning av barn m.m. För något år sedan började jag leka med periodisk fasta och sedan dess hoppar jag över frukost 2-3 dagar i veckan. Mer tid, piggare hjärna och det är lite billigare med ;)
Kärlekscraft said:
Hur gör du innan lunch? Även om det händer att jag inte äter, så blir magsäcken tom runt 11.00-tiden så äta måste man. Är man på universitetet finns det alltid automater/kiosk/café/resturang att handla ifrån i exempelvis pausen efter första halvan av föreläsningen.
Måns said:
Jag hoppar över frukost och äter inget före lunch.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Kaffe och snus är det ända som behövs fram till lunch för min del. Kaffedosen bör dock vara rätt konstant 06.00 - 12.00 för att det skall funka.
Kärlekscraft said:
Kaffe eller snarare automaternas blandning av choklad & kaffe räcker ett tag, men man måste ha något solitt inom sig - för annars blir det obehagligt.
 

Sia

Veteran
Joined
18 May 2013
Messages
153
Location
Stockholm
Hm, jag är definitivt en vanemänniska och dessutom morgonpigg. Och tycker att det är viktigt att äta frukost så att man orkar. Har provat lite olika genom åren, bl.a. bara en frukt (blir då hungrig prick kl 11). Numera kör jag på rejäl frukost pga långa dagar, yoghurt med flingor och två mackor och en frukt. Hinner man inte på morgonen (vilket också händer ibland) tipsar jag om att göra mackor i förväg och sedan äta vid någon paus/fast på förmiddagen, och bara få i sig något litet innan man lämnar hemmet.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Riktig mat är en utmärkt frukost! Allternativt någon hybrid där man gör frukost på rester. Kallt skivat kött eller kall köttfärssås blir ypperliga pålägg. Stekt skinka med någon form av ägg är också trevligt.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
"Scottish breakfast": ägg i någon form, vita bönor, bacon, harsh browns, kokt hel tomat, black pudding och den obligatoriska lilla korven. Har också fått svamp och lite haggis vid något tillfälle. Samt kaffe, naturligtvis! Fast allt detta enbart i Skottland, aldrig annars.:grin:
Kärlekscraft said:
'Full breakfast' kan ju ändå vara rätt smarrigt. Äggröra, bacon, skinka, riktigt korv, tomat...
 

Glasgow_kiss

Veteran
Joined
29 Jul 2010
Messages
115
Location
Kristianstad
Jag älskar frukost, jag förstår inte de som inte äter frukost. Själv äter jag frukost även om jag varit riktigt packad föregående kväll/natt (kan bero på att jag inte blir bakfull).

Min frukost består alltid av två brödskivor med ett tunnt lager bregott mellan och pålägg som varieras veckovis (några exempel är skinka/kalkon skivor, nån sorts medwurst, leverpastej, messmör, majonäs + tonfisk), detta slinker ner tillsammans med ett glas lättmjölk. Efter ätandet avslutas frukosten med en stor (4-5 koppar) mugg kaffe framför datorn/TVn. Dagar då jag har föreläsning tar jag med mig kaffet i en termos av mindre slag. Brödet jag äter ska ligga runt 40g kolhydrater per 100g. Detta får mig att hålla mig pigg och mätt i minst 3 timmar.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Jag dricker, efter att jag varit ute och power walkat med hundarna i en timme, en smoothie med bär, mandel, osötad sojamjölk och hampaprotein.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Also, o'boy, flingor och skogaholmslimpa? Vafan hörrni.
Kärlekscraft said:
Är ju vad 99% av alla äter? Sverige har också undermåligt bröd, skinka och korv.
Jarl said:
Nej, endast barn och galningar tycker oboy smakar gott.
Rymdhamster said:
Jag håller med Jarl. O'Boy är jättegott!
Kärlekscraft said:
Rymdhamster: Du håller väl inte med Jarl, då hum säger att endast barn och galningar tycker o'boy smakar gott. :/
Jarl said:
Vilket gör hamstern till vad...?
Rymdhamster said:
Rymdblomma!
Jarl said:
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,815
Havregrynsgröt med sylt och lite mjöl. Till det dricker jag oftast mjölk eller vatten, ibland blir det juice om jag lyxar till det. Har ätit detta så gott som varenda vardag i drygt 20år. Tar 2min i micron och ungefär 5min att äta upp. Bättre frukost finns helt enkelt inte
Kärlekscraft said:
Äter du 'mjöl' till som du strör ut? Eller syftar du på mjölK?
Anchorman said:
Mjölk ska det vara :)
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,081
Location
Göteborg
Jag bakar tre limpor bröd i taget, och det räcker i några veckor (ta fram en halv limpa ur frysen i taget). Äts med smör och ost bara. En eller två mackor räcker gott.
Kärlekscraft said:
Nej, en limpa går åt om dagen.
 

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
352
Frukost? Är inte det den där skiten som man tvingades äta innan man började bo själv? Nej, jag äter lunch eller kvällsmat. Ibland, om jag är riktigt hungrig, båda. Frukost är dagens viktigaste måltid pscha-pscha, man klarar sig fint på fastande mage om man bara vill!
 

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
Kaffe och snus från att jag går upp 5-6 till när (om) det finns tid för lunch.

Och snacket om att det skall vara viktigt med frukost köper jag inte, inte heller kostcirkeln man försökte pränta in under skolåren, jag äter mycket av kött och fisk ganska lite grönsaker och väldigt lite av det där andra skräpet som finns med, har alltid gjort och är väldigt sällan sjuk, oftast går det flera år emellan (bortsett denna julen då jag fick ungefär allt utom aids, cancer och ebola inom två veckor), är inte överviktig och enligt farbror doktorn så är blodvärdena kanon och trycket kan inte bli bättre. :)
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
På måndagar serveras frukost på kontoret, så du äter man den någon gång mellan 7-9 (8:45 alltså). Andra vardagar äter jag 250g kvarg med nötter eller müsli. Jag köper ICAs Basic Kvarg och det betyder att jag äter en halv burk om dagen, alltså äter jag det direkt ur burken dag 2.
Alltså slipper man hålla på att plocka fram/undan en massa grejjer. Till det dricker jag ett glas vatten.

På helgerna däremot blir det mer extravaganta frukostar. Igår blev det glutenfria LCHF-pancakes, äggröra och bacon. Imorse blev det ägg och baconmuffins samt scones. Till det creeme cheese, kalkon, marmelad, ost etc. Andra saker som brukar förekomma på helgfrukosten är röra med avokado och feta, stekta tomater, stekt svamp, ugnsbakad svamp fylld med pesto och ost, kokta ägg, stekta ägg, omelett, stekt kalkon, stekt zucchini, färsk sallad, chiafröpudding... Till det dricks det antingen Te, Espresso eller Lungo och vatten.

Frukost ska ätas antingen snabbt och effektivt eller rejält och fantastiskt. Aldrig skogaholmslimpa. Aldrig oboj. Sånt är frukost för barn som är unga nog för att fortfarande ha baseballkeps. Har man fyllt 18 bör man alltså låta bli.
DeBracy said:
Plötsligt blev jag galet sugen på O'Boy och skogaholmslimpmackor med smör och Aromat på! :D
Arfert said:
Aromat, är du helt förryckt gosse! Lawry's kryddsalt ska det givetvis vara.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
chrull;n12777 said:
Frukost ska ätas antingen snabbt och effektivt eller rejält och fantastiskt. Aldrig skogaholmslimpa. Aldrig oboj. Sånt är frukost för barn som är unga nog för att fortfarande ha baseballkeps. Har man fyllt 18 bör man alltså låta bli.
Amen to that!

Jag käkar havregrynsgröt med banan och russin på vardagarna. Stoppar in gröten i mikron, går och duschar, när jag kommer tillbaks har gröten svalnat till lagom temperatur. Käka snabbt och enkelt, bara in med maten i munnen så frukosten blir avklarad.

På helgen blir det gärna surdegsbröd från favoritbageriet med långlagrad ost och kanske marmelad. Gärna ägg till. Färskpressad apelsin/citrusjuice och starkt kaffe från mockabryggaren. Alternativt lyxgröt med färska jordgubbar eller hallon, karamelliserade havregryn och vaniljkesella.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
kloptok;n12789 said:
Amen to that!

Jag käkar havregrynsgröt med banan och russin på vardagarna. Stoppar in gröten i mikron, går och duschar, när jag kommer tillbaks har gröten svalnat till lagom temperatur. Käka snabbt och enkelt, bara in med maten i munnen så frukosten blir avklarad.

På helgen blir det gärna surdegsbröd från favoritbageriet med långlagrad ost och kanske marmelad. Gärna ägg till. Färskpressad apelsin/citrusjuice och starkt kaffe från mockabryggaren. Alternativt lyxgröt med färska jordgubbar eller hallon, karamelliserade havregryn och vaniljkesella.
Jag skulle nog pröva att byta ut vaniljkesellan mot kvarg med egen smaksättning. Minns jag rätt så innehåller den mesta kvargen med smaksättning rätt sjuka mängder socker och det gäller särskilt Kesella. (PSA: Kesella är ett varumärke på Kvarg, inget annat :D )
 
Top