Nekromanti Det går bra nu (eller?)

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Baserat på SF Boks topplista så säljer svenska spel bra till svenska spelare, så jag tror inte att de blir utkonkurrerade av utländska aktörer iaf.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,524
Rollspel är ju starkare än någonsin! :gremlaugh: Allt finns ju på internet! Ladda ner en retroclon och en app och så har man allt man behöver. Actual play podcasts är det enda civiliserade sättet att lära sig spela på ifall man inte har någon som kan lära en och det är en ganska ny företeelse. Fler och fler blir intresserade på grund av tv-serier som Community och Big Bang Theory. Tv-spelarna har dragits in genom Penny-arcade redan :gremsmile:

Men vad vi behöver för att fixa det här är en ordentlig ny edition av D&D som bara heter D&D och som kan köpas i en affär. Ingen vet något alls om de där andra spelen som heter konstiga grejer och är typ som D&D. Folk känner till D&D! Det är vårt varumärke! Det är vad folk vi vill ha! Vet du vad jag säger när folk frågar mig om D&D? Jag säger att det heter Pathfinder nu för tiden och det får in dem i hobbyn! Sedan kan de testa en massa skumma andra grejer som Mutant & Masterminds eller Vampire, kanske till och med Svenska grejer som Svavelvinter. Men det kommer senare. Vad vi spelar för folk som inte har koll är D&D och kanske lite annan skit som är typ samma sak. Så låt oss sälja in D&D :gremsmile:
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,776
Location
Göteborg
God45 said:
Så låt oss sälja in D&D
Fast samtidigt finns det ju en massa folk som inte är ett dugg intresserade av D&D men som däremot skulle lockas av spel som Fiasco, Gumshoe eller Psychodrame.

Men nu går jag ifrån trådens ämne. Dnalor säger att vi inte ser samma uppsving i Sverige som i USA. Du säger "rollspel är ju starkare än någonsin". Ska vi tolka det som att du menar att vi visst ser samma uppsving i Sverige som i USA? Att svenska rollspelare blir fler och aktivare? För jag håller med Dnalor; jag ser inga sådana tendenser här.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,603
En skillnad är väl att marknaden i USA ser så mycket annorlunda ut än i Sverige? Jag förbluffas och imponeras av Paizo som verkligen har lyckats slå mynt av D&D 3,5. De säljer också internationellt iofs, men ändå vilken boom rent ekonomiskt.

Jag håller annars med Krille i hans analys och vill gärna föreslå tre grupper rollspelare, Märklinarna, Experimentarna (typ sådana som Genesis och Rasmus L) och Övriga (den allra största gruppen som spelar allt möjligt från hemmabyggen, publicerade rollspel och ffa olika chat-varianter på internet).

Min önskan är att någon större producent axlar Fredrik Malmbergs fallna mantel och gör ett spel som tillräckligt många köper, parallellt med en högst medveten marknadsstrategi. Missförstå mig rätt: jag är och förblir socialist, men jag tror att räckvidden för alla dessa enstaka rollspelsskapare är för liten. Dessutom kommer aldrig deras möjligheter ekonomiskt att kunna motsvara vad ett större företag kan erbjuda.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,524
Jag ser fler och fler rollspelare och folk som är intresserade så jag ser ett klart uppsving. Men jag bor i en student stad så det påverkar säkert. Men jag tror inte att uppsvinget kommer synas i försäljningen av svenska rollspel. Och varför skulle det synas i försäljningen? Pathfinder och D&D finns 100% gratis, folk kommer spela gratis grejer mer eftersom de är just gratis.

Jag ser små möjligheter att nå ut med sådana småspel som du nämner på ett vettigt sätt där folk förstår vad de är och blir intresserade. De kan marknadsföras efektivt till folk i hobby men utanför? Det blir svårt. D&D är superlätt att marknadsföra eftersom det är lätt att förklara och populärkulturen hjälper oss.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Dnalor said:
Du svarar inte på fel fråga nu, då? Frågan "varför går det inte lika bra som på åttiotalet" har analyserats till döds, och vi har väl i stort sett svaren. Men min fråga i den här tråden är "varför går det inte så bra som det skulle kunna gå, med tanke på hur bra det går i USA?" -- vilket är en väldigt annorlunda fråga.

I dagens situation är det ju tydligt att Internet är lösningen, inte problemet. Trist för spelbutikerna, förstås, men butiker blir allt mindre viktiga för folks kulturkonsumtion överhuvudtaget, inte bara inom rollspel -- och om folk kan hitta till nya filmer, teveserier, dataspel etc. utan butikernas hjälp, så borde de kunna hitta till nya rollspel.
Är det inte bara så enkelt att engelsktalande länder har många fler potentiella köpare?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,923
Location
Sandukar
Det kan mycket väl vara så att det är en tredje vågen-effekt som syns men den är baseras på en redan låg nivå.

Jag tycker att det är synd att ofta analysen om "hur gör vi ett nytt brett svenskt rollspel" bottnar i en värld och konsumtionsmönster sm är 10-20 år gamla. Säg att du vill nå Bosse och Britta, 12 år, med ditt coola fantasyrollspel. Hur når du dem? (jag absolut ingen expert, jag känner inga barn i rätt åldersgrupp och har inga marknadsundersökningar så jag gissar vilt.) Är det att få in dem i en möjlig spelbutik som är sättet? (om vi nu säger att det finns spelbutiker öht.) Jag tror att konsumtionsmönstren är helt olika för den tänkta kundgruppen. Hur den ser ut, det vet jag inte.

Alltså - generellt lider (det kommersiella) Rollspelssverige av att det saknas affärsmässighet. De flesta gör ett spel för att det är kul att göra ett spel. Men om man ska bygga en verksamhet kring en produkt så måste det byggas kring "sälj". Inte "skapa". Hur säljer vi det här spelet på bästa sätt så att vi får igen våra investeringar och kostnader (och då inkluderar saker som författararvoden (!), illustratörer, formgivare, redigerare, webbutvecklare, säljpersonal, etc) samt göra en rimlig vinst.

Av de tre stora förlagen så har ett bolag (Neogames AB) haft en försäljning på över en miljon kronor per år. Även uppfattade succéer som Mutant: UA och DoD genererar inte så mycket pengar (som trots allt är blodet för kommersiell rollspelsutgivning).

Källor:

Järnringen bokslut
Neogames bokslut
Riotminds bokslut


Min slutsats - det finns idag inget upparbetat kundunderlag som kan stötta kommersiella svenska rollspel. Jag baserar detta på siffrorna och företagsekonomiska realiteter. (som jämförelsetal kan sägas att om du har en heltidsanställd som du ger en lön på 20kkr per månad som blir årskostnaden för företaget ca 400kkr. Så några av boksluten skulle kanske kunna stötta en anställd...)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Genesis said:
God45 said:
Så låt oss sälja in D&D
Fast samtidigt finns det ju en massa folk som inte är ett dugg intresserade av D&D men som däremot skulle lockas av spel som Fiasco, Gumshoe eller Psychodrame.
En massa folk?

...vill man ha impact med en sån idé så funkar nog bara D&D .
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
...du har en poäng. Men som jag sagt förr, utan försäljning ställen, ingen försäljning. Sedan behöver man naturligtvis kommersiellt gångbara spel också.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,923
Location
Sandukar
Arfert said:
...du har en poäng. Men som jag sagt förr, utan försäljning ställen, ingen försäljning. Sedan behöver man naturligtvis kommersiellt gångbara spel också.
Försäljningsställen finns, vågar jag påstå, för den nya typen av konsumtion (främst nätbaserad). Men det finns ingen stor (om någon) marknadsföringskraft som styr uppmärksamheten till rätt ställen. Produkt och plats dränks av allt annat som stjäl eteruppmärksamhet. Den senaste aktören som var duktiga på att pusha spelen som säljbar produkt var Top Games (distributören som försvann typ 2006 eller så). De hade alla spel och hade aktiv personal som fick ut produkterna. Som skapade ett sug efter dem.

Det finns inget mainstream-sug efter rollspel idag. Och ingen har kapitalet att bränna för att skapa det suget.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,776
Location
Göteborg
Arfert said:
En massa folk?
Jag är övertygad om att det finns massor av människor som inte är intresserade av D&D men som skulle gilla att spela berättelseorienterade spel fokuserade på kreativitet och drama. Dessa människor känner inte till att det finns sådana spel, och vågar inte riktigt prova dem, för "rollspel" är i mångas medvetande synonymt med antingen "D&D" eller "lajv".
 
Joined
31 May 2007
Messages
402
Location
Stockholm
Intressanta siffror. Fria Ligan är som synes (man hittar oss på samma sajt) heller inte uppe på någon miljonnivå i omsättning.

Jag tror att du har rätt - i dag finns inget kundunderlag för att ge ut svenska rollspel på kommersiell basis. Att skapa ett sådant underlag genom marknadsföring skulle kräva en rejäl insats över lång tid, om det alls är möjligt. (Däremot ser jag ingen självklar motsättning i att göra spel man själv gillar och spel som kan sälja.)
Jag tror att rollspelsmakande i överskådlig framtid kommer att fortsätta vara en sidoverksamhet, något man gör för nöjes skull. Men det behöver inte betyda att spelen i sig är oproffsiga produkter - många spelmakare jobbar med relaterade saker, och använder sina yrkeskunskaper till fritidssysslan. Det som är oproffsigt är snarare marknadsföring och säljdelen.

Men - är detta verkligen vad trådstartaren frågade om? Är det rapporterade uppsvinget i USA även ett ekonomiskt uppsving för de kommersiella rollspelsföretagen där? Eller handlar det om en mer aktiv undervegetation och många besökare på Gencon? Vore kul att veta.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
God45 said:
Men vad vi behöver för att fixa det här är en ordentlig ny edition av D&D som bara heter D&D och som kan köpas i en affär. Ingen vet något alls om de där andra spelen som heter konstiga grejer och är typ som D&D. Folk känner till D&D! Det är vårt varumärke!
Nej. För då sitter de sedan där och spelar bara D&D/Pathfindser och är till stor del fullständigt ointresserade av allt annat, precis som många nuvarande D&D-spelare. Att låsa in sig på ett spel hjälper inget förutom just det spelet. Det är en precis lika dödfödd väg frammåt som enbart nostalgiutgivning.

Enklare rollspel för yngre och föräldrar i leksaksbutikerna, gärna med regler gjorda för just det ändamålet. Får man dem att gilla det då kan de komma tillbaka senare när de är äldre.

Edit: och den kreativa marknaden i rollspels-USA och GenCon växer just för att D&D/Pathfinder-dominansen har börjat släppa. Och det har gjort det eftersom de höll liv i marknaden — vilket vi inte gjorde och det förklarar varför rollspel i Sverige inte påverkats av uppsvinget på samma sätt.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
OBS, resonemangen nedan är godtyckliga - jag har inte någon ordentlig statistik.
God45 said:
Vad vi spelar för folk som inte har koll är D&D och kanske lite annan skit som är typ samma sak. Så låt oss sälja in D&D :gremsmile:
Vet att du menar D&D här, men engelska är en ganska stor tröskel, så jag anser att svenska rollspel skulle må bra av att man sålde in DoD, Eon eller liknande "stort" rollspel. Utländska/Engelska rollspel avgränsar direkt publiken till såna som behärskar att läsa engelska - så 15+ i ålder. Sedan är hobbyåren en tämligen kort period - till någonstans i 20-årsåldern för de flesta rollspelare(?).

Vill man ha fler rollspelare och bredda marknaden måste man minska trösklarna. Bara att ha ett rollspel på svenska, ej på "barnspråk" sänker det från c:a 15 till c:a 10-12.

Men även brädspel skulle sälja in det. Och färdiga boxar. Och att leksaksbutiker har något rollspel.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,524
Läser inte nästan alla idag engelska på en vettig nivå runt slutet på mellanstadiet?

Anyway, nu har boxarna kommit upp ett par gånger och jag måste säga att det är den värsta iden någonsin. Boxarna är vad som dödade TSR och de är fortfarande inte ekonomiskt försvarbara. Lisa Stevens, Pathfinders VD, pratade om att boxarna är en fruktansvärd ide för ett företag nu senast på Paizocon, ni kan lyssna på det här om ni vill: Länk
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag håller med Genesis om att det finns en väldigt stor potentiell marknad för story games. Däremot tror jag att exempelvis Fiasco och Psychodrame är för svårtillgängliga för någon helt utan bakgrund i roll- eller berättarimprovisation. Jag tror mer på spel som Story Cubes som igång (även om det inte är ett rollspel).
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Några tankar:

Det är säkert sant, som Krille säger, att rollspel håller på att bli en "Märklin-hobby". Å andra sidan, i Internet-eran så kanske alla hobbies håller på att bli Märklin-hobbies, samtidigt som det begreppet förlorar sin innebörd. Det är både lättare för specialintresserade grupper att utöva sin hobby, hitta likasinnade osv, samtidigt som barriärerna för inträde blir lägre (för den som vet vad hen letar efter, vill säga).

Tomas från Fria Ligan har kanske rätt i att det första målet för en rollspelsutgivare idag bör vara de redan invigda. Men å andra sidan är kretsen av "redan invigda" kanske större än vi inbillar oss. Om man bara tänker på sådana som vi på det här forumet, som följer utgivningen och spelar regelbundet, blir man kanske blind för det (potentiellt mycket större) underlaget av ibland-spelare, folk som spelat någon gång förr i tiden, och folk som kanske aldrig plockat upp en T20 men är bekant med rollspelsgenrens grundläggande koncept och mekaniker genom de dataspel som är skyldig vår hobby så mycket. I synnerhet dataspelen har, i takt med att de blivit mainstream, sänkt tröskeln för en enorm mängd människor att ta till sig rollspelet som koncept. Om det bara fanns ett sätt att marknadsföra till dem.

När man pratar om att bredda spelarbasen tänker man ofta på barn. Så var det ju på vår tid (och är väl fortfarande i någon mån), men jag tror vi måste släppa fixeringen vid barn och även tänka i termer av hipsters, twentysomethings, hela den horden av aktiva insatta kulturkonsumenter.

Sen tror jag också att våra föreställningar om det "nybörjarvänliga rollspelet" är lite förvirrade. Vi formulerar ett ideal om ett nybörjarvänligt rollspel -- enkla, snabba regler osv -- som i själva verket inte alls är riktat mot nybörjare, utan mot oss själva, det vill säga, vuxna människor med jobb eller studier och begränsad möjlighet eller vilja att sätta oss in i nya komplexa system. Barn har inget problem med att ta till sig komplexa regler -- hur många av oss började inte vår rollspelsbana med något vansinnigt komplicerat som Eon eller D&D? Att man som barn inte helt och hållet förstår ett sådant system behöver inte vara ett problem -- som Fiktionslek påpekade i vrållådan häromdagen, lockas en växande hjärna av sådant den inte helt och hållet förstår, eftersom det är en del av utvecklingsprocessen att anta utmaningar och lära sig. Sådana komplexa system innebär också att de som lägger ned tid i unga år på att lära sig och bemästra dem blir mer investerade i hobbyn, och mer benägna att stanna där upp i vuxen ålder (vad designteamet bakom 3.X kallade "mastery"). Jag kan bara titta på mig själv: för några år sedan var jag halverst på väg att lämna hobbyn, eftersom jag hade fullt upp med nya intressen som filosofi och politik. Men efter att jag landat i dessa nya intressen och börjat se mig om efter sätt att uttrycka de idéer jag fått från dem, har jag ofrånkomligen dragits tillbaka till rollspelen -- det är ju där jag tillbringat min uppväxt, och det är där jag behärskar metoderna och verktygen.

Jag delar God45:s skepsis mot boxen, inte bara på grund av priset utan också för att jag tror att vi kanske stirrar oss blinda på vår egen barndomsupplevelse. Idag är det inget konstigt att köpa ett seriealbum eller en fantasyroman, och det borde inte vara särskilt konstigt att gå in i en affär och köpa en rollspelsbok heller. Distributionen, snarare än formen, är problemet (som Marco redan påtalat).

Vad gäller marknadsföringsbiten har jag lika få lösningar som alla andra, och antar att Marco har rätt i att pengarna helt enkelt saknas. Men jag tror att i den mån en lösning finns, så finns den i sociala medier, i viral marknadsföring osv. Rollspel måste bli en "snackis", det måste vara något som hippa människor kanske inte spelar, men åtminstone känner till eftersom det omtalas i de medier de konsumerar. Den som kan åstadkomma något sådant har världen för sina fötter.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Fantasy! har enkla och snabba regler. Och enligt SF säljer det bra till nybörjare. Så min teori om att enkla spel is tha shit verkar hålla.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Eksem said:
Jag håller med Genesis om att det finns en väldigt stor potentiell marknad för story games. Däremot tror jag att exempelvis Fiasco och Psychodrame är för svårtillgängliga för någon helt utan bakgrund i roll- eller berättarimprovisation. Jag tror mer på spel som Story Cubes som igång (även om det inte är ett rollspel).
Visst kan story games funka. De måste dock göras mer lättillgängliga.
Jag ska göra ett försök med Svenska Kulter.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,592
Location
Rissne
Arfert said:
Fantasy! har enkla och snabba regler. Och enligt SF säljer det bra till nybörjare. Så min teori om att enkla spel is tha shit verkar hålla.
Jag tror att andra saker väger in en hel del också. Till exempel att det är fantasy och på svenska. Null State har minst lika enkla och snabba regler som Fantasy!, men jag blir mycket förvånad om det säljer lika bra även om det från och med ett par veckor sedan finns på SF. För det är inte fantasy.
 
Top