Nekromanti Det går bra nu (eller?)

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
(Varning för tråd som kanske kan verka naiv eller hopplöst oinsatt för vissa. Jag har själv ingen verklig koll på de här grejerna, så rätta mig gärna. Men det är ganska få trådar som handlar om rollspelsbranschen i ett vidare perspektiv på det här forumet, så även om mina observationer är helt uppåt väggen kan det här inlägget kanske bli ett avstamp för en mer insatt diskussion av frågorna.)

Man får intrycket av att rollspelsbranschen, internationellt sett, befinner sig i uppsving. Jag lyssnade på senaste avsnittet av Ken and Robin talk about stuff, som är en rapport från GenCon, och det var idel rosiga framtidsvisioner. Som en symptomatisk siffra nämndes det att besökstalen på GenCon ökat med 75% de senaste fem åren.

Några förklaringar som Ken och Robin föreslog:

* Den allmänna nördifieringen av kulturen.
* Det faktum att fler och fler tjejer hittar till hobbyn
* Kickstarter
* Internet, och de möjligheter till marknadsföring det erbjuder.

Men det verkar inte ha nått Sverige. Här tycks branschen, åtminstone från min utsiktsplats, fortfarande kravla sig framåt. De gamla jättarna (Neogames, Riotminds, Järnringen) har antingen dött eller ligger i dvala i väntan på nya editioner, och de nya spel som publicerats eller ligger i pipelinen och som rönt entusiasm (Svavelvinter, Mutant år noll) riktar sig kanske, sanningen att säga, rätt mycket till insiders och gamla rävar. Jag vet inte hur det går för Fantasy!, men det framstår ju som ett spel som är designat för att vara litet och nätt och kanske därför har begränsad potential att lägga under sig en stor marknad.

Har jag fel? Det är mycket möjligt, jag har inte örat nära marken när det gäller bizniz, och någon kan säkert rätta mig. Men om jag har rätt, vad kan det bero på? Varför misslyckas svenska spelutgivare med att rida på vågen?

* Är den svenska marknaden för liten för att folk ska våga eller kunna investera i stora, påkostade produktioner med långsiktig support?
* Är det den ökade utsattheten för konkurrens med utländska spelbolag som driver bort kunderna?
* Har vi varit dåliga på att marknadsföra till folk som har generiskt nördiga intressen men som inte är insiders i rollspelshobbyn?
* Andra förklaringar?

Om vi föreställer oss att det finns en outnyttjad marknadspotential här i hemlandet, vad kan man göra åt saken? Eller behöver vi svenskar kanske helt enkelt fila på vår engelska och delta på den internationella marknaden? Hur har det gått för engelskspråkiga spel skrivna av svenskar, som Operation Fallen Reich, på den utländska marknaden?
 
Joined
31 May 2007
Messages
402
Location
Stockholm
Allt kommer ju först till USA och sen hit, brukar man ju säga - så vi räknar med en stor boom för svenska rollspel inom ett år eller två. :gremwink:

Vi får väl se. Jag tycker i alla fall att det händer massor av kul på den svenska rollspelsmarknaden: Western 4 är på g, Järnringen gör comeback med nytt spel, Fantasy! går bra, More than Human har fått god respons, Eon 4 är väl på väg, Svavelvinter går nu till nytryck, Mutant: År Noll hade en lyckad crowdfunding och till jul kommer Spelet om Morwhayle, specifikt skrivet för att funka som inkörsport för nya spelare. För att inte tala om att projekt som bubblar här på wrnu. Så nog händer det grejer, eller?

I säljvolym lär vi väl aldrig nå fornstora 80-talsnivåer, men jag har gott hopp om att den svenska rollspelshobbyn kan gå en hygglig ny vår till mötes. För att det ska lyckas tror jag att vi behöver locka både de gamla rävarna - och deras barn! - och nya spelare som aldrig spelat rollspel förr.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
TomasFriaLigan said:
För att det ska lyckas tror jag att vi behöver locka både de gamla rävarna - och deras barn! - och nya spelare som aldrig spelat rollspel förr.
Kul att du är optimistisk!

Men om vi ska bli specifika -- hur resonerar ni i Fria Ligan kring just det där med att locka nya spelare? Är du inte rädd att Svavelvinter kan ha en ganska hög buy-in-kostnad i form av främmande koncept, både vad gäller värld och regler? Nu kanske Briors romaner hjälper med den förra delen, vad vet jag... men har ni någon medveten strategi?

Sett mer allmänt: hur kan svenska rollspelsförlag bli bättre på att synas utanför de egna medierna? Skickar ni ut pressreleaser eller recensionsexemplar till mainstreammedia när ni publicerar nya spel, och hur väl tas det emot isf? Har någon funderat på att ha ett bord på bokmässan? Etc.
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Ett problem är väl också att spelen försvinner ur det allmänna rummet också. På 80- och 90-talen kunde man hitta rollspel i leksaksbutiker (tillsammans med Warhammer), men i slutet av 90-talet så hade de helt förpassats till rena spelbutiker, och det går ju inte vidare bra för spelbutiker över huvud taget just nu (har jag fått för mig); folk beställer gärna och hellre på nätet då det oftast är billigare (Fantasy! kan man väl köpa billigare från Arfert än vad det säljs för i butik dessutom) och definitivt smidigare. Brädspel är ohemult dyra (det blir så när man ska ha fancy tokens och tung kartong). Figurslagsspelföretagen verkar tävla om hur man kan få ut mest pengar för minst produkt (hej GW).

Vidare så tror jag att de flesta rollspel inte är jättesäljande över huvud taget: man behöver bara en regelbok för en spelgrupp. Undantaget är väl D&D, där de släpper mer och mer spelarböcker, just för att spelledarböcker (oftast) bara säljer till en av (säg) fem i gruppen, och spelarböcker har potential att sälja till fem av fem.

Nu yrade jag visst bort mig. Men i alla fall, i samband med att rollspelen syns mindre så verkar det komma färre nya spelare till dem. Eller det är iaf så jag uppfattat det.

Sen ska man kanske inte påstå att föreningarna i den här staden är jättebra heller: ett gäng håller nästan bara på med figurslagspel och tvekar att ens låna ut ett oanvänt rum till Magic-spelare, det andra delar upp all sin aktivitet i nya klubbar (en lajvförening, en rollspelsförening... samma killar?), och ingen av dem verkar köra just rollspel vidare mycket.

Hade vi inte den här diskussionen för 10 år sen? Då tror jag folk sade att vad som behövdes var en grundbox som på "den gamla goda tiden"; med penna, rollformulär, tärningar, regelbok och något intro-äventyr. M.a.o allt som behövs för att börja spela direkt.

Jag tror att internet har sabbat mycket för spelbutikerna, vilket i sin tur har gjort att rollspel får mindre exponering bland vanligt folk, vilket gör att potentiella rollspelare kanske aldrig ens hittar till hobbyn. Det här avhjälps en del av en ganska positiv bild av relaterade grejer (LotR-trilogin, Marvel-filmerna) från Hollywood, men... äh, jag vet inte ens vad jag snackar om.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Du svarar inte på fel fråga nu, då? Frågan "varför går det inte lika bra som på åttiotalet" har analyserats till döds, och vi har väl i stort sett svaren. Men min fråga i den här tråden är "varför går det inte så bra som det skulle kunna gå, med tanke på hur bra det går i USA?" -- vilket är en väldigt annorlunda fråga.

I dagens situation är det ju tydligt att Internet är lösningen, inte problemet. Trist för spelbutikerna, förstås, men butiker blir allt mindre viktiga för folks kulturkonsumtion överhuvudtaget, inte bara inom rollspel -- och om folk kan hitta till nya filmer, teveserier, dataspel etc. utan butikernas hjälp, så borde de kunna hitta till nya rollspel.
 
Joined
31 May 2007
Messages
402
Location
Stockholm
Well, Svavelvinter är kanske inte det lättaste spelet att bita i för en nybörjare. Då är Spelet om Morwhayle en lättare startpunkt. Men vi ska inte bara jaga nya spelare heller (även om det är viktigt) - det finns (tror jag, vi har inte gjort några marknadsundersökningar) en ganska stabil kärna av erfarna rollspelare, och den ska vi också värna om. Den är visserligen inte jättestor, men jag tror också som sagt att barn till gamla rollspelsrävar kan bli en ny grupp spelare.

Att nå ut till mainstream-medier är inte lätt - vi hade en blänkare i DN:s kulturdel om Svavelvinter, det är väl allt. Vi kommer att försöka nå ut lite bredare med Spelet om Morwhayle, men jag tror inte på någon jätteexponering i gammelmedier anytime soon. Bättre då att växa steg för steg via nätet och sociala medier - och att fortsätta synas i Fenix och spelbutikerna förstås. Trots internet har spelbutikerna fortfarande en otroligt viktig roll för svenska rollspels fortlevnad.
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Fast mitt svar ändrar inte på sig så mycket: för att spelbutikerna försvinner/rollspel inte syns så bra.

Jag vet inte hur bra rollspel syns på nätet, och jag tror jag är fel person att spåna om det också (jag håller mig med ett väldigt litet antal sidor som jag faktiskt besöker).

Grejen med mitt förra svar är att på den tid det begav sig hittade någon i klassen ett brädspel/rollspel -- ingen aning vad det hette, men nåt i stil med Descent fast svenskt? -- och tog med sig det och sen spelade vi på rasterna i sexan. I sjuan hittade någon warhammer och i samma veva upptäcktes rollspel; sen hittade vi till en riktig spelbutik och massor med spännande titlar fanns plötsligt tillgängliga. Kan samma sak hända i dag? Kan samma sak hända på nätet?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Robban said:
Fast mitt svar ändrar inte på sig så mycket: för att spelbutikerna försvinner/rollspel inte syns så bra.
Men i USA försvinner inte spelbutikerna och rollspel syns bra, menar du? Om inte så har du ju fortfarande inte förklarat skillnaden …
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
* Är den svenska marknaden för liten för att folk ska våga eller kunna investera i stora, påkostade produktioner med långsiktig support?
* Är det den ökade utsattheten för konkurrens med utländska spelbolag som driver bort kunderna?
Ja och ja. Jag tror det räcker med de svaren.
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Genesis said:
Robban said:
Fast mitt svar ändrar inte på sig så mycket: för att spelbutikerna försvinner/rollspel inte syns så bra.
Men i USA försvinner inte spelbutikerna och rollspel syns bra, menar du? Om inte så har du ju fortfarande inte förklarat skillnaden …
Efter att ha besökt Copleat Strategist i NYC och Orc's Nest/Leisure Games i London är mitt intryck att spelbutikerna minskar även där. Orc's Nest till exempel har knappt rollspel alls längre. En rollspelsbutik i hela stor-London är knappast något att hurra för. Så nedgången kan nog vara "global".
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Min uppfattning är att rollspel är på god väg att bli en Märklin-hobby - en liten vuxen köpstark skara av entusiaster som håller några få och/eller små tillverkare under armarna, och som huvudsakligen får sitt stuff genom postorder eller ett minskande antal specialbutiker.

För övrigt så anser jag att Morwhayle är det av Fria Ligans kommande rollspel som jag ser mest fram emot!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Vill bara påpeka att jag föredrar att folk köper Fantasy! i en fysisk butik. Jag säljer bara i liten skala direkt, mest till folk jag spelat med. Det är viktigt att man kan se rollspel ute i handeln.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Håller med. Morwhayle är FLs viktigaste produkt, om de gör den rätt. Gör den först. Sen kan de göra Svavelvinter och Mutant som inte direkt kommer generera nya spelare.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,976
Location
Göteborg
Jag tror att det är svårt att få till ett stort svenskt rollspel som Mutant eller Drakar och Demoner igen.
När dessa spel kom var de engelska spelen inte speciellt stora i Sverige vilket gjorde att det fanns en stor marknad att sälja till. Idag är konkurrensen från den amerikanska marknaden mycket större. De som spelar eller börjar spela idag bryr sig inte heller om det är ett engelskt eller svenskt spel.
Dessutom är det svårt att få en sån upplaga och därmed budget som behövs för att få en vettig marknadsföring och stor distribution.

Kanske om man pushat in några miljoner i sjysst produktion och ytterligare nån miljon i marknadsföring hade det funkat. Nån som vill testa? :gremsmile:
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,815
Tror det finns några olika problem idag.

För det första tror jag det var smart som någon sa tidigare, vi behöver boxar. Regelbok, tärningar och karaktärsmallar i ett. Tror absolut det finns ett problem att du idag inte kan köpa ett "start-kit" utan måste köpa flera olika saker.

Sen är priserna helt galna på vissa produkter. INGEN ny spelare kommer köpa en bok för 500kr, gör man dyra produkter så lockar man bara sådana som redan spelar.
Sen att många går vidare och börjar skapa nya spel istället för att släppa material till det spel de redan släppt är ett stort problem.

Sen är väl det ett problem med brist på folk att spela med, ingen att spela med, ingen som köper, ingen som köper färre som spelar.
Tror det är viktigt att Rollspel syns, Repetikon finns ju här i Stockholm men det tycks ju så gott som bara vara forumiter där.
Hur man löser det problem vet jag ej dock.

Men jag har ingen aning om hur det ser ut i USA det här var bara min analys om varför det rollspelas lite i Sverige.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Robban said:
Grejen med mitt förra svar är att på den tid det begav sig hittade någon i klassen ett brädspel/rollspel -- ingen aning vad det hette, men nåt i stil med Descent fast svenskt? -- och tog med sig det och sen spelade vi på rasterna i sexan. I sjuan hittade någon warhammer och i samma veva upptäcktes rollspel; sen hittade vi till en riktig spelbutik och massor med spännande titlar fanns plötsligt tillgängliga. Kan samma sak hända i dag? Kan samma sak hända på nätet?
Jag tror inte det här skulle hända idag,
I vårt samhälle just nu verkar det ligga väldigt stor press på barn att de skall växa upp snabbt, och det innebär att barn slutar "leka" mycket tidigare.
Så om man inte fått växa upp och sett att rollspel kan vara en vuxen hobby så tror jag de flesta 12åringar så avskriva det som "barnsligt".
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Anchorman said:
Men jag har ingen aning om hur det ser ut i USA det här var bara min analys om varför det rollspelas lite i Sverige.
När jag var i USA sommaren 2009 så besökte jag en del "vanliga" bokbutiker (av de större lagret), och där fanns ofta i något gömt hörn en liten hylla med rollspel, det var mest D&D och liknande, men det var i iallafall något.



jag tror att en sådan gjej gör mycket för hobbyn
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
I Amerikat har jag sett åtskilliga helt vanliga bokbutiker bestyckade med en d&d-hylla. Och då snackar jag bokbutiker i stora mainstream-malls. Sånt är kul.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Det verkar vara många som inte förstår Dnalors trådstart. Den konstaterar (vet ej om det stämmer) att rollspel är på uppsving i USA. Varför ser vi inte samma uppsving här?

Utifall USA har samma upplevelse av minskat antal spelbutiker som vi, då saknar vi fortfarande förklaringen till varför USA har ett uppsving medan vi inte har det (återigen, utifall detta påstående faktiskt stämmer).
 
Top