Nekromanti Det bästa som hänt rollspel de senaste tio åren?

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,784
Franz;n337207 said:
En sak som jag tycker är intressant är att det finns så många olika fantasyrollspel på marknaden nu. Symbaroum, Svavelvinter, Eon, Trudvang, DoD Retro, Fantasy!, Svärdets Sång, Saga med flera. För tio år sedan vill jag minnas att bara DoDT, Eon och Saga fanns. Om jag förstår Rymdhamster rätt så är Svärdets Sång det bästa av de som finns att tillgå?
Notera dock att inga OSR-spel ingår i den uppräkningen, så man missar en stor del av fantasyspel där!
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,368
Franz;n337207 said:
Spännande! Det verkar onekligen som att Kickstarters och Print on demand haft stor inverkan på rollspelen. Det är häftigt att så många rollspelare vill backa varandras projekt via kickstarter, jag har alltid sett rollspel som en varm hobby där entusiasterna hjälper varandra och det känns som att kickstartervågen är ett bevis på detta!

En sak som jag tycker är intressant är att det finns så många olika fantasyrollspel på marknaden nu. Symbaroum, Svavelvinter, Eon, Trudvang, DoD Retro, Fantasy!, Svärdets Sång, Saga med flera. För tio år sedan vill jag minnas att bara DoDT, Eon och Saga fanns. Om jag förstår Rymdhamster rätt så är Svärdets Sång det bästa av de som finns att tillgå?
Det beror ju helt på vilken typ av spel du föredrar.
Symbaroum är överlägset för oss när det gäller att spela en längre skriven kampanj.
Svärdets sång är mer inriktat på att hexcrawla en karta med mycket slumptabeller och liknande. Även om det finns en lösare kampanj där med.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,658
Location
Demokratiska Republiken Latveria
En av de trender som tog sin början i slutet av förra årtiondet var Old School Revival (OSR) - vilket började bland vissa Dungeons & Dragons spelare som var missnöjda med utvecklingen i senare versioner (3e och 4e) och sökte sig tillbaka till 0e och Basic D&D. Sen har denna trend gett uphov till mängder av retrokloner (versioner av dessa tidiga D&D-regler) och spel inspirerade av den spelstil som kommit att förknippas med OSR.

Läs mer om vad OSR spelstilen egentligen handlar om här: https://lithyscaphe.blogspot.com/p/principia-apocrypha.html

På svenska finns några OSR-spel, bland annat Svärd & Svartkonst (http://www.svartkonst.nu/) och Mörk Borg.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Henke;n337209 said:
Nja, Symbaroum är trots allt bäst... :)! Titta på det om du tyckte om Mutant Undergångens arvtagare.

Mer allvarligt är det bästa som hänt den allmänna uppgången i intresse, vilket sannolikt beror mer på tidsandan än något rollspelshobbyn gjort. Du kliver in i den nya guldåldern och kommer snart ha fler spel att spela än du hinner med.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Skulle säga att det är flera saker som hänt.

* Crowdfunding via framförallt Kickstarter och Patreon. Det har gjort att mindre och nyare aktörer kunnat komma ut med sina produkter på marknaden. Sedan kan diskuteras huruvida etablerade företag som har ett gäng släpp bakom sig skall använda sig av det. Det är dock en mäktig marknadsföringskanal, men det kan snedvrida marknaden rejält.

* Print-on-Demand vilket gjort att företag inte behöver hålla stora lager av produkter som de kanske inte får sålt. Det gör ju också att en produkt aldrig behöver gå out-of-print.

* En fungerande internethandel. Med bakomliggande logistikkedjor. Det händer ju av och till att de fallerar, men det verkar ha blivit lättare nu.

* Att det går att köpa lagliga pdf'er i bra kvalitet av spelen till bra priser, och att det är enkelt. I många fall har de till och med köp fysisk produkt, få en pdf eller få den till reducerat pris. Du vet också att (om nu tillverkaren skött sig och uppdaterat sina filer), att när du köper den så är det den senaste rättade versionen.

* Podcasts och youtube-kanaler där spel diskuteras och spelas.

* Möjlighet att via saker som Roll20 att spela med personer på andra platser.

* Spel och nördighet har kommit in finrummet (eller i alla fall blivit mainstream). När exempelvis Forbes.com och New York Times skriver om rollspel och det inte handlar om moralpanik utan faktisk fascineras av vad det är.

* Sedan att det kommit olika mer eller mindre öppna licenser som gör att man kan använda sig av en regelmotor från ett spel och sedan anpassa till sitt eget. Så tillverkare behöver inte uppfinna hjulet igen och igen. Det finns visserligen orsaker till att man kanske vill använda sitt egna system och det kan vara att de reglerna är specialskrivna för att hantera ett visst typ av spel och spelande.

Enskilt spel som förändrat mest: Dungeons & Dragons 5e. Inte för att de kanske var nyskapande i sig, men det synliggjorde spel.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,313
Location
Kullavik
Bifur;n337217 said:
Nja, Symbaroum är trots allt bäst... :)! Titta på det om du tyckte om Mutant Undergångens arvtagare.

Mer allvarligt är det bästa som hänt den allmänna uppgången i intresse, vilket sannolikt beror mer på tidsandan än något rollspelshobbyn gjort. Du kliver in i den nya guldåldern och kommer snart ha fler spel att spela än du hinner med.
Haha klart jag gillar Symbaroum. Det trodde jag du visste efter att ha spellett oss två ggr på GothCon? :)

Det jag kan känna med Törnetronen är att det nästan blir lite jobbigt mycket beskrivningar. Har sällan så mycket tid att jag hinner läsa igenom några större mängder åt gången och då är det svårt att minnas och få till helheten i det. Väldigt coolt med alla fraktioner också, men det gäller att man minns allt. För mig skulle det behövas en mindmap stor som en hel vardagsrumsvägg för att hålla ordning på allt...

(sen är det ju det här med regelmotorn... ) :)
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,173
Bifur;n337217 said:
Nja, Symbaroum är trots allt bäst... :)
Alla som känner mig eller läst något jag skrivit vet att jag håller med om Symbaroums storhet!
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
Bifur;n337217 said:
Nja, Symbaroum är trots allt bäst... :)! Titta på det om du tyckte om Mutant Undergångens arvtagare.

Mer allvarligt är det bästa som hänt den allmänna uppgången i intresse, vilket sannolikt beror mer på tidsandan än något rollspelshobbyn gjort. Du kliver in i den nya guldåldern och kommer snart ha fler spel att spela än du hinner med.
Jag föredrar Svärdets sång, det är en bättre setting, bättre regler och en bättre kampanj för mig. Törnetrornen må ha samma författare i viss mån som Undergångens arvtagare men det är inte i närheten av en lika bra kampanj.

Allt detta är såklart fullkomligt objektivt och inte alls en smakfråga ;-)

Men ja jag håller med att det som hänt med att det finns så många fler spel, både små ch stora i och med att intresset är större än förr, är fantastiskt kul
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
D&D 5e och den närvaron det har lyckats skaffa sig i allmänhetens medvetande är utan tvekan det största som hänt UTANFÖR hobbyn.

I Hobbyn började årtiondet med att Inde-vågen gjorde sitt bokslut i och med Apocalypse World. Och de nya vanliga spelen började ta in det vi lärt oss därifrån (bra exempel: The One Ring). Sedan fortsatte vi in i print on demand och kickstarter produkter där vem som helst kan släppa vad skit som helst - på gott och ont. Mycket av de 5-6 senaste årens snack, teori och DRAMA bodde på det nu döda Google + och det är lite skönt att allt inte bara bytte plattform utan i ställt decentraliserades.

OSR var dagens smak under G+, då många av de urgamla texterna i rollspel från 70-talet blev tillgängliga och folk började fundera på vad vi kudne göra av det nu. I och med modulen Vains of the Earth tycker i alla fall jag att den strömningen har gått hela vägen in i mål.

I sverige är den största saken att några få personer faktiskt JOBBAR med att göra rollspel och alltså kan ta betalt för det igen! Det var inte igår! Fria Ligan har nyss svalt Järnringen och är den stora aktören på marknaden.

Typ så.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Henke;n337219 said:
För mig skulle det behövas en mindmap stor som en hel vardagsrumsvägg för att hålla ordning på allt...
Ungefär så ja ;-)

(Ibland känns det lite självspäkande men sanningen är att efter en period av mer lättsmälta spel saknar jag krävande SLande som Törnetronen. Det är skönt att pausa med spel som jag inte behöver tänka så mycket på mellan passen - men jag letar ofrånkomligen upp nya mindmap-projekt efter några månader.)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Jag lyssnar inte på Actual Play poddar så jag glömde dem, men den kulturyttringen har formligen exploderat de senaste fem åren.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Först vill jag bara slänga ur mig att de senaste 10 åren råkar vara exakt den tidsrymd inom vilken jag gett ut alla mina tio rollspelsprodukter; från Evolutionens Barn via VÄRMEDÖD och Null State och More than Human, till Rotsystem och Kutulu (plus tilläggsböcker) och nu senast Ödesväktarna. Så för mig här ju det viktigaste som hänt de senaste åren typ hela min rollspelsproduktion; att jag gått från ickeproducent till att ha ett spel i SF-bokhandelns bästsäljarlista (kutulu var iaf där ett tag).

Och inget av det hade varit möjligt utan print-on-demand, ska sägas. Så jag lägger väl min röst till de som anger det som det viktigaste, egentligen.


Franz;n337207 said:
Om jag förstår Rymdhamster rätt så är Svärdets Sång det bästa av de som finns att tillgå?
Det beror väl lite på vad man vill ha; de har ju alla lite olika inriktning. Vill man till exempel ha fantasy-CSI-i-babylonsk-miljö så är ju Ödesväktarna till exempel klart bäst =)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,287
Jag vet att folk gillar både Symbaroum och Svärdets Sång, men jag har aldrig fått känslan av "gammel-DoD fast bra" från dem. Det har jag fått från Hjältarnas Tid, gång på gång på gång. Jag skulle säga att det, i kombination med Mutant år Noll är det bästa som hänt svenska rollspelsscenen på bra länge. De två spelen håller jag rätt hårt på. Även i konkurrens med internationella spel.

Men jag håller också med vad många andra sagt - Actual Play som podd och på tuben, Fira Ligan som företag och deras enorma produktionstakt, Crowdfunding, och en hel drös med annat också.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,173
Henke;n337219 said:
För mig skulle det behövas en mindmap stor som en hel vardagsrumsvägg för att hålla ordning på allt...
Hehehe, ja är man inte en liten smula masochistisk och gillar vägguppfyllande mindmaps är det inte TÖRNETRONEN som ska in på lodrät 3 =)

Jag är bara så fascinerad över hur väl regler, spelvärlden, äventyren och kampanjen hänger ihop, att det bara känns naturligt att Törnetronen är lite som att SL:a en rysk tegelstensroman. Men jag gillar det! Verkligen! Nästan lite synd att jag inte spelleder den, utan en annan Symbaroum-kampanj för tillfället. I och för sig kul att vara spelare också.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Jag missuppfattade tråden och skrev om allt som hänt.
Det bästa är såklart:
Svensk rollspelsprodukt: Symbaroum

Internationell produkt: Fire on the Velvet Horizon (en annorlunda monsterbok som kokar över av kreativitet)

Personlig höjdpunkt: att Blood & Bronze blev så himla bra (okej, det är 3 Solar som gjort allt jobb men ändå).

Tankegods: OSR rörelsen.
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Jag tycker att det faktum att inkludering är något som drivs starkt inom rollspelshobbyn är det finaste med rollspelsutvecklingen på senare tid. Från att ha varit supersexistsunk på varje omslag till att ha blivit en arena där kvinnor och queera spelskapare har kunnat göra helt fantastiska spel som är en enorm skatt för hobbyn.

De första som jag kommer att tänka på är Avery Alder (monster hearts och dream askew), bluebeard's bride och kagematsu.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,987
Poddar och youtubekanaler om rollspel var faktiskt det som fick tillbaka min pepp för att spela :) Dock är jag inte så förtjust i att lyssna på folk som spelar, men älskar att lyssna på folk som diskuterar kring rollspel, knep för att spelleda, spela, skriva äventyr och så vidare :)

Åh, så Symbaroum är nice för långa kampanjer? Ska nog sätta klorna även i det spelet då! Dock gillar jag egentligen långa kampanjer mot mitt bättre vetande, det var så najs med långa episka kampanjer när man gick i gymnasiet och lirade varannan helg. Nu när man har jobb, relation och en massa måsten och därmed bara kan få igång ett spelmöte varannan månad som bäst är det svårt att få flyt i episka kampanjer tycker jag. Men man försöker ändå tappert :)

De flesta verkar buda på att Fria Ligan, poddar och Kickstarter är de största händelserna, plus andra balla spel som jag blir riktigt sugen på att inhandla!
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
APM;n337268 said:
Jag tycker att det faktum att inkludering är något som drivs starkt inom rollspelshobbyn är det finaste med rollspelsutvecklingen på senare tid. Från att ha varit supersexistsunk på varje omslag till att ha blivit en arena där kvinnor och queera spelskapare har kunnat göra helt fantastiska spel som är en enorm skatt för hobbyn.
Alltså det är klart det är en bra förändring men---

1.Jag tror inte att jag köper att det vart supersexistsunk på alla omslag, tittade lite snabbt på mina egna böcker och hittade fler tjejer som satt och var brudiga från det här årtiondet än äldre (merparten ritade av Zak S), dock fler kvinnor överlag på de nyare spelen, medan det enda som är lite sunkigt på framsidor i mina äldre produkter är Neotech 1 med hon från bladerunner som blir skjuten. Och även om man ser hennes underkläder och det är våld mot kvinnor så är hon ju tex aktiv på bilden.

2. Gör vi det här bättre eller sämre än någon annan kulturyttring för Freaks & Geeks? Är det inte bara något som hänt i samhället mer än i rollspelskulturen?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
DETTA ÄR ETT MODERATORMEDDELANDE:

Jag vill fästa er uppmärksamhet på ämnet: det bästa som hänt rollspel inom de senaste tio åren.

Andra tangenter som riskerar att få denna tråd att spåra ur kan ni gärna ta i andra trådar, så kan de få spåra ur alldeles på egen hand utan att denna tråd gör det.

Stay on topic, stay on topic!

/Magnus
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
För mig har det nog ändå varit att så mycket gammalt out-of-print har dykt upp som pdf, till exempel på DriveThruRPG. Gammal Dungeons and Dragons, Judges Guild etcetera. Tror även en del Runequest och Call of Cthulhu finns.

Sen håller jag med föregående talare om att det har blivit lättare att diskutera och producera rollspel med såväl Kickstarter som print-on-demand. Det är jättebra, särskilt för oss som är jätteintresserade men av olika anledningar inte har så mycket tid.
 
Top