Nekromanti Det bästa som hänt rollspel de senaste tio åren?

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,987
Hej alla!

Jag började spela rollspel på det glada 90-talet och hade flera år framåt ruskigt roligt med min spelgrupp. Vi tog oss an Gamla Mutant, DoD 91, Kult, Paranoia, Mutant 2089, DoD Trudvang och en hel del annat. Runt 2010, strax innan Riotminds släppte sin första version av DoD Online lade vi rollspelen på hyllan (vi spelade mest DoD Trudvang vid denna tid och då ingen var intresserade av att byta till en onlineversion av spelet gick lusten lite ur oss).

De senaste tre åren har vi dock börjat ta upp rollspelen igen. Vi är alla gamla rävar med ett fullspäckat schema så vi har hållit oss till de gamla spel som vi känner till. Ingen av oss har tyvärr tid att plöja igenom regelböcker på hundratals sidor. Samtidigt känns det ju som att det hänt ruskigt mycket inom hobbyn som jag missat, vilket känns otroligt spännande! Koncept som "skuggspel" och "blorb" är helt nya för mig, och jag känner mig nästan som en nybörjare igen, eller kanske snarare en gammal gubbe som inte hänger med i de häftiga nya grejerna (inte en bitter gammal gubbe dock, utan snarare en sådan som vill hänga med kidsen) :D

Jag skulle därför tycka det var väldigt roligt att höra vad ni tycker är det absolut bästa som hänt rollspelsmarknaden under de senaste tio åren, det vill säga åren jag varit inaktiv! Motivera gärna!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Det går att spela blorbigt med dom gamla spelen utan att behöva lära upp spelarna allt för mycket, för det är inte regler på spelarsidan som har kommit till, utan regler som spelledaren måste följa.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,730
Location
Eskilstuna
Kickstarter och/eller kostnadseffektiv print-on-demand. Det har gjort att små, spännande spelskapare har kunnat göra något ”riktigt” av sina idéer – vilket har gett upphov till ett rikare utbud av särpräglade rollspel. Fantastiskt fint!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Guh kan inte nån hjälpa mig att göra nåt riktigt av mina idéer om dom nu är så overkliga
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Jag skulle nog säga vågen av spel som följde Apocalypse World, spel baserade på regelmotorn (och filosofin bakom) Powered by the Apocalypse (PbtA). PbtA öppnade verkligen mina ögon för ett nytt sätt att spela och tänka kring rollspel.
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
D&D 5e: En jordskredsframgång som på egen hand expanderat marknaden för rollspel och skapat grogrund för massor av andra spel.

Kickstarter: Det går numera att leva på att utveckla rollspel!

Critical role: Streaming av rollspel har förmodligen varit starkt bidragande till både D&D och Kickstarters enorma genomslagskraft

Roll20: Nu kan man spela rollspel med hugade spelare från hela världen!
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,173
Håller till fullo med ceruleanfive. Crowdfunding och rimligt prissatt PoD har inneburit otroligt mycket för rollspelshobbyn. Jag kan inte tänka mig att vi hade haft samma bredd och djup om inte de möjligheterna fanns.

Men bäst av allt tycker jag det är att rollspelen har gått från en obskyr källaraktivitet till att bli populärkultur.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,975
Location
Ludvika
Franz;n337130 said:
Jag skulle därför tycka det var väldigt roligt att höra vad ni tycker är det absolut bästa som hänt rollspelsmarknaden under de senaste tio åren, det vill säga åren jag varit inaktiv! Motivera gärna!
Jag tolkar dig som att du är sugen på nya rollspel men inte vet var du vill börja?

Jag rekomenderar varmt Svärdets sång (Forbidden lands på engelska). Väldigt lätt att sätta sig in i och börja spela. Finns på svenska och engelska, beroende på era preferenser. Är ni gamla DoD-rävar lär ni känna igen många av bildena, och själva stämningen. Men idéerna bakom reglerna bygger på all rollspelsutveckling som skett =)

OSR (old school renaissance) är ett fenomen som du kanske missade. I princip en "rollback" till gamla-gamla-gamla Dungeons and Dragons., med fokus på relativt regellätta rollspel. Det finns en hel uppsjö med olika varianter, men min perosnliga favorit är Lamentations of the flame princess som du kan ladda ner en gratisversion av via länken.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,313
Location
Kullavik
Två ord "Fria Ligan" !

Produkter av hög kvalitet med fin layout och vackra illustrationer. Enkla och smarta spelmekaniker som med finess ger spelen berättarfokus. Ödmjukt förhållningssätt till sin kundkrets (fria PDF:er när man köper fysiska produkter, snabba utbyten av skadade produkter etc), Härlig podcast där man som lyssnare känner sig delaktig i skapandeprocessen. Nostalgi-skapande med produkter som Mutant och Svavelvinter. Gör knappast saken sämre att man införlivat Järnringen och deras Symbaroum, att man lanserat ett officiellt Alien RPG, eller Tales from the Loop, eller Crusader Kings brädspelet, eller Coriolis, eller Forbidden Lands etc etc...
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Folk verkar ha börjat spela mer, gamla rävar tar upp spel igen, och rollspel har (i alla fall lite) börjat nå nya kundkretsar--vilket innebär att det finns fler att spela med, fler att inspireras med, fler som köper spel (vilket innebär att det görs fler och bättre spel). Rollspelshobbyn mår rätt bra.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
För mig är det Apocalypse World och Nordnordosts podcast.

AW för att det smittat av sig till en massa spel jag gillar, AW var det första alternativa spelet som förändrade de moderna spelen. För att det för mig fick mig att inse ett annat sätt att spelleda. Sen är jag inte helt nöjd med AW och menar inte att det är världens bästa spel, men det väckte mig. Jag kunde ta tekniker därifrån som förbättrade vårt spelande av alla spel och jag kom ifrån iden att mer regler gjorde saker mer verkligt.

Nordnordost för att samtalet där förklarar för mig hur rollspel fungerar. De har en tendens att sätta ord på saker jag tänkt och formalisera dem.
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Actual play-poddar. En möjlighet att sprida rollspel till både de som kanske är nyfikna på att se hur det funkar, de som inte har tid att spela men ändå vill ta till sig hobbyn, de som vill lära sig, och de som gillar semiimproviserade berättelser.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,649
Location
Uppsala
Kickstarter för min del. Och Fria Ligans nyutgåva av Coriolis, som fick mig att börja spela rollspel igen.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Det som något oprecist kallas Indiespel som är en samling spel med det gemensamt att de har en annan inställning till vad rollspel är och hur det kan spelas. Monstegeur 1244, Nerver av Stål, Daughters of Verona är spel en kan kolla upp men egentligen så är nog en mycket bättre introduktion att spendera ett par dagar i indierummet på Gothcon eller Lincon så du dessutom får spela med folk som är vana vid spelstilen.

Ingen av dom kräver att en läser en massa långa böcker i vart fall.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
ceruleanfive;n337140 said:
Kickstarter och/eller kostnadseffektiv print-on-demand. Det har gjort att små, spännande spelskapare har kunnat göra något ”riktigt” av sina idéer – vilket har gett upphov till ett rikare utbud av särpräglade rollspel. Fantastiskt fint!
+1

Tack vare print-on-demand och desk-top-publishing har jag kunnat köra igång min Expert-serie. jag fattade beslutet i maj, spelet Expert Nova lanserades i oktober, det engelska Expert Nova publiceras i januari och därefter producerar jag fler spel på svenska eller engelska med min Expert-regelmotor. :cool:
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,987
Spännande! Det verkar onekligen som att Kickstarters och Print on demand haft stor inverkan på rollspelen. Det är häftigt att så många rollspelare vill backa varandras projekt via kickstarter, jag har alltid sett rollspel som en varm hobby där entusiasterna hjälper varandra och det känns som att kickstartervågen är ett bevis på detta!

En sak som jag tycker är intressant är att det finns så många olika fantasyrollspel på marknaden nu. Symbaroum, Svavelvinter, Eon, Trudvang, DoD Retro, Fantasy!, Svärdets Sång, Saga med flera. För tio år sedan vill jag minnas att bara DoDT, Eon och Saga fanns. Om jag förstår Rymdhamster rätt så är Svärdets Sång det bästa av de som finns att tillgå?
 
Top